Suzuki Vitara patrí už medzi legendárne modely japonskej značky. Postupom času sa z drsného off-roadu zmenil na kompaktné SUV, ktoré si však zachovalo schopný pohon oboch náprav. Vďaka svetlej výške 185 mm a dĺžke 4 175 mm je okrem toho aj vítaným pomocníkom v mestskej premávke.
Presne tieto atribúty sú vyhľadávané vodičmi na Slovensku, keďže kvalita asfaltových ciest často pripomína off-roadový terén a na jazdu v meste s minimom stresu je treba práve kompaktné rozmery. Keď k tomu pripočítame solídnu spotrebu paliva a primeranú cenu výsledkom je mimoriadne konkurencieschopný automobil.

Zvonku klasika s nádychom odvážnosti
Suzuki Vitara sa počas života podrobila niekoľkým ráznym zmenám vzhľadu. V súčasnosti je v ponuke faceliftovaná verzia, ktorá upúta šiestimi vertikálnymi chrómovanými lamelami v maske chladiča. Výrazným prvkom sú aj svetlá. Okrúhle hmlovky v nárazníku ohraničujú „hokejkovité“ denné LED svetlá. Hlavné svetlomety taktiež vybavené LED technikou odkazujú na hybridnú techniku pod kapotou modrou linkou.

Vzadu sú poznávacím znakom LED svetlá zasahujúce do bokov karosérie. Pripravenosť do terénu naznačuje masívny plastový nárazník. Zboku má Vitara typickú siluetu SUV, ktorú ozvláštňuje príplatkové dvojfarebné lakovanie karosérie. Sedemnásťpalcové disky kolies môžu byť lakované alebo ako v našom prípade leštené.
V interiéri typická Vitara
Suzuki je povestné funkčnými interiérmi, ktoré vodiči obľubujú vďaka jednoduchosti a prehľadnosti. Dojem môžu kaziť tvrdé plasty na dverách a v spodnej časti palubnej dosky, ale vrch palubnej dosky je z mäkkčeného plastu a lakeť si vodič aj spolujazdec môžu oprieť na čalúnený povrch. Rovnako príjemný na dotyk je aj volant a zvláštnu pochvalu si zaslúžia pohodlné sedadlá čalúnené kombináciou semišu a syntetickej kože.

Z volantu možno ovládať adaptívny tempomat, audiosystém a telefonovanie. Najväčšou výčitkou je ovládanie palubného počítača zobrazujúceho informácie medzi klasickými ukazovateľmi v prístrojovej doske. Suzuki sa ani v roku 2020 nezbavilo tyčinky vystupujúcej z prístrojovej dosky, pričom od tohto riešenia ovládania začali ostatní výrobcovia ustupovať už začiatkom storočia.
Dojem ovládania interiéru Suzuki vylepšuje jednoduchým a prehľadným infotainmentom, ktorého súčasťou je aj navigácia. Rozlíšením displeja neohúri, no na bežné využívanie postačuje. Kvalitnejší displej by sa skôr zišiel pri zobrazení obrazu z cúvacej kamery. Chválime ovládanie klimatizácie a kúrenia, ktoré má samostatný ovládací panel pod dotykovým displejom. Typickým retro prvkom Vitary sú analógové hodiny medzi stredovými výduchmi ventilácie.

Pasažieri na zadných sedadlách zvládnu cestu aj na dlhšiu vzdialenosť, no skutočne pohodlne sa odvezú, keď budú len dvaja. Vyššie postavy pocítia stiesnenosť hlavne v oblasti kolien, nad hlavou je miesta dostatok. Batožinový priestor má objem 375 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel sa prepravná kapacita zväčší na 1 120 litrov. Sklopené sedadlá vytvoria rovnú plochu s dvojitým dnom kufra. Sklamaním je absencia aspoň dojazdového rezervného kolesa.
Nenápadný hybrid
Požiadavky Európskej únie na množstvo vypúšťaných emisií oxidu uhličitého nútia automobilky elektrifikovať pohonné jednotky. Suzuki sa vybralo cestou mild-hybridu, teda najjednoduchšieho spôsobu využívania elektrickej energie na pohon. Základom je 48-voltový okruh so štartér-generátorom, ktorý ukladá energiu do malej lítiovo-iónovej batérie. Výhodou systému je lepšia práca štart-stop systému, plynulejšie rozjazdy a schopnosť rekuperovať energiu pri spomaľovaní.

Vodič hybridný systém nevníma, o jeho práci je informovaný len ikonou na prístrojovej doske alebo grafikou jednej z vetiev palubného počítača. Systém nerekuperuje energiu pri brzdení, len pri spomaľovaní so zaradeným prevodovým stupňom. Z užívateľského hľadiska má teda pohonný systém bližšie ku klasickým spaľovacím motorom, než k hybridom.

Hlavnú úlohu hrá benzínový preplňovaný štvorvalec s objemom 1,4 litra. Ten dosahuje výkon 95 kW (129 k) a krútiaci moment 235 Nm. Vďaka tomu zrýchľuje 1 245-kilogramová Vitara z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 190 km/h. Silu motora prenáša na obe nápravy pohonu AllGrip šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá radí hladko, no mohla by mať o trochu kratšie dráhy radenia.

Nízku hmotnosť dosiahlo Suzuki aj použitím menšieho množstva izolácie. Pri jazde po diaľnici preniká do interiéru výrazný aerodynamický hluk. Hoci podvozok dobre filtruje nerovnosti vozovky, hluk odvaľujúcich sa kolies a nárazy pri prejazde jám je v kabíne počuť. To je však asi jediná výčitka k jazdným vlastnostiam, keďže Vitara má presné a príjemne tuhé riadenie a pri prejazde zákrut sa nakláňa len mierne.

Pýchou Suzuki je pohon všetkých kolies AllGrip, ktorý ponúka štyri jazdné režimy. Okrem základného Auto, môže vodič voliť snežný režim Snow, prípadne Lock, ktorý uzamkne rozdelenie hnacej sily rovnomerne medzi obe nápravy. K dispozícii je aj režim Sport. Ten však len zostrí reakcie na stlačenie pedálu akcelerátora. To sa však hodí pri predbiehaní alebo pri jazde do kopca, keďže základný režim Auto funguje aj ako ekologický režim a motor drží na uzde.
Hybridná technika sa priaznivo podpísala na spotrebe benzínu v meste. Vitara si obci vystačí s 6,4 litrami benzínu na sto kilometrov. Mimo mesta klesá spotreba na hodnotu 5,2 l/100 km. Najmenej úsporná je jazda po diaľnici. Motor pracuje pri 2 750 ot./min a spotreba benzínu dosahuje 7,8 l/100 km. Celkovo sa kombinovaní priemerná spotreba ustálila na hodnote 6,8 l/100 km.
Záver
Základná cena Suzuki Vitara Hybrid je 17 650 eur. V tom prípade však motor poháňa len prednú nápravu. Najlacnejšia štvorkolka stojí 20 870 eur a treba už voliť druhý stupeň výbavy Premium. My sme testovali vozidlo vo výbave Elegance, ktoré má základnú cenu 21 850 eur. Okrem panoramatickej strechy, ktorá je dostupná len vo výbave Elegance+, a príplatkového laku karosérie nie je už za čo doplácať. Súčasťou výbavy sú LED denné aj hlavné svetlá, predné a zadné parkovacie senzory, bezkúčové odomykanie a štartovanie, automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, navigácia, cúvacia kamera, adaptívny tempomat, volič jazdných režimov alebo asistent pre jazdu z kopca.
Prednosťou Suzuki Vitara je aj prítomnosť bezpečnostných asistentov. Vodič sa okrem adaptívneho tempomatu môže spoľahnúť na monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, výstrahu pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní, predkolízneho asistenta, či udržovanie v jazdnom pruhu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 175 |
Šírka (mm) | 1 775 |
Výška (mm) | 1 610 |
Rázvor (mm) | 2 500 |
Svetlá výška (mm) | 185 |
Objem batožinového priestoru (l) | 375/1 120 |
Objem palivovej nádrže (l) | 47 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 245 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 770 |
Rozmery pneumatík | 215/55 R17 |
Technické údaje
Typ motora | zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 373 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Kompresný pomer | 10,9 : 1 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 95/129 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 235 pri 2 000 – 3 000 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,2 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP (l/100km) | 6,2–6,4 |
Emisie CO2 podľa WLTP (g/km) | 140–145 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 17 650 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 21 850 EUR |
Cena testovaného vozidla | 22 750 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |