Test: Mercedes E 300 de - plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel

, 25.10.2020 07:00

Kombinovaný výkon vyše 300 koní a systémový krútiaci moment 700 Nm v testovanom aute zodpovedajú tomu, akoby ste pod kapotou mali poctivý trojlitrový spaľovací šesťvalec.

Svetlomety Multibeam LED vrátane diaľkového...
Svetlomety Multibeam LED vrátane diaľkového svetla s predĺženým dosvitom sú príplatkové. Autor: Jakub Šuplata

Na test sme získali auto s pomerne dlhým a komplikovaným názvom – Mercedes-Benz E 300 de 4Matic sedan. Rozšifrujme si ho tentokrát sprava doľava. Jasné je, že sme testovali sedan s pohonom 4×4. Skratka „de" značí diesel electric, čiže išlo o naftový plug-in hybrid a E 300 tentokrát znamená prítomnosť radového naftového dvojlitrového štvorvalca s výkonom 143 kW.

Ten je však posilnený elektromotorom s výkonom 90 kW. To značí celkový systémový výkon 225 kW, čo je 306 koní. A ak k tým 306 koňom prirátame naozaj impozantný maximálny krútiaci moment 700 Nm, asi nikto nebude namietať, že kombinovaný agregát pod kapotou plne zodpovedá výkonu poctivého spaľovacieho šesťvalca.

Dvaja nie z jedného cesta

Prítomnosť silného elektromotora s maximálnym krútiacim momentom dostupným prakticky od nulovej rýchlosti značí, že toto bezmála 2,2-tonové auto dokáže na stovku akcelerovať za menej ako 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť je udávaná na 235 km/h, reálne počas testu však ručička tachometru bez problému putovala dokonca nad hranicu 250 km/h.

Auto má aj najnovšiu generáciu multimediálneho...
Auto má aj najnovšiu generáciu multimediálneho systému MBUX. S ním sa sériovo dodávajú dva displeje s rozmermi 10,25 palca, príplatkové majú 12,3 palca. Autor: Jakub Šuplata

Krátko pred týmto sedanom sa nám dostal do rúk iný naftový plug-in hybrid s hviezdou na kapote – veľké SUV GLE, jeho test nájdete na tomto odkaze. Aj keď v oboch prípadoch ide o hybridy dobíjateľné zo siete, je medzi nimi zásadný rozdiel. Veľké SUV totiž podporuje rýchlonabíjanie a má batériu s kapacitou 31,2 kWh, zatiaľčo batéria testovaného sedanu sa mohla pochváliť len kapacitou 13,5 kWh a chýbala aj podpora rýchlonabíjania.

To v praxi znamená, že za rovnaký čas, ako doplna nabijete podstatne slabšiu batériu sedanu, by ste z verejnej rýchlej nabíjačky tú silnejšiu v SUV nabili kompletne tri- a možno aj štyrikrát. SUV nielen rýchlejšie nabijete, ale s ľahšou nohou na plyne sa na ňom v čisto elektrickom režime dalo prejsť takmer 100 kilometrov. V rovnakom prostredí sme so sedanom prešli približne 40 kilometrov.

Auto má mimoriadne dynamickú a športovú...
Auto má mimoriadne dynamickú a športovú siluetu, ktorá však nepostráda eleganciu. Autor: Jakub Šuplata

A tu sa ukazuje jeho prvý limit – ak chcete, aby bol naozaj úsporný, treba ho často nabíjať a s vybitou batériou ho budete vždy nabíjať aspoň dve hodinky, z bežnej domácej siete samozrejme dlhšie. To značí, že by ste mali mať možnosť nabíjať ho doma alebo v práci, kde s ním logicky parkujete dlhší čas. Potom to auto začína naozaj dávať zmysel. A keď sme už pri batérii – tá je umiestnená tak, že už v beztak nie najväčšom kufri vytvára pomerne veľký a nepraktický schod.

Koľko a čo za to

Pri hodnotení jeho ekonomického opodstatnenia možno nezaškodí pohľad do cenníku. „Náš“ testovaný plug-in hybrid začína na cene 67 800 eur. Ak si priplatíte necelých 5-tisíc eur, už môžete mať 330-koňový naftový šesťvalec, respektíve naopak – ak vám stačí testovaný naftový dvojliter bez výpomoci elektromotoru (ten má označenie E 220 d), ušetríte takmer 10-tisíc eur.

Nerovná podlaha v pomerne malom batožinovom...
Nerovná podlaha v pomerne malom batožinovom priestore patrí k pár drobnostiam, ktoré by sme tomuto autu mohli vyčítať. Autor: Jakub Šuplata

A možno ešte jeden zaujímavý pohľad na cenu a hodnotu – približne za 77-tisíc, čo je o 10-tisíc viac, než je základná cena testovaného sedanu, už môžete mať zmienené SUV GLE so silnejšou batériou, schopné prejsť na elektrinu takmer sto kilometrov. Ale späť k testovanému autu.

Tak, ako s každým plug-in hybridom máte na výber medzi jazdou na elektrinu, v hybridnom móde alebo aj čisto so spaľovacím motorom. Samozrejme, prechod z elektriny na naftu nielen počuť, ale aj cítiť na jemných vibráciách. A vyššiu hmotnosť auta zas cítiť pri prejazdoch zákrut, no na druhú stranu – auto má výborne vyladený podvozok, ktorý výrazne eliminuje hendikep v podobe vyššej hmotnosti, nehovoriac už o pohone 4×4, ktorý prispieva k jazdnej stabilite.

Pod kapotou je rovnaký naftový dvojliter, aký...
Pod kapotou je rovnaký naftový dvojliter, aký nájdete aj vo verzii E 220d, avšak posilnený elektromotorom. Autor: Jakub Šuplata

Pokiaľ chcete jazdiť na elektrinu, závisí to samozrejme od profilu trasy a vášho štýlu, ale pod 20 kWh sa dostanete len ťažko, najčastejšie budete jazdiť v hybridnom móde, reálne so spotrebou tak do troch litrov na sto kilometrov.

Dieslový plug-in hybrid má však jednu zásadnú výhodu. Je ňou práve naftový agregát. Veľká väčšina plug-in hybridov kombinuje elektromotor s benzínovým motorom, čo v praxi znamená, že po vyčerpaní energie z batérie spotreba benzínu výrazne stúpa. S testovaným dieslom však aj čisto na naftu budete schopní jazdiť so spotrebou okolo šesť litrov. Je to teda absolútne úsporné auto v meste, ktoré je však ekonomické aj pri dlhých jazdách. A tým sa žiadny benzínový plug-in hybrid pochváliť nemôže.

Auto, ktoré sa o vás stará

A navyše je aj mimoriadne bezpečné – na tom si Mercedes už pár rokov veľmi zakladá. K dispozícii máte napríklad adaptívny tempomat, ktorý nevyužíva len kamery a radar, ale aj dáta z navigácie a aj na základe nich aktívne prispôsobuje rýchlosť profilu trasy tak, aby bezpečne prechádzal zákrutami.

Nabíjací konektor je umiestnený pomerne...
Nabíjací konektor je umiestnený pomerne netradične - v zadnom nárazníku. Autor: Jakub Šuplata

Technologickou „čerešničkou na torte“ je adaptívne prispôsobenie sedadla vodiča: po zadaní telesnej výšky do multimediálneho displeja alebo cez funkciu Mercedes me sa sedadlo automaticky nastaví do vhodnej polohy, ktorú si musí následne vodič už len doladiť. V interiéri má „éčko“ aj prepracovaný volant. Ovládanie funkcií ovládania združeného prístroja a multimediálneho prístroja prebieha potiahnutím prsta po dotykovej ploche. Fyzikálny princíp použitý v prípade tlačidiel dotykového ovládania sa mení z optického na kapacitný.

Touchpad je už zbytočný

Spôsob ovládania – či už na volante, na displeji alebo hlasom z nášho pohľadu robí zbytočným dotykový touchpad, ktorý len zaberá miesto v stredovom tuneli. Auto má aj najnovšiu generáciu multimediálneho systému MBUX. S ním sa sériovo dodávajú dva displeje s rozmermi 10,25 palca, príplatkové majú 12,3 palca. Pri nich si možno môže vybrať zo štyroch štýlov: klasický, športový, progresívny a decentný.

Čo asi neprekvapí, je fakt, že v aute je kladený mimoriadny dôraz na vnímanú kvalitu, v tomto smere je asi Mercedes tou „najprémiovejšou“ z prémiových značiek. Luxus na prvý pohľad vidieť a cítiť, no na druhú stranu – v kabíne by mohlo byť naftový motor počuť najmä pri rýchlejšej jazde o niečo menej a prejazdy nerovností pre zmenu cítiť o niečo viac, ako by sa na auto tejto triedy a ceny patrilo.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 940
Šírka (mm) 1 852
Výška (mm) 1 460
Rázvor náprav (mm) 2 939
Objem kufra (l) 380
Objem nádrže (l) 66
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 130

Technické údaje

Model Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 950
Výkon spaľovacieho motora(kW/ot.) 143/3 800
Výkon elektromotora (kW) 90 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 400/1600 – 2800
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 440
Systémový krútiaci moment (Nm) 700
Kapacita batérie (kW) 13,5
Systémový výkon (kW) 225
El. dojazd (km/WLTP) 46 – 49
Prevodovka AT 9 stupňov
0 – 100 km/h (s) 5,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 235
Normovaná spotreba na 100 km, diesel (mesto/mimo/kom­b.) (l) -/-/-
Normovaná spotreba na 100 km (l) 1,6
Spotreba elektriny (kWh/100 km) 17,5 – 18,1

Ceny

Základná cena 52 950 €
Cena verzie GLE 350 de 4MATIC 67 800 €
Cena test. auta 87 888 €
Mercedes
		E 300 de 4Matic
		(2020)
Mercedes E
		300 de 4Matic
		(2020)
+33Mercedes E 300 de 4Matic
		(2020)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#plug-in hybrid #plug-in #Mercedes triedy E #Mercedes E 300 de #Mercedes
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek