
Kamiq je nielen najpredávanejším crossoverom, ale po deviatich mesiacoch patrí aj medzi tri vôbec najpredávanejšie autá na Slovensku. Asi nikoho veľmi neprekvapí, že všetky miesta na pomyselnom stupni víťazov obsadili modely s okrídleným šípom vo svojom znaku. Pred Kamiqom sú s relatívne malým náskokom len Scala a Fabia v prevedení kombi.
Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu sa za prvé tri kvartály tohto roku predalo 1 445 Kamiqov, Scala na tom bola z hľadiska predaja lepšie len o 101 kusov a Fabia kombi o 227 kusov. Tá je aktuálne najpredávanejším autom na Slovensku v kategórii M1, spolu sa predalo 1 672 kusov.

A na čom je založená popularita Kamiqu? V prvom rade na tom, že je cenovo najdostupnejším mladoboleslavským crossoverom, respektíve malým SUV, čím však nechceme povedať, že je lacný. Určite osloví aj dizajnom s nápadnou prednou maskou s horizontálne umiestnenými delenými pomerne úzkymi svetlometmi a priestranným interiérom s digitálnym kokpitom – ten je však príplatkový (530 eur) a dostupný od strednej úrovne výbavy. A v neposlednom rade veľmi slušnými jazdnými vlastnosťami.
Pod kapotou
Pokiaľ ide o motory, základom je litrový benzínový agregát s výkonom 70 kW a 5-stupňovým manuálom, dostupný je aj s vyšším výkonom 81 kW a 6-stupňovým manuálom, respektíve 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG. Dopĺňa ich ešte verzia G-Tec, kombinujúca litrový motor s výkonom 66 kW s pohonom na stlačený zemný plyn.
My sme testovali štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 110 kW a automatickou prevodovkou DSG. Z nášho pohľadu je to naozaj dobrá voľba pre Kamiq. Ak nechcete automat, je tento motor dostupný aj so 6-stupňovým manuálom. V ponuke je ešte aj 85 kW naftový agregát s výkonom 88 kW, avšak už len pri skladových autách.

Ale späť k testovanej verzii. Tá využíva štvorvalcový agregát, schopný v prípade nízkej, respektíve konštantnej záťaže vypnúť dva valce. My sme väčšinu z takmer 1 500 odjazdených kilometrov absolvovali v meste a na diaľnici, kde táto vymoženosť k slovu príliš neprichádzala – a keď už, tak veľmi decentne, takmer nepostrehnuteľne.
Napriek tomu sme s ľahšou nohou na plyne, avšak bez nejakého zbytočného obmedzovania sa dosiahli veľmi dobrý priemer, pohybujúci sa mierne nad hranicou šiestich litrov. Auto je relatívne ľahké, takže ďalším benefitom, plynúcim z pomerne silného motoru je veľmi slušná dynamika, ktorú oceníte pri predbiehaní. Aj keď je pravda, že DSG prevodovka občas pri razantnejšom zošliapnutí plynu trochu váha s podradením – to je však prakticky jediná drobná výhrada k nej. Šetriť palivo pomáha aj režim plachtenia, do ktorého prechádza auto po pustení plynového pedálu.

Aj keď vyššie v tomto texte tvrdíme, že dobrá dynamika patrí k silným stránkam Kamiqu, tak z hľadiska jazdného prejavu je to z nášho pohľadu skôr typické rodinné auto . Aj napriek tomu, že má relatívne tvrdšie naladený podvozok, dobre drží stopu, neodskakuje na nerovnostiach a nenakláňa sa v zákrutách vôbec neláka k športovej jazde. To, čo oceníte, je slušný výhľad a výborné predné sedadlá, ktoré poskytujú dobrú oporu chrbtu, vrátane bedrovej časti.
A keď sme už pri výhľade – pri strednej výbave sa určite oplatí priplatiť tisícku za predné full LED svetlá namiesto rôznych dizajnových hlúpostí, v testovanej výbave Style sú už v cene.
A druhý doplnok, ktorý by sme odporúčali, je práve virtuálny kokpit. Ten je síce za príplatok vo všetkých výbavách, ale naozaj si ho možno nakonfigurovať tak, aby ste videli len to, čo vidieť chcete, vrátane minimalistického zobrazenia a nočného režimu. V niektorých autách plní viac dekoratívnu, než praktickú funkciu, v škodovke si ale na voliteľných zobrazeniach naozaj dali záležať a pristupovali k tomu s rozumom.

Vedľa, respektíve na stredovej konzole, môžete mať – tak ako v testovanom aute – 9,2-palcový infotainment vrátane navigácie. Ten má síce slušnú a pomerne prehľadnú grafiku, no váš užívateľský profil sa načítava dosť pomaly. Na rozvrhnutie menu si treba nejaký čas zvykať, má však svoju logiku, čo ale neznamená, že by sa navyše nehodilo aspoň pár základných hardvérových ovládačov.
Koľko a čo za to
Silnou stránkou auto je dostatok vnútorného priestoru – to platí aj pre zadné sedadlá – a 400-litrový kufor. Po sklopení zadných sedadiel však nebudete mať celkom rovnú podlahu. Trochu sme sa pozastavili nad faktom, že okrem základnej modrej farby sú všetky ostatné príplatkové.
Pravdou je, že pomerne veľa doplnkov je len za príplatok, či už samostatne, alebo vo forme cenovo zvýhodneného balíku. Aj preto sa napokon cena testovaného modelu vyšplhala až do sféry, kde už začína veľké SUV Kodiaq s rovnakým motorom pod kapotou. Pravdou je, že sme pomerne dlho sedeli nad cenníkom v úlohe potenciálneho záujemcu, ktorý nemá neobmedzený budget a rozmýšľali, kde by sa cena auta dala “zraziť” aspoň o niečo nižšie.
Vzhľadom na to, čo je v jednotlivých výbavách, by sme napokon predsa len volili testovanú verziu Style. Dokonca ešte s doplnkovým balíkom Plus, ktorý stojí necelých 900 eur a obsahuje adaptívny tempomat, navigáciu s väčším displejom a virtuálny kokpit. Skôr by sme obetovali automatickú prevodovku DSG, cena potom klesne o dvetisíc eur. Teoreticky by o ďalších dvetisíc klesla pri voľbe trojvalcového agregátu, týmto smerom by sme ale asi už neuvažovali.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Škoda Kamiq 1,5 TSI | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 241 |
Šírka (mm) | 1 793 |
Výška (mm) | 1 531 |
Rázvor náprav (mm) | 2 651 |
Objem kufra (l) | 400 |
Pohotovostná hmotnosť s vodičom /75 kg/ (kg) | 1 277 –1 436 |
Technické údaje
Motor | 1,5 TSI |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1498 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/5000 – 6000 |
Max. krút. moment (Nm) | 250/1 500 – 3 500 |
Prevodovka | AT 7 st. |
0 – 100 km/h (s) | 8,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 212 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 5,7 – 7,4 |
Ceny
Základná cena | 15 990 € |
---|---|
Cena verzie Style | 20 240 € |
Cena test. auta | 26 064 € |