Seat Tarraco FR 2,0 TSI – Sťahovák pre rýchlych tatkov

Na redakčný test sme dostali najväčší aktuálne vyrábaný Seat. Je to SUV Tarraco vo výbave FR s najsilnejším benzínovým motorom v ponuke, dvojlitrom s označením TSI a výkonom 140kW (190 koní) a 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Auto disponuje pohonom oboch náprav Haldex.

01.11.2020 07:00
Seat Tarraco Foto:
Seat Tarraco FR
debata (6)

Športový len naoko?

Ak by ste mali pocit, že prívlastok Formula Racing k autu kategórie SUV nepatrí, Seat vás možno presvedčí o opaku. Od verzie Xcellence sa líši na prvý pohľad.

Športovejšie ladený Seat Tarraco sa zvonku odlíši inou maskou chladiča, nový tvar dostali aj spodné časti nárazníkov, či výraznejšie lišty dverí vo farbe karosérie. Na streche sa nachádzajú čierne pozdĺžne lyžiny a v čiernej farbe sú aj dekoračné lišty na bočných oknách, alebo v spodnej časti dverí. Spätné zrkadlá sú tiež tmavo lakované. Na veku piatych dverí sa nachádza spojler a celkovo dotvára príťažlivý a športovo pôsobiaci vizuál auta.

Dynamický výzor podčiarkujú príplatkové 20-palcové kolesá s pneumatikami Pirelli Scorpion Verde v rozmere 255/40. Pneumatiky sú teda širšie ako v prípade 20-palcových diskov vo výbave Xcellence. Pri pohľade na auto zboku si nielen vďaka veľkým kolesám uvedomíte jeho reálne rozmery a spolu s nimi aj to, že hľadanie vhodného parkovacieho miesta vo väčších mestách nemusí byť vždy jednoduché.

20-palcové kolesá na Seate Tarraco FR. Auto na... Foto: Matúš Kalina
Seat Tarraco 20-palcové kolesá na Seate Tarraco FR. Auto na nich dobre zvláda slovenské cesty a v zákrutách pneumatiky podržia. Pri vyšších rýchlostiach o sebe nedávajú príliš vedieť.

Zmena sa nevyhla ani interiéru. Tomu dominujú športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a športový trojramenný volant obšitý perforovanou kožou. Sedadlá sú pokryté látkou a alcantarou a ako je už pri verziách FR zvykom, sú nadmieru pohodlné a majú pomerne výrazné bočné vedenie. Píšem pomerne výrazné, pretože ak je vodič chudší ako priemer, bočné vedenie mu veľmi nepomôže, ak sa rozhodne rezať s Tarracom zákruty, bude v interiéri dosť lietať.

Pre túto situáciu sa však Seat poistil možnosťou nastavenia kolísky a pri optimálnom nastavení sedadiel si užijete akýkoľvek štýl jazdy. Pasažierov na zadnej lavici poteší, že Seat myslel aj na nich.

Grafika zadných svetiel v ničom nezaostáva za... Foto: Matúš Kalina
Seat Tarraco Grafika zadných svetiel v ničom nezaostáva za prednými, svietia aj cez deň.

Plnohodnotné rodinné auto

Zadné sedadlá tiež ponúkajú dobré bočné vedenie a v najzadnejšej polohe posuvného mechanizmu prekvapia kráľovským priestorom na nohy. Nemal by byť problém kľudne dozadu posadiť dvoch dvojmetrových pasažierov – aspoň pokiaľ ide o kolená.

Problém môže nastať s hľadaním miesta na hlavu. Na predných sedadlách nie, ale jedinci s výškou vyše 190 centimetrov sa môžu na zadných sedadlách cítiť nekomfortne. Ak viete, že budete vzadu takto vysokých pasažierov pravidelne voziť, odporučili by sme auto bez panoramatického strešného okna, ktoré v kombinácii so zvažujúcou sa strechou znižuje strop vozidla.

Batožinový priestor má v základnej 5-miestnej konfigurácii objem 760 litrov. Po sklopení druhého radu sedadiel je Tarraco schopné odviezť 1 775 litrov čohokoľvek. Mamutí batožinový priestor má však jeden nedostatok. A to, že vďaka inak praktickým priečkam na odkladanie drobných predmetov je dosť členitý a tak aj s veľkým kufrom treba narábať rozumne.

Seat Tarraco španielsku krv nezaprie.
Detail predných svetiel.
+28Grafika zadných svetiel v ničom nezaostáva za...

Nastavenie vhodného režimu je kritériom spokojnosti

Po usadnutí za volant vás privíta digitálny prístrojový štít, ktorý dokáže zobraziť hádam všetko, čo môžete potrebovať vrátane teploty oleja. Ak budete chcieť, auto vám vie ukázať aj „Sport“, alebo „Offroad“ informácie, medzi ktorými nájdete aktuálny tlak turba, preťaženie, využívaný výkon, alebo natočenie kolies či kompas.

Jazda s najväčším Seatom je komfortná aj vďaka adaptívnym tlmičom, ktoré sa správajú podľa nastaveného jazdného režimu. Zmena ich charakteristiky je citeľná. Kým pri komfortnom nastavení je auto pohodlné, v športovom režime príjemne stuhnú.

Máte aj možnosť voľby jazdných režimov, ktoré ovplyvnia charakteristiku prevodovky, motora alebo riadenia. Veľké plus je možnosť nastaviť režim „Individual“, ktorý si dokážete nakonfigurovať podľa seba. Využijete to napríklad, ak chcete od auta pohotovejšiu reakciu na plynový pedál, ale nechcete, aby malo auto zbytočne zaradený o jeden stupeň nižšie.

Seat Tarraco španielsku krv nezaprie. Foto: Matúš Kalina
Seat Tarraco Seat Tarraco španielsku krv nezaprie.

Motor sa do auta hodí. Pre niekoho však môže byť smädný

O prenos krútiaceho momentu 320 Nm (pri 1 500 – 4 100 otáčkach) sa stará pohon všetkých kolies prostredníctvom hladko radiacej 7-stupňovej automatickej prevodovky DSG. Pod kapotou sa nachádza osvedčený benzínový štvorvalec 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 koní) v rozmedzí 4 200 až 6 000 otáčok za minútu.

Ten dokáže 1,8 tony vážiace SUV rozgúľať na stovku za 8 sekúnd a upaľovať rýchlosťou 211 km/h. Pri diaľničnom tempe auto na siedmy prevodový stupeň točí 2 250 otáčok a neobťažuje posádku hlukom. Skôr ako hluk od motora začnete vnímať aerodynamický hluk.

Výhodou benzínového motora je jeho kultivovanosť a väčší rozsah využiteľných otáčok. Nevýhodou môže byť jeho zvukový prejav po presiahnutí 4 000 otáčok za minútu. Motor s prevodovkou je zladený príkladne komfortne, na viac dynamiky treba prevodovke zvoliť športový režim. Čo sa týka spotreby, je to hlavne o štýle jazdy.

Počas testu sa priemerná spotreba ustálila na 9,3 litra na 100 kilometrov. Ak auto budete využívať najmä v meste a na krátkych trasách, môže si vypýtať aj okolo 11 až 13 litrov. Naopak, ak budete jazdiť hlavne mimo obce a v rámci predpisov, dokážete sa dostať aj pod hranicu 9 litrov.

Auto na cesty

Tarraco FR dokáže jazdiť v prihliadnutím na to, o aký kolos ide veľmi svižne a ostrejší prejazd zákrutami nebude najmenší problém. Za to vďačí najmä adaptívnym tlmičom DCC a použitým pneumatikám. Nemôžeme opomenúť ani ostré progresívne riadenie. Dokonca aj na 20-palcových diskoch Tarraco dokáže komfortne zvládať slovenské okresky.

Auto mierne znervóznie iba pri prejazde krátkych priečnych nerovností, ale nejde o nič tragické, čo by výrazne ovplyvnilo jazdné vlastnosti, alebo pohodlie pasažierov na palube. Svižnú jazdu zvládne, ale ide primárne o veľké rodinné auto a nie o športové náradie na rezanie zákrut. Tarraco sa správa v zákrutách neutrálne, ale ak ho budete hnať na hranu, bude sa hrnúť zo zákruty predkom von.

Ak by ste sa naozaj rozhodli s Tarracom jazdiť športovo, môžeme odporučiť používanie pádiel pod volantom. Reakcia na kickdown by pocitovo mohla byť rýchlejšia.

Seat Tarraco FR Foto: Matúš Kalina
Seat Tarraco Seat Tarraco FR

Auto na necesty

Tarraco nie je SUV, ktoré by mal majiteľ brať do ťažkého terénu. Nespevnené povrchy však bude zvládať s prehľadom. Dokáže prejsť až nečakane strmé stúpania či klesania. Pri zjazde zo strmého svahu pomôže výborný asistent zjazdu z kopca.

O nejakom vážnom krížení náprav pri takto veľkom SUV s pohonom Haldex nemôže byť reč, ale s menšími nerovnosťami, do akých sa môže dostať pri ceste napríklad na chatu si poradí. Na moje prekvapenie sa hrabanie nedostavilo ani na strmom prašnom výjazde, ani na tráve. Skôr by som mal strach, že Tarraco pri svojich rozmeroch zostane niekde ležať na bruchu.

Záver a cena

Seat Tarraco FR vyzerá príťažlivo, aj keď niekomu už predná časť môže prísť „preplácaná“ krivkami a uhlami. Za svoje peniaze dostanete poriadny kus auta, ktoré vám ponúkne nadpriemerne priestranný a kvalitne spracovaný interiér. Dostane sa vám dávky športovosti s ešte stále rozumnou spotrebou.

Auto sa nestratí v meste, na okreske či diaľnici, ani na nespevnených cestách (aj necestách). Ak sa obzeráte po aute, do ktorého zbalíte celú rodinu a budete ním jazdiť na výlety či dovolenky, alebo potrebujete auto na chatu a potrebujete doň naložiť materiál alebo náradie a stále si radi ostrejšie prejdete zákrutou, alebo potrebujete raz za čas prejsť mimo asfaltu Seat Tarraco FR dokáže prekvapiť svojou všestrannosťou.

Katalógová cena modelu FR začína na sume 32 270 eur v prípade motorizácie 1,5 TSI s manuálnou prevodovkou. Cena testovanej motorizácie je 38 330 eur. Za testovaný model by ste si aj s príplatkami zaplatili 44 365 eur.

Technické údaje

Dĺžka (mm) 4735
Šírka (mm) 1839
Výška (mm) 1658
Palivo Benzín
Zdvihový objem valcov (ccm) 1984
Počet valcov / ventilov 4/16
Maximálny výkon (kW) 140 (4200 – 6000 ot./min)
Maximálny krútiaci moment (Nm) 320 (1500 – 4000 ot./min)
Maximálna rýchlosť (km/h) 211
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) 8
Spotreba (l/100 km) 9,3
Prevádzková hmotnosť (kg) 1852
Najväčšia celková hmotnosť (kg) 2380
Rozmery pneumatík 255/40 R20
Batožinový priestor (l) 760 / 1775

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Seat
Články podľa značiek