Test: Mitsubishi Space Star - malé auto s veľkým potenciálom

08.11.2020 08:00

Space Star sa oproti konkurentom môže pochváliť niekoľkými zaujímavosťami. Napríklad plnohodnotnou automatickou prevodovkou CVT alebo mimoriadne úsporným hladkým motorom.

Špeciálna zlatá metalíza tomuto malému autu...
Špeciálna zlatá metalíza tomuto malému autu naozaj svedčí. Autor: Jakub Šuplata

Ešte pred uvedením Mitsubishi Space Star na náš trh sme boli pomerne skeptickí k tomu, či na ňom môže aj uspieť. Z nášho pohľadu malo ísť o ďalšie auto „do počtu“ len s minimálnymi predajmi. Dôvodom mal byť nie príliš atraktívny dizajn a aj vyššia cena. S príchodom faceliftu a úplne novou prednou maskou však auto získalo na atraktivite a navyše sa napokon do cenníkov dostali verzie s nižšou výbavou v cene aj pod desaťtisícovou hranicou.

Aj vďaka tomu sa napokon tento model po prvých troch kvartáloch tohto roku dostal do rebríčku 10 najpredáva­nejších áut na Slovensku so základnou cenou pod 10-tisíc eur. Navyše je to cenovo najdostupnejšie auto, v ktorom môžete mať plnohodnotnú automatickú CVT prevodovku – aj s ňou ho možno kúpiť za menej ako 12-tisíc eur. A darí sa mu nielen na Slovensku, celosvetovo sa jeho predaj dostal už cez hranicu 650 tisíc kusov.

Príjemne prekvapilo

Dizajn je subjektívnou záležitosťou, hodnotiť ho nebudeme, možno len s poznámkou, že facelift sa nám naozaj páči a auto skutočne svedčí zlatá metalíza, ktorá je nanáša špeciálnym spôsobom, vďaka ktorému sa auto môže pochváliť na priamom svetle naozaj nezvyčajne vysokým leskom.

Interiér pôsobí jednoducho, ale moderne a je...
Interiér pôsobí jednoducho, ale moderne a je prehľadný. Autor: Jakub Šuplata

Názor na Space Star sme zmenili z niekoľkých dôvodov. Prvým je priestor. Aj pri relatívne kompaktných vonkajších rozmeroch má pomerne veľkoryso riešenú kabínu, kde sa naozaj bez problému odvezú štyria dospelí s priemernými postavami. Navyše aj kufor ponúka – vzhľadom na svoju triedu naozaj slušný objem, menším hendikepom je o niečo vyššie položená nakladacia hrana. Aj preto pôsobí skôr ako menší a hlbší, 235 litrov je však na túto triedu dobrá hodnota.

K prednostiam auta ďalej patrí aj nová CVT prevodovka, ktorá je nielen cenovo dostupná, ale s trojvalcom pod kapotou spolupracuje naozaj dobre. Tá má navyše aj ďalšie dva režimy – športový, v ktorom drží vyššie otáčky pre lepšiu dynamiku a ekonomický, v ktorom naopak drží auto dlhšie v nízkych otáčkach.

Ďalšou prednosťou auta je benzínový trojvalec pod jeho kapotou. Papierovo má relatívne nízky výkon 59 kW, čo je 80 koní. Dané je to tým, že ide o jeden z mála hladkých motorov, teda bez výpomoci turba, ktoré ešte zostali v ponuke pri autách predávaných na Slovensku. Takýto motor má dve výhody. Absencia turba značí vyššiu spoľahlivosť, danú jednoduchšou konštrukciou a predovšetkých oveľa menšie výkyvy v priemernej spotrebe, než pri klasických downsizingových turbomotorch.

Nízka spotreba

Oboje je pre auto, ktoré sa ideálne cíti v meste, veľmi dôležité. Z praxe môžeme povedať, že papierovo nižší výkon a krútiaci moment necítiť, auto je totiž pomerne ľahké, takže dojem z neho budete mať práve opačný. Aj bez toho, aby ste využívali športový režim prevodovky je dostatočne dynamické a agilné. Navyše sme s ním dosiahli priemernú spotrebu dokonca mierne pod udávanou hranicou 5,3 litra, pričom sme jazdili prevažne v meste.

Kufor má pomerne slušný objem 235 litrov, je...
Kufor má pomerne slušný objem 235 litrov, je však hlboký, nakladacia hrana je pomerne vysoko. Autor: Jakub Šuplata

Dokonca aj pri vyložene dynamickejšej mestskej jazde sme sa so spotrebou dostali len na hranicu 6,5 litra, bežne sme v meste jazdili s priemerom minimálne o liter nižším. Mimo mesta sme sa dostali aj bez toho, aby sme sa nejako veľmi snažili pod 5-litrovú hranicu.

Na diaľniciach už samozrejme nejaké tie kone chýbajú, ak budete jazdiť rýchlosťami mierne nad povoleným diaľničným limitom, opäť sa budete pohybovať s priemerom niekde medzi 6,5 a 7 litrami. Ak však zvoľníte na nejakých 110 – 120 km/h, budete opäť niekde tesne nad oficiálnym priemerom. Spotreba v kombinácii s veľmi slušnou dynamikou v meste patria spolu s dizajnom jednoznačne k najsilnejším stránkam tohto malého auta.

Aj vďaka hladkému 1,2-litrovému motoru sa auto...
Aj vďaka hladkému 1,2-litrovému motoru sa auto môže pochváliť naozaj nízkou spotrebou. Autor: Jakub Šuplata

Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, tak Space Star je jednoznačne auto, ktoré sa dobre cíti v meste a ocenia ho skôr pohodovejší než dynamicky naladení šoféri. Do určitej miery trpí hendikepom, ktorému sa nevyhne žiadne malé auto s krátkym rázvorom – je pomerne citlivé na prejazd priečnych nerovností. Druhou vecou, ktorú by sme mu vyčítali, je o niečo vyššia mier a hluku v kabíne, než by sa na takto komfortne ladené auto patrilo.

A keď sme už pri komforte. Auto má nový multimediálny systém s podporou Apple Car Play, Android Auto a 7-palcovým farebným dotykovým displejom. Ten je však dostupný len najvyššej výbave Intense. Tá začína tesne nad hranicou 14-tisíc eur a máte v nej napríklad aj hmlovky s denným svietením, zadné LED svetlá, zatmavené zadné okná, tempomat, automatickú klimatizáciu, bezkľúčový prístup a 15-palcové kolesá.

LED svetlá vzadu sú dostupné pre dve najvyššie...
LED svetlá vzadu sú dostupné pre dve najvyššie výbavy. Autor: Jakub Šuplata

Navigácia je dostupná v špeciálnom balíku za necelú tisícku a dostane k nej aj zadnú parkovaciu kameru, 6,5 palcový displej a podporu bluetooth, testované auto bolo vybavené aj príplatkovým športovým balíkom za necelých 900 eur.

Aj preto na ňom nechýbali rozšírené blatníky, chrómová koncovka výfuku, športové lemy prahov a pár ďalších dekoračných prvkov. V základe, ktorým je aktuálne druhý výbavový stupeň Inform+ ste však so Space Starom stále na veľmi príjemných 10-tisíc eurách. Základná výbava Inform je dokonca ešte približne o tisícku nižšie, aktuálne je však vypredaná. Opäť sa však objaví v cenníku už na prelome rokov s 1,2-litrovým motorom a cenou na hranici 9 200 eur.

Zhodnotenie

Z nášho pohľadu je Space Star výborné auto do mesta, kde sa veľmi dobre cíti aj CVT prevodovkou. S ňou ho stále dostanete za veľmi rozumnú cenu, navyše v jeho kategórii ide o jediné auto, vybavené plnohodnotným automatom, konkurenti zväčša používajú robotizované prevodovky.

Samozrejme je vhodné aj na dlhšie cesty, no aj pri nich treba rátať s tým, že z hľadiska jazdných vlastností bude vyhovovať kľudnejším šoférom. Dynamické prejazdy zákrut si s ním neužijete – a ani nie je na ne stavané. Silnou stránkou Space Staru je aj – na jeho kategóriu – veľký vnútorný priestor a predovšetkým naozaj nízka spotreba.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC .
Dĺžka (mm) 3 845
Šírka (mm) 1 665
Výška (mm) 1 505
Rázvor náprav (mm) 2 450
Objem kufra (l) 235
Prevádzková hmotnosť 980
   

Technické údaje

Motor 1,2 MIVEC
Počet valcov/ventilov 3/12
Zdvihový objem (ccm) 1193
Max. výkon (kW/ot.) 59/6000
Max. krút. moment (Nm) 106/4 000
Prevodovka INVECS-III CVT
0 – 100 km/h (s) 13,2
Max. rýchlosť (km/h) 173
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) 5,3

Ceny

Základná cena 10 290 €
Cena verzie Style 14 190 €
Cena test. auta 15 580 €
Mitsubishi Space
		Star
Mitsubishi
		Space Star
		2020
+20Mitsubishi Space Star
		2020
Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek