Ak chceme pri niektorej novinke upozorniť na dizajnové inovácie, vo väčšine prípadov začíname obligátnou vetou: „zmeny najviac vidno na prednej maske“, respektíve nejakou štylistickou variáciou na ňu. Teoreticky by sme takto mohli začať aj test novej Octavie v prevedení kombi, predná maska sa fakt zmenila, je šesťuholníková, čo je poznávací znak všetkých nových škodoviek.
Zmeny najmä vzadu
Pravdou však je, že pri najnovšej Octavii je oveľa zaujímavejší pohľad na zadnú časť. Tá sa zvažuje pozvoľnejšie, vďaka čomu pôsobí luxusnejšie a dlhšie a úplné nové sú horizontálne umiestnené pomerne úzke zadné svetlá.
Pri Octavii po prvýkrát prechádzajú priamo do zadných dverí a sú v nich umiestnené dynamické smerovky. Tieto svetlá nahradili pôvodné, ktoré mali takmer štvorcový tvar s typickým svetelným podpisom v tvare písmena C. Rozmery sa oproti predošlej generácií prakticky nezmenili, no dizajn je podstatne exkluzívnejší a v mnohých testoch ju kolegovia prirovnávajú k mierne zmenšenému Superbu.
Nebudeme s nimi polemizovať, majú pravdu. A cítiť to aj na technológiách. Testované auto bolo v strednej výbave Ambition. V nej sú vo výbave predné aj zadné LED svetlá. Pokiaľ sa však nerozhodnete pre najvyššiu výbavu Style, kde sú v cene, určite odporúčame ako jeden z najdôležitejších príplatkových prvkov predné svetlá LED Matrix s prisvecovaním do zákrut.
Tie vedia cielenie rozsvecovať len niektoré z LED modulov, čo značí, že svetelný kužeľ má premenlivý tvar. Dynamicky sa mení tak, aby ste neoslňovali vodičov ostatných áut a pritom pokojne mohli svietiť diaľkovými svetlami. Kužeľ svoj tvar uspôsobí tak, že protiidúce auto alebo auto pred vami jednoducho „vystrihne“ a svieti len popri ňom. Dostanete ich v balíku Light & Sight 2, čo znamená priplatiť si vyše 2 100 eur. Nie je to málo, ale z nášho pohľadu má bezpečnosť pri voľbe príplatkovej výbavy jednoznačne prednosť pred dizajnom.
Na dlhší užívateľský test sme mali zároveň Octaviu s iným typom pohonu a týmito svetlami, takže sme mali možnosť priameho porovnania LED a LED Matrix. Druhá spomínaná technológia určite za vyššie uvedený príplatok stojí. A navyše za tie dve tisícky dostanete aj zadné full LED svetlá s dynamickými smerovkami a uvítacím efektom, parkovaciu kameru, výsuvné ostrekovače svetlometov, predné hmlové svetlá s funkciou Corner (prisvietenie do zákrut) a pár ďalších drobností.
Kompletne prepracované ovládanie
Zásadné zmeny sa odohrali aj v interiéri. Okrem základnej verzie z neho totiž takmer vymizli otočné ovládače, dokonca aj svetlá sa nastavujú tlačidlami naľavo pod volantom, na ich umiestnenie si treba zvykať. Prakticky všetko ostatné sa nastavuje na centrálnom dotykovom displeji na stredovej konzole, štruktúra menu má svoju logiku, ktorá nie je úplne najjednoduchšia, ale pomerne rýchlo sa na ňu dá zvyknúť.
Našťastie, najdôležitejšie a najpoužívanejšie funkcie (klimatizácia, jazdné režimy, asistenčné menu) možno vyvolať pomocou tlačidlových skratiek. Napriek tomu aspoň klasické hardvérové ovládanie hlasitosti audia by sa hodilo, aj keď intenzitu zvuku možno regulovať aj cez multifunkčný volant.
Okrem základnej verzie má Octavia aj digitálny prístrojový štít s niekoľkými režimami zobrazenia, v klasickom si možno voliť z množstva informácií v strede otáčkomeru a rýchlomeru. Celé sa to však nastavuje pomerne komplikovane a neprehľadne, nájsť nulovanie údajov o tripe bola pre nás takmer neprekonateľná úloha.
Rozmerovo nová Octavia narástla oproti predchodkyni len minimálne, rázvor, ktorý definuje vnútorný priestor je identický, až na kufor. Ten je vždy jednou z najsilnejších zbraní Octavie kombi. V jej najnovšom vydaní sa jeho objem vyšplhal až na 640 litrov, čo je v podstate v rámci triedy rekordný údaj.
Úsporný motor
Pod kapotou sme mali 1,5-litrový štvorvalec s možnosťou vypnutia dvoch valcov, doplnený 6-stupňovým manuálom. Z nášho pohľadu je to pre Octaviu jedna z najlepších volieb. Manuálna prevodovka má krátke a presné dráhy, radenie je úplne hladké. Benzínový motor s objemom 1,5 litra má maximálny výkon 110 kW a maximálny krútiaci moment 250 Nm, ktorý je dostupný už od 1500 otáčok. Ide o agregát, ktorý sa správa naozaj kultivovane, je tichý a aj vďaka možnosti vypínania dvoch valcov aj úsporný.
My sme s ľahšou nohou na plyne s touto kombináciou dosiahli pri rovnomernom rozdelení odjazdených kilometrov medzi mesto, okresky a diaľnice priemer tesne pod hranicou 6 litrov. Mimo mesto dokážete dokonca so spotrebou podliezť 5-litrovú hranicu, v meste sa dostanete niekam medzi 6,5– až 7 litrov, na diaľnici a pri dodržiavaní diaľničných limitov by ste sa mohli držať so spotrebou len tesne nad hranicou 6 litrov.
Ak sa budete rozhodovať medzi litrovým motorom v kombinácii s manuálom a testovaným 1,5-litrom, spotreba by nemala zavážiť, v nej budú totiž rozdiely medzi oboma minimálne. Pôjde skôr o cenu. V základe totiž stojí nová Octavia s litrovým trojvalcom s výkonom 81 kW 17 790 eur, s 1,5-litrovým štvorvalcom si priplatíte vyše 2 600 eur a dostanete sa tesne nad 20-tisícovú hranicu.
Silnou stránkou novej Octavie je cestovný aj jazdný komfort. Kabína je veľmi dobre odhlučnená, prejazd menších nerovností sotva postrehne a ani pri tých väčších sa od podvozku neprenášajú dovnútra žiadne pazvuky a ani otrasy. Pritom auto veľmi dobré drží stopu, užiť si s ním možno v zákrutách aj svižnejšiu jazdu, pretože stabilizačné systémy zasahujú citlivo a naozaj až vtedy, keď treba.
Univerzálna
Z nášho pohľadu je nová Octavia kombi s kombinácii s testovaným motorom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou naozaj univerzálnym autom. Má dostatok výkonu aj dynamiky, pričom si však zachováva veľmi dobrú spotrebu, ktoré nekolíše až tak výrazne v závislosti od štýlu jazdy ako pri litrových motoroch.
Cítiť v nej oveľa väčší dôraz na vnímanú kvalitu a ak k tomu vydarený vonkajší dizajn, skutočne pôsobí prémiovým dojmom. A poteší aj množstvo „simply clever“ riešení. Na škrabku vo veku nádrže si už každý asi zvykol, teraz však môžete mať napríklad v jedných dverách integrovaný dáždnik, v druhých metličku.
Na zmenu nastavovania infotainmentu si treba zvykať, integrácia takmer všetkých funkcií na centrálny dotykový displej podľa nášho názoru nie je pri tomto a ani iných autách úplne najšťastnejšia, pretože ich nastavovanie odvádza pozornosť od jazdy.
Aspoňže je k dispozícii (príplatkový) head-up displej, premietajúci dáta na čelné sklo, ktorý funguje veľmi dobre. Taktiež nastavovanie a individuálne prispôsobenie virtuálneho prístrojového štítu je až príliš prekombinované. Ten patrí do štandardu v najvyššej výbave, inak si ho treba tiež priplatiť.
Keď sa však pozrieme do cenníku, tak novú Octaviu kombi bez nadštandardnej výbavy kúpite za ceny od 18 750 eur až do vyše 34-tisíc, ktoré zaplatíte za dieslový 147 kilowattový dvojliter s automatom a pohonom 4×4.
Na prvý pohľad má možno Octavia ceny nastavené o niečo vyššie, treba sa však podrobnejšie pozrieť na ponúkané výbavy, ktoré sú pomerne štedré. Už v základe máte napríklad svetlá s technológiou LED vpredu aj vzadu, manuálnu klimatizáciu, bluetooth, 8,25-palcový farebný displej a hlavne naozaj silnú bezpečnostnú výbavu.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 689 |
Šírka (mm) | 1 829 |
Výška (mm) | 1 468 |
Rázvor (mm) | 2 686 |
Objem batožinového priestoru (l) | 640/1 091 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 360 – 1 550 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 498 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 500 – 3 500 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,3 – 6,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,0 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena Škody Octavia Combi | 18 750 eur |
Základná cena Škoda Octavia Combi 1,5 TSI | 21 000 eur |
Cena testovaného auta | 28 628 eur |
Záruka a bezplatný servis | 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km) |