Test: Land Rover Freelander 2.2 SD4 - starne, ale stále má čím presvedčiť

Napriek nenápadnému starnutiu si Land Rover Freelander svoje kvality stále zachováva. Najnovšie láka výkonnejším naftovým štvorvalcom SD4.

12.08.2011 08:30
Land Rover Freelander SD4 Foto:
Freelander dáva jasne najavo príslušnosť k svojim aristokratickým súrodencom.
debata (1)

Čas sa nedá zastaviť. Land Rover Freelander má za sebou už päť rokov kariéry, a ďalšie tri ho ešte čakajú. Britská automobilka sa preto snaží spestriť ponuku zvýšeným počtom koní. Koncom minulého roka sa pod jeho kapotou objavil výkonný diesel SD4, ktorý si to môže naplno rozdať s renomovanou nemeckou konkurenciou. My sme si ho vyskúšali v kombinácii s výbavou SE.

V porovnaní s konkurenciou nezabúda ani na... Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 V porovnaní s konkurenciou nezabúda ani na off-roadové korene.

Freelander síce disponuje aristokratickými génmi svojich väčších súrodencov, no napriek tomu už nedokáže celkom zaprieť svoj vek. Vo vynovenej ponuke Land Roveru, korunovanej štýlovým Evoque, patrí totiž tak trochu k „veteránom“. To nie je ostrá výčitka, keďže jeho kubistické tvary odolávajú zubu času vcelku úspešne.

Vyzerá stále sviežo. Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Vyzerá stále sviežo.

Stále dokáže zaujať odvetrávacími otvormi na predných blatníkoch v štýle Range Roveru Sport, prednou maskou „a la“ Discovery až po prísne geometrické línie luxusného Range Roveru. Chýbajú mu však napríklad módne denné LED-svetlá. Podstatnejšie je, že Freelander nezabúda na svoje off-roadové korene. Vidno to na nadštandardnej svetlej výške a obrovských výrezoch blatníkov, schopných zvládať prepruženie kolies v ťažkom teréne. Patrí stále tiež k najväčším v triede. Popri civilných SUV ako Kii Sportage či Toyote RAV4 pôsobí naozaj ako nefalšovaný off-road.

Tieto odvetrávacie mriežky k Land Roveru... Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Tieto odvetrávacie mriežky k Land Roveru jednoducho patria.

Dobrý dojem kazia plasty

Pocit nadvlády nad veľkým autom umocňuje vysoký posed a nerušený výhľad na mohutnú prednú kapotu, ale aj enormne široká stredová konzola. Sedadlá sú veľmi pohodlné, azda s výnimkou zbytočne krátkych sedačiek, a vpredu nechýbajú ani lakťové opierky. O miesto nie je núdza ani vzadu a k tomu sa pripája pohodlné nastupovanie cez široké a vysoké dvere.

Interiér ponúka dostatok priestoru a vysoký... Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Interiér ponúka dostatok priestoru a vysoký komfort jazdy, no kvalita jeho spracovania na dnešné časy už nestačí.

Bohužiaľ, na spracovaní interiéru, ktoré bolo na hrane akceptovateľnosti už v čase vzniku nového Freelanderu, sa nič nezmenilo. Na prémiovú značku tu stále vládnu lacné a nudné plasty, záplava tlačidiel a zeleno podfarbených úzkych displejov, ktorých grafika pripomína začiatky deväťdesiatych rokov. Ak si nepriplatíte za najvyššiu úroveň HSE, vzdať sa musíte aj dotykového centrálneho displeja, na ktorého mieste „tróni“ lacná plastová schránka. To isté platí o zastaranej grafike prístrojového panela s veľmi slabým podsvietením analógových stupníc.

Displej na stredovej konzole pripomína roky... Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Displej na stredovej konzole pripomína roky minulé.

Nie práve najprístupnejšie miesto našiel Land Rover pre zásuvku elektronického kľúča. Z užívateľského hľadiska by mu určite viac svedčal systém bezkľúčového odomykania a štartovania. Na nových konkurentov typu BMW X3, Volvo XC60 alebo Audi Q5 to jednoducho už dávno nestačí. Oceníte však dobrý výhľad všetkými smermi a najmä obrovské spätné zrkadlá, ktoré vám v spojení s parkovacími senzormi uľahčujú manévre.

Vzadu je miesta dosť a čalúnenie sedadiel je... Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Vzadu je miesta dosť a čalúnenie sedadiel je veľmi kvalitné.

Skromnejší vo výbave

Vybavením sa stredná úroveň SE síce koženým čalúnením, tempomatom, automatickou prevodovkou či dvojzónovou klimatizáciou snaží navodiť prémiový dojem, ale, bohužiaľ, stále je veľa toho, za čo si musíte priplácať. Napríklad za vyhrievané čelné sklo, vyhrievané sedadlá, xenónové svetlá, kvalitnejšie audio, ale aj za také maličkosti, ako je napríklad zadná lakťová opierka s držiakom na nápoje. Land Rover by mohol byť teda štedrejší, najmä ak v ponuke úplne absentujú dnes už bežné elektronické systémy ako radarový tempomat, kontrola jazdy v pruhu, detekcia únavy vodiča alebo kontrola slepého uhla v spätných zrkadlách.

S variabilitou je na tom Freelander celkom dobre. Delené sklopné zadné operadlá dopĺňa výklopná lavica, takže dokáže vytvoriť úplne vodorovnú ložnú plochu. Objemom batožinového priestoru 405 litrov a vysoko situovanou nakladacou hranou však nijako zvlášť neočarí. Výsuvnú podlahu, dvojdielne veko či samostatne výklopné zadné okno tu tiež nenájdete.

Základný objem kufra je 405 l. Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Základný objem kufra je 405 l.

Pomôže vám však obrovský priestor pod podlahou kufra, no len vtedy, ak sa rozhodnete nepriplatiť si za rezervné koleso a spoľahnúť sa na lepiacu sadu. To je však pri triede SUV riskantné. Zato je Freelander štedrý v množstve a objeme interiérových odkladacích priestorov.

Po sklopení operadiel v ňom dokážete odviezť... Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Po sklopení operadiel v ňom dokážete odviezť 1670 l nákladu.

Jazdí ako šesťvalec

Štvorvalcový diesel 2.2 SD4 (140 kW) je najväčšou novinkou Freelanderu. Nahradil starší a slabší motor Td4 s výkonom 118 kW. A má čo ponúknuť. Jeho 140 kW a krútiaci moment 420 Nm sú hodnoty, ktoré boli ešte donedávna výsadou 6-valcových naftových motorov. A za volantom to cítiť. V spojení so 6-stupňovým automatom dokáže robustný Freelander očariť dynamikou a chuťou po svižnej jazde.

Motor s výkonom 140 kW/190 k je jeho silnou... Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Motor s výkonom 140 kW/190 k je jeho silnou zbraňou.

Z plných síl ťahá už od 1500 otáčok a problémy nemá ani na diaľnici či pri predbiehacích manévroch vo vyšších rýchlostiach. Napokon na stovku šprintuje pod desať sekúnd. Motor s francúzskymi génmi má pritom vďaka vyvažovaciemu hriadeľu ukážkovo hladký chod a vysoký akustický komfort. Pri akcelerácii síce posádku jemne upozorní na typ paliva v nádrži, no táto hlbšia kulisa Freelanderu vyslovene svedčí. Najmä ak nie je sprevádzaná vibráciami. Chybičkou krásy je len malá turbodiera, ktorú cítiť, najmä ak chcete prudko vyraziť z križovatky. Kým sa motor a prevodovka „zobudia“, trvá to nejakú tu sekundu, s ktorou jednoducho musíte počítať.

Štvorvalec má aj pod plynom príjemný zvuk. Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Štvorvalec má aj pod plynom príjemný zvuk.

Výrobcom udávaná spotreba siedmich litrov nafty je trochu prikrášlená. V ceste jej stojí odpor vzduchu masívnej karosérie a vysoká pohotovostná hmotnosť presahujúca 1900 kg. A tak nerátajte s priemernou spotrebou nižšou ako deväť litrov. V meste to môže byť pokojne nad desať. Sú to však stále akceptovateľné hodnoty.

Označenie SD4 prezrádza nadštandardný výkon. Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Označenie SD4 prezrádza nadštandardný výkon.

V teréne má vrch

Za volantom Freelanderu je jasné, že máte v rukách poriadny kus auta. Skvelé odpruženie, nezávislé zavesenie kolies a veľmi dobrá izolácia podvozka sa podieľajú na luxusne plavnej jazde. Riadenie je vďaka výkonnému posilňovaču vyslovene komfortné a brzdy fungujú s okamžitým nábehom. Vyššie situované ťažisko však nemožno oklamať, a tak vám Freelander v zákrutách rýchlo dáva najavo svoje limity. V teréne má však pred konkurenciou jasný náskok. A to nielen z dôvodu permanentného náhonu 4×4.

Vyššia svetlá výška mu nahráva do kariet. Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Vyššia svetlá výška mu nahráva do kariet.

Systém Terrain Response je viac ako len obyčajná štvorkolka. Ovládačom pri radiacej páke vyberáte jeden zo štyroch režimov pre suchú vozovku, námrazu, drobný štrk a piesok. Tomu sa prispôsobuje rozdelenie hnacieho momentu na nápravy, účinok posilňovača či činnosť stabilizácie. No a je tu aj elektronická asistencie zjazdu a špičková hodnota brodivosti 500 mm, ktorou by Freelander nechal za sebou mnoho prémiových súperov.

Mohutné predné ramená sa terénu neboja. Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Mohutné predné ramená sa terénu neboja.

Exceluje tiež nábehovými uhlami a svetlou výškou 210 mm, ktorá mu umožňuje zdolávať aj ťažší terén. Jednoducho, napriek komfortu nezabudol Freelander ani na svoje off-roadové korene. K dokonalosti mu chýba azda už len redukčná prevodovka.

Ani zadná náprava sa v teréne nemusí ničoho báť. Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Ani zadná náprava sa v teréne nemusí ničoho báť.

Freelander je plnohodnotné moderné SUV s vysokým jazdným komfortom na asfalte a bezkonkurenčnou prejazdnosťou v teréne, blížiacou sa triede off-road. Nová pohonná jednotka mu zabezpečuje veľmi slušnú dynamiku a relatívnu úspornosť. Jasnou nevýhodou je jeho zaostávanie v kvalite spracovania interiéru a absencia moderných bezpečnostných prvkov.

Stále ostáva voľbou skôr fajnšmekrov. Foto: Václav Lipavský
Land Rover Freelander SD4 Stále ostáva voľbou skôr fajnšmekrov.
Výhody Nevýhody
imidž kvalita niektorých plastov
výhľad grafika displejov
výkon absencia niektorých asistenčných systémov
Technické údaje
Model: Land Rover Freelander 2.2 SD4 SE
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2179
Výkon (kW/ot.): 140/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 420/2000
Prevodovka: 6-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4500/1910/1740
Rázvor náprav (mm): 2660
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 405–1670/70
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,5
Komb. spotreba (l/100 km): 7,0
Cena: 37 336 €
Sériové vybavenie SE (vybrané prvky):
7× airbag, DSC (ESP), systém Terrain response 4×4, automatická prevodovka, asistencia zjazdu, dvojzónová klimatizácia, kožené čalúnenie, el. ovládané sedadlá, tempomat, multifunkčný volant, predné hmlové svetlá, audio s CR, 8× repro, komplet. elektrický balík na okná a vyhrievané zrkadlá, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, predné a zadné parkovacie senzory, svetelný senzor, dažďový senzor, 18-palcové disky.
1 debata chyba
Články podľa značiek