Seat Leon je stálicou segmentu nižšej strednej triedy. Po boku koncernových súrodencov VW Golf a Škoda Octavia dobíjal srdcia najmä tých zákazníkov, ktorí mali záujem o hatchback so športovým a emocionálnym dizajnom.
Nová generácia s poradovým číslom štyri prišla na trh v tomto roku. Vozidlo stojí na modulárnej platforme MQB, ktorú zdieľa okrem spomínaných modelov aj s Audi A3. Za dizajn je zodpovedný Španiel Alejandro Mesonero-Romanos, ktorý stojí aj za modelmi Tarraco, Arona, Ateca a Leon tretej generácie. Španielska automobilka tvrdí, že do vývoja a výroby novej generácie modelu investovala 1,1 miliardy eur. Vozidlo schádza z výrobných liniek španielskej fabriky pri meste Martorell.
Dizajnový generačný posun
Dizajn novej generácie výrazne čerpá z generácie tretej. Nejde tak o žiadnu revolúciu ako v prípade prechodu z druhej na tretiu generáciu. Seat novinke doprial rodinný dizajn. Podobnosť s Tarracom nie je náhodná.
Španieli stavili na svetlá. Najmä tie zadné sa tiahnu pozdĺž celej šírky auta a vytvárajú vynikajúci dojem. S červeným lakom karosérie však zanikajú. Aj v tomto prípade robia v noci zaujímavú svetelnú šou. Predná časť by si podľa nás zaslúžila viac emócií. LED svetlá vytvárajú pre Seat charakteristický svetelný podpis.
Najväčšie novinky vo vnútri
Kým v uplynulej generácii bol Leon pomerne analógovým autom s viacerými tlačidlami, dnes to už neplatí. Po novom vo vnútri tlačidlá takmer nenájdete. Skoro všetky ovládacie prvky auta sa presunuli do informačno-zábavného systému, ktorý využíva displej s uhlopriečkou maximálne 10 palcov.
Má to svoje výhody aj nevýhody. Na strane kladov stojí fakt, že interiér je dizajnovo omnoho čistejší a vzdušnejší. Za nevýhodu pokladáme to, že systém je pomerne ťažko prehľadný a učiť sa ho obsluhovať počas jazdy je peklo. Odporúčame tak vykonať pred samotným vyštartovaním.
Aj nastavenie teploty klimatizácie môže byť problematické. Zmeniť teplotu môžete buď prostredníctvom dotykovej obrazovky. V takom prípade ide o dvojkrokovú činnosť. Pod displejom sa nachádza dotyková plocha, ktorá taktiež umožňuje omnoho pohodlnejšiu zmenu. Avšak v noci nie je podsvietená a teda vodič aj spolujazdec prichádzajú o túto možnosť. Buď majú polohu dotykového miesta presne naučenú, alebo šmátrajú v tme, alebo pristúpia k zmene cez dva kroky na dotykovej obrazovke. Existuje ešte možnosť hlasového ovládania, to však nie je v dostupné v slovenskom jazyku. Pre jeho využitie je potrebné prepnúť systém do češtiny, kde hlasové ovládanie je možné, prípadne do angličtiny, či do iného jazyka.
Ďalším problémom je vypínanie štart-stop systému. To sa deje taktiež len cez dotykovú obrazovku a vodič pre deaktiváciu systému musí vykonať dva dotyky.
Pochvalu si zaslúži svetelný pás, ktorý sa nachádza na vrchu palubnej dosky. Tiahne sa medzi oboma vnútornými kľučkami predných dverí. Seat do LED pásu umiestnil aj zobrazovanie vozidla v mŕtvom uhle. Tento krok hodnotíme mimoriadne kladne. Posádka si môže zvoliť jednu zo širokej farebnej škály. V noci sme tento systém však radšej vypínali. Nachádza sa tesne pod zorným poľom vodiča a aj pri najmenšej intenzite nám v úplnej tme prekážal.
V oblasti priestoru pred zadnými sedadlami sa Leon zlepšil. Vo vnútri sa pohodlne odvezú štyri dospelé osoby. V prípade potreby sa do interiéru zmestí päť pasažierov. Problém nie je ani s priestorom pre hlavu. Nad zadným sedákom sa nachádza 969 mm vzduchu. Batožinový priestor pojme 380 litrov.
Najlepší benzínový motor na trhu
Testovaný Leon je vybavený 1,5 litrovým benzínovým štvorvalcom TSI s výkonom 130 koní. Podľa nás ide o najlepší benzínový motor na trhu. Má to však jedno ale. Najlepšia je jeho silnejšia verzia s výkonom 150 koní. Oplatí sa za ňu priplatiť.
Slabšia verzia ponúka krútiaci moment 200 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h trvá so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou 9,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je 210 koní. Motor disponuje systémom vypínania dvoch valcov pri nízkom zaťažení, vďaka čomu reálne šetrí palivo. Jeho kombinovaná spotreba podlieza hranicu 6 litrov. Na diaľnici sa jeho odber ustáli približne na hodnote 6,4 l/100 km.
Krútiaci moment je rovnaký, aký ponúka aj litrový trojvalec TSI v najsilnejšom prevedení. Pohonná jednotka poskytuje postupný nárast výkonu, no niečo tomu chýba. Jej pružnosť nie je taká, aká by mohla byť. Výkonnejšia verzia je omnoho ochotnejšia zrýchľovať, pričom rozdiel v spotrebe je minimálny.
Zhodnotenie a záver
Seat Leon je opäť veľmi lákavou voľbou v oblasti nižšej strednej triedy. Na publikum útočí najmä svojím dizajnom, ktorý do vienka dostal španielske emócie. Jeho slabým miestom je digitálny infotainment, ktorý má ešte detské chyby. Nový VW Golf alebo Škoda Octavia však na tom nie sú o nič lepšie.
Leon má širokú ponuku motorov. Záujemcovia si môžu vybrať benzínové alebo naftové motory. V ponuke sú trojvalcové aj štvorvalcové agregáty. Dostupný je aj mild-hybrid. Príchod plug-in hybridu je len otázkou času.
Cena modelu začína na sume 15 990 eur. Ak nechcete 90-koňový trojvalec a 5-stupňovú manuálnu prevodovku, pripravte si trochu viac peňazí. Najlacnejšia verzia s naftovým motorom 2,0 TDI stojí 19 810 eur. Testovaný motor má minimálnu cenovku 19 250 eur. Jeho výkonnejšia verzia je o 1 260 eur drahšia.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 368 |
Šírka (mm) | 1 799 |
Výška (mm) | 1 456 |
Rázvor (mm) | 2 686 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 318 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 498 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 96 (130) pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 1 400 – 4 000 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 |
Spotreba (kombinovaná-WLTP) (l/100km) | 5,3 – 6,0 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,1 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Seatu Leon | 15 990 eur |
Základná cena testovanej verzie | 20 750 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |