Test: BMW X4 M Competition - pekelne rýchle SUV

23.08.2020 07:00

“Koní pod kapotou nie je nikdy dosť, treba ich počet zvýšiť,” to si možno povedali v nemeckom BMW a vytvorili model X4M Competition. Z radového benzínového šesťvalcového motora vyžmýkali 510 koní a autu dali špeciálny postroj. “Obyčajné” BMW X4 M môže závidieť.

BMW X4 M Competition v sebe ukrýva 510 koní.
BMW X4 M Competition v sebe ukrýva 510 koní. Autor: BMW

BMW X4 je na trhu od roku 2014. V súčasnosti je na trhu druhá generácia, ktorá do predajní dorazila v roku 2018. Výrobca predstavil automobil vo februári a v júli toho istého roku ho už aj predával.

Vozidlo nadviazalo na pomerne úspešnú prvú generáciu. Ide o kombináciu kategórií kupé a SUV. Zvýšený podvozok je doplnený zvažujúcou sa líniou strechy. BMW tento segment objavilo a spopularizovalo v roku 2008, kedy na trh uviedlo prvú generáciu modelu X6.

BMW X4 druhej generácie je postavené na základoch modelu X3. Vozidlo využíva modulárnu platformu CLAR. Nemci tento automobil vyrábajú vo viacerých fabrikách. Auto schádza z výrobných liniek v USA, Thajsku, Indii, Rusku a Malajzii.

Nárazové testy EuroNCAP BMW zverejnilo len pre sesterský model X3. Automobil, z ktorého testovaná X4 vychádza, sa rozbehol proti pevným prekážkam v roku 2017. Nárazy mu priniesli plný počet piatich hviezdičiek.

Z 0 na 100 km/h trvá tomuto autu zrýchlenie len...
Z 0 na 100 km/h trvá tomuto autu zrýchlenie len 4,1 sekundy. Autor: BMW

BMW X4 má dve ostré verzie. Obe prišli na trh až v minulom roku. “Základná” má označenie “M” a pod kapotou 480 koní. Komu to nestačí, tak testovaná “emková” X4 s prívlastkom Competition disponuje až 510 konskými silami.

Ešte špeciálnejší vzhľad

Vzhľad najvýkonnejšej verzie modelu X4 nemá nechať nikoho chladným. Testovaná verzia Competition stojí v štandarde na obrovských kolesách s 21 palcovými diskami. Za nimi sa nachádzajú taktiež veľké brzdové kotúče a modré brzdové strmene.

Disky majú štandardne priemer 21 palcov.
Disky majú štandardne priemer 21 palcov. Autor: BMW

Verzia Competition si požičiava dizajnové doplnky od “obyčajného emka”. To znamená, že karoséria má špeciálne nárazníky, prahy, mriežku chladiča. K tomu však pridáva aj vlastné doplnky, ako napríklad matné koncovky výfukov a nápisy “Competition”. Záujemcovia si môžu zvoliť aj paket M Carbon, ktorý za príplatok na karosériu auta pridá karbónové časti.

O nič menej dramatický nie je ani interiér auta. Posádka má k dispozícii športové sedadlá. Vodič používa špeciálny ovládač automatickej prevodovky. Informácie o rýchlosti získava z head-up displeja, ale aj z digitálneho prístrojového štítu. Jeho zobrazenie sa však nedá zmeniť.

Interiér je príkladne...
Interiér je príkladne "vyšportovaný". Autor: BMW

Na volante sú dve červené tlačidlá – M1 a M2. Tie slúžia na rýchlu zmenu nastavení auta. Vodič si ich však musí dopredu nakonfigurovať. Štandardný ovládač na zmenu jazdných režimov chýba. Pri ovládači automatickej prevodovky sú tlačidlá na zmenu charakteristík auta, no vodič musí samostatne zmeniť nastavenie motora, podvozku a prevodovky. A to zaberá čas. Počas jazdy sa mimoriadne hodia práve tlačidlá na volante.

Interiér pôsobí absolútne špičkovým športovým dojmom. Jednoduchosť ustúpila širokým možnostiam nastavení a teda v porovnaní s obyčajnou X4 je v tejto viacero tlačidiel a ovládačov.

Aj v najvýkonnejšej verzii ostáva X4 pomerne praktickým autom. Do batožinového priestoru sa zmestí 525 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 430 litrov.

Keď majiteľ potrebuje z okruhu odviezť väčšie...
Keď majiteľ potrebuje z okruhu odviezť väčšie predmety, pre BMW to nie je problém. Autor: BMW

Brutálny šesťvalec

Pod kapotou testovaného auta pracuje trojlitrový benzínový preplňovaný šesťvalec. Jeho výkon dosahuje 510 konských síl. Krútiaci moment má hodnotu 600 Nm. Výkon prechádza prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky na obe nápravy. Jedna náprava by to rozhodne nezvládla.

Z 0 na 100 km/h tento automobil zrýchľuje za 4,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Bez obmedzovača sa testované auto dokáže rozbehnúť až na 285 km/h.

Motor testovaného auta patrí k tým najlepším...
Motor testovaného auta patrí k tým najlepším benzínovým motorom na svete. Autor: BMW

Výkon motora je brutálny a nekompromisný. Po stlačení plynu prichádza mohutný ťah od približne 2 000 otáčok, ktorý trvá až po obmedzovač. Ide o vrchol ponuky, ako sa patrí. O spotrebe sa v tomto prípade nepatrí hovoriť, no ide o dvojciferné čísla, ktoré väčšinou začínajú jednotkou. Teda ak jazdíte na spotrebu. Keď ste na okruhu, tak začínajú dvojkou. Minimálne.

V športovom režime sa motor nehanbí rachotiť cez výfuk. To dodáva jazde športový nádych aj pri dynamickej jazde po bežných kľukatých cestách. Vozidlo disponuje aj dvoma režimami zvuku výfukového potrubia. Avšak ich zmena nie je príliš výrazná.

Prístrojový štít je síce digitálny, no...
Prístrojový štít je síce digitálny, no kompletná zmena jeho zobrazenia nie je možná. Autor: BMW

Špičkové jazdné vlastnosti

BMW X4 M Competition má špičkové jazdné vlastnosti, za ktoré sa vodič nemusí hanbiť ani na okruhu. V športových režimoch si šofér môže zvoliť aj režim utlmenej kontroly stability, ktorá mu umožní čiastočný preklz kolies. Ak ani to nestačí, stabilizačný systém sa dá vypnúť úplne.

V takom prípade sa auto mení na okruhový špeciál, alebo ak chcete, tak 21-palcové pneumatiky premeníte na oblak dymu. Riadenie je príkladne presné, ostré a tuhé.

S autom sa dá existovať aj počas bežných dní. Okrem riadenia je tuhý aj podvozok. V komfortnom režime však nie je vyslovene nepríjemný. Tuhosť tlmičov je ale na hrane toho, čo je pri ceste do práce akceptovateľné. Nekvalitné cesty posádka vo vnútri jednoducho cíti.

Napriek tomu, že auto váži dve tony, jeho kilá v zákrutách spoznáte len ťažko. Podvozok a riadenie ich veľmi dobre maskujú. Športová automatická prevodovka radí jednoducho dokonalo.

Tento volant patrí do rúk len skúseným vodičom.
Tento volant patrí do rúk len skúseným vodičom. Autor: BMW

Záver

BMW X4 M Competition nie je auto pre každého. Okruh jeho potencionálnych záujemcov je pomerne malý. Automobil je pripravený jazdiť po závodných tratiach. Pre bežných ľudí a podmienky je až príliš nekompromisný.

Testované BMW stojí minimálne 100-tisíc eur.
Testované BMW stojí minimálne 100-tisíc eur. Autor: BMW

Príplatková výbava je široká. Cenu bežnej X4 môže dokonca aj zdvojnásobiť. V základe tento model stojí 50-tisíc eur. Verzia M má štartovaciu cenovku na úrovni 90 350 eur. Za verziu BMW X4M Competition sa platí ešte o približne 9-tisíc eur viac.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 758
Šírka (mm) 1 927
Výška (mm) 1 618
Rázvor (mm) 2 864
Objem batožinového priestoru (l) 525/1 430
Objem palivovej nádrže (l) 65
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 970
Rozmery pneumatík vpredu: 255/40 R21, vzadu: 265/40 R21
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 2 993
Počet valcov 6
Výkon (kW/k pri ot./min) 375 (510) pri 5 950 – 7 300
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 600 pri 2 600 – 5 950
Prevodovka automatická 8-stupňová
Poháňaná náprava obe
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,1
Spotreba (kombinovaná-NEDC) (l/100km) 10,5
Spotreba (test) (l/100km) 12
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena BMW X4 50 050 eur
Základná cena BMW X4 M Competition 99 006 eur
Záruka 2 roky/100 000 km
BMW X4 M Competition
BMW X4 M Competition
+24BMW X4 M Competition

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #test #BMW X4 #BMW M #BMW
Články podľa značiek