Citroën vynašiel s Berlingom nový segment v roku 1996. Vtedy prišla na trh jeho prvá generácia. Úspech na seba nenechal dlho čakať. Automobil s rozmermi podobnými, aké majú štandardné „kombíky“, je praktickou voľbou pre veľké rodiny aj podnikateľov.
Prvá generácia ostala vo výrobe dlhých 17 rokov. Dokonca existovala aj elektrická verzia, ktorá bola dostupná na vybraných trhoch. Aktuálne je na trhu generácia tretia, ktorá prišla doposiaľ s najodvážnejším dizajnom.
Výrobca novinku oficiálne predstavil na autosalóne v Ženeve v roku 2018. Vozidlo stojí na platforme PSA EMP2 a pochádza z trojičiek. Do jeho rodinného klanu patrí Peugeot Rifter a po novom aj Opel Combo. Francúzska novinka prišla na trh s jedným benzínovým a jedným naftovým motorom v niekoľkých výkonných verziách. Bohužiaľ, naftový dvojlitrový štvorvalec chýba.
Priestor nad priestor
Testovaný Citroën Berlingo vo verzii XL je v porovnaní s kratšou verziou „M“ dlhší o 35 centimetrov. Na väčšej dĺžke sa rázvor podieľa 19 centimetrami a zadný previs 16 centimetrami. Celkovo tak MPV na dĺžku meria 4 753 milimetrov.
To znamená, že vo vnútri je kráľovský priestor. Do interiéru sa zmestí 7 sedadiel. Všetky sú plnohodnotné, nikto nikde nebude trpieť. V 5-miestnej konfigurácii do batožinového priestoru po strop naložíte 983 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 2 126 litrov. Za dve samostatne vyberateľné sedadlá v treťom rade sa pripláca 700 eur.
Kým druhý rad sedadiel sa dá sklopiť do roviny, tretí nie. Sedadlá sa dajú len vyklopiť smerom dopredu. Kto chce mať k dispozícii rovnú podlahu, musí ich vybrať. Postup vyberania nie je najjednoduchší a hlavne každé zo sedadiel váži približne 15 kilogramov.
Všetky sedadlá sú v najvyššej výbave samostatné. Ide aj o stredné miesto v druhom rade. Dospelé postavy sa bez problémov odvezú na všetkých miestach. Popri tom im ešte nad hlavami ostane veľká porcia priestoru. Do druhého radu sedadiel sa nastupuje prostredníctvom veľkých posuvných dverí. Ich elektrické otváranie je nedostupné, treba sa spoľahnúť na vlastné svaly. Dospelí ľudia, vrátane slabších jedincov, by s ich manipuláciou nemali mať problémy.
Posed všetkých pasažierov vrátane vodiča je vzpriamenejší ako v bežných autách. Radiaca páka prevodovky kvôli tomu nie je umiestnená na podlahe. Nachádza sa vyššie. Súčasťou najvyššej výbavy Shine je aj výsuvný head-up displej. Pri výbave Feel sa za neho dopláca 350 eur. V ostatných verziách dostupný nie je.
Pozitívne hodnotíme fakt, že francúzska značka nechala na samostatnom paneli ovládanie ventilácie a klimatizácie. Infotainment je známy z iných modelov koncernu PSA. Funguje bezproblémovo. Rovnako Citroën použil kvalitný displej.
Naftový dvojliter chýba
Pohon Berlinga, ktoré vidíte na fotkách, zabezpečuje 1,5 litrový naftový štvorvalec. Testovaná verzia je vybavená najsilnejšou verziou tohto agregátu. Výkon dosahuje 130 konských síl spolu s krútiacim momentom 300 Nm. Výkon prechádza len na prednú nápravu prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky.
Takto vybavené Berlingo zrýchľuje na 100 km/h za 10,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 186 km/h. Berlingo by si zaslúžilo aj silnejšiu verziu. Testovaný agregát má pre bežné podmienky sily dostatok, no pri plne obsadenom interiéri bude mať s autom príliš veľa práce. Na nástup krútiaceho momentu musí vodič chvíľu počkať. Maximálny krútiaci moment je dostupný od 1 750 otáčok. Pod touto hranicou sa po stlačení plynu takmer nič nedeje.
Motor sa môže pochváliť dobrou spotrebou, ktorá bez problémov mimo mesta atakuje hranicu piatich litrov. Na diaľnici spotreba stúpa. Ak sa chcete s týmto Berlingom hnať na hornej hranici diaľničných rýchlostných limitov, očakávajte odber kdesi mierne nad úrovňou 7 litrov nafty. V priemere sa nám s týmto autom darilo jazdiť so spotrebou 6,4 litra nafty na 100 km.
Spokojní sme s manuálnou prevodovkou. Všetkých šesť stupňov zapadá úplne bez problémov. Prevodovka si nerobí hanbu ani dlhými radiacimi dráhami. Rovnako nám nevadilo ani vyššie uloženie radiacej páky.
Obratný obor
Ak by ste čakali, že takto veľké auto bude neobratné, opäť sa mýlite. Parkovať najdlhšie Berlingo nie je o nič náročnejšie ako bežné kombi. Vodič musí brať mierny ohľad na dĺžku vozidla. Účinok posilňovača riadenia je vysoký, takže na parkovisku môže šofér volantom otáčať aj s jedným prstom. Uhol natočenia kolies je taktiež vysoký, takže manévrovanie je bez problémov.
V porovnaní s bežným autom je v tomto prípade o čosi odlišná jazda. Vodič predsa len sedí o niečo vyššie a automobil má vyššie aj svoje ťažisko. Berlingo nikdy nemalo byť pretekárom a ani nie je. Podvozok je naladený komfortne.
Záver
Citroën Berlingo nie je auto s neodolateľnou charizmou, dokonalým dizajnom, ani najvýkonnejšími motormi. Je to poctivý pracant. Vo verzii XL sa svojimi rozmermi rozhodne začína miešať do „biznisu“ malým dodávkam. Ostáva pritom plnohodnotným osobným autom, ktoré zvládne šoférovať každý.
Priestranný interiér ocenia podnikatelia aj rodiny. Jeho chybou je, že najvýkonnejší naftový motor má len 130 koní a objem 1,5 litra. To možno mnoho záujemcov pošle k jeho súrodencovi s názvom SpaceTourer, ktorý je ešte väčší a dvojlitrový motor má. V porovnaní s Berlingom je však výrazne drahší.
Najdlhšiu verziu testovaného auta kúpite za minimálne 17 290 eur. V takom prípade je pod kapotou naftový motor naladený len na 100 koní. Verzia s výkonom 130 koní svoju cenu štartuje na 18 690 eurách. V najvyššej výbave Shine má testované auto cenovku 20 690 eur. Súčasťou tejto výbavy je napríklad dvojzónová automatická klimatizácia, kožou potiahnutý volant, head-up displej a tri samostatné sklopné sedadlá v druhom rade.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 753 |
Šírka (mm) | 1 848 |
Výška (mm) | 1 849 |
Rázvor (mm) | 2 975 |
Objem batožinového priestoru (l) | 983/2 126 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 701 |
Rozmery pneumatík | 205/55 R17 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 499 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 96 (130) pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 300 pri 1 750 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predá |
Max. rýchlosť (km/h) | 186 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,5 |
Spotreba (kombinovaná-NEDC) (l/100km) | 4,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,4 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Citroënu Berlingo | 17 290 eur |
Základná cena testovanej verzie | 20 690 eur |
Záruka | 4 roky |