Lad Rover stál pred naozaj ťažkou úlohou – preniesť svoj legendárny Defender, ktorý na linkách vydržal neuveriteľných 68 rokov, do 21. storočia. Toto je výsledok. Porovnávať však tieto dve autá ani nemá zmysel. Ide o totálny prerod. S puristickou hliníkovou ikonou nemá novinka absolútne nič spoločné. Azda práve s výnimkou hliníka, ktorý je opäť hlavným stavebným materiálom. Tentoraz však už bez podpory rámového podvozka. Aj bez neho má byť však skelet trikrát tuhší. Do minulosti odišli aj tuhé nápravy. Jednoducho, Defender čerpá z tej najnovšej technológie, nevynímajúc tú z luxusných Range Roverov. A dokonca je tu zopár noviniek, na ktoré jeho vznešení súrodenci ešte len čakajú.
Ostal len hliník a DNA
V čom je teda Defender ešte Defenderom? Je to v terénnych schopnostiach, ktoré sú hlboko zapísané v jeho DNA. Naznačuje to už o čosi drsnejším dizajnom, obrovskými 20-palcovými kolesami a krátkymi prevismi, ktoré sú predpokladom pre jazdu mimo asfaltu. Na minulosť odkazuje grafikou svetiel, nekompromisne kolmou maskou, typickými „alpskými“ strešnými okienkami v zadnej časti či imitáciou antikorových platní na kapote. Na druhej strane, zvláštne lakované štvorce na zadných bočných oknách nie sú len na parádu. Skrýva sa pod nimi mohutný stĺpik a zároveň vytvárajú priestor pre umiestnenie kanistrov alebo rebríka. Veď strecha má nosnosť 300 kg! Nechýba rezervné koleso uchytené na piatych krídlových dverách, ktoré v iných Land Roveroch už nenájdete.
Päťdverová verzia Defender 110 je „poriadny kus auta“. Na dĺžku má aj s piatym kolesom vyše piatich metrov a na šírku a výšku atakuje dva metre. Pri vjazdoch do podzemných garáží na to treba myslieť. Ak máte pneumatické odpruženie, nezaškodí znížiť svetlú výšku na najnižšiu úroveň. Toto naozaj nie je mestské SUV. Rýchlo to pochopíte už pri náročnom nastupovaní a v kabíne, kde sa Defender opäť snaží odlíšiť od súrodencov, hoci luxusom k nim naozaj nemá ďaleko. Stavil však na jednoduchší dizajn a odolné materiály. Podlahu môžete pokojne vystriekať „vapkou“. Jednoduchosť však nešla na úkor estetiky. Dizajnéri ju pretavili na štýl. Defender priznáva skrutky na výplniach dverí či na stredovej konzole. Rám palubnej dosky tvorí zároveň držadlá, ktoré vám uľahčia nástup. Aj preto zmizli z predných stĺpikov.
Sedadlá sú pohodlné, ale zas nie tak ako v Discovery. Jednoducho, hierarchia musí byť zachovaná. Raritou je možnosť vymeniť stredový box za tretie predné sedadlo. My sme ho nemali, ale je jasné, že šírka karosérie poskytuje dostatočnú rezervu. Za volantom si pripadáte ako vládca premávky. V porovnaní s ostatnými ste o „poschodie“ vyššie. Sebavedomie umocňuje pohľad na takmer vodorovnú kapotu. Lenže, má to háčik. Z Defenderu nie je dobrý výhľad. Pontón je extrémne vysoký, kabína nízka, stĺpiky extrémne široké a spätné zrkadlá zbytočne vysoko. Vzadu zas „zavadzia“ rezerva a opäť mohutné stĺpiky. Nebyť kamerového systému zobrazenia okolia, nemali by ste tušenia, čo je pred autom, za ním a po bokoch.
Off-road, ale digitálny
Vychytávka v podobe „priehľadnej kapoty“ je síce fajn, ale virtuálny obraz na centrálnom displeji vám dáva len orientačnú predstavu o realite. Podobne je to s digitálnym vnútorným spätným zrkadlom. Vďaka kamere v strešnej GPS anténe eliminuje slepé uhly, no chýba mu hĺbka potrebná na odhad vzdialenosti. Našťastie jednoduchým pohybom páčky, identickej s tou, ktorou sa bežne nastaví stiemavnie, ho prepnete na klasickú zrkadlovú plochu. V kontraste so strohými tvarmi či pogumovanou podlahou je ten najmodernejší infotainment. Defender je vôbec prvým Land Roverom, ktorý dostal elektroniku od LG. Systém PiVi Pro je stále pripojený na internet a umožňuje aktualizácie softvéru. Čo je však podstatné, virtuálny kokpit aj centrálna obrazovka majú neporovnateľne lepšie rozlíšenie a modernejšiu grafiku.
Priam „do kolien“ idete z efektnej navigácie s mapami Google Maps. Samozrejme, práca s rozhraním si vyžaduje poriadny cvik. Integruje totiž neuveriteľné množstvo funkcií, navigácie, komunikácie, zábavy, aplikácií a nastavení vozidla vrátane terénnych módov a grafík. Dá sa to však zvládnuť. Horšie je to s menu v rámci prístrojového panela. Ovládaniu tlačidlami na volante chýba logika a najmä povel „back“ pre návrat, takže v bohatom menu často zablúdite. To nie je počas jazdy naozaj dobré. Dobrou správou je, že Land Rover ponechal Defenderu manuálny ovládač hlasitosti audia, a najmä panel klimatizácie. Dva veľké otočné ovládače však integrujú viacero funkcií – okrem teploty aj vyhrievanie sedadiel a pravý ovládač navyše rýchlosť ventilátora. To si vyžaduje tiež kroky navyše.
Okrem toho sa v tomto priestore nachádza aj tlačidlo pre aktiváciu redukčnej prevodovky, nastavenia výšky podvozka, asistenta pre zjazd, ale aj tlačidlo jazdných módov systému Terrain Response 2. Bohužiaľ, niektoré sú v zákryte voliča prevodovky, akoby ktosi v poslednej chvíli rozhodol, že Defender už nedostane otočný ovládač automatu. Na druhej strane oceníte pomerne veľké odkladacie priestory. Okrem schránky pred spolujazdcom je tu aj veľká polička vytvorená priamo na palubnej doske a potom box medzi sedadlami či miesto pod stredovou konzolou. Nápoje si môžete umiestniť do držiakov, ktoré sú skryté pod gumenou vaničkou.
Miesto aj pre ôsmich
Vzadu vládnu opäť veľkorysé pomery. Traja cestujúci tu zvládnu bez problémov dlhšiu cestu. Na rozmeroch sedadiel Land Rover naozaj nešetril. A hoci sa sedí podstatne vyššie ako vpredu, nad hlavou ostáva stále obrovská rezerva. Dopriať si môžete aj tretí rad, my sme ho ale nemali. O to väčší je potom kufor. Má ale svoje muchy. Tých 916 litrov znie sľubne, no ide o hodnotu od podlahy až k streche. Navyše vo verzii s 3-zónovou klimatizáciou zavadzia vľavo jej modul. Po odklopení „sedáka“ a sklopení operadiel vzrastie priestor na 2 233 litrov s vodorovnou podlahou. Problémom je trochu prístup. Krídlové dvere sú na šírku karosérie relatívne úzke a kvôli rezervnému kolesu aj ťažké. Horšie však je, že im chýba poriadna aretácia.
Ak je Defender v prudšom ľavom náklone, nedržia. Zato je tu systém elektrického privierania dverí a možnosť znížiť podvozok počas nakladania, teda ak máte verziu s pneumatickým podvozkom. Stačí stlačiť tlačidlo priamo pri dverách a Defender okamžite klesne zo základnej polohy k asfaltu o 50 mm. Rovnako rýchlo sa zdvihne, a to aj pri vypnutom motore, pretože systém má zásobník tlaku. To príde vhod, pretože nakladacia hrana je pri tomto ambicióznom off-roade poriadne vysoko. Praktická je aj gumená rohož odolná proti nečistotám či zopár háčikov. Zmieriť sa však musíte s jednoduchým prekrytím kufra akousi plachtou, nahrádzajúcou plató, ktorej inštalácia nie je práve jednoduchá.
Štvorvalcový 6-valec
Dvojlitrový štvorvalec v tomto mohutnom off-roade s hmotnosťou 2,3 tony budí poriadne rozpaky. Lenže toto je nový diesel 2,0 D240 Ingenium a je doslova očarujúci. Dvojica turbodúchadiel sa stará o výkon 177 kW, čo je rovných 240 koní a o krútiaci moment 430 Nm, ktoré sú k dispozícii už od 1 400 otáčok. A to už znie lepšie. Dieselový Defender tak zvládne stovku, spolu s 8-stupňovým automatom, pod desať sekúnd. Navyše máte pocit, že sa nijak extra nenamáha. Ešte nikdy sme sa nestretli s takým kultivovaným chodom, ktorý nemá ďaleko k zamatovému prejavu radového šesťvalca. Palec hore. Samozrejme, pri vyšších rýchlostiach nečakajte v zrýchlení zázraky, ale rozhodne nebudete trpieť pocitom nedostatku dynamiky.
Za svoje služby si motor pýta primeranú dávku paliva. My sme dosiahli priemer 8,5 litra, vrátane diaľnice, krátkeho výletu do terénu, ale aj v mestskej premávke. Ak si však budete chcieť Defender užiť bez obmedzovania, rátajte s deviatimi až desiatimi. Stojí to za to, pretože jazda je skutočným zážitkom. Na asfalte predvádza pneumatický podvozok Defenderu efekt lietajúceho koberca. Pokojne ho môžete porovnať s Discovery. Izolácia náprav a hluku pneumatík jednoducho prekonáva o triedu nemeckých prémiových konkurentov. Platí to aj o akustickom komforte. Aerodynamický hluk do kabíny takmer neprenikne, vidieť, že Defender sa inšpiroval luxusnými súrodencami. Ale pozor, nenechajte sa odtrhnúť od reality.
Terén vie čítať sám
Hoci Defender skvelo maskuje rýchlosť, svoju hmotnosť neoklame. Cítiť to v zákrutách, kde vám neostáva nič iné, ako rešpektovať vyššie ťažisko. A robí to aj sám. Pri aktivovanom tempomate na diaľnici znižuje v zákrutách rýchlosť. Citeľné je to najmä v režime Eco. Až keď vyrovnáte volant, vráti sa na nastavenú rýchlosť. Skutočným kráľom je však Defender až keš s ním zídete z asfaltu.Toto je jeho rajón. Nepochybujte o tom, že zvládne viac ako jeho predchodca. Pneumatický podvozok zdvihne karosériu z 218 mm až na 291 mm. K dispozícii je redukcia, dve uzávierky, trakčné režimy systému Terrain Response 2 aj terénny tempomat. Buď si profil nakonfigurujete sami, alebo to necháte na Defender. Stačí zvoliť mód Auto, ktorý skenuje povrch pred vozidlom a upravuje trakciu aj výšku podvozka.
O všetkom ste informovaný vďaka údajom z displeja. Dokonca aj o hĺbke vodnej prekážky, pretože Defender si so sebou vozí utrazvukový „sonar“. Je len pochopiteľné, že takáto technológia, ktorá spája luxus diaľničného SUV s off-roadom, ktorý sa nebojí 900-milimetrových brodov a vďaka nábehovým uhlom 30 a 40 stupňov prekonáva veľké nerovnosti, bude niečo stáť. A nie je to málo. Základná cena Defenderu 110 D240 First Edition začína na 79 082 eurách. V sérii máte ale pneumatické odpruženie, panoramatickú strechu, vyhrievaný volant a sedadlá, digitálne vnútorné zrkadlo, navigáciu, audio Meridian či reflektory Matrix LED a kompletný balík asistenčných systémov.
Náš exemplár bol navyše vybavený trojzónovou klimatizáciou, ťažným zariadením či aktívnym zadným diferenciálom, takže skončil na 84 354 eurách. To je gigantický skok v porovanní so starým Defenderom. Vzhľadom na neuveriteľnú univerzalitu tohto auta však cenu nepovažujeme za premrštenú. Konkurenta má totiž Defender v podstate len v Mercedese-Benz triedy G. Jeep Wrangler alebo Toyota Land Crusiser hrajú o čosi nižšiu ligu. Otázkou ostáva, prečo sa rozhodnúť pre Defender a aké miesto má vlastne v ponuke Land Roveru. Padajúce predaje Discovery totiž naznačujú, že britská automobilka si pustila šťuku do vlastného rybníka. Komfortom sa mu blíži, v teréne ho prekoná a imidžom dobrodružnej legendy priťahuje offroadovú klientelu oveľa viac.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 018 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 008 |
Výška (mm) | 1 967 |
Rázvor náprav (mm) | 3 022 |
Svetlá výška (mm) | 218 do 291 |
Objem kufra (l) | 916 – 2 233 |
Objem nádrže (l) | 90 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | cca 2 300 |
Technické údaje
Model | Land Rover Defender D240 First Edition |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 999 |
Výkon (kW/ot.) | 177/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 430/1 400 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 188 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 8,9 |
Spotreba počas testu (l) | 8,2 |
Ceny
Základná cena verzie D 240 First Edition | 79 082 € |
---|---|
Cena testovanej verzie | 84 354 € |