Test jazdenej Fabie vznikol v spolupráci so spoločnosťou AAA AUTO. Prvá Fabia sa na trhu objavila v roku 1999. Malý hatchback nahradil dosluhujúcu Feliciu, ktorá mala korene ešte v modeli Favorit. Verejnosť sa tretej generácie dočkala v roku 2014.
Najnovšie pokračovanie bestselleru nadviazalo na úspech svojich predchodcov. Na Slovensku sa Fabia dlhodobo objavuje na prvej priečke v predajnosti áut. Záujem je ako o verziu hatchback, tak aj o kombi. Obľúbená však nie je len u nás, ale prakticky v celej Európe. V hľadáčiku ju často majú aj firmy. Vďaka tomu je ponuka v autobazárov pomerne široká.
Tretia generácia Fabie bola predstavená na autosalóne v Paríži. Vozidlo stojí na platforme PQ26, ktorú zdieľa s dnes už nevyrábaným Rapidom a faceliftovaným VW Polo 5. generácie.
Vozidlo ešte stále schádza z výrobných liniek v českej Mladej Boleslavi. Okrem toho ho Škoda produkuje v Číne a v Alžírsku. Nárazové testy EuroNCAP Fabia 3 absolvovala v roku 2014 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek.
Záplava benzínových motorov
Keď Fabia tretej generácie prvýkrát opustila fabriku, svet bol ešte iný. Vládli mu naftové motory. Už čoskoro sa to vďaka sprísňujúcim sa emisným limitom a kauze dieselgate malo zmeniť. Fabia v súčasnosti na trhu s novými autami vystupuje len s benzínovými agregátmi.
Posledný naftový kus tohto modelového radu zišiel z výrobnej linky v roku 2017, podľa niektorých zdrojov v roku 2018. Išlo o trojvalcovú pohonnú jednotku 1,4 TDI, ktorá dosahovala výkon 90 alebo 105 konských síl.
Kúpu naftovej Fabie je potrebné dobre zvážiť. Automobil bol už vybavený filtrom pevných častíc. Ten sa skôr či neskôr zanesie. Všetky naftové kusy majú viac ako dva roky. Problémy môže spôsobiť aj turbo alebo citlivé vstrekovače. Škoda nastavila interval výmeny oleja na 30-tisíc kilometrov. Ide o poriadnu porciu kilometrov a ak sa pre tento model rozhodnete, odporúčame ho skrátiť minimálne na polovicu. Naftový trojvalec sa však odmení dobrou spotrebou, ktorá je na úrovni 4,5 litra na 100 km.
Benzínovú ponuku je od začiatku výroby širšia. Základ reprezentujú trojvalce 1,0 MPI a 1,0 TSI. Štvorvalcové agregáty mali objemy 1,2 a 1,4 litra. Výkon motorov sa pohybuje od 60 do 125 koní.
Na poruchy asi najmenej náchylným motorom je trojvalec 1,0 MPI, ktorý nemá prepĺňanie. Kvôli tomu dosahuje len výkon 60 a 75 koní. Báť sa netreba ani 1,2 litrového štvorvalca TSI. Ten totiž v prípade tejto Fabie dostal namiesto legendárnej poruchovej rozvodovej reťaze rozvodový remeň. Ten odporúčame meniť po 150-tisíc kilometrov, prípadne po piatich rokoch. Je pravdepodobné, že tento motor si s pribúdajúcim časom bude najlepšie držať hodnotu.
Najnovším motorom pod kapotou Fabie je litrový trojvalec TSI. Ten nahradil práve spomínanú jednadvojku. Bez priameho vstrekovania dosahuje výkony 95 a 110 koní. Motor si vyslúžil pozornosť kvôli zvolávacej akcii pre chybné vstrekovače. Napriek mnohým neprajníkom ide o pomerne spoľahlivý motor, ktorý sa vyznačuje nízkou spotrebou. V porovnaní so štvorvalcovým predchodcom má drsnejší chod.
Verzií s 1,4 litrovým benzínovým motorom je na trhu s jazdenými autami málo. Vzniklo len 600 kusov v limitovanej edícii „Edition R5“. Škoda túto voľbu kombinovala len so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. V bazároch tieto kusy nájdete len veľmi ťažko.
Časté poruchy
Fabia tretej generácie patrí k spoľahlivým autám, ktoré svojich majiteľov netrápia závažnými a častými poruchami.
Pohnevať dokáže čerpadlo ostrekovača, ktoré prepúšťa vodu. Problémy dokážu spôsobiť aj chybné parkovacie senzory a nefungujúca klimatizácia. Časť majiteľov hlási aj problémy so stabilizačným systémom auta.
Fabia sa vyznačuje tuhšie naladeným podvozkom. V prípade, že auto má za sebou väčší počet najazdených kilometrov je vhodné skontrolovať najmä čapy a silentbloky. Brzdové kotúče majú vyššiu tendenciu hrdzavieť a vlniť sa, čo sa prejaví vibráciami pri brzdení. Pozor by ste si tak mali dať na kusy, ktoré boli dlhšiu dobu odstavené.
Ak sa rozhodnete pre 7-stupňový automat DSG, uistite sa, že prevodovka pri rozjazde netrhá. V prípade, že pri rozbiehaní pri preraďovaní cítite trhanie, automobil čaká oprava. Navyše sa pripravte na pravidelnú výmenu oleja v prevodovke.
Ak motory TSI dlhodobo jazdia na krátke vzdialenosti, pri ktorých sa nedokážu dostatočne zohriať, hrozí im riedenie oleja benzínom. Tento problém nehrozí, ak vozidlo aspoň z času na čas prejde väčšiu porciu kilometrov. Ďalším problémom benzínových motorov môžu byť aj chybné zapaľovacie cievky. Turbodiesel môže mať okrem problémov s filtrom aj “nezhody” s dvojhmotným zotrvačníkom a vodnou pumpou.
Niektoré Fabie vyrobené začiatkom roku 2018 môžu mať problémy s airbagom vodiča, ktorý sa nestihne dostatočne rýchlo nafúknuť. Škoda poruchu riešila zvolávacou akciou. V rámci drobných porúch sa majitelia Fabie tretej generácie sťažujú napríklad na vŕzgajúce testenia dverí.
Pozor si dajte aj na koróziou. Fabia tretej generácie sa jej úplne nevyhla aj napriek tomu, že ide o pomerne mladé auto. Hrdza sa najskôr začína objavovať na dverách batožinového priestoru v oblasti priestoru pre tabuľku s evidenčným číslom.
„Po rozporuplnej druhej generácii je Fabia III konečne pekným autom. Ceny dobrých ojazdených áut sa zmestia do 7-tisíc eur a hlavne o kombíky je v bazároch vidieť veľký záujem. Samozrejme, zďaleka nie o všetky. Rovnako, ako je tomu napríklad pri trojkovej Octavii a Rapide, aj Fabií sa na trh valí obrovské množstvo z rôznych fleetov a operatívnych leasingov a slovenský trh nie je schopný všetky tieto autá absorbovať. Preto u zákazníkov majú šancu zabodovať len zaujímavé kusy s peknou farbou a kolesami a v slušnej výbave. Fleetové špecifikácie často s motorom 1.0 MPI, so základnými lakmi a na „plecháčoch“ musia ísť zákazníkovi v ústrety nižšou cenou a ani vtedy sa o ne bazáre rozhodne nepreťahujú. Zmysel by niekomu mohla dávať typicky firemná naftová tisícštyristovka, ktorá je súkromnou klientelou v bazároch celkom prehliadaná, a teda môže byť cenovo relatívne výhodná. Zďaleka najväčší dopyt priťahuje 1,2 TSI, a to napriek tomu, že býva ešte drahšia než TDI v zrovnateľnej špecifikácii.“
Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu siete autocentier AAA AUTO
Záver
Jazdenej Škoda Fabia tretej generácie sa netreba báť. Vo všeobecnosti ide o spoľahlivé auto. Ak hľadáte malé mestské vozidlo, túto Fabiu by ste rozhodne nemali prehliadať. V jej prospech hrá aj široká ponuka v bazároch.
Vďaka tomu nájdete aj pomerne dobre vybavné kusy, ktoré majú na palube prvky vyššej výbavy. Na druhej strane musíte sa zmieriť s tým, že Fabia má pomerne strohý dizajn. Fanúšikom naftových motorov odporúčame poobzerať sa po inom modeli, ktorý mal v ponuke naftový štvorvalec.
Na trhu s jazdenými autami je mnoho kusov, ktoré majú najazdených len približne 30-tisíc kilometrov a menej. Pri vyšších výbavách sa ich cena pohybuje okolo 11-tisíc eur. V prípade slabších motorizácii a chudobnejšej výbavy cena klesá pod 10-tisíc eur.
V bazároch pritom nie je problém nájsť kusy, ktoré majú najazdených menej ako 100-tisíc kilometrov. Ich ceny sa začínajú zhruba na sume 6-tisíc eur. Za novú trojvalcovú Fabiu s výkonom 95 koní v strednej výbave pritom zaplatíte viac ako 14-tisíc eur.
Motor | Výroba | Výkon (kw/k) | Krútiaci moment (Nm) | Emisná norma |
---|---|---|---|---|
1,0 MPI | 10/2014– | 44/60 | 95 | Euro 6/Euro 6d-TEMP |
1,0 MPI | 10/2014–07/2019 | 55/75 | 95 | Euro 6/Euro 6d-TEMP |
1,0 TSI | 06/2017– | 70/95 | 160 | Euro 6/Euro 6d-TEMP |
1,0 TSI | 06/2017– | 81/110 | 200 | Euro 6/Euro 6d-TEMP |
1,2 TSI | 10/2014–06/2017 | 66/90 | 160 | Euro 6 |
1,2 TSI | 10/2014–06/2017 | 81/110 | 175 | Euro 6 |
1,4 TSI | 04/2018–08/2018 | 92/125 | 200 | Euro 6 |
1,4 TDI | 10/2014–07/2018 | 66/90 | 230 | Euro 6 |
1,4 TDI | 10/2014–07/2018 | 77/105 | 250 | Euro 6 |