V časoch, keď sa skoro všetky automobilky snažia vyrábať malé SUV alebo crossovery, pri ktorých ide iba o imidž, prináša Mercedes svieži vánok do tejto kategórie vozidiel. Zatiaľ čo vo väčšine prípadov počúvame argumenty o vyššej prejazdnosti terénom, väčšej svetlej výške, väčšej kabíne alebo pohone 4×4, nebývajú tieto autá príliš vzdialené svojim súrodencom triedy hatchback.
Teraz Mercedes prišiel s iným prístupom. Zatiaľ čo pri modeli GLA ide práve o zdvihnutý hatchback a GLC už zvádza kúpou SUV-coupé, prináša model GLB nevídanú praktickosť, pri pomerne rozumnej cene. V čase, keď všetky autá na trhu musia mať športové prvky ako skosený volant, spojlery alebo agresívne detaily, Mercedes sa na nič nehrá.
Dominuje jednoduchosť
Na prvý pohľad vidieť, že ide o auto určené najmä pre pokojné povahy. Prioritou pri navrhovaní modelu GLB bol jednoznačne vnútorný priestor. Napríklad nenájdeme na ňom zvažujúcu sa strechu. GLB je v podstate verné pravým uhlom.
Rovnako absentujú agresívne tvarované nárazníky, spojlery alebo športové prvky. Trieda GLB decentne dáva najavo svoju praktickosť.
Dizajn auta je celkovo vydarený a pôsobí „chlapským“ hranatým dojmom, a to je dizajn, ktorý bude vždy autám kategórie SUV svedčať. Chybičkou krásy sú dve slepé koncovky výfuku v zadnom nárazníku. Samotný výfuk by ste v nich hľadali márne. Ten je ukrytý pod nárazníkom. Myslím si, že toto riešenie si mohla automobilka pokojne odpustiť.
Combi alebo SUV?
Technicky je Mercedes GLB iba nafúknutou verziou triedy GLA. Na rozdiel od väčších modelov, ktoré využívajú primárne pohon zadnej nápravy, prípadne oboch, model GLB 200 má motor uložený priečne a krútiaci moment posiela na predné kolesá prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Ak si priplatíte za výkonnejšiu verziu, môžete mať, samozrejme, GLB aj s pohonom 4×4. Stále pôjde o predokolku s možnosťou pripojenia zadnej nápravy prostredníctvom elektronicky riadenej medzinápravovej spojky. To však nie je prípad testovaného auta. Automobilka pri modeli GLB stavila hlavne na porciu priestoru, ktorú vozidlo ponúka. Mercedes pri tomto aute ani nemal ambíciu budovať imidž drsného auta do každého terénu. GLB je v princípe skôr dobrodružnejšie a zdvihnuté combi, ako drsné SUV.
Športové ambície išli bokom
Pod kapotou testovaného vozidla sa nachádza benzínový motor 1,3 Tce, ktorý je známy z Renaultov. Keď som zistil, aký je v aute motor, ostal som prekvapený, prečo sa Mercedes rozhodol také ťažké auto osadiť takým slabým motorom. Po pár kilometroch sa tento pocit zmenil. Motor s výkonom 120 kW nie je slabý, ale skôr malý, a Mercedes dlhý vyše 4,6 metra s pohotovostnou hmotnosťou 1¤630 kg je veľký, ale nie ťažký. Pohonná jednotka dáva autu potrebnú dynamiku, ale zázraky nečakajte. V meste alebo na okreskách sa GLB nestratí. O žiadneho pretekára nejde.
Podvozok je nastavený komfortne a nevábi vodiča rezať zákruty. Pneumatiky Pirelli Scorpion Verde rozmeru 235/55 R 18 tlmia väčšinu bežných nerovností a do riadenia nepúšťajú výrazné rázy. Mercedes si poradí aj na vážnejších nerovnostiach a prekvapí pokojom a komfortom, ktorý dokáže poskytnúť posádke na slovenských cestách. Jazdné vlastnosti nie je možné iba chváliť.
Pri prudkých zmenách smeru, prípadne na nekvalitnej vozovke má auto tendenciu v zadnej časti znervóznieť. Na druhej strane ide v podstate o rodinné auto. Dôležitejšie sú komfort a ticho na palube, ako rýchlosť prejazdu zákrutou. Pri bežnej jazde sa GLB 200 správa takmer ukážkovo. Na agresívnu jazdu nie je pripravený motor ani brzdy. Brzdy majú mierne „tupší“ nástup a dávkovať ich je zložitejšie. Auto je mierne nedotáčavé a ak naň pritlačíte a preženiete to s rýchlosťou pred nájazdom do zákruty, GLB má tendenciu hrnúť sa po predku von.
Pri normálnej jazde automat preradí medzi 2 500 a 2 700 otáčkami, motor je ale dosť pružný a potrebnú silu má aj pod hranicou 2 000 otáčok. Pri 90-kilometrovej rýchlosti motor točí iba 1 600 otáčok a pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h iba niečo málo vyše 2 200 otáčok, čo sa pozitívne podpisuje na spotrebe. Pri diaľničných tempách je cítiť, že má motor dosť práce s tiahlymi stúpaniami, aké sa nájdu napríklad v stúpaní na Tekovské Nemce alebo Zamarovce. Na týchto miestach motor podradí, aby dokázal potlačiť poriadnu masu vzduchu pred vysokým predkom auta. Ak auto naložíte, bude cítiť každý kilogram. Predbiehanie pomalších áut vo vyššej rýchlosti je už „na hrane“.
Za predpisovú jazdu mimo obce sa Mercedes odvďačí príjemnou spotrebou pod hranicou 5,5 litra. Pri diaľničných rýchlostiach si bude auto pýtať okolo siedmich litrov. Aj pri zaťaženom aute sa dá jazdiť úsporne, vodič nesmie používať štýl plyn – brzda. Kinetická energia rozbehnutého auta sa dá veľmi dobre využívať.
Zbytočné jazdné režimy?
Aj v slabej motorizácii ponúka GLB 200 tri jazdné režimy. Klasický Comfort, Sport a ECO. Máte možnosť si nastaviť aj režim Individual. V komfortnom režime sa auto správa vyvážene. Motor netočí zbytočne vysoké otáčky, riadenie ide ľahko a v prípade, že pustíte plyn, auto sa snaží brzdiť motorom – aj keď to nie je jeho silná stránka. V športovom režime riadenie príjemne stuhne, ale motor má niekedy až nezmyselne vysoké otáčky. Ak necháte radenie na automatickú prevodovku, bežne sa stane, že pri tzv. kickdowne bude preraďovať až pri siedmich tisícoch. To už nie je pre motor zdravé a nepoteší vás ani hluk štvorvalca. V športovom režime bude mať auto vždy zaradený o jeden rýchlostný stupeň nižšie, ako by bolo optimálne.
Samostatnú pozornosť si však v GLB 200 zaslúži režim ECO. V ňom Mercedes rozpojí spojky a využíva kinetiku svojej karosérie, kde len môže. Ak sa začnete blížiť k autu pred vami, GLB automaticky prestane plachtiť, zapojí spojky a snaží sa brzdiť motorom. Takéto plachtenie Mercedes využíva aj pri jazde z kopca. Ak však prekročíte povolený rýchlostný limit (auto číta dopravné značky), automaticky ukončí plachtenie a začne brzdiť motorom. V režime ECO sa dá jazdiť aj dynamicky. Stačí razantnejšie šliapať na plynový pedál.
Automatická prevodovka má zamatový chod. Mercedes jej naladenie zvládol naozaj výborne.
Skvelé rodinné auto
Hoci je Mercedes GLB druhým najmenším SUV v ponuke automobilky, ide o poriadne veľké auto. GLB možno prirovnať najväčšiemu SUV z Mladej Boleslavi Škode Kodiaq. Rozmermi majú k sebe blízko, aj keď Mercedes je o niečo menší. Jeho plusom je, že dvere sa dajú otvárať do veľkého uhla, takže s nakladaním detských sedačiek nebude problém. Čo sa týka pohodlia sedenia, či už vpredu, alebo vzadu, odveziete sa pohodlne aj na dlhších trasách. So svojimi 183¤cm som si bez problémov dokázal sadnúť za seba a ešte ostalo miesto na rozdávanie. Ani vyšší jedinci nebudú mať v Mercedese problém s miestom na hlavu. Za to vozidlo vďačí najmä streche, ktorá sa ponad zadné sedadlá drží v rovine.
Základný objem kufra je 570 litrov a je variabilný, keďže zmenou sklonu operadiel zadnej lavice môžete jeho dĺžku meniť v rozmedzí 13 cm. Čo poteší je, že nakladacia hrana je v rovine s dnom kufra a zadné sedadlá sa dajú sklopiť do roviny. Kufor tiež nie je vysoko, za čo vďačí absencii pohonu zadnej nápravy.
Záver a cena
Mercedes GLB je nepochybne zaujímavé auto. So svetlou výškou 20 cm, čo je v danej kategórii pomerne dosť, sa vie celkom slušne popasovať aj s nespevnenými cestami. Žiadne veľké off-roadové výkony od neho však čakať netreba. Určite nie s pohonom predných kolies.
Osobne by som sa úplne vyhol naftovému motoru vzhľadom na to, že aj benzínový agregát dokáže byť v GLB úsporný. Za zváženie stojí aj silnejší benzínový motor a štvorkolka. Myslím si, že ani kúpou verzie GLB 200 netrafíte vedľa. Ide o úplne normálne všestranne využiteľné auto, ktoré sa nebojí dlhých trás ani jazdy po meste. Navyše doň môžete naložiť celú rodinu a v kufri ostane dosť miesta na všetko potrebné. V ponuke je aj v 7-miestna verzia.
Základný model Mercedes-Benz GLB 200 kúpite za 39 822 eur. Nami testovaný model vychádza na 48 306 eur. Vo výbave nájdete 3D navigáciu, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, cúvaciu kameru, ktorá veľmi dobre vidí aj v tme, automatickú dvojzónovú klimatizáciu alebo svetlomety s technológiou LED. Nechýba vyhrievanie predných sedadiel a tempomat.
Myslím si, že aj keď je Mercedes-Benz GLB 200 skvelé rodinné auto, nemá optimálny pomer ceny a hodnoty. Za bezmála 50-tisíc eur dostanete poriadny kus auta, ktoré však nedisponuje napríklad sledovaním mŕtvych uhlov, adaptívnym tempomatom, automatickým prepínaním diaľkových svetiel alebo bezkľúčovým prístupom (štart bezkľúčový je). Ako to už býva zvykom, za mnohé prvky si treba priplatiť.
Technické údaje
Dĺžka (mm) | 4634 |
Šírka (mm) | 1834 |
Výška (mm) | 1658 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1630 |
Zdvihový objem valcov (ccm) | 1332 |
Počet valcov / ventilov | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps) | 120/163 |
Maximálny krútiaci moment (Nm) | 250 |
Prevodovka | 7-stupňová dvojspojková |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 207 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 9,1 |
Spotreba podľa WLTP (l/100 km) | 6,9 – 7,8 |
Objem kufra (l) | 570 – 760 / 1805 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozmer pneumatík | 235/55 R 18 |