Dobíjateľná plug-in hybridná verzia Octavie nesie označenie iV a patrí k najočakávanejším, preto sme prvé desiatky kilometrov absolvovali práve v nej, respektíve v jej dvoch výkonových verziách.Ak plug-in hybridy s okrídleným šípom na kapote budete chcieť, tak v porovnaní s verziou so spaľovacím motorom s podobným výkonom budú v Európe v priemere drahšie o 6 500 eur.
„Civilnú“ reprezentoval kombík s celkovým výkonom 150 kW, sekundovala mu ostrá verzia RS, ponúkajúca ešte o 30 kW viac. Ale neplatí to v každom jazdnom režime. V hybridnom móde je k dispozícii v oboch verziách výkon 110 kW (150k). Iba v móde Sport alebo pri úplnom zošliapnutí plynového pedálu je k dispozícii maximálny výkon 150 kW (204 k) pri verzii Octavia iV a 180 kW (245 k) pri modeli RS iV.
Pokiaľ ide o ďalšie parametre, tak RS iV na stovku zrýchli za 7,3 sekundy a maximálku má 225 km/h. V pružnom zrýchlení z 80 na 120 km/h dokonca o 2,2 sekundy prekonáva benzínový variant vybavený automatickou prevodovkou DSG. Rozdiel medzi ňou a „obyčajným“ plug-in hybridom je najmä v zrýchlení, kde má RS navrch o 4 desatiny, maximálka je však porovnateľná – testovaný kombík sa mohol pochváliť údajom 220 km/h.
Pri každom plug-in hybride patrí k najdôležitejším parametrom elektrický dojazd – ten je podľa novej a realistickejšej testovacej procedúry WLTP pri oboch až 60 km. Zabezpečuje ho trakčná vysokonapäťová li-ion batéria s kapacitou 13 kWh. Maximálna rýchlosť je pri čisto elektrickej jazde obmedzená na 140 km/h a maximálny výkon auta je 85 kW. S kombíkom sme s ľahšou nohou na plyne dokázali v hybridnom režime jazdiť za 4,5 litra, ak sme jazdili dynamickejšie, priemer stúpol približne o liter.
Pomalé nabíjanie
Problémom väčšiny plug-in hybridov sú pomalé palubné nabíjačky, takže aj ich nízkokapacitné batérie sa nabíjajú pomaly, nekonečne dlhú dobu blokujete verejné nabíjačky a nič s tým nespravíte.
V reči čísiel to znamená, že pri výkone 3,6 kW trvá dobitie z 0 % na 80 % vyše dve a pol hodiny, na plnú kapacitu ešte o hodinu dlhšie. Nabíjať ich môžete aj z bežnej domácej zásuvky s napätím 230 V – trvá to tri a trištvrte hodiny. Ďalšou možnosťou je dobíjanie rekuperáciou alebo priamo počas jazdy pomocou spaľovacieho motora.
Pozitívne je, že si pri nich môžete vybrať nielen medzi čisto elektrickým a hybridným pohonom, ale zároveň si môžete nastaviť aj minimálnu zostávajúcu kapacitu batérie. To je dôležité aj preto, aby ste mohli bez problému vojsť do bezemisných zón, nachádzajúcich sa napríklad v centrách niektorých európskych miest.
Pri čisto elektrickej jazde sa myslelo aj na bezpečnosť chodcov a ďalších účastníkov premávky – pri čisto elektrickej jazde do rýchlosti 50 km/h totiž zvukový generátor E-noise vytvára zvuk, ktorý upozorňuje chodcov alebo cyklistov na blížiace sa vozidlo, ktoré je inak v elektrickom režime prakticky nehlučné.
Jazdné režimy a centrálny airbag
Pomocou voliča jazdného režimu môže vodič v modeloch Octavia iV a Octavia RS iV voliť režimy Eco, Normal, Sport a Individual. Vozidlá vybavené adaptívnym podvozkom DCC ponúkajú aj režim Comfort. V ňom bola napríklad testovaná športová verzia RS pri prejazde nerovností podstatne pohodlnejšia, než kombík, ktorý touto vymoženosťou nedisponoval.
Pokiaľ ide o výbavu, tak Octavia iV vo výbave ponúka 16-palcové disky z ľahkej zliatiny, sedem airbagov, LED predné a zadné svetlomety, 8,25-palcový infotainment a parkovacie senzory vzadu. O bezpečnosť sa starajú asistenti Lane Assist (udržiavanie v jazdnom pruhu) a Front Assist s núdzovým brzdením. Nechýba ani dvojzónová automatická klimatizácia, 8 reproduktorov, bluetooth a tempomat s obmedzovačom rýchlosti.
Verzia RS, rovnako ako aj Scout, sa už v základnej výbave môže pochváliť technologickou novinkou – centrálnym airbagom, umiestneným v sedadle vodiča, medzi ním a spolujazdcom. Ten pri rôznych typoch nárazov slúži na to, aby sa navzájom nezranili. Pri oboch pozitívne hodnotíme dôraz na vnímanú kvalitu.
Pri modeli RS je možno namieste otázka, či ešte stále ide o športové auto. Na to nevieme dať jednoznačnú odpoveď, závisí to od toho, čo si pod „športovým autom“ predstavujete.
Hluk namiesto zvuku
Faktom je, že verzia RS má výkonnejšie brzdy, športový podvozok a progresívne riadenie – a všetko to funguje naozaj na jednotku. Samozrejme, keďže v jej prípade je základom tiež štvorvalec s objemom 1,4 litra, nedostanete z neho zvuk osemvalca. Teda dostanete – ale umelý, elektronicky upravený a veľmi nevydarený. Skôr je to akási hluková kulisa, vzdialene pripomínajúca silný motor, ktorého umelé dunenie sa ozýva už v minimálnych rýchlostiach.
Aby sa tento motor správal športovo, treba jazdiť v športovom režime, v ňom už pomoc elektromotora pri dynamickom zrýchlení celkom slušne cítiť. Napriek tomu by sme subjektívne konštatovali, že RS je skôr ideálnym rýchlym a komfortným cestovným liftbackom, vhodným aj na dlhé cesty, než skutočným ostrým „športiakom“.
Pri tejto verzii naozaj oceňujeme „bezchrómový“ dizajn, ktorý výrazne vynikol pri „našom“ testovanom bielom liftbacku. Maska chladiča, rámčeky aerodynamických prieduchov, difúzor na prednom nárazníku, bočný spoiler, zadný difúzor a lišty okolo bočných okien sú v športovom, čierno lakovanom prevedení, v ňom je aj zadný spojler.
Ceny a výbava
Súčasťou štandardnej výbavy sú predné LED svetlá s technológiou Matrix, osemnásťpalcové kolesá a nechýbajú ani na červeno lakované brzdové strmene. Interiér je prevažne čierny a je v ňom trojramenný športový volant, športové predné sedadlá s dobrým bočným vedením a prístrojová doska potiahnutá Alcantarou. Samozrejme, nechýba ani typické ozdobné červené, resp. sivé prešívanie.
Za príplatok môžete mať v oboch plug-in hybridných verziách aj head-up displej, nechýba digitálny a konfigurovateľný virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca, vybrať si možno zo štyroch základných režimov zobrazenia, RS má navyše špecifický športový. Po novom funguje aj adaptívny tempomat, ktorý je prediktívny. To znamená, že spracováva údaje z kamery v čelnom skle a dáta z navigačného systému a na ich základe vopred upravuje rýchlosť podľa profilu trasy. Objem batožinového priestoru liftbacku je 450 l, kombík ponúka o 40 litrov viac.
A aby sme nezabudli na to najdôležitejšie – ceny. Mild-hybridná Octavia e-TEC s motorom 1,0 TSI 81 kW (110 k) začína s výbavou AMBITION na cene 22 410 eur (kombi, plug-in hybridná Octavia 1,4 TSI 150 kW (204 k) štartuje na 31 760 eurách a na najvýkonnejšiu Octaviu RS s plug-in hybridným motorom 1,4 TSI 180 kW (245 k) si pripravte minimálne 37 460 eur.
Spolu s plug-in hybridom bola predstavená aj mild-hybridná verzia e-TEC s batériou s kapacitou 0,6 kWh, ktorá pomáha znižovať spotrebu v priemere o 0,4 l/100 km. Mild hybrid funguje buď s motorom 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) alebo so silnejším 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k). Štvrtou do partie alternatívnych pohonov je Octavia G-TEC s motorom 1,5 TSI s výkonom 96 kW (131 k) a s pohonom na zemný plyn. Oba tieto varianty si predstavíme neskôr v samostatných testoch.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Verzia | Octavia iV kombi PHEV | Octavia iV RS liftback |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 689 | 4 702 |
Šírka (mm) | 1 829 | 1 829 |
Výška (mm) | 1 473 | 1 476 |
Rázvor náprav (mm) | 2 680 | 2 681 |
Objem kufra (l) | 490 | 450 (VDA) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 608–1 748 | 1 695–1 780 |
Technické údaje
Motor | 1,4 TSI iV plug-in hybrid | 1,4 TSI iV plug-in hybrid |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | cca 1395 | 1395 |
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 110/5000–6000 | 110/5000–6000 |
Max. systémový výkon (kW/ot.) | 150 | 180 |
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 250 | 250 |
Max. výkon elektromotora (kW) | 85 | 85 |
Max. krút. moment elektromotoru | 330 | 330 |
Max. systémpvý krút. moment (Nm) | 350 | 400 |
Max. systémový výkon (kW) | 150 | 180 |
Kapacita batérií (kWh) | 13 | 13 |
Prevodovka | DSG 6 st. | DSG 6 st. |
0 – 100 km/h (s) | 7,8 | 7,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 220 | 225 |
Spotreba na 100 km (l) | od 1,4 | od 1,5 |
Dojazd v EV režime (km) | 60 | 60 |