
BMW X4 je na trhu od roku 2014. V súčasnosti je na trhu druhá generácia, ktorá do predajní dorazila v roku 2018. Výrobca predstavil automobil vo februári a v júli toho istého roku ho už aj predával.
Vozidlo nadviazalo na pomerne úspešnú prvú generáciu. Ide o kombináciu kategórií kupé a SUV. Zvýšený podvozok je doplnený zvažujúcou sa líniou strechy. BMW tento segment objavilo a spopularizovalo v roku 2008, kedy na trh uviedlo prvú generáciu modelu X6.
BMW X4 druhej generácie je postavené na základoch modelu X3. Vozidlo využíva modulárnu platformu CLAR. Nemci tento automobil vyrábajú vo viacerých fabrikách. Auto schádza z výrobných liniek v USA, Thajsku, Indii, Rusku a Malajzii.
Nárazové testy EuroNCAP BMW zverejnilo len pre sesterský model X3. Automobil, z ktorého testovaná X4 vychádza, sa rozbehol proti pevným prekážkam v roku 2017. Nárazy mu priniesli plný počet piatich hviezdičiek.

BMW X4 má dve ostré verzie. Obe prišli na trh až v minulom roku. “Základná” má označenie “M” a pod kapotou 480 koní. Komu to nestačí, tak testovaná “emková” X4 s prívlastkom Competition disponuje až 510 konskými silami.
Ešte špeciálnejší vzhľad
Vzhľad najvýkonnejšej verzie modelu X4 nemá nechať nikoho chladným. Testovaná verzia Competition stojí v štandarde na obrovských kolesách s 21 palcovými diskami. Za nimi sa nachádzajú taktiež veľké brzdové kotúče a modré brzdové strmene.

Verzia Competition si požičiava dizajnové doplnky od “obyčajného emka”. To znamená, že karoséria má špeciálne nárazníky, prahy, mriežku chladiča. K tomu však pridáva aj vlastné doplnky, ako napríklad matné koncovky výfukov a nápisy “Competition”. Záujemcovia si môžu zvoliť aj paket M Carbon, ktorý za príplatok na karosériu auta pridá karbónové časti.
O nič menej dramatický nie je ani interiér auta. Posádka má k dispozícii športové sedadlá. Vodič používa špeciálny ovládač automatickej prevodovky. Informácie o rýchlosti získava z head-up displeja, ale aj z digitálneho prístrojového štítu. Jeho zobrazenie sa však nedá zmeniť.

Na volante sú dve červené tlačidlá – M1 a M2. Tie slúžia na rýchlu zmenu nastavení auta. Vodič si ich však musí dopredu nakonfigurovať. Štandardný ovládač na zmenu jazdných režimov chýba. Pri ovládači automatickej prevodovky sú tlačidlá na zmenu charakteristík auta, no vodič musí samostatne zmeniť nastavenie motora, podvozku a prevodovky. A to zaberá čas. Počas jazdy sa mimoriadne hodia práve tlačidlá na volante.
Interiér pôsobí absolútne špičkovým športovým dojmom. Jednoduchosť ustúpila širokým možnostiam nastavení a teda v porovnaní s obyčajnou X4 je v tejto viacero tlačidiel a ovládačov.
Aj v najvýkonnejšej verzii ostáva X4 pomerne praktickým autom. Do batožinového priestoru sa zmestí 525 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 430 litrov.

Brutálny šesťvalec
Pod kapotou testovaného auta pracuje trojlitrový benzínový preplňovaný šesťvalec. Jeho výkon dosahuje 510 konských síl. Krútiaci moment má hodnotu 600 Nm. Výkon prechádza prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky na obe nápravy. Jedna náprava by to rozhodne nezvládla.
Z 0 na 100 km/h tento automobil zrýchľuje za 4,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Bez obmedzovača sa testované auto dokáže rozbehnúť až na 285 km/h.

Výkon motora je brutálny a nekompromisný. Po stlačení plynu prichádza mohutný ťah od približne 2 000 otáčok, ktorý trvá až po obmedzovač. Ide o vrchol ponuky, ako sa patrí. O spotrebe sa v tomto prípade nepatrí hovoriť, no ide o dvojciferné čísla, ktoré väčšinou začínajú jednotkou. Teda ak jazdíte na spotrebu. Keď ste na okruhu, tak začínajú dvojkou. Minimálne.
V športovom režime sa motor nehanbí rachotiť cez výfuk. To dodáva jazde športový nádych aj pri dynamickej jazde po bežných kľukatých cestách. Vozidlo disponuje aj dvoma režimami zvuku výfukového potrubia. Avšak ich zmena nie je príliš výrazná.

Špičkové jazdné vlastnosti
BMW X4 M Competition má špičkové jazdné vlastnosti, za ktoré sa vodič nemusí hanbiť ani na okruhu. V športových režimoch si šofér môže zvoliť aj režim utlmenej kontroly stability, ktorá mu umožní čiastočný preklz kolies. Ak ani to nestačí, stabilizačný systém sa dá vypnúť úplne.
V takom prípade sa auto mení na okruhový špeciál, alebo ak chcete, tak 21-palcové pneumatiky premeníte na oblak dymu. Riadenie je príkladne presné, ostré a tuhé.
S autom sa dá existovať aj počas bežných dní. Okrem riadenia je tuhý aj podvozok. V komfortnom režime však nie je vyslovene nepríjemný. Tuhosť tlmičov je ale na hrane toho, čo je pri ceste do práce akceptovateľné. Nekvalitné cesty posádka vo vnútri jednoducho cíti.
Napriek tomu, že auto váži dve tony, jeho kilá v zákrutách spoznáte len ťažko. Podvozok a riadenie ich veľmi dobre maskujú. Športová automatická prevodovka radí jednoducho dokonalo.

Záver
BMW X4 M Competition nie je auto pre každého. Okruh jeho potencionálnych záujemcov je pomerne malý. Automobil je pripravený jazdiť po závodných tratiach. Pre bežných ľudí a podmienky je až príliš nekompromisný.

Príplatková výbava je široká. Cenu bežnej X4 môže dokonca aj zdvojnásobiť. V základe tento model stojí 50-tisíc eur. Verzia M má štartovaciu cenovku na úrovni 90 350 eur. Za verziu BMW X4M Competition sa platí ešte o približne 9-tisíc eur viac.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 758 |
Šírka (mm) | 1 927 |
Výška (mm) | 1 618 |
Rázvor (mm) | 2 864 |
Objem batožinového priestoru (l) | 525/1 430 |
Objem palivovej nádrže (l) | 65 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 970 |
Rozmery pneumatík | vpredu: 255/40 R21, vzadu: 265/40 R21 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 993 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 375 (510) pri 5 950 – 7 300 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 600 pri 2 600 – 5 950 |
Prevodovka | automatická 8-stupňová |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,1 |
Spotreba (kombinovaná-NEDC) (l/100km) | 10,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 12 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena BMW X4 | 50 050 eur |
Základná cena BMW X4 M Competition | 99 006 eur |
Záruka | 2 roky/100 000 km |