Prvou otázkou, ktorú si asi každý pri takomto aute položí je: na čo mi vlastne takto malé auto s pohonom 4×4 je? Pravdou je, že význam pohonu oboch náprav sa možno trochu preceňuje. Väčšina vodičov, jazdiacich štandardným spôsobom po štandardných cestách ho využije naozaj len zriedka.
A niektorí sa naň spoliehajú až príliš, pretože si myslia, že ak majú pohon oboch náprav, tak ich auto skrátka z cesty nevyletí ani v daždi, ani na snehu a ani vo vysokých rýchlostiach. Do určitej miery majú pravdu. Pohon oboch náprav, ktorý v Suzuki nazývajú AllGrip, vám v takto malom aute pomôže rozbiehať sa jednoduchšie do kopca a auto s ním má väčšiu stabilitu v daždi alebo na snehu, jednoducho na povrchoch s nižšou trakciou.
Štvorkolka a elektrina k tomu
V momente, keď predné kolesá začnú strácať priľnavosť, prichádza k slovu viskózna spojka, ktorá začne výkon, maximálne 50 percent, posielať na zadnú nápravu. Je to jednoduchý a efektívny systém pohonu oboch náprav, ktorý je navyše aj lacný, takže štvorkolku už kúpite za cenu pod hranicou 15 tisíc eur. Navyše vo veľmi dobrej výbave, o tom však bude reč neskôr.
Treba si ale uvedomiť, že pohon oboch náprav nie je všemocný, fyzika sa nedá oklamať a netreba sa naň príliš spoliehať. V takto malom auto ho treba brať ako prídavnú bezpečnostnú funkciu, ktorá vám umožňuje jednoduchšie auto ovládať, ale to neznamená, že si môžete dovoliť na ceste čokoľvek. Ak totiž stratíte kontrolu nad štvorkolkou, máte už naozaj vážny problém.
Ďalšou zaujímavosťou na aute je skratka SHVS – tá hovorí, že Swift je mild hybrid. A ak vás zaujíma, čo vlastne táto skratka znamená, tak ide o Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Elektromotor v ňom iba asistuje spaľovaciemu motoru pri štartovaní, rozbiehaní a predbiehaní a jeho 10 Ah li-ion batéria sa dobíja rekuperáciou. Pravdu povediac, tá asistencia príde vhod, pretože auto síce využíva 1,2-litrový motor s dvojitým vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov, jeho výkon je však len 61 kW.
Ak od neho chcete výkon, treba ho výraznejšie vytáčať. Na druhú stranu – to mu problém nerobí a pomôže vám v tom krátko sprevodovaná a presne radiaca prevodovka. A keď k tomu prirátate aj presné riadenie, je to na šoférovanie stále pomerne zábavné a predovšetkým príjemné auto.
Na ceste
Dynamika možno nie je jeho silnou stránkou, zato však má naozaj dobrú spotrebu, ktorá nekolíše v závislosti od vášho štýlu jazdy, ako pri nízkoobjemových turbomotoroch. Po týždni a približne s rovnakým rozdelením jazdy medzi okresky, diaľnicu a mesto sme skončili s úplne novým nezabehnutým autom a zimnými pneumatikami s priemerom len desatinku nad šiestimi litrami.
Podvozok je naladený tvrdšie, čo v kombinácii s relatívne krátkym rázvorom znamená, že auto je pomerne citlivé na prejazd priečnych nerovností. Druhou vecou, na ktorú si treba dávať pozor, je citlivosť na bočný vietor. Swift je naozaj ultraľahký, keď vás väčšie auto predbieha alebo vy predbiehate kamión, jednoducho to s ním bude trochu „hádzať“, treba s tým rátať.
V kabíne to z priestorového hľadiska – a s ohľadom na vonkajšie rozmery auta – vôbec nie je zlé, možno by sme privítali trochu lepšie výškové nastavenie sedadla. Ak máte nadpriemernú výšku, bolo by fajn, ak by sa dalo spustiť ešte o kúsok nižšie. Prístrojová doska je riešená jednoducho, čo nie je výčitka, ale pochvala. Všetko je tam, kde to očakávate, máte dobrý prehľad, tvrdšie plasty vôbec nevadia. A najmä ak vezmete do úvahy pomer cena/výbava.
Stojí za zváženie
Už v základe má nový Swift LED svetlá, adaptívny tempomat, manuálnu klimatizáciu, bluetooth, multifunkčný volant a vyhrievané zrkadlá. Štvorkolku dostanete až v strednej výbave. V nej stojí 14 800 eur.
Okrem vyššie uvedených vymožeností už v uvedenej cene budete mať aj vyhrievané sedadlá, zadné parkovacie senzory a parkovaciu kameru, zliatinové disky, audio s dotykovým displejom, automatické prepínanie diaľkových svetiel a silnejšiu bezpečnostnú výbavu, vrátane upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu.
Swift patrí spolu s ďalším Suzuki – Ignisom – a Fiatom Panda do trojice najlacnejších štvorkoliek na našom trhu. Napriek tomu, že jeho cena je pod 15-tisícovou hranicou, môže sa pochváliť naozaj silnou výbavou a navyše aj výborne vyzerá.
Popritom ponúka slušný vnútorný priestor, veľmi dobrú spotrebu a výborné jazdné vlastnosti. Treba pri ňom len rátať s o niečo nižším cestovným komfortom, citlivosťou na priečne nerovnosti a bočný vietor. Pri takto ľahkom aute s kratším rázvorom to však nemožno považovať za hendikep. Jeho konkurenti sú na tom v uvedených parametroch prakticky rovnako.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 3 845 |
Šírka (mm) | 1 735 |
Výška (mm) | 1 520 |
Rázvor (mm) | 2 450 |
Objem batožinového priestoru (l) | 265/945 |
Objem palivovej nádrže (l) | 37 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 975 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 197 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min.) | 61/83 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 107 pri 2 800 |
Prevodovka | manuálna 5 |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,8 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,1 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena Suzuki Swift (1,2 DualJet + SHVS 2WD) | 11 890 eur |
Základná cena Suzuki Swift 4WD (1,2 DualJet + SHVS) | 14 850 eur |
Základná cena verzie GLX (1,2 DualJet + SHVS) | 16 510 eur |