Volkswagen Up! do testu zapožičala spoločnosť AAA AUTO. Up! pochádza z trojičiek. Jeho koncernovými súrodencami sú Škoda Citigo a u nás nepredávaný Seat Mii. Všetky tri modely sa vyrábajú na Slovensku. Up! je na trhu od roku 2011. Vďaka pomerne dlhému pôsobeniu dnes nie je problém naraziť na jazdený model ponúkaný z druhej ruky.
Videotest
Nemecký koncern ponúkal a stále ponúka tento model v niekoľkých verziách. Na obrázkoch môžete vidieť verziu Cross Up!, ktorá z produkčných liniek schádzala v od roku 2013 do roku 2019. Okrem neho tu máme elektrickú verziu, športovú verziu GTI a eco Up! spaľujúci CNG. Prvý facelift najmenšieho modelu značky VW prišiel v roku 2016, druhý v roku 2019.
Nárazové testy EuroNCAP model absolvoval po prvýkrát v roku 2011 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Testy v roku 2019 už modelu priniesli len tri hviezdičky.
Nízky počet motorov, vysoký počet pohonov
VW Up! je na trhu od začiatku len s benzínovými agregátmi. Aby toho nebolo málo, tak v každom prípade ide o trojvalec. To však nie je dôvod na paniku, pretože malý motor sa k malému autu hodí. Vyhnúť sa odporúčame len 1,0 litrovému trojvalcu bez turba v najslabšej verzii s výkonom 60, resp. 65 koní.
Silnejšia verzia tohto agregátu má dostatok sily pre mestské pôsobenie. To isté platí aj o preplňovanej verzii 1,0 TSI, ktorá sa na trhu objavuje od septembra 2016. Výkon 90 koní spolu s krútiacim momentom 160 Nm nemajú s približne tonu vážiacim Upom žiadny problém. Ak by vám to nestačilo, od januára 2018 je v ponuke Up! GTI, ktorý má výkon 110 koní s krútiacim momentom 200 Nm. Všetky tieto verzie spaľujú benzín.
Up! však ponúka viac. V bazároch nájdete aj verzie s označením ecoUp!, ktoré majú taktiež litrový trojvalec. Ten však okrem benzínu dokáže spaľovať aj CNG. Vďaka tomu stláča prevádzkové náklady poriadne nízko.
Zaujímavá je aj elektrická verzia s označením e-Up!. Tento jazdený model sa približuje k splnenému snu o lacnom elektromobile. Elektrické verzie sú na trhu od roku 2013. V bazároch sú kusy, ktoré nemajú najazdený vysoký počet kilometrov. Na elektrický Up! s rozumným počtom najazdených kilometrov vám stačí už približne 10-tisíc eur. Budete sa síce musieť uspokojiť s dojazdom len približne 100 km, no ak jazdíte výlučne po meste, krátke trasy a auto parkujete v garáži, tak práve e-Up! môže byť tou pravou voľbou.
Spoľahlivý model
VW Up! sa radí s spoľahlivým modelom, ktoré dokážu slúžiť dlhé roky aj po kúpe z druhej ruky. Jedným z dôvodov je fakt, že len málokto s týmto modelom najazdil vysoký počet kilometrov. Okrem toho je automobil pomerne jednoduchý, robustný a vybavený odolnými motormi.
V prípade spaľovacích motorov riskujete najmenej problémov kúpou litrového trojvalca MPI bez turba. Trojvalec 1,0 TSI občas trápi nepravidelný chod. Tento problém je možné odstrániť aktualizáciou softvéru.
Majitelia Upov sa najčastejšie sťažujú na automatickú prevodovku. V tomto prípade však nejde o tradičný automat, ale o robotizovanú manuálnu prevodovku. Síce je to spoľahlivá prevodovka, no znižuje dynamiku auta a zvyšuje spotrebu. Na jej činnosť si navyše treba zvyknúť. Jej kúpu neodporúčame.
Okrem toho používatelia Upov poukazujú na problémy s elektronikou. V niektorých prípadoch zvykne do káblových zväzkov prenikať vlhkosť, v dôsledku čoho štrajkuje napríklad elektrické sťahovanie okien alebo sa na prístrojovom paneli objavujú chybové hlásenia. Občas sa objaví aj nefungujúce rádio.
Pri vyššom počte najazdených kilometrov, alebo nesprávnom štýle jazdy zvykne zlyhávať v Upe spojka. Staršie verzie, ktoré majú denné svietenie zabezpečené halogénovými žiarovkami, majú občas problémy s ich praskaním.
Interiér aj podvozok dobre zvládajú aj náročné mestské používanie. Štandardné opotrebovanie prichádza až so zvyšujúcim sa počtom kilometrov.
Záver
VW Up! patrí vo svojej triede k najspoľahlivejším modelom. Svoju odolnosť dokazuje aj v náročnom mestskom prostredí. Široká ponuka motorov a verzií umožňuje zvoliť si podľa konkrétnych požiadaviek. Najlacnejšie Upy sa predávajú od približne 3 500 eur.
Ak hľadáte kus, ktorý má najazdených menej ako 100-tisíc kilometrov, pripravte si zhruba 6-tisíc eur. V súčasnosti je ponuke niekoľko elektrických verzií, pričom ich cena sa pohybuje približne na úrovni 12-tisíc eur. Občas sa v bazároch objaví aj elektromobil s cenovkou atakujúcou 10-tisíc eur. Spravidla sa predá veľmi rýchlo. E-Upov je v ponuke zatiaľ málo, no je predpoklad, že v budúcnosti budú pribúdať.
Motor | Výroba | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Emisná norma | Kapacita batérie | |
---|---|---|---|---|---|---|
1,0 MPI | 10/2011–08/2020 | 44/60 | 95 | Euro 5, Euro 6, Euro 6d-TEMP | ||
1,0 MPI | 10/2011–07/2019 | 55/75 | 95 | Euro 5, Euro 6, Euro 6d-TEMP | ||
1,0 MPI | od 08/2020 | 48/65 | 91 | Euro 6d-TEMP | ||
1,0 TSI | 09/2016–05/2019 | 66/90 | 160 | Euro 6, Euro 6d-TEPM | ||
1,0 TSI (GTI) | od 01/2018 | 85/115 | 200 | Euro 6, Euro 6d-TEPM | ||
1,0 EcoFuel (CNG) | od 11/2012 | 50/68 | 90 | Euro 5, Euro 6, Euro 6d-TEMP | ||
e-Up! | 10/2013–08/2019 | 60/82 | 210 | – | 16,4 kWh | |
e-Up! | od 09/2019 | 61/83 | 212 | – | 32,3 kWh |