Prvá jazda: Hyundai Tucson je auto s ‘neviditeľnými‘ svetlami

Okrem extravagantného dizajnu sa nový Tucson môže pochváliť aj "skrytými svetlami", stredovým airbagom, technológiou, umožňujúcou mu v križovatke "vidieť" až za roh a širokou paletou benzínových a naftových motorov, vrátane hybridnej verzie. Na plug-in si však musíme ešte počkať.

12.12.2020 07:00
debata (10)
Naživo nevyzerá auto až tak extravagantne, ako... Foto: Martin Domček, Pravda
Hyundai Tucson (2021) Naživo nevyzerá auto až tak extravagantne, ako na oficiálnych fotkách. Všimnite si dva masívne bočné prelisy.

Nový Tucson vzbudil obrovskú pozornosť už pri svojom predstavení avantgardným dizajnom s neviditeľnými svetlami, kompletne prepracovaným interiérom a niekoľkými zásadnými inováciami. Pozrime sa na ne podrobnejšie.

Pokiaľ ide o ceny, na konci testu nájdete kompletný cenník. Základná (neakciová) cena nového Tucsonu je 23 490 eur, teda v tomto smere stojí niekde medzi Škodou Karoq a Kodiaq, respektíva základ je na úrovni Toyoty RAV4, alebo hybridnej Kie Niro, Sportage začína nižšie.

Skryté svetlá

Asi najviac sa pri novom Tucsone hovorí o jeho „neviditeľných svetlách“ Parametric Hidden Lights. Ak sú vypnuté, splývajú s trojuholníkovou štruktúrou masky, sú vlastne jej plynulým rozšírením, de facto sú v nej schované a naozaj temer neviditeľné. Profil Tucsonu je aerodynamický, čo zvýrazňuje chrómová lišta okien, boky zdobia dva pomerne masívne prelisy, pričom jeden končí v predných dverách, druhý začína v zadných a tiahne sa smerom ku kufru.

Parametrické "skryté" svetlá... Foto: Martin Domček, Pravda
Hyundai Tucson (2021) Parametrické "skryté" svetlá - ak sú vypnuté, naozaj splývajú s prednou maskou.

K ďalším dizajnovým zaujímavostiam patrí „neviditeľný“ zadný stierač a do zadného skla zapustené logo. Pravdou je, že na väčšine oficiálnych fotografií pôsobí Tucson extravagantnejšie, než naživo. Je to nasvietením, zvýrazňujúcim jem masívne bočné prelisy. To však nie je kritika, práve naopak.

Tucson sa, možno s výnimkou prednej masky, ktorá je naozaj neprehliadnuteľná nielen kvôli už zmieneným parametrickým svetlám, ale aj svojej pomerne komplikovanej štruktúre, nesnaží zaujať prvoplánovo tak, ako napríklad Toyota C-HR a tým pádom sa ani tak rýchlo nepozerá. Budete ho objavovať postupne, jeden originálnym prvok za druhým a postupne im prichádzať na chuť.

Pokiaľ ide o rozmery, nový model oproti predchodcovi nepatrne vo všetkých smeroch narástol. Je o 20 mm dlhší, o 15 širší a o päť vyšší. Rázvor náprav sa natiahol o centimeter. Napriek tomu sa trochu zmenila architektúra kabíny, ťažiť z toho budú najmä cestujúci vzadu, ktorí majú v oblasti kolien podstatne viac miesta.


Nový Hyundai Tucson – rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 500
Šírka (mm) 1 865
Výška (mm) 1 650
Rázvor (mm) 2 680
Objem batožinového priestoru (l) 546 – 620 (podľa motorizácie)
Objem palivovej nádrže (l) 54
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 425 – 1 729 (podľa motorizácie)

V kabíne

Interiér je temer rovnako revolučný ako zovňajšok auta. Infotainmentový stredový displej úplne postráda hardvérové tlačidlá, nájdete ich pár ešte v stredovom tuneli a samozrejme aj na multifunkčnom volante.

Displej je hladko zakomponovaný do stredovej konzoly, ktorá prerastá nielen do stredového tunela, ale aj do palubnej dosky a tá následne do výplní dverí. Zmizli aj analógové prístroje, prednosť dostal virtuálny kokpit, tiež s 10,25-palcovou obrazovkou. Všade naozaj cítiť veľký dôraz na vnímanú kvalitu, spracovanie nemáme ani v najmenšom problém označiť za prémiové.

Interiér pôsobí naozaj prémiovo. Foto: Martin Domček, Pravda
Hyundai Tucson (2021) Interiér pôsobí naozaj prémiovo.

A ďalšie inovácie sa týkajú technológií. Tucson má nový asistent pre odbočovanie v križovatke, ktorý registruje pri odbočovaní doľava „neviditeľné“ protismerné vozidlá v zákryte stĺpikov a v prípade rizika stretu aktivuje autonómne brzdy. Inteligentný tempomat odteraz upravuje rýchlosť aj na základe profilu trasy a dopravného značenia. Systém sledovania mŕtveho uhla zobrazuje vozidlá po stranách priamo na prístrojovom paneli a v prípade núdze aktivuje brzdy a zasiahne do riadenia. Ďalšou inováciou je parkovací asistent, ktorý zvládne manévre úplne svojpomocne.

Volič automatickej prevodovky je tlačidlový. Foto: Martin Domček, Pravda
Hyundai Tucson (2021) Volič automatickej prevodovky je tlačidlový.

Ďalšiu vychytávku spomenieme napriek tomu, že Tucson s ňou zďaleka neprišiel prvý. Je nám však sympatická a považujeme ju za mimoriadne praktickú. Auto totiž myslí na „zabudnuté“ deti na zadných sedadlách, upozornením na ich prítomnosť, samozrejme pri opúšťaní vozidla. V kufri zas (podľa motorizácie) pribudlo v porovnaní s predchodcom od 33 do 107 litrov. Maximálny objem je 620 litrov, minimálny základný 546 litrov – rozdiely súvisia s tým, pre ktorú motorizáciu sa rozhodnete.

Motorizácie

Pod kapotou predstavuje Hyundai v Tucsone najrozsiahlejšiu ponuku elektrifikovaných motorov. Mild-hybridné verzie so 48 V štartér-generátorom si môžete dopriať s benzínovými agregátmi 1,6 T-GDI Smartstream (110, 132 kW) a dieselom 1,6 CRDi 100 kW).

Stredový displej je kompletne zmenený,... Foto: Martin Domček, Pravda
Hyundai Tucson (2021) Stredový displej je kompletne zmenený, nenájdete na ňom žiadne hardvérové tlačidlo.

A keďže Hyundai má k dispozícii inteligentnú manuálnu prevodovkou iMT s automatickou spojkou, ktorá vie plachtiť, kombinujú sa mild-hybridy okrem dvojspojkového automatu aj s ňou. Výnimkou je diesel, štandardne spojený so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Vzdať sa netreba ani štvorkolky, tá je dostupná dokonca už pre 110 kW benzínový motor, silnejší diesel a tiež aj pre hybridnú verziu.


Nový Hyundai Tucson – Technické údaje: spaľovacie motory a MHEV
Motor Typ motoru Max. výkon. (kw/k/ot.) Krút. moment (Nm/ot.) Prevodovka Max. rýchlosť (km/h) Zrýchlenie 0–100 km/h (s.) Priem. spotr. (l.)
1,6 T-GDi zážihový radový 110 kW/150 k 250/1 500 – 4000 manuál 6 st. 189 10,3 6,6–7,0
1,6 T-GDi 4×4 zážihový radový 110 kW/150 k 250/1 500 – 4000 manuál 6 st. 189 10,6 7,3–7,8
1,6 T-GDi MHEV LP zážihový radový 110 kW/150 k 250/1 500 – 4000 automat 7 st. 189 9,6 6,3–6,6
1,6 T-GDi MHEV HP zážihový radový 132 kW/180 k 265/1500 – 4500 manuál 6 st. 205 9,4 6,4–6,7
1,6 T-GDi MHEV HP 4×4 zážihový radový 132 kW/180 k 265/1500 – 4500 automat 7 st. 201 9,1 6,9–7,2
1,6 CRDi VGT vznetový radový 85 kW /115 k 280/1 500 – 2750 manuál 6 st. 175 12,1 5,2–5,6
1,6 CRDi MHEV vznetový radový 100 kW/136 k 320/200 – 2250 automat 7 st. 180 11,4 5,2–5,6
1,6 CRDi MHEV 4×4 vznetový radový 100 kW/136 k 320/200 – 2250 automat 7 st. 180 11,6 5,7–6,0

Hybrid skombinuje 4-valec 1,6 T-GDi s elektromotorom s výkonom 44,2 kW, 6-stupňovým automatom a li-ion batériou s kapacitou 1,49 kWh. K predným kolesám tak poputuje systémových 169 kW. Neskôr sa ukáže aj plug-in hybrid s výkonom 195 kW, no jeho bližšie špecifikácie Hyundai zatiaľ nezverejnil. V každom prípade využije motor 1,6 T-GDi.

Sympatické je, že Hyundai zachoval aj ponuku klasických verzií 1,6 T-GDI (110) a 1,6 CRDi (85 kW), vždy s manuálom a pohonom predných kolies. Automobilka zároveň pripomína, že pre Tucson je pripravený modernejší benzínový 4-valec 1,6 T-GDi s kontinuálnym časovaním ventilov CVVD, ktoré sa prispôsobuje okamžitým podmienkam.


Nový Hyundai Tucson – Technické údaje: hybrid
Zdvihový objem motora (ccm) 1 598
Výkon spaľovacieho motora(kW/ot.) 132/6 000
Výkon elektromotora (kW/ot.) 44/2 500
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 265/1 500 – 4 500
Kapacita batérie (kW) 13,2
Systémový výkon (kWh) 1,49
El. dojazd (km/WLTP) 52
Prevodovka AT, 6 stupňov
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) 8,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 193
Spotreba na 100 km WLTP (l) 5,5 – 5,9 (6.2 – 6,6)*

*4×4

Pri pohone všetkých kolies HTRAC je novinkou systém Terrain Modes. Umožňuje prispôsobiť trakčné vlastnosti pre rôzne terénne povrchy – blato, piesok a sneh.

Na ceste kultivované

Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, tak po prvých desiatkach kilometrov, absolvovaných s naftovým mild hybridom s pohonom všetkých kolies s maximálnym výkonom rovných 100 kW, ktorý bol doplnený 7-stupňovým dvojspojkovým automatom zatiaľ môžeme v podstate len chváliť. V prvom rade podvozok, s ktorým bolo auto pomerne isté aj pri ostrejších prejazdoch zákrut, pričom ste ale vôbec nemali pocit, že by bol nejako tvrdo naladený. Veľmi dobre si poradil aj s prejazdmi nerovností, do kabíny sa žiadne rázy neprenášali. Tá navyše bola naozaj dobre odhlučnená.

Auto vyzerá veľmi dobre aj zozadu, nechýbajú... Foto: Martin Domček, Pravda
Hyundai Tucson (2021) Auto vyzerá veľmi dobre aj zozadu, nechýbajú módne "prepojené" zadné svetlá.

Dobrý pocit sme mali zatiaľ aj zo 7-stupňového automatu, pri rozbehu auto reaguje promptne, bez omeškania. Ani pri dynamickejšej jazde do kopca nemal problém s radením a podraďovaním, viac uvidíme pri štandardnom teste, pri ktorom budeme samozrejme zvedaví aj na spotrebu, ktorú zatiaľ hodnotiť nebudeme, najazdili sme toho málo. V každom prípade – prvé jazdné dojmy sú príjemné, ak by sme auto mali zhodnotiť jedným slovom, povedali by sme – kultivované. Uvidíme, aké dojmy budeme mať po štandardnom týždňovom teste.

Nový Hyundai Tucson bude schádzať z výrobných liniek českého závodu v Nošoviciach. Pôjde už o tretiu generáciu vyrábanú u našich západných susedov.

NOVÝ HYUNDAI TUCSON – CENY

Výbava Motor Prevodovka Výkon Cena (€) Akciová cena (€)
Comfort 1,6 T-GDI manuálna 6–st. 110 kW/150 k 23 490 21 990
Family 1,6 T-GDI manuálna 6–st. 110 kW/150 k 25 090 23 5900
Family 1,6 T-GDI Mild Hybrid automat 7 DCT 110 kW/150 k 28 290 26 790
Family 1,6 T-GDI Mild Hybrid manuálna 6–st. iMT 132 kW/180 k 26 890 25 390
Family 1,6 T-GDI 4×4 manuálna 6–st. 110 kW/150 k 26 890 25 390
Family 1,6 T-GDI Mild Hybrid 4×4 automat 7 DCT 132 kW/180 k 29 890 28 390
Family 1,6 CRDi manuálna 6–st. 85 kW/115 k 27 090 25 590
Family 1,6 CRDi Mild Hybrid automat 7 DCT 100 kW/136 k 29 690 28 190
Style 1,6 T-GDI manuálna 6–st. 110 kW/150 k 27 090 25 590
Style 1,6 T-GDI Mild Hybrid automat 7 DCT 110 kW/150 k 30 290 28 790
Style 1,6 T-GDI Mild Hybrid manuálna 6–st. iMT 132 kW/180 k 28 890 27 390
Style 1,6 T-GDI 4×4 manuálna 6–st. 110 kW/150 k 28 890 27 390
Style 1,6 T-GDI Mild Hybrid 4×4 automat 7 DCT 132 kW/180 k 31 890 30 190
Style 1,6 CRDi Mild Hybrid automat 7 DCT 100 kW/136 k 31 690 30 190
Style 1,6 CRDi Mild Hybrid 4×4 automat 7 DCT 100 kW/136 k 33 490 31 990
Premium 1,6 T-GDI Mild Hybrid 4×4 automat 7 DCT 132 kW/180 k 34 490 32 990
Premium P1,6 CRDi Mild Hybrid 4×4 automat 7 DCT 100 kW/136 k 36 090 34 590

NOVÝ HYUNDAI TUCSON HYBRID – CENY

Výbava Motor Prevodovka Výkon Cena (€) Akciová cena (€)
Family 1,6 T-GDI HEV automat 6 st. 169 kW/230 k 30 590 29 090
Style 1,6 T-GDI HEV automat 6 st. 169 kW/230 k 32 590 31 090
Style 1,6 T-GDI HEV 4×4 automat 6 st. 169 kW/230 k 34 390 32 890
Premium 1,6 T-GDI HEV 4×4 automat 6 st. 169 kW/230 k 36 990 35 490

(Akciové platia len pri využití finančných služieb spoločnosti v kombinácii s ďalšími balíkmi)

Svetá na novom Tucsone sú vlastne prirodzeným...
Hyundai Tucson (2021)
+24Hyundai Tucson (2021)
10 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai Tucson #test auta #Tucson #skryté svetlá
Články podľa značiek