Na elektromotor možno podľa údajov výrobcu prejsť až 55 kilometrov, dobijete ho aj za menej ako dve hodiny a v kombinácii s automatickou prevodovkou EAT8 dosahuje auto v hybridnom režime kombinovanú spotrebu 1,4 litra na sto kilometrov.
A ako to vyzerá v praxi? Začnime dobíjaním. Aj so zosilnenou jednofázovou palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW sme auto z nuly na takmer 100 percent dobíjali na nabíjačke ZSE skoro dve a pol hodiny. Sériová nabíjačka ponúka výkon 3,7 kW. Ak chcete tú zosilnenú, pripravte si na ňu – bez ohľadu na výbavu – 300 eur. Reálne sme 50 kilometrový čisto elektrický dojazd nedosiahli, ale nad 40 kilometrov sme sa dostali.
Ak by ste tento plug-in hybrid so štandardnou palubnou nabíjačkou chceli dobíjať z bežnej domácej zásuvky, bude to trvať takmer 8 hodín. Pomalé nabíjanie je Achillovou pätou väčšiny dostupných plug-in hybridov, rozhodne to nie je hendikep Citroënu.
Len pre zaujímavosť, aktuálne z plug-in hybridov, dostupných na našom trhu, sa môže pochváliť jedným z najrýchlejších systémov dobíjania Mercedes GLE de, ktorý podporuje až 60 kW. Tu si dovolíme len malú odbočku, aby sme ilustrovali, čo to v praxi znamená. Prišli sme na nabíjačku ZSE, kde sa práve dobíjal plug-in hybrid nemenovanej, povedzme švédskej, prémiovej značky. Keď sme pripojili testovaný Mercedes ku konektoru CCS2 (Combo), tak za tri minúty sme batériu dobili presne o toľko kWh, o koľko ju vedľa stojaci „Švéd“ dobil za 1 hodinu a 35 minút.
Dvakrát meraj a raz rež
Ale nepleťme do testu Citroënu zbytočne cudzie modely. Týmto príkladom len chceme ilustrovať jednu dôležitú vec. Pri plug-in hybridoch si naozaj rozmyslite, či ich máte kde dobíjať, respektíve či máte možnosť ich nechať stáť dostatočne dlho „na nabíjačke“, aby boli pre vás efektívne.
Pokiaľ ho viete dobíjať doma počas noci z wall-boxu a máte silnejšiu palubnú nabíjačku, je to super. Ak navyše prídete do práce a viete ho zapojiť aspoň do obyčajnej zásuvky, ešte lepšie. Ak ho ale budete parkovať na sídlisku „pod oknom“ a budete odkázaní len na verejné dobíjacie stanice, nie je to najlepšie riešenie.
Netreba zabúdať ani na ďalší dôležitý fakt. Plug-in hybridy sa vždy testujú s nabitou batériou, takže dosiahnuť spotrebu pod dva litre nie je problém. Ale aj v hybridnom režime sa vám po čase, ktorý je samozrejme veľmi závislý od vášho jazdného štýlu a profilu trasy, batéria napokon vybije. Oproti elektromobilom je super, že vás to nijako neobmedzuje, jednoducho pokračujete ďalej so spaľovacím motorom. Máte totiž dve autá v jednom. Ale na druhú stranu – potom aj spotreba vyskočí pomerne vysoko nahor.
Batéria má kapacitu 13 kWh, za jednu kWh platíte na verejných nabíjacích staniciach sumu od približne 30 centov až po vyše 80 centov, ak ho dobíjate doma, tak samozrejme tarifu vášho domáceho poskytovateľa. Priemerná cena kWh je na Slovensku niekde okolo 16 centov. O tom, ako, kedy a kde sa oplatí plug-in hybrid nabíjať, si už urobte obraz sami.
A premietnime si to do ceny auta. Testovaný plug-in hybrid v tomto smere našťastie neznamená, že aj platíte za dve autá. Jeho cena je oproti čistým elektromobilom rozumná. Konkrétne ho aktuálne dostanete za necelých 31-tisíc eur. Najvýkonnejšia (130 kW) naftová verzia v najvyššej výbave, stojí približne o 500 eur viac. No v strednej výbave ju kúpite už za necelých 27 500 eur.
Kto z koho
Obe autá sme testovali po sebe. V naftovej verzii sme mali dvojlitrový motor BlueHDI, s ktorým auto malo maximálny výkon už zmienených 130 kW, teda 177 koní. Agregát spolupracoval s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Dlhodobo s touto kombináciou možno jazdiť s priemerom mierne nad šesťlitrovou hranicou, maximálku má 211 km/h. Tento motor je naozaj príjemný a kultivovaný, pokiaľ je zahriaty, ani nepostrehnete, že máte pod kapotou diesel.
Pokiaľ by sme sa mali medzi oboma rozhodnúť a porovnať aj rozdiely vo výbavách, veľmi by to záležalo od denne najazdených kilometrov, možností dobíjania a profilu trasy. Ale asi by mala mierne navrch naftová verzia, nejak sa totiž nedokážeme stotožniť s pomalým dobíjaním, ktoré nám pripadá nepraktické, ak denne najazdíte viac než nejakých 60 – 70 kilometrov a pokiaľ nemáte doma v garáži nainštalovaný wall-box.
Pohodlné
Z hľadiska komfortu sú pri oboch dôležité dva prvky výbavy: tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, poskytujúce veľmi slušný cestovný komfort – ale zas, nečakajte od nich žiaden zázrak – a naozaj dobré ergonomické sedadlá systému Advanced Comfort. A do tretice, prirátajte si k tomu akustické čelné sklo, dobre odhlučnenú kabínu a pri plug-in hybride aj jazdu na elektrinu, výsledkom je naozaj tiché auto, v ktorom si možno po všetkých stránkach oddýchnuť.
A nezabúdajme na modularitu – tá je silnou stránkou tohto modelu, platí to aj pre plug-in hybrid. Vzadu máte tri samostatné posuvné sedadlá, ktoré možno nielen sklopiť, ale aj zasunúť tak, že dostanete úplne rovnú podlahu. K tomu si prirátajte dostatok odkladacích priestorov, vrátane bezdrôtovej dobíjačky na mobil a kufor, ktorý má objem 460 litrov.
Ak sme napísali, že je to auto, v ktorom si možno oddýchnuť, mysleli sme tým nielen komfort, ale aj jazdné vlastnosti. Už navonok tento relatívne veľký Citroën pôsobí neagresívne, milo a príjemne a presne k takej jazde je aj stvorený. Aj napriek veľmi slušnému výkonu oboch modelov je to z nášho pohľadu skôr auto pre ľudí, uprednostňujúcich pred aktívnou jazdou komfort a bezpečnosť.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Citroën C5 Aircross plug-in hybrid | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 500 |
Šírka (mm) | 2 099 |
Výška (mm) | 1 689 |
Rázvor náprav (mm) | 2 730 |
Objem kufra (l) | 460 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 894 |
Technické údaje
Motor | PureTech 180 S&S EAT8 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1598 |
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 133/6000 |
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 300/3000 |
Max. výkon elektromotora (kW/ot) | 81/2500 |
Max. krút. moment elektromotoru (kW/ot) | 320/500–2500 |
Max. systémpvý krút. moment (Nm) | 360 |
Max. systémový výkon (kW) | 166 |
Kapacita batérií (kWh) | 13,2 |
Prevodovka | AT 8 st. |
0 – 100 km/h (s) | 8,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 225 |
Spotreba na 100 km (l) | od 1,4 |
Dojazd v EV režime (km) | 55 |