Test: Toyota Proace City Verso – japonské Berlingo očarí priestorom aj spotrebou

22.08.2020 07:00

Nebudeme sa tváriť, že je to Toyota. Lepší základ na malú dodávku, akým je ikonické Berlingo, si však Japonci vziať nemohli. Toto auto zvláda s prehľadom rodinné dovolenky aj podnikanie. Bez zásadných kompromisov v komforte či bezpečnosti.

Toyota Proace City je „prezlečeným“ Citroënom...
Toyota Proace City je „prezlečeným“ Citroënom Berlingo. Úplne nová predná maska, svetlá a nárazník dávajú však japonskému derivátu konzervatívnejší výraz. Časti zákazníkov to môže vyhovovať. Autor: Robert Huttner

Toyota priam miluje kooperácie. Športové kupé GT86 je dvojičkou Subaru BRZ a nová Supra zasa technologickým dvojčaťom BMW Z4. S PSA tiež vyrába trojičky Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108. A potom je tu masívna kooperácia na poli úžitkových áut. K dodávke Proace vychádzajúcej z Citroënu SpaceTourer a Peugeotu Traveller sa totiž nedávno pridalo menšie Proace City Verso. Nemusíte byť automobilovým znalcom, aby ste odhalili, že ide o japonský derivát Citroënu Berlingo a Peugeotu Rifter. To však nie je výčitka. Toyota tým pre svojich zákazníkov získala v triede univerzálnych kompaktných dodávok to najlepšie, čo je dnes na trhu. Francúzske korene neprekážajú. Berlingo je jednoducho európskou ikonou a jeho kvality si dnes môžete dopriať aj s logom Toyoty.

Vzadu nie sú v porovnaní s francúzskym...
Vzadu nie sú v porovnaní s francúzskym originálom prakticky žiadne rozdiely. Obrovské veko sa dá otvoriť celé, alebo len jeho okno. To je výhoda v stiesnených priestoroch. Autor: Robert Huttner

My sme si vyskúšali predĺženú verziu Long do siedmimi sedadlami, naftovým motorom 1,5 D-4D v úrovni vybavenia Family, čo jasne naznačuje, že toto auto mieri k rodinám. Namiesto klasických MPV, ktorým v posledných rokoch vietor do plachiet veru príliš nefúka. Malá rodinná dodávka však zvládne takmer to isté a dnes už aj bez veľkých kompromisov v komforte či bezpečnosti. A čo je podstatné, za menej peňazí. Nové Proace City síce vychádza z Berlinga, no prišlo o jeho hravosť. Toyota zvolila konzervatívnejší štýl, čo vidieť na jednoduchšej maske a klasických reflektoroch. Chýbajú tiež zatmavené predné stĺpiky, či typická farebná „bižutéria“ v podobe kontrastných rámčekov a ochranných prvkov airbump. Zato Family jazdí na matných 17-palcových diskoch.

Výbava ako v „osobáku“

Naša verzia Long je v porovnaní s „krátkym“ Proace City dlhšia až o 350 mm, takže od predného po zadný nárazník má mať 4 753 mm. Podieľa sa na tom o 90 mm dlhší rázvor náprav (2 975 mm), ako aj zadný previs ktorý narástol o 160 mm. Áno, v tejto konfigurácii už nepôsobí Proace City tak kompaktne a pripomína viac svet úžitkových áut, ale to mu rýchlo odpustíte. Stačí nazrieť do interiéru. Žiadne klasické MPV vám neponúkne toľko priestoru a variability. Navyše má Family v sérii dvoje bočné posuvné dvere (škoda, že nie elektrické), takže prístup do kabíny je priam dokonalý. Výhodu dlhej verzie je možnosť odviezť pohodlne až sedem cestujúcich. Je tu teda tretí rad sedadiel. Začnime však v tom prvom. Rozhodne sa tu nebudete cítiť ako kuriér.

Interiér síce nezaprie úžitkové korene,...
Interiér síce nezaprie úžitkové korene, napríklad tvrdými plastmi, ale je prekvapivo komfortný a obsahuje moderný infotainment aj asistenčné systémy. Autor: Robert Huttner

Predné sedadlá sú prekvapivo pohodlné. Rozsahom nastavenia nijako nezaostávajú za konvenčnými autami. Ergonómia je príkladná aj vďaka rovnako veľkorysému nastaveniu volantu. Namiesto radiacej páky je tu ľahko dostupný kruhový ovládač automatickej prevodovky. Komfort dopĺňajú sklopné lakťové opierky, i keď úzke. Dobrý je aj výhľad na veľký prístrojový panel s klasickými a dobre čitateľnými analógovými stupnicami. Za virtuálnym kokpitom vám ľúto iste nebude. Vysoká pozícia za volantom prináša prehľad o premávke takmer ako v SUV. Len široké stĺpiky uberajú zo zorného poľa viac, než by sa patrilo. Samozrejme, limuzína či kombi to nie je. Zvyknúť si musíte na tvrdé plasty a palubnú dosku, ktorá je doslova hradbou. Tomuto typu auta to však vyčítať nebudeme.

Druhý rad sedadiel možno demontovať alebo...
Druhý rad sedadiel možno demontovať alebo sklopiť až do podlahy. Posúvať sa nedá. V normálnom stave je pod nimi množstvo úložného priestoru. Autor: Robert Huttner

Zato má Proace City plne porovnateľnú konektivitu so svojimi civilnými druhmi. Infotainment používa až 8-palcový dotykový displej. Zvlášť oceňujeme, že systém je vybavený šiestimi kapacitnými tlačidlami pre vstup do hlavných vetiev menu a dokonca analógovým ovládačom hlasitosti. Nechýba navigácia ani kompatibilita so smartfónmi cez Apple CarPlay. A ešte viac bodov dostáva Proace City za samostatný panel dvojzónovej klimatizácie. Žiadne rébusy tak počas jazdy riešiť nemusíte. Ovládanie uľahčuje „staromódny“, ale praktický tempomat na samostatnej páčke, čo platí aj o audiu. Malý head-up displej je už len príjemným bonusom, ktorý by ste asi v tomto prípade asi neočakávali.

Obrovská, no nie úžitková

Vpredu máte k dispozícii obrovské množstvo odkladacích priestorov. Len pred spolujazdcom sú dve schránky a jedna polička, ďalšie nájdete za displejom, vo dverách, pod strechou, stredovom boxe s dvojicou roletiek, ale aj po stranách palubnej dosky, kde si odložíte nápoje, čo je skvelé riešenie, pretože sú naozaj poruke. Skutočné zázraky však predvádza Proace City Long až vzadu. V druhom rade sú tri rovnocenné sedadlá, všetky s úchytmi Isofix, ktoré možno demontovať alebo veľmi jednoducho sklopiť k podlahe. Je skvelé, že spolu s operadlom klesajú aj sedáky, takže máte k dispozícii vodorovnú podlahu. Miesta na nohy a na ramená je tu síce ako v limuzíne, ale treba priznať, že variabilita trochu ubrala na komforte. Všetky tri sedadlá sú úzke a krátke. Zato si z plnohodnotných MPV Proace City požičalo letecké stolíky, slnečné clony, či odkladacie schránky v podlahe.

Raritou sú zadné sedadlá tretieho radu, ktoré...
Raritou sú zadné sedadlá tretieho radu, ktoré sa nielen sklápajú ale aj posúvajú. Podľa toho sa mení objem batožinového priestoru. Dostať sa k nim dá aj zozadu. Autor: Robert Huttner

Dobrou správou je, že posuvné dvere majú sťahovacie okná. Kým druhý rad sedadiel nemožno posúvať, tie dve zadné v treťom rade, áno! To umožňuje variovať batožinový priestor. Ak sú sedadlá vzadu nie je ho nazvyš, no zato máte kráľovské priestorové pomery, ktoré vám žiadne MPV neponúkne. A je tu ešte jedna vychytávka. Dostanete sa k nim nielen po sklopení druhého radu, ale aj zozadu. Medzi sedadlami je totiž ulička. Takže stačí vyklopiť obrovské piate dvere a nastúpiť. Samozrejme, ľahšie to majú deti, pretože Proace City predsa len nie je full-size dodávkou typu Citroën SpaceTurer alebo VW Multivan. A keď sme už pri zadnom veku, ktorého rozmery môžu byť v tesných priestoroch problémom, je tu vychytávka v podobe samostatne výklopného okna. Cezeň naložíte väčšinu bežných batožín.

Do tohto priestoru naložíte naozaj takmer...
Do tohto priestoru naložíte naozaj takmer všetko. Kufor má pod demontáži zadných sedadiel gigantických 850 litrov. Ale aj v sedemmiestnom usporiadaní je k dispozícii stále slušných 322 litrov. A pod dnom je ešte plnohodnotná rezerva. Vyberá sa zvonka. Autor: Toyota

Ak sú vám sedadlá tretieho radu zbytočné, môžete ich demontovať a nechať v garáži, alebo preklopiť vpred a zaistiť o druhý rad. Je síce pravdou, že uberajú miesto, pretože ich nemožno skryť v podlahe, lenže Proace City má dostatok priestoru, aby si to mohlo dovoliť. Hovoria za to čísla. S troma radmi na palube má Proace City síce len skromných 209 litrov pre batožiny, ale posunutím vpred sa kufor zväčší na 322. Ak ich vyložíte narastie na ohromných 850 litrov. A so sklopeným druhým radom až na 3,3 metra kubického. To sme už vo svete „užitkáčov“. Problémová je len manipulácia s mäkkou roletkou, pretože ak je v kazete, tak na ňu takmer nedočiahnete. To všetko završuje francúzsko-japonská novinka schopnosťou odviezť náklad s dĺžkou až 3,4 metra! Stačí sklopiť operadlo spolujazdca. Len ťažko si predstaviť univerzálnejšie rodinné auto.

Francúzske srdce si pýta minimum

Pod kapotou Proace City Verso nájdete to, čo je dnes v Toyotách, idúcich hybridnou cestou, naozaj raritou. A to motor tankujúci naftu. Áno, na výber je aj benzínový 3-valec 1,2T, alias 1,2 PureTEch (96 kW), ale centrom záujmu je nepochybne dieselový 4-valec 1,5 D-4D. Ten sa pre potreby verzie Family dodáva výlučne v najsilnejšej verzii s výkonom 96 kW a krútiacim momentom 300 Nm. Lámať hlavu s výberom agregátu si teda nemusíte. Pod japonským označením sa neskrýva nič iné, ako známy motor 1,5 Blue HDi koncernuPSA. A to je fajn, pretože francúzske diesely sú stále na špici. Na športovú jazdu však zabudnite. Už samotný objem naznačuje, že šprintéra z Proace City naozaj neurobí. V kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je v tejto kategórii raritou, zvláda stovku za 10,6 sekundy.

Francúzsky diesel 1,5 D-4D dáva 96 kW a 300 Nm...
Francúzsky diesel 1,5 D-4D dáva 96 kW a 300 Nm krútiaceho momentu. Nie je to málo, ale pri veľkom zaťažení už cítiť jeho limity. "Utopený" je pod vysokou prednou kapotou. Autor: Robert Huttner

V meste je to v poriadku, no na diaľnici cítiť, že s rastúcou rýchlosťou Proace City predsa len stráca dych. O to viac, ak budete viezť celú rodinu a množstvo batožiny. Vhod, napríklad pri predbiehaní, preto prídu krídelká na volante s manuálnym výberom stupňov. Na pohodové rodinné presuny však schopnosti motora určite stačia. Nehovoriac o tom, že sa vám odvďačí čímsi, čo ocení každý – nízkou spotrebou. Náš priemer, z väčšinového podielu jázd na diaľnici a mimo mesta, sa ustálil po 1 035 km na úrovni 5,8 litra. Starší priemer, ktorý vychádzal z až 1 652 km jázd, bol 6,2 litra. To sú na auto, s ktorým prepravíte rodinu aj pracovný náklad, skutočne krásne čísla. I keď výrobca sľubuje rozprávkových 4,3 litra na 100 km. Najsmädnejšie je Proace City pri diaľničnom tempe, keď môže spotreba vyskočiť nad sedem litrov. Aerodynmika veľkej karosérie jednoducho nepustí. Preto sme jazdili pod diaľničným limitom.

Naftová jednotka poteší spotrebou. My sme...
Naftová jednotka poteší spotrebou. My sme dosiahli priemer 5,8 litra na 100 km. Dlhodobý bol 6,2. Autor: Robert Huttner

Možno by vedelo Proace City ušetriť ešte nejaké tie kvapky paliva, ale jeho prevodovka nedokáže „plachtiť“ ani v prípade, že máte aktivovaný režim Eco. Ak dáte dole nohu z plynu, novinka dáva prednosť rekuperácii brzdnej energie, ktorú využíva pre pohotový štart-stop systém, jeden z najrýchlejších aký poznáme. Sympatické je, že motor vás nezaťažuje zvýšeným hlukom. Počuť ho len pri vyšších otáčkach, ale k tým sa často nedostáva, keďže ich drží na uzde 8-stupňový automat. Napríklad, pri diaľničnej stotridsiatke je to len 2 200 otáčok za minútu. Proace City nesklame ani celkovým akustickým komfortom. Aj vďaka slušne izolovanému podvozku. Báť sa hluku úžitkových áut naozaj nemusíte. A ani zníženého jazdného komfortu.

Na pomedzí dvoch svetov

Príjemne mäkkým odpružením Proace City milo prekvapí. Napokon, z veľkej časti „stojí“ na platforme EMP2, ktorú používajú osobné modely Peugeotov a Citroënov. Výsledok je obdivuhodný, napriek tomu, že Proace je pripravené na prevoz pol tony nákladu, nemá ani pri obsadení dvoma členmi posádky problémy žehliť nerovnosti v štýle „osobákov“. Rázy typické pri prejazde malých priečnych nerovností od zadnej nápravy nepozná. No ležérna charakteristika má aj svoju odvrátenú stránu. Pripravte sa na náklony v zákrutách a aj na to, že pri prudších manévroch vie zadok Proace City trošku „zaplávať“. Mäkkú povahu podvozku treba jednoducho rešpektovať. To ale nie je výčitka. Ak beriete Proace City ako rodinné auto, oceníte skôr, že vás rozmaznáva.

Osemstupňový automat je vo svete dodávok...
Osemstupňový automat je vo svete dodávok raritou. Pracuje rovnako hladko ako v osobných autách. Ovláda sa sa kruhovým ovládačom. Autor: Robert Huttner

Kým pri dlhých jazdách je tamre trojmetrový rázvor verzie Long výhodou, v meste je táto verzia menej obratná. O to viac pomôže preposilované riadenie, vďaka ktorému ide všetko ľahšie. Platforma s koreňmi v osobných autách priniesla Proace City prakticky všetky moderné asistenčné systémy. Asi by ste to v tomto type vozidla neočakávali, ale s jazdou vám môže pomôcť adaptívny tempomat, výstraha pred kolíziou a opustením jazdného prúdu, udržiavanie v jazdnom prúde, automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel, i keď len halogénových, či cúvacia kamera. Jednoducho ani pri voľbe rodinnej „dodávky“ nemusíte robiť v bezpečnosti kompromisy. Navyše môžete v porovnaní s bežným kombi rátať s väčšou svetlou výškou (160 mm), nie vzdialenou od crossoverov.

Toyota si za toto univerzálne podnikateľsko-rodinné auto pýta s našim motorom a prevodovkou 24 100 eur. Vo výbave je už ale napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, dvojzónová klimatizácia, stredový box, letecké stolíky, 17-palcové disky, alebo čítačka dopravných značiek. Bohužiaľ, za tretí rad sedadiel si doplatíte 900 eur. Ďalších 3 200 eur išlo v našom prípade na konto paketu Comfort s adaptívnym tempomatom, indukčnou nabíjačkou, navigáciou či automatickým parkovacím asistentom. Takže celková suma testovaného exempláru sa vyšplhala na 28 200 eur. Nie je to málo, ale za plnohodnotné MPV alebo SUV s predným náhonom by ste pri podobnej výbave zaplatili nepochybne viac.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 750
Šírka (mm) 1 848
Výška (mm) 1 840
Rázvor náprav (mm) 2 975
Svetlá výška (mm) 1 600
Objem kufra (l) 209 – 850 – 3 300
Obje nádrže 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 1 597  

Technické údaje

Model Toyota Proace City Verso Long 1,5 D-4D
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 498
Výkon (kW/ot.) 96/3 750
Krútiaci moment (Nm/ot.) 300/1 750
Prevodovka 8 – automatická
0 – 100 km/h (s) 10,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 181
Normovaná spotreba na 100 km (l) 4,3
Spotreba počas testu (l) 5,8 – 6,2

Ceny

Základná cena verzie 24 100 €
Cena testovanej verzie 28 200 €
Toyota
		Proace City Verso 1,5 D-4D - test
		2020
Toyota
		Proace City Verso 1,5 D-4D - test
		2020
+39Toyota Proace City Verso
		1,5 D-4D - test
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Toyota Proace City #Toyota Proace #Toyota #test
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek