Test: Škoda Kamiq - Najpredávanejší crossover na Slovensku

, 18.10.2020 07:00

Kamiq je najmenšie SUV značky Škoda, ktoré má pomerne ambiciózne nastavenú cenu, no aj napriek tomu sa predáva hlavne vo vyšších výbavách. My sme ho vyskúšali v jednej z nich a s najsilnejším dostupným motorom. A len veľmi ťažko sme v cenníku hľadali, na čom by sa dalo pri ňom ušetriť.

Aj keď má Kamiq výraznú prednú masku, z tohto...
Aj keď má Kamiq výraznú prednú masku, z tohto pohľadu sa nám predsa len páči viac, Autor: Robert Hüttner, Pravda

Kamiq je nielen najpredávanejším crossoverom, ale po deviatich mesiacoch patrí aj medzi tri vôbec najpredávanejšie autá na Slovensku. Asi nikoho veľmi neprekvapí, že všetky miesta na pomyselnom stupni víťazov obsadili modely s okrídleným šípom vo svojom znaku. Pred Kamiqom sú s relatívne malým náskokom len Scala a Fabia v prevedení kombi.

Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu sa za prvé tri kvartály tohto roku predalo 1 445 Kamiqov, Scala na tom bola z hľadiska predaja lepšie len o 101 kusov a Fabia kombi o 227 kusov. Tá je aktuálne najpredávanejším autom na Slovensku v kategórii M1, spolu sa predalo 1 672 kusov.

Auto má výrazný svetelný podpis aj spredu.
Auto má výrazný svetelný podpis aj spredu. Autor: Robert Hüttner, Pravda

A na čom je založená popularita Kamiqu? V prvom rade na tom, že je cenovo najdostupnejším mladoboleslavským crossoverom, respektíve malým SUV, čím však nechceme povedať, že je lacný. Určite osloví aj dizajnom s nápadnou prednou maskou s horizontálne umiestnenými delenými pomerne úzkymi svetlometmi a priestranným interiérom s digitálnym kokpitom – ten je však príplatkový (530 eur) a dostupný od strednej úrovne výbavy. A v neposlednom rade veľmi slušnými jazdnými vlastnosťami.

Pod kapotou

Pokiaľ ide o motory, základom je litrový benzínový agregát s výkonom 70 kW a 5-stupňovým manuálom, dostupný je aj s vyšším výkonom 81 kW a 6-stupňovým manuálom, respektíve 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG. Dopĺňa ich ešte verzia G-Tec, kombinujúca litrový motor s výkonom 66 kW s pohonom na stlačený zemný plyn.

My sme testovali štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 110 kW a automatickou prevodovkou DSG. Z nášho pohľadu je to naozaj dobrá voľba pre Kamiq. Ak nechcete automat, je tento motor dostupný aj so 6-stupňovým manuálom. V ponuke je ešte aj 85 kW naftový agregát s výkonom 88 kW, avšak už len pri skladových autách.

Interiér pôsobí moderne a je kvalitne spracovaný.
Interiér pôsobí moderne a je kvalitne spracovaný. Autor: Robert Hüttner, Pravda

Ale späť k testovanej verzii. Tá využíva štvorvalcový agregát, schopný v prípade nízkej, respektíve konštantnej záťaže vypnúť dva valce. My sme väčšinu z takmer 1 500 odjazdených kilometrov absolvovali v meste a na diaľnici, kde táto vymoženosť k slovu príliš neprichádzala – a keď už, tak veľmi decentne, takmer nepostrehnuteľne.

Napriek tomu sme s ľahšou nohou na plyne, avšak bez nejakého zbytočného obmedzovania sa dosiahli veľmi dobrý priemer, pohybujúci sa mierne nad hranicou šiestich litrov. Auto je relatívne ľahké, takže ďalším benefitom, plynúcim z pomerne silného motoru je veľmi slušná dynamika, ktorú oceníte pri predbiehaní. Aj keď je pravda, že DSG prevodovka občas pri razantnejšom zošliapnutí plynu trochu váha s podradením – to je však prakticky jediná drobná výhrada k nej. Šetriť palivo pomáha aj režim plachtenia, do ktorého prechádza auto po pustení plynového pedálu.

Virtuálny kokpit patrí k príplatkovým prvkom,...
Virtuálny kokpit patrí k príplatkovým prvkom, ktoré by sme v prípade tohto modelu určite doporučili. Autor: Robert Hüttner, Pravda

Aj keď vyššie v tomto texte tvrdíme, že dobrá dynamika patrí k silným stránkam Kamiqu, tak z hľadiska jazdného prejavu je to z nášho pohľadu skôr typické rodinné auto . Aj napriek tomu, že má relatívne tvrdšie naladený podvozok, dobre drží stopu, neodskakuje na nerovnostiach a nenakláňa sa v zákrutách vôbec neláka k športovej jazde. To, čo oceníte, je slušný výhľad a výborné predné sedadlá, ktoré poskytujú dobrú oporu chrbtu, vrátane bedrovej časti.

A keď sme už pri výhľade – pri strednej výbave sa určite oplatí priplatiť tisícku za predné full LED svetlá namiesto rôznych dizajnových hlúpostí, v testovanej výbave Style sú už v cene.

A druhý doplnok, ktorý by sme odporúčali, je práve virtuálny kokpit. Ten je síce za príplatok vo všetkých výbavách, ale naozaj si ho možno nakonfigurovať tak, aby ste videli len to, čo vidieť chcete, vrátane minimalistického zobrazenia a nočného režimu. V niektorých autách plní viac dekoratívnu, než praktickú funkciu, v škodovke si ale na voliteľných zobrazeniach naozaj dali záležať a pristupovali k tomu s rozumom.

Predné sedadlá boli naozaj pohodlné a...
Predné sedadlá boli naozaj pohodlné a poskytovali chrbtu veľmi dobrú oporu aj pri dlhších jazdách. Autor: Robert Hüttner, Pravda

Vedľa, respektíve na stredovej konzole, môžete mať – tak ako v testovanom aute – 9,2-palcový infotainment vrátane navigácie. Ten má síce slušnú a pomerne prehľadnú grafiku, no váš užívateľský profil sa načítava dosť pomaly. Na rozvrhnutie menu si treba nejaký čas zvykať, má však svoju logiku, čo ale neznamená, že by sa navyše nehodilo aspoň pár základných hardvérových ovládačov.

Koľko a čo za to

Silnou stránkou auto je dostatok vnútorného priestoru – to platí aj pre zadné sedadlá – a 400-litrový kufor. Po sklopení zadných sedadiel však nebudete mať celkom rovnú podlahu. Trochu sme sa pozastavili nad faktom, že okrem základnej modrej farby sú všetky ostatné príplatkové.

Pravdou je, že pomerne veľa doplnkov je len za príplatok, či už samostatne, alebo vo forme cenovo zvýhodneného balíku. Aj preto sa napokon cena testovaného modelu vyšplhala až do sféry, kde už začína veľké SUV Kodiaq s rovnakým motorom pod kapotou. Pravdou je, že sme pomerne dlho sedeli nad cenníkom v úlohe potenciálneho záujemcu, ktorý nemá neobmedzený budget a rozmýšľali, kde by sa cena auta dala “zraziť” aspoň o niečo nižšie.

Vzhľadom na to, čo je v jednotlivých výbavách, by sme napokon predsa len volili testovanú verziu Style. Dokonca ešte s doplnkovým balíkom Plus, ktorý stojí necelých 900 eur a obsahuje adaptívny tempomat, navigáciu s väčším displejom a virtuálny kokpit. Skôr by sme obetovali automatickú prevodovku DSG, cena potom klesne o dvetisíc eur. Teoreticky by o ďalších dvetisíc klesla pri voľbe trojvalcového agregátu, týmto smerom by sme ale asi už neuvažovali.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Škoda Kamiq 1,5 TSI
Dĺžka (mm) 4 241
Šírka (mm) 1 793
Výška (mm) 1 531
Rázvor náprav (mm) 2 651
Objem kufra (l) 400
Pohotovostná hmotnosť s vodičom /75 kg/ (kg) 1 277 –1 436
   

Technické údaje

Motor 1,5 TSI
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1498
Max. výkon (kW/ot.) 110/5000 – 6000
Max. krút. moment (Nm) 250/1 500 – 3 500
Prevodovka AT 7 st.
0 – 100 km/h (s) 8,4
Max. rýchlosť (km/h) 212
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) 5,7 – 7,4

Ceny

Základná cena 15 990 €
Cena verzie Style 20 240 €
Cena test. auta 26 064 €
Škoda
		Kamiq 1,5 TSI -
		2020
Škoda
		Kamiq 1,5 TSI -
		2020
+29Škoda Kamiq 1,5 TSI -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#SUV #Škoda Kamiq #najpredávanejšie autá #crossover
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek