O pár rokov by sme mali presadnúť do elektromobilov. Aspoň tak to vidia európski politici. Niektoré krajiny dokonca plánujú zákaz predaja áut so spaľovacími motormi. Takže nič iné nám ani neostane. A hoci elektromobilov na cestách pribúda, spájajú sa s nimi stále predsudky. Sčasti oprávnené. Elektrické autá nedokážu utajiť cenu akumulátorov, sú teda drahšie, ich nabíjanie trvá neporovnateľne dlhšie ako tankovanie áut na benzín či naftu. A túto procedúru musíte absolvovať častejšie, pretože dojazd je ďalšou Achillovou pätou elektromobility. Ani tie najdrahšie elektrické autá sa ním nevyrovnajú klasike. Pokrok tu ale je. A je obrovský.
To, čo bolo ešte pred desiatimi rokmi nemysliteľné, je dnes realitou. Elektromobil už nemusí byť len o strese z nabíjania. Kapacita akumulátorov rastie a rastie aj počet rýchlonabíjacích staníc, takže elektrické autá sa vymanili z mestského uväznenia. Rozhodli sme sa preto na vlastnej koži zistiť, aký je život s elektromobilom. Na dlhodobý test sme získali elektrickú Kiu e-Niro. Máme na to dobrý dôvod. Kia e-Niro možno nie je taká atraktívna ako napríklad Tesla 3 a navyše využíva multienergetickú platformu, takže si ju môžete dopriať aj v hybridnej či plug-in hybridnej verzii, no tá elektrická má skvelý pomer ceny a hodnoty. Samozrejme, vo svete elektromobilov.
Z nedávneho prieskumu spoločnosti Castrol, ktorá zisťovala, kedy budú ľudia ochotní presadnúť z áut so spaľovacími motormi do čistých elektromobilov vyplynulo, že práve e-Niro má najbližšie k ich požiadavkám. Ideálny elektromobil by mal podľa výsledkov ankety stáť 29 384 eur, mal by sa nabiť za 31 minút a na jedno nabitie zvládnuť 467 km. Samozrejme, to vám dnes žiadne elektrické auto neponúkne, no práve e-Niro sa k ideálu priblížilo najtesnejšie. A my ho budeme používať tri mesiace. Ide o verziu e-Niro 64 kWh s výkonom 150 kW a najvyšším stupňom výbavy Platinum. Keď sme auto preberali, malo na odometri už viac ako 20 000 kilometrov.
Je e-Niro drahé? S dotáciou vlastne nie
Cena Kie e-Niro 41 190 eur (bez príplatkov) znie možno trocha odstrašujúco, ale ak ste mali to šťastie a získali štátnu dotáciu vo výške 8 000 eur, je to 34 190 eur. Potom už e-Niro nevytŕča z radu tak výrazne. Ide totiž o plnohodnotný crossover, ktorý má blízko ku Škode Karoq, Seatu Ateca či VW T-Roc. Ak si prelistujete ich cenníky, zistíte, že aj ony sa vo vyšších výbavách, dieselovým motorom či automatickou prevodovkou s ľahkosťou prehupnú cez hranicu 30 000 eur. A to nemusia byť vybavené pohonom oboch náprav ani asistenčnými systémami, ktoré má e-Niro Platinum v sérii. Pokiaľ bude štátna podpora elektromobilov pokračovať, nemusí byť kórejský elektromobil vôbec mimo hry.
Čo teda e-Niro 64 kWh Platinum ponúka? Sympatické je, že napriek elektrickému pohonu nenúti zákazníkov k žiadnym užívateľským kompromisom. Pri dĺžke 4 375 m ponúka rovnaký vnútorný a batožinový priestor s objemom od 401 do 1 405 litrov ako hybridné verzie Nira. Batérie sú totiž zabudované v podlahe, takže nenarúšajú vnútorné pomery. Niro tiež nešetrí na materiáloch ani na výbave, čo bolo pri starších elektromobiloch typické. Výrobca sa tým snažil znížiť cenu. Pri e-Niro to rozhodne neplatí. Posúďte sami. V sériovej výbave máte automatickú klimatizáciu, polokožené čalúnenie, vyhrievané predné aj zadné sedadlá, vyhrievaný volant, audio s 8-palcovým displejom, konektvitu cez Apple CarPlay a Android Auto, cúvaciu kameru či indukčné nabíjanie telefónov.
Nechýba ani plejáda asistenčných systémov. Napríklad adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, autonómne brzdy detekujúce chodcov aj cyklistov, výstraha pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami, automatické prepínanie diaľkových svetiel alebo čítačka dopravných značiek. Jednoducho, niet takmer čo dokúpiť. Náš testovaný exemplár však predsa len ukazuje ďalšie možnosti, takže na palube pribudli balíky P1 a P3, ktoré obsahujú napríklad výkonnú aparatúru JBL so subwooferom v kufri, full LED svetlá, navigáciu a monitorovanie slepých uhlov zrkadiel. A k tomu všetkému pribalila Kia nášmu Niru perleťový lak za 500 eur, takže cena sa nakoniec vyšplhala na 43 770 eur.
Silnejšie než hybridy
Elektrické e-Niro sa v triede crossoverov nestratí ani dynamikou. Naopak. Jeho synchrónny elektromotor poháňajúci predné kolesá má 150 kW a krútiaci moment 395 Nm. Je zároveň najvýkonnejšou verziou modelového radu. Hybridné Niro a Niro PHEV majú systémový výkon 104 kW a krútiaci moment 265 Nm. Elektrický pohon ich teda valcuje v oboch parametroch. Z toho sa odvíja aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h. Elektrické e-Niro zvládne túto disciplínu za 7,8 sekundy, kým jeho súrodenci 11,5, respektíve 10,8 sekundy. Samozrejme, hybrid a plug-in hybrid sú lacnejšie. Vo vrcholovej verzii Platinum stojí Niro Hybrid 29 590 eur (bez možnosti dotácie) a Niro PHEV 37 090 eur (s možnosťou dotácie 5 000 ). Elektrina stráca len v oblasti maximálnej rýchlosti. Tu je e-Niro so svojimi 167 km/h najpomalšie.
Asi najväčšie obavy majú motoristi z nedostatočného dojazdu elektromobilov. A nie sú ďaleko od pravdy. Aj naše doterajšie skúsenosti s elektrickými autami, napríklad s Hondou e, BMW i3, Renaultom Zoe či Peugeotom e-2008 nás naučili, že na zásobu energie v akumulátoroch musíte neustále myslieť. Zvlášť ak sa vydáte na diaľnicu a na plyn šliapete tak ako pri aute so spaľovacím motorom. To nerobí batériám naozaj dobre. Pôvodne deklarovaný dojazd prudko klesá a váš plán o nabíjaní na vopred určenej nabíjacej stanici sa začne rozpadať na márne kúsky. Buď spomalíte, vypnete kúrenie alebo sa rozhodnete nájsť bližšiu nabíjaciu stanicu. Netajíme, že je to často stres. Kia však stavila na slušnú kapacitu akumulátorov. Jej Lithium-Ion polymérové batérie uskladnia až 64 kWh energie.
Je to v súčasnosti jedna z najväčších kapacít, ak neberieme do úvahy podstatne drahšie Tesly alebo novú Škodu Enyaq a VW ID.4, ktoré sa ešte len chystajú k zákazníkom. Taká Honda e a Mazda MX-30 majú len 35 kWh, Hyundai Ionic Electric 38,3 kWh, BMW i3 42 kWh a Renault Zoe 52 kWh. Na vrchole v triede elektrických áut, na ktoré možno čerpať dotáciu, teda do 50 000 eur, je teda práve e-Niro so sesterským Hyundaiom Kona Electric (64 kWh) a novou verziou Nissanu Leaf (62 kWh). E-Niro vie navyše veľmi dobre optimalizovať svoju spotrebu bez toho, aby ste si zásadne upierali napríklad tepelný komfort. Tak trochu s obavami a skúsenosťou, že údaj o dojazde netreba brať pri elektromobiloch príliš vážne, sme sa vybrali na trasu dlhú viac ako 200 km, z čoho tretinu tvorila diaľnica.
Zatiaľ bez stresu
Obavy boli o to väčšie, že sme vyrazili na juh Slovenska, ktoré je z hľadiska nabíjacích staníc bielym miestom na mape. Väčšina rýchlonabíjacích staníc vyrástla na diaľničných ťahoch smerom na Žilinu, Košice a Banskú Bystricu. Ak sa vám elektromobil vybije v zóne bez nabíjačiek, je to naozaj veľký problém. O to sme boli opatrnejší a vyštartovali s batériami nabitými na 98 % a deklarovaným dojazdom 333 km (394 km s deaktivovanou klimatizáciou). Zvolili sme tiež režim Eco a na diaľnici nešli rýchlejšie ako 110 km/h. Na bežných cestách sme rešpektovali rýchlostné limity. Zato sme si dopriali kúrenie s teplotou 24 stupňov Celzia. Vonku bolo len päť stupňov. Z batérií ubúdalo naozaj kúzelne málo.
Na trase dlhej 101 km sme spotrebovali len 24 % kapacity, takže palubný počítač ukázal zostávajúci dojazd 258 km (292 s deaktivovanou klimatizáciou). To nás úplne zbavilo stresu a cestou späť sme si doprali vyššie tempo aj predbiehania. Výsledná spotreba za 214 km bola len 18,7 kWh/100 km a v batériách stále rezerva 47 % na 132 km (148 bez klimatizácie). Samozrejme, krátke mestské trasy v Bratislave pri nízkych teplotách (do 15 km) boli energeticky náročnejšie. Najvyššia spotreba bola 25 kWh/100 km. Niro teda neklame tak ako mnoho iných elektromobilov. Na údaj palubného počítača sa dá spoľahnúť, čo je extrémne dôležité. Dokonca výpočet vytvoril aj s istou rezervou. Týmto štýlom jazdy by sme totiž prešli až 346 km namiesto deklarovaných 333 pred štartom.
Napríklad pri nabíjaní (50 kW) od 80 % nabíjate už len výkonom 14 kW a pri posledných percentách dokonca len jedným či dvoma kilowattmi. Aj preto je veľkou výhodou mať akumulátory s väčšiu kapacitou, teda istou rezervou, ktorú síce nie vždy potrebujete, no urýchli nabíjanie. A to Niro má. Samozrejme s e-Nirom plánujeme aj oveľa dlhšie trasy, napríklad na východné Slovensko. A celkom sa na ne tešíme. Úvodné kilometre nás presvedčili, že elektromobilita sa nemusí spájať so stresom. Uvidíme, ako to e-Niru pôjde. Zmeriame tiež časy nabíjania na rôznych nabíjačkách a, pochopiteľne, pozrieme sa na ceny elektrickej energie. Nie sú vôbec nízke. Čím výkonnejšia nabíjačka, tým vyššia cena. Porovnáme tiež servisné náklady.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 375 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 560 |
Rázvor náprav (mm) | 2 700 |
Objem kufra (l) | 401 – 1 405 |
Hmotnosť batérií (kg) | 457 |
Technické údaje
Model | Kia e-Niro (64 kWh) Platinum |
---|---|
Motor | synchrónny s permanentnými magnetmi |
Max. výkon (kW) | 150 |
Max. krút. moment (Nm) | 395 |
Prevodovka | jednostupňová |
Kapacita batérií (kWh) | 64 |
0 – 100 km/h (s) | 7,8 |
Maximálna rýchlosť km/h | 167 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 15,9 |
Spotreba počas testu (l) | 17,8 |
Dojazd (km) | 455 |
Dojazd počas testu (km) | cca 350 |
Čas nabíjania
Výkon nabíjačky | Čas |
---|---|
Nabíjačka 100 kW (80 %) | 54 min |
Nabíjačka 50 kW (80 %) | 75 min |
Domáce nabíjanie 6,6 kW (100 %) | 9 h 35 min |
Cena
Verzia | e-Niro (64 kWh) Platinum |
---|---|
Cena | 41 490 € |
Cena testovaného exempláru | 43 770 € |
Cena s dotáciou (8 000) | 33 490 € |