Honda už síce vstúpila do elektrickej éry novou Hondou e, no gro jej ponuky ostane pri benzíne. Najnovšie v podobe hybridných technológií. Taký je aj nový Jazz. V Európe ho už v inej ako elektrifikovanej podobe ani nenájdete. Takže prvý kontakt s cenovkou môže byť takmer šokujúci. Jazz však hneď neodsúďte. Toto je nepochybne jedno z najzaujímavejších áut nižšej triedy. A tiež jedinečné, pretože ostalo verné koncepcii „monospace“, ktorú dnes len tak ľahko nenájdete. Honda navyše zachovala väčšinu predností Jazzu, pre ktoré ho zákazníci milovali, a odstránila to, čo nevedeli Jazzu odpustiť tí, ktorí túžili po solídnejšom interiéri, kvalitnejších materiáloch či vyššom komforte jazdy.
Na nový Jazz bol už naozaj najvyšší čas. Predošlá generácia operovala na trhu síce len štyri roky, lenže v skutočnosti išlo o väčšiu modernizáciu tej predošlej. A tá mala v rodnom liste zapísaný rok 2009. Takže až teraz je tu vskutku nový Jazz, hoci rozmermi ostáva stále jasným predstaviteľom nižšej triedy. Tie sa menili len nepatrne. Na dĺžku má Jazz 4 044 mm a jeho rázvor náprav je 2 517 mm. Je teda len o 16 mm dlhší ako jeho predchodca a na rázvore dokonca 23 mm ubudlo. Dizajn jednopriestorovej karosérie už nepoburuje množstvom prelisov. Je úhľadnejší, harmonickejší a menej konfliktný. Predná kapota zasahuje hlboko k nárazníku a spolu s veľkými full-LED svetlami vytvára hravý pohľad na svet.
Vďaka úplnému rozdvojeniu predných stĺpikov je silueta ešte plynulejšia. Umiernil sa aj divoký tvar zadných svetiel. Teraz sú umiestnené horizontálne. Nami testovaná verzia Executive dostala navyše 16-palcové aerodynamicky optimalizované disky a výraznú príplatkovú metalízu. Zvnútra Jazz takmer nespoznáte. Dáva síce stále dôraz na racionálnu funkčnosť, ale už nie zďaleka taký strohý ako v minulosti. Objavili sa aj omnoho kvalitnejšie materiály. Časť palubnej dosky je dokonca čalúnená. Veľmi prijemný je textilný poťah sedadiel. Tie považujeme za jedny z vôbec najlepších v triede. Majú slušné rozmery, sú komfortné a poskytujú dobrú oporou.
Na palube veľká zmena
Priestrannosťou Jazz poráža väčšinu konkurentov. Miesta dosť je na nohy aj nad hlavou. Rozdvojené stĺpiky síce väčšinou neprajú dobrému výhľadu, ale Honda ich vyriešila excelentne, podobne ako pred rokmi Renault v Scénicu. Predná časť je ukážkovo štíhla a druhá je k vodičovi natočená užšou stranou. Navyše je tu dokonale rovná palubná doska, takže zo zorného poľa neuberá ani milimeter. Všetky jej súčasti sú pod touto líniou. Jazz si obľúbite aj vďaka jeho volantu s perfektným rozmiestnením ovládačov a na japonský model aj solídnym rozsahom nastavenia. Klasický volič prevodovky si obľúbite nepochybne viac ako tlačidlá v hybridnej Honde CR-V. O malom displeji namiesto klasických “budíkov“ to ale rozhodne neplatí. Je síce funkčný, informuje o rýchlosti, stave paliva či stave nabitia batérie, zobrazuje výstrahy, ale jeho grafika kazí celkový dojem.
Toto lacné riešenie kontrastuje s novým rozhraním Connect 2 s navigáciou, ktoré má solídnu grafiku aj pohotové ovládanie, hoci prístup k niektorým funkciám vám povolí len počas státia. Za jazdy sa ani nepokúšajte spárovať svoj telefón s infotainmentom. Inak je to ale rýchle. Zvlášť oceňujeme, že Honda nešetrila na mechanických ovládačoch. Razí trend, že prílišná integrácia funkcií do obrazoviek je nebezpečná. Takže tu nájdete otočný ovládač hlasitosti aj tradičný „hardvér“ pre vstup do hlavného menu. A ešte lepšou správou je panel klimatizácie. Veľmi praktický je Jazz aj pohľadu odkladacích priestorov. Na krajoch „palubovky“ sú držiaky na nápoje, pred spolujazdcom sa nachádzajú hneď dve schránky. Ďalší držiak na nápoje v stredovom tuneli a pollitrové fľaše zas ľahko umiestnite do dverí.
Vzadu je Jazz opäť pred konkurentmi. Prekvapí pomerne veľkorysými rozmermi sedadiel a operadiel. Na kolená ponúka prekvapujúco veľkú rezervu a zlé to nie je ani nad hlavou. Pritom Jazz neprišiel o svoju najväčšiu zvláštnosť – sedadlá Magic Seats, ktoré je možné sklápať do podlahy alebo vyklopiť ich ako sedadlá v kine. Nádrž totiž stále ostala pod prednými sedadlami, takže v takejto konfigurácii vzniká za sedadlom vodiča a spolujazdca obrovský priestor od podlahy až k stropu. No daň za hybridnú technológiu tu predsa len je. Pod zadným vekom ubudlo 50 litrov objemu pre batožiny. Technici museli totiž nájsť miesto na li-ion batériu hybridného systému. So základnými 304 litrami je však Jazz na tom stále dobre a po sklopení operadiel ponúkne až 1 205 litrov. Škoda, že podlaha už nie je úplne rovná.
Elektráreň pod kapotou
Pod kapotou si toho v prípade Jazzu veľa nenavyberáte. Zato dostanete jednu z najmodernejších hybridných technológií dneška. Pod skratkou e:HEV sa skrýva pohon, ktorý má bližšie k elektromobilom ako k hybridom. Hlavným trakčným motorom je totiž elektromotor s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 253 Nm. Ten čerpá energiu z malej batérie a zo 70-kilowattového generátora, ktorý poháňa atmosférický 4-valec 1,5 i-VTEC s výkonom 72 kW. Spaľovací motor je tu teda v úlohe malej palubnej elektrárne, tak ako to býva pri niektorých plug-in hybridoch, napríklad pri Mitsubishi Outlander alebo Opeli Ampera. Rozdiel je, že systém Hondy si vystačí s menšou batériou. Je teda ľahší a kompaktnejší.
Spaľovací motor sa s kolesami prednej nápravy spojí napriamo len pri vyšších rýchlostiach, takže prevodovku tu nehľadajte. Takéto riešenie síce prináša straty z viacnásobnej premeny energie, ale mnohé vie e:HEV dohnať vysokou účinnosťou elektromotora, vypínaním spaľovacieho motora počas jazdy, rekuperáciou brzdnej energie a tiež tým, že spaľovací motor, ktorého otáčky nemusia byť závislé od okamžitej rýchlosti, pracuje zväčša v režime optimálnej účinnosti. Ale dosť bolo teórie, podstatné je, ako to pracuje. A pracuje to veľmi dobre. Jazz ma hladké rozjazdy, na plyn reaguje pohotovo a odpadajú všetky prejavy vyplývajúce z klasických prevodoviek. Keďže motor je dobre odhlučnený, počuť ho naozaj len pri prudkej akcelerácii, keď nemá inú šancu, ako produkovať maximum energie. Inak je na palube ticho.
Dynamika nie je nijako omračujúca, ale zamatové zrýchlenie na stovku za 9,9 sekundy a okamžitá chuť po akcelerácii vďaka krútiacemu momentu elektromotora, dostupnému prakticky kedykoľvek, robia z Jazzu svižné auto nielen v meste, ale aj na okreskách. Zložitý softvér riadiaci zložitú spoluprácu troch motorov (aj s generátorom) dokáže navyše šetriť palivo. Napokon, o to tu ide. A Jazz vie v tomto smere poriadne šokovať. Na jeho palubnom počítači sa objavujú čísla, ktoré len tak ľahko nevidíte. Niektoré čiastkové úseky absolvujete s priemerom aj pod tri litre paliva. V meste jazdíte pod štyri. Len na diaľnici sa spotreba môže vyhupnúť nad hranicu piatich litrov.
So spotrebou čaruje, cenou nie
Celkový priemer bol v našom prípade 4,1 litra na 100 km, čo teda nie je ďaleko od normovaných 3,9. Nádrž má síce len 40 litrov, ale v tomto prípade stačí na obrovskú porciu kilometrov. Palivo z nej ubúda nezvyčajne pomaly. Pritom Jazz poteší príjemne naladeným podvozkom. Nerovnosti filtruje podstatne lepšie ako v minulosti. Správa sa akosi dospelejšie, a to nielen v meste, ale aj na diaľnici, kde prekvapí príjemným pružením a dobrou izoláciou pneumatík. Tu urobil Jazz ďalší veľký pokrok. Riadenie skvelo ladí s mestským zameraním, je presné a ľahké. Na vychýlenie kolies stačí len 2,5 otáčky volantu. Takže Jazz je mimoriadne obratný. Športový charakter od neho ale nečakajte. Zákruty nie sú jeho rajónom.
Skôr sa rýchlo naladíte na jeho komfortnú povahu a pohodovú atmosféru na palube. To aj vďaka slušne zvládnutému aerodynamickému hluku. A ešte je tu bohatá výbava na úrovni podstatne dospelejších áut. S verziou Executive dostávate bezkľúčové odomykanie a štartovanie, automatickú klimatizáciu, vyhrievaný volant, adaptívny tempomat, infotainment s navigáciou, stredový airbag (!) a najmä komplexný balík asistentov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, asistentu pre jazdu v kolóne, autonómnych bŕzd či upozornenenia na vybočenie z jazdného prúdu. Nechýbajú ani full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Takto nejako by malo vyzerať ideálne mestské auto súčasnosti. Jazz je priestranný, praktický, bezpečný a veľmi ohľaduplný k životnému prostrediu.
Veľa technológie však znamená aj vysokú cenu. A tou vás Jazz šetriť nebude. V základe štartuje na 19 590 eurách. To je skoro cena, kde končí Toyota Yaris vrátane tej hybridnej. Naša verzia Executive sa dokonca vyšplhala v spomínanej výbave na 22 390 eur. V tejto cenovej hladine si už môžete dopriať aj plnohodnotné rodinné autá, nevynímajúc populárne crossovery, dokonca s úsporným dieslom pod kapotou. Na druhej strane, ak berieme Jazz ako auto s extrémne nízkymi emisiami, je Jazz podstatne lacnejší ako čisté elektromobily. Myslíme si, že toto je pre blízku budúcnosť tá správna cesta. Bohužiaľ, aj ona je drahšia, ako sme boli zvyknutí. Lenže za nízke emisie, ktorým sa v blízkej budúcnosti nevyhneme, budeme musieť siahnuť do vrecka hlbšie.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 044 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 690 |
Výška (mm) | 1 526 |
Rázvor náprav (mm) | 2 517 |
Svetlá výška (mm) | 136 |
Objem kufra (l) | 304 – 844 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 300 – 1 318 |
Technické údaje
Model | Honda Jazz 1,5 e:HEV Executive |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 498 |
Výkon spaľovacieho motora(kW/ot.) | 72/5 500 |
Výkon elektromotora (kW) | 80 kW |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 131 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 253 |
Systémový výkon (kW) | 80 |
Prevodovka jednostupňová | |
0 – 100 km/h (s) | 9,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 3,9 |
Spotreba počas testu (l) | 4,1 |
Ceny
Základná cena | od 19 590 € |
---|---|
Cena verzie Executive | 22 390 € |
Cena testovanej verzie | 22 940 € |