Prvá jazda: Vyskúšali sme Octavie do zásuvky. Aj ostrú RS iV!

18.09.2020 06:00

Takmer každé tretie auto, ktoré Škoda predá, je Octavia. Už jej druhá generácia sa mohla pochváliť alternatívnym pohonom, pri tretej sa objavila CNG verzia a v aktuálnej štvrtej pribudli elektrické hybridné verzie - mild hybrid a plug-in hybrid.

Škoda Octavia iV sa môže pochváliť elektrickým...
Škoda Octavia iV sa môže pochváliť elektrickým dojazdom podľa WLTP až 60 km. Autor: Martin Domček

Dobíjateľná plug-in hybridná verzia Octavie nesie označenie iV a patrí k najočakávanejším, preto sme prvé desiatky kilometrov absolvovali práve v nej, respektíve v jej dvoch výkonových verziách.Ak plug-in hybridy s okrídleným šípom na kapote budete chcieť, tak v porovnaní s verziou so spaľovacím motorom s podobným výkonom budú v Európe v priemere drahšie o 6 500 eur.

„Civilnú“ reprezentoval kombík s celkovým výkonom 150 kW, sekundovala mu ostrá verzia RS, ponúkajúca ešte o 30 kW viac. Ale neplatí to v každom jazdnom režime. V hybridnom móde je k dispozícii v oboch verziách výkon 110 kW (150k). Iba v móde Sport alebo pri úplnom zošliapnutí plynového pedálu je k dispozícii maximálny výkon 150 kW (204 k) pri verzii Octavia iV a 180 kW (245 k) pri modeli RS iV.

Ostrejšia verzia s označením iV RS nás z...
Ostrejšia verzia s označením iV RS nás z hľadiska dizajnu oslovila najmä absenciou chrómových doplnkov. Autor: Martin Domček

Pokiaľ ide o ďalšie parametre, tak RS iV na stovku zrýchli za 7,3 sekundy a maximálku má 225 km/h. V pružnom zrýchlení z 80 na 120 km/h dokonca o 2,2 sekundy prekonáva benzínový variant vybavený automatickou prevodovkou DSG. Rozdiel medzi ňou a „obyčajným“ plug-in hybridom je najmä v zrýchlení, kde má RS navrch o 4 desatiny, maximálka je však porovnateľná – testovaný kombík sa mohol pochváliť údajom 220 km/h.

Pri každom plug-in hybride patrí k najdôležitejším parametrom elektrický dojazd – ten je podľa novej a realistickejšej testovacej procedúry WLTP pri oboch až 60 km. Zabezpečuje ho trakčná vysokonapäťová li-ion batéria s kapacitou 13 kWh. Maximálna rýchlosť je pri čisto elektrickej jazde obmedzená na 140 km/h a maximálny výkon auta je 85 kW. S kombíkom sme s ľahšou nohou na plyne dokázali v hybridnom režime jazdiť za 4,5 litra, ak sme jazdili dynamickejšie, priemer stúpol približne o liter.

Pomalé nabíjanie

Problémom väčšiny plug-in hybridov sú pomalé palubné nabíjačky, takže aj ich nízkokapacitné batérie sa nabíjajú pomaly, nekonečne dlhú dobu blokujete verejné nabíjačky a nič s tým nespravíte.

V reči čísiel to znamená, že pri výkone 3,6 kW trvá dobitie z 0 % na 80 % vyše dve a pol hodiny, na plnú kapacitu ešte o hodinu dlhšie. Nabíjať ich môžete aj z bežnej domácej zásuvky s napätím 230 V – trvá to tri a trištvrte hodiny. Ďalšou možnosťou je dobíjanie rekuperáciou alebo priamo počas jazdy pomocou spaľovacieho motora.

V interiéri oboch plug-in hybridných verzií...
V interiéri oboch plug-in hybridných verzií cítiť veľký dôraz na vnímanú kvalitu. Autor: Škoda Auto

Pozitívne je, že si pri nich môžete vybrať nielen medzi čisto elektrickým a hybridným pohonom, ale zároveň si môžete nastaviť aj minimálnu zostávajúcu kapacitu batérie. To je dôležité aj preto, aby ste mohli bez problému vojsť do bezemisných zón, nachádzajúcich sa napríklad v centrách niektorých európskych miest.

Pri čisto elektrickej jazde sa myslelo aj na bezpečnosť chodcov a ďalších účastníkov premávky – pri čisto elektrickej jazde do rýchlosti 50 km/h totiž zvukový generátor E-noise vytvára zvuk, ktorý upozorňuje chodcov alebo cyklistov na blížiace sa vozidlo, ktoré je inak v elektrickom režime prakticky nehlučné.

Jazdné režimy a centrálny airbag

Pomocou voliča jazdného režimu môže vodič v modeloch Octavia iV a Octavia RS iV voliť režimy Eco, Normal, Sport a Individual. Vozidlá vybavené adaptívnym podvozkom DCC ponúkajú aj režim Comfort. V ňom bola napríklad testovaná športová verzia RS pri prejazde nerovností podstatne pohodlnejšia, než kombík, ktorý touto vymoženosťou nedisponoval.

Kombík sa môže pochváliť naozaj elegantnou...
Kombík sa môže pochváliť naozaj elegantnou siluetou. Autor: Martin Domček

Pokiaľ ide o výbavu, tak Octavia iV vo výbave ponúka 16-palcové disky z ľahkej zliatiny, sedem airbagov, LED predné a zadné svetlomety, 8,25-palcový infotainment a parkovacie senzory vzadu. O bezpečnosť sa starajú asistenti Lane Assist (udržiavanie v jazdnom pruhu) a Front Assist s núdzovým brzdením. Nechýba ani dvojzónová automatická klimatizácia, 8 reproduktorov, bluetooth a tempomat s obmedzovačom rýchlosti.

Verzia RS, rovnako ako aj Scout, sa už v základnej výbave môže pochváliť technologickou novinkou – centrálnym airbagom, umiestneným v sedadle vodiča, medzi ním a spolujazdcom. Ten pri rôznych typoch nárazov slúži na to, aby sa navzájom nezranili. Pri oboch pozitívne hodnotíme dôraz na vnímanú kvalitu.

Pri modeli RS je možno namieste otázka, či ešte stále ide o športové auto. Na to nevieme dať jednoznačnú odpoveď, závisí to od toho, čo si pod „športovým autom“ predstavujete.

Hluk namiesto zvuku

Faktom je, že verzia RS má výkonnejšie brzdy, športový podvozok a progresívne riadenie – a všetko to funguje naozaj na jednotku. Samozrejme, keďže v jej prípade je základom tiež štvorvalec s objemom 1,4 litra, nedostanete z neho zvuk osemvalca. Teda dostanete – ale umelý, elektronicky upravený a veľmi nevydarený. Skôr je to akási hluková kulisa, vzdialene pripomínajúca silný motor, ktorého umelé dunenie sa ozýva už v minimálnych rýchlostiach.

Problémom väčšiny plug-in hybridov - vrátane...
Problémom väčšiny plug-in hybridov - vrátane tých, o ktorých práve čítate, sú pomalé palubné nabíjačky, čo výrazne predlžuje čas ich dobíjania. Autor: Martin Domček

Aby sa tento motor správal športovo, treba jazdiť v športovom režime, v ňom už pomoc elektromotora pri dynamickom zrýchlení celkom slušne cítiť. Napriek tomu by sme subjektívne konštatovali, že RS je skôr ideálnym rýchlym a komfortným cestovným liftbackom, vhodným aj na dlhé cesty, než skutočným ostrým „športiakom“.

Pri tejto verzii naozaj oceňujeme „bezchrómový“ dizajn, ktorý výrazne vynikol pri „našom“ testovanom bielom liftbacku. Maska chladiča, rámčeky aerodynamických prieduchov, difúzor na prednom nárazníku, bočný spoiler, zadný difúzor a lišty okolo bočných okien sú v športovom, čierno lakovanom prevedení, v ňom je aj zadný spojler.

Ceny a výbava

Súčasťou štandardnej výbavy sú predné LED svetlá s technológiou Matrix, osemnásťpalcové kolesá a nechýbajú ani na červeno lakované brzdové strmene. Interiér je prevažne čierny a je v ňom trojramenný športový volant, športové predné sedadlá s dobrým bočným vedením a prístrojová doska potiahnutá Alcantarou. Samozrejme, nechýba ani typické ozdobné červené, resp. sivé prešívanie.

Za príplatok môžete mať v oboch plug-in hybridných verziách aj head-up displej, nechýba digitálny a konfigurovateľný virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca, vybrať si možno zo štyroch základných režimov zobrazenia, RS má navyše špecifický športový. Po novom funguje aj adaptívny tempomat, ktorý je prediktívny. To znamená, že spracováva údaje z kamery v čelnom skle a dáta z navigačného systému a na ich základe vopred upravuje rýchlosť podľa profilu trasy. Objem batožinového priestoru liftbacku je 450 l, kombík ponúka o 40 litrov viac.

V objeme kufra je medzi kombíkom a liftbackom...
V objeme kufra je medzi kombíkom a liftbackom len minimálny rozdiel. Autor: Martin Domček

A aby sme nezabudli na to najdôležitejšie – ceny. Mild-hybridná Octavia e-TEC s motorom 1,0 TSI 81 kW (110 k) začína s výbavou AMBITION na cene 22 410 eur (kombi, plug-in hybridná Octavia 1,4 TSI 150 kW (204 k) štartuje na 31 760 eurách a na najvýkonnejšiu Octaviu RS s plug-in hybridným motorom 1,4 TSI 180 kW (245 k) si pripravte minimálne 37 460 eur.

Spolu s plug-in hybridom bola predstavená aj mild-hybridná verzia e-TEC s batériou s kapacitou 0,6 kWh, ktorá pomáha znižovať spotrebu v priemere o 0,4 l/100 km. Mild hybrid funguje buď s motorom 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) alebo so silnejším 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k). Štvrtou do partie alternatívnych pohonov je Octavia G-TEC s motorom 1,5 TSI s výkonom 96 kW (131 k) a s pohonom na zemný plyn. Oba tieto varianty si predstavíme neskôr v samostatných testoch.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Verzia Octavia iV kombi PHEV Octavia iV RS liftback
Dĺžka (mm) 4 689 4 702
Šírka (mm) 1 829 1 829
Výška (mm) 1 473 1 476
Rázvor náprav (mm) 2 680 2 681
Objem kufra (l) 490 450 (VDA)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 608–1 748 1 695–1 780

Technické údaje

Motor 1,4 TSI iV plug-in hybrid 1,4 TSI iV plug-in hybrid
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) cca 1395 1395
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) 110/5000–6000 110/5000–6000
Max. systémový výkon (kW/ot.) 150 180
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 250 250
Max. výkon elektromotora (kW) 85 85
Max. krút. moment elektromotoru 330 330
Max. systémpvý krút. moment (Nm) 350 400
Max. systémový výkon (kW) 150 180
Kapacita batérií (kWh) 13 13
Prevodovka DSG 6 st. DSG 6 st.
0 – 100 km/h (s) 7,8 7,3
Max. rýchlosť (km/h) 220 225
Spotreba na 100 km (l) od 1,4 od 1,5
Dojazd v EV režime (km) 60 60
Škoda
		Octavia iV -
		2020
Ostrejšia
		verzia s označením iV RS nás
		z...
+17Škoda Octavia iV RS -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Škoda Octavia #Škoda #RS #plug-in hybrid #Octavia iV #Octavia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek