Test: Nissan Juke 1.6 - pozdrav z inej galaxie

Nissan Juke
Ďalší z mestských rebelov Nissanu má dĺžku len štyri metre. Drzosť mu však určite nechýba. Autor:

Ak je nejaké auto na ceste neprehliadnuteľné a nemáme tým na mysli solitéry typu Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce, tak potom je to nový Nissan Juke. My sme si tento nový avantgardný japonský crossover vyskúšali v nepreplňovanej verzii 1.6i Tekna s predným náhonom.

Podľa vzoru megaúspešného crossoveru Qashqai sa Nissan vydal s rovnakou receptúrou smerom nadol. Vznikol tak netypický Juke, ktorému môžete vyčítať všetko možné, len nie nedostatok invencie. Juke je neuveriteľným spestrením nielen fádnej štylistiky Nissanu. Má to však aj háčik. Do tohto malého mestského bojovníka s rozmermi kompaktu nižšej triedy a namosúreným pohľadom sebavedomého SUV sa buď zamilujete, alebo radšej odvrátite zrak.

Vyššia svetlá výška a krátky rázvor zlepšujú...
Vyššia svetlá výška a krátky rázvor zlepšujú jeho priechodnosť. Autor: Václav Lipavský

Nie je na ňom totiž nič konvenčné, podobne ako pred rokmi v prípade Fiatu Multipla. Vpredu šokuje trojúrovňovým rozložením reflektorov, zboku obrovskými oblúkmi blatníkov v kombinácii s nízkou siluetou kabíny v štýle kupé, maskovanými kľučkami a vzadu priam latinskoamerickým pozadím s originálne tvarovanými svetlami inšpirovanými Nisanom 370Z.

Jeho proporcie pútajú pozornosť.
Jeho proporcie pútajú pozornosť. Autor: Václav Lipavský

Hoci na fotografiách pôsobí pomerne rozložito, dĺžkou 4130 mm len mierne prerastá konvenčné modely nižšej triedy. Len pre zaujímavosť, v porovnaní so Škodu Yeti je o desať centimetrov kratší. Takže konkurenciou mu bude skôr Suzuki SX4, Kia Soul, Toyota Urban Cruiser alebo aj prémiové Mini Countryman. Optickú robustnosť mu prepožičiava výška až takmer 1,6 metra. S pravým SUV si ho však rozhodne nemýľte. Z tejto triedy si požičal jedine väčšiu svetlú výšku. Pohon 4×4 je totiž výsadou výlučne najdrahšej turboverzie.

Pohon 4x4 dostanete len k najvýkonnejšiemu...
Pohon 4x4 dostanete len k najvýkonnejšiemu motoru, ostatné verzie si musia vystačiť s pohonom predných kolies. Autor: Václav Lipavský

Veľa dizajnu, málo kvality

V interiéri sa prvotné nadšenie rýchlo rozplynie. Niežeby tu nebolo dosť nápadov, ale záplava lacných plastov pripomína skôr pomery v malej Micre než v aute, za ktoré chce Nissan viac ako 18 000 eur.

Ovládanie palubného počítača na prístrojovom...
Ovládanie palubného počítača na prístrojovom paneli nie je veľmi praktické. Autor: Václav Lipavský

Mnohé však ospravedlňuje práve hravosť, s akou dizajnéri stvárnili jeho útroby. Prístrojový panel s dvojicou tubusov a krátkym šiltom, opäť akoby odkukaným z kupé 370Z, a použitie lakovaných obkladov vo farbe karosérie na dverách či stredovom tuneli osviežuje atmosféru na palube. A je tu ešte oveľa viac úletov.

V interiéri nechýba lakovaný stredový tunel.
V interiéri nechýba lakovaný stredový tunel. Autor: Václav Lipavský

Napríklad displej klimatizácie, ktorý možno prepnúť do režimu D-Mode, keď sa údaje o činnosti klimatizácie zmenia na údaje o jazdnej dynamike. Súčasne s tým sa zmenia aj funkcie okolitých tlačidiel. To, že grafika samotného displeja trochu pripomína diskoefekty z osemdesiatych rokov, by až tak neprekážalo, ale jeho umiestnenie úplne mimo zorného poľa vodiča je neospravedlniteľné.

Displej klimatizácie je nízko, mimo zorného...
Displej klimatizácie je nízko, mimo zorného poľa vodiča. Autor: Václav Lipavský
Ten istý displej zobrazuje aj údaje o nastavení...
Ten istý displej zobrazuje aj údaje o nastavení jazdnej dynamiky. Autor: Václav Lipavský

Inak je ergonómia bez závažných chýb. Predné sedadlá s prekvapujúco nízkym posedom sú nielen dostatočne pohodlné, ale dokážu tiež podržať v zákrutách. Aj volant má sklon, na aký sme zvyknutí v bežných autách, a dôsledne profilovaný veniec. Radiaca páka s vyšúchanou hlavicou už po pár tisíc kilometroch však opäť pripomína, že na materiáloch sa pri Juke šetrilo.

Odkladacích priestorov je v stredovom tuneli až...
Odkladacích priestorov je v stredovom tuneli až až. Autor: Václav Lipavský

S priestorom Juke šetrí

Priestorové pomery zodpovedajú kompaktným rozmerom. Vpredu nie sú pasažieri nijako zvlášť obmedzovaní, ale vzadu je to horšie. Nielen z dôvodu minimálnej priestorovej rezervy nad hlavou, ale aj úzkymi a malými dverami, ktoré komplikujú nastupovanie. Čierny bod má u nás Juke aj za výhľad. Vpredu sa síce môžete kochať dnes už ojedinelým pohľadom na širokú prednú kapotu, ale široké stĺpiky vám odoberajú z orientácie pekných pár stupňov. A o cúvaní radšej ani nehovorme.

Na pollitrovú fľašu sa nájde miesto v predných...
Na pollitrovú fľašu sa nájde miesto v predných... Autor: Václav Lipavský
...aj zadných dverách.
...aj zadných dverách. Autor: Václav Lipavský

Daňou za dizajn je aj kufor so skromným objemom 250 litrov, zlým prístupom cez malé veko a vysokou nakladacou hranou. Pod dvojitou podlahou je našťastie ešte zopár užitočných litrov navyše a tiež miesto pre dojazdovú rezervu. Ku cti však Juke slúži, že po sklopení zadných operadiel dokáže vytvoriť vodorovnú ložnú plochu, ale aj množstvo odkladacích priestorov v interiéri.

Kufor je v základnej konfigurácii pomerne...
Kufor je v základnej konfigurácii pomerne skromný (251 l). Autor: Václav Lipavský

Vybavenie najvyššej úrovne Tecna je na slušnej úrovni. Od automatickej klimatizácie cez tempomat, dynamickú kontrolu vozidla, cúvaciu kameru, dažďový senzor až po audio s dotykovou obrazovkou a USB-portom. Pevné balíky výbav však neumožňujú rozsiahlejšiu individualizáciu.

Po sklopení operadla vznikne rovná podlaha.
Po sklopení operadla vznikne rovná podlaha. Autor: Václav Lipavský

Živší, ako sa zdá

Aj keď objem štvorvalca 1,6 litra nesľubuje extra jazdné zážitky, opak je pravda. Jeho 86 kW prekvapuje nevídanou vitalitou a radosťou z vysokých otáčok. Keď sa ručička otáčkomera prehupne cez údaj 4000, chytá motor druhý dych a kabínu zahrnie príťažlivým akustickým prejavom.

Motor výrazne ožije vo vyšších otáčkach.
Motor výrazne ožije vo vyšších otáčkach. Autor: Václav Lipavský

S Juke si naozaj zajazdíte, zvlášť v režime Sport s ostrejšie reagujúcim plynovým pedálom. Zrýchlenie sa zdá omnoho intenzívnejšie, ako hovorí oficiálny údaj akcelerácie z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd. Druhé dva režimy dynamického nastavenia vozidla Normal a Eco vám už veľa úsmevu na tvári nevyčarujú. A tak či tak neušetríte. Jednoducho preto, lebo Juke má tragicky krátke prevody. To vysvetľuje jeho dynamiku, no zároveň vysoký apetít. Pri rýchlosti 90 km/h točí na päťke necelých 3000 otáčok a pri stotridsiatke odčítate údaj 4300. Ak v tej chvíli podradíte do štvorky, otáčky vyskočia na 5200. Ak milujete rýchlu jazdu bez obmedzení, vedzte že pri dosiahnutí max. rýchlosti (178 km/h) točí Juke 5900 otáčok.

Aj keď sa červené pole otáčkomera začína pri čísle 6500, obmedzovač vašu snahu o zrýchľovanie zastaví až pri 6900 ot./min. Vzhľadom na krátke sprevodovanie neprekvapuje, že priemerná spotreba môže ľahko prekročiť osemlitrovú hranicu, čo je viac, ako udáva výrobca. Najmä na diaľnici vzniká v nádrži vír, s ktorým by si dokázal poradiť len šiesty, „turistický“, prevodový stupeň. Ten však Juke nemá a navyše vás sklame aj veľmi nepresným radením prevodov, ktorým pripomína kórejské autá z deväťdesiatych ro­kov.

Po necelých dvoch rokoch by výfuk auta s 20 000...
Po necelých dvoch rokoch by výfuk auta s 20 000 najazdenými km mal vyzerať trochu lepšie. Autor: Václav Lipavský

V súvislosti so spotrebou nepoteší ani relatívne malá, 46-litrová nádrž. Vysoké otáčky pri vyšších rýchlostiach urobia tiež zo športového zvuku motora pri dlhších cestách pomerne intenzívnu a únavnú zvukovú kulisu.

Na cestách obratný

Juke má dobré jazdné vlastnosti zakódované už vo svojom základe. Krátke previsy, relatívne široký postoj, ťažisko nižšie ako pri klasických SUV, tvrdšie odpruženie, ale aj nízka hmotnosť len 1160 kg z neho robia veľmi agilný automobil, ktorý sa dokáže suverénne prepletať zákrutami aj bez komplikovaného viacprvkového zavesenia zadných kolies. To je vyhradené len verzii 4WD.

Nízka hmotnosť (1160 kg) je na ceste jeho...
Nízka hmotnosť (1160 kg) je na ceste jeho veľkou výhodou. Autor: Václav Lipavský

Sklony k nedotáčavosti sú ľahko korigovateľné a na uzde má Juke aj náklony karosérie. Troškou do mlyna prispieva tuhá karoséria, takže za volantom môžete prežiť celkom opojné chvíle. To dokonca s elektrickým posilňovačom riadenia s premenlivým účinkom. S komfortom to už však taká sláva nie je. Tuhšie odpruženie síce zvláda nerovnosti lepšie ako bežné hatchbacky nižšej triedy, no na plavnosť niektorých modelov SUV jednoducho nemá. K tomu prispieva aj priemerná izolácia podvozku, najmä podblatníkov. To zároveň naznačuje, že je v jeho DNA je napriek svalnatému vzhľadu len minimum off-roadových sekvencií.

Škoda, že za veľkými dierami v nárazníku nie je...
Škoda, že za veľkými dierami v nárazníku nie je chladič ničím chránený. Na cestách so zimným posypom to može predstavovať problém. Autor: Václav Lipavský

Tak ako je Juke nezaraditeľný, takisto je nevypočítateľný jeho úspech na trhu. Má však rozhodne na to, aby dokázal zaujať úplne odlišné kategórie zákazníkov. Škoda len, že Nissan nepopracoval viac na kvalite spracovania interiéru, akustickom komforte a prevodovke, ktoré kazia jeho solídny základ a zmysel pre dobrodružstvo.

Výhody Nevýhody
výbava nepresná prevodovka
výkon motora výhľad
obratnosť miesto vzadu
Technické údaje
Model: Nissan Juke 1.6 Tekna
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 86/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 158/4000
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4135/1765/1565
Rázvor náprav (mm): 2530
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 251/46
Maximálna rýchlosť (km/h): 178
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,0
Komb. spotreba (l/100 km): 6,3
Cena: 18 400 €
Sériové vybavenie Tekna (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, výšková regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, dažďový a svetelný senzor, multifunkčný volant, tempomat a obmedzovač rýchlosti, el. balík na okná a zrkadlá, automatická klimatizácia, systém dynamic control, audio Nissan Conect s monitorom, 6 repro + USB-port, palubný počítač, centrálne uzamykanie, kožený volant a radiaca páka.
Autozor: Nissan Juke – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 6. 2018zlacnenie1.275 €zlacnenie1.396 €
4. 6. 2018zlacnenie1.285 €zlacnenie1.417 €
28. 5. 2018zdraženie1.308 €zdraženie1.438 €
21. 5. 2018zdraženie1.287 €zdraženie1.417 €
14. 5. 2018zdraženie1.263 €zdraženie1.393 €
7. 5. 2018zdraženie1.239 €zdraženie1.369 €
30. 4. 2018zdraženie1.237 €zdraženie1.367 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk