Test: Jazdený Ford Focus III. - klasik, ktorý nesklame

Doba praje “esúvéčkam”, elektromobilom a hybridom. To ale neznamená, že klasické hatchbacky nižšej strednej triedy sú mŕtve. Práve naopak. Tieto vozidlá sú stále zaujímavou voľbou a to aj v prípade, že si kupuje auto z druhej ruky. Ford Focus patrí k tomu najznámejšiemu, čo tento segment ponúka.

27.12.2020 07:00
debata (4)

Ford Focus do testu zapožičala spoločnosť AAA AUTO. Ide o automobil, ktorý je v nižšej strednej triedy známym už dlhé roky. Prvá generácia prišla na trh v roku 1998. Testované vozidlo patrí do generácie tretej, ktorá sa na trhu objavovala v rokoch 2011 až 2018.

Oplatí sa kúpa Fordu Focus tretej generácie?

Video

V roku 2012 tento model dokonca získal titul najlepšie predávaného automobilu na celom svete. Americká automobilka ho produkovala v továrňach v Nemecku, USA, Thajsku, Číne, Taiwane, Argentíne a v Rusku.

Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2012 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek.

Zadné partie Fordu Focus pôsobia dynamickým... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus Zadné partie Fordu Focus pôsobia dynamickým dojmom.

Nadčasový dizajn

Focus tretej generácie sa vyznačuje nadčasovým dizajnom. Platí to najmä pre modely, ktoré boli vyrobené po facelifte v roku 2014. Vtedy Focus dostal novú masku chladiča, ktorá nápadne pripomína vozidlá značky Aston Martin.

Táto maska chladiča sa stala poznávacím znakom... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus Táto maska chladiča sa stala poznávacím znakom vozidiel značky Ford.

Rovnako aj interiér sa posunul správnym smerom. Kým druhá generácia bola za svoje vnútro a jeho rozvrhnutie často kritizovaná, v tretej to už neplatí. Staršie verzie s nižšou výbavou sa vyznačujú vyšším počtom tlačidiel na palubnej doske, čo dnes pôsobí zastaralým dojmom. Naopak, najnovšie kusy bez problémov nájdete s veľkou dotykovou obrazovkou.

Interiér je vyrobený z kvalitných materiálov. Problematické sú jedine tlačidlá umiestnené na volante. Tie sa môžu ošúchať aj v prípade, že automobil nemá vysoký počet najazdených kilometrov.

Interiér pôsobí robustným dojmom. Novšie verzie... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus Interiér pôsobí robustným dojmom. Novšie verzie majú vo svojom vnútri namiesto vysokého počtu tlačidiel veľkú dotykovú obrazovku.

Široká ponuka motorov

Focus tretej generácie pochádza z čias, kedy naftový motor ešte nebol označovaný za nadávku a elektrifikácia bola vyhradená len pre úzku skupinu áut. To znamená, že v ponuke bazárov nájdete tento model s viacerými benzínovými aj naftovými agregátmi.

Najjednoduchším agregátom je 1,6 litrový štvorvalec bez turba Duratec, ktorý za nova poskytoval výkon od 85 do 125 koní. Dôležité je, aby motor absolvoval všetky predpísané výmeny. Odporúčame najmä dbať na výmenu rozvodov, ktorá by mala nastať po najazdení 160-tisíc kilometrov.

Litrový EcoBoost nahradil 1,6 litrový... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus Litrový EcoBoost nahradil 1,6 litrový štvorvalec Duratec.

Rozšíreným agregátom je aj 1,0 litrový trojvalec EcoBoost. Ten produkuje od 100 do 125 koní a nahradil práve vyššie zmienený štvorvalec. Odporúčame zobrať jeho silnejší variant. Pri kúpe tohto agregátu by ste zároveň mali skontrolovať spojku a jej funkčnosť. Pri vyššom počte najazdených kilometrov zvykne zlyhávať vodná pumpa. Kusy vyrobené medzi rokmi 2012 a 2013 mali problémy s únikom chladiacej kvapaliny.

Najväčším a najvýkonnejším benzínovým motorom je 1,6 litrový štvorvalec EcoBoost. Okrem toho tento motor považujeme aj za najsmädnejší a najmenej spoľahlivý. Jeho kúpu odporúčame dobre zvážiť. Motor je napríklad citlivý na kvalitu paliva a má problémy s karbónovými usadeninami.

Focus tretej generácie bol na trhu ešte v... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus Focus tretej generácie bol na trhu ešte v časoch, kedy digitálny prístrojový štít v tejto kategórií áut nebol dostupný.

Omnoho lepšou voľbou je 1,5 litrový štvorvalec EcoBoost, ktorý staršiu jednašestku nahradil. Agregát poskytuje takmer identické výkonnostné parametre, je o niečo úspornejší aj spoľahlivejší. Vozidlá vybavené týmto motorom sú však v porovnaní s jednašestkou aj drahšie.

Hlavnú úlohu medzi naftovými motormi hral dvojlitrový štvorvalec TDCI. Motor bol v ponuke v rôznych výkonnostných verziách. Ide o spoľahlivý agregát, ktorý trpí klasickými neduhmi naftových motorov. Pozor si treba dávať na stav filtra pevných častíc, vstrekovačov a kvalitu nafty.

V bazároch nájdete verzie, ktoré dokážu... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus V bazároch nájdete verzie, ktoré dokážu rozsvecovať svetlá automaticky. Veľa je aj takých kusov, ktoré svetelný senzor nemajú.

Menšie naftové štvorvalce mali objem 1,6 a po modernizácii 1,5 litra. Obom agregátom spôsobuje problém tvar olejovej vane, ktorý pri výmene neumožní vypustenie celého objemu použitého oleja. Oba motory sú taktiež vybavené filtrom pevných častíc, ktorý v prípade jazdených vozidiel môže byť na konci životnosti.

O čom by ste mali vedieť

Servisné náklady prichádzajú až so stúpajúcim počtom najazdených kilometrov. V prípade podvozkov sa ako prvé na večnosť odoberajú stiahla stabilizátorov a silentbloky. Pričom po nich ich spravidla nasledujú spodné čapy priečneho ramena.

Focus s príchodom tejto generácie prepracoval zadné nezávislé zavesenie kolies, ktoré po novom dostalo robustnejšiu konštrukciu. Výsledkom toho je zachovanie vynikajúcich jazdných vlastností a zvýšenie životnosti tejto nápravy a jej častí.

V niektorých prípadoch majú Focusy problém s elektronikou, kedy prestane fungovať ABS, alebo podsvietenie prístrojovej dosky. Majitelia týchto áut zároveň hlásia aj problémy s infotainmentov, ktoré sa dajú vyriešiť softvérovou aktualizáciou.

Odporúčame sa vyhnúť kusom v automatickými prevodovkami. Najmä tým zo začiatku výroby, kedy Ford do Focusu montoval verzie so suchou spojkou. Tú prestal používať v roku 2015.

Záver

Ford Focus tretej generácia odporúčame tým šoférom, ktorí majú záujem o auto s nadštandardným podvozkom a odpustia mu pomerne fádny dizajn (najmä pred faceliftom).

Na kúpu zachovalého Fordu Focus tretej... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus Na kúpu zachovalého Fordu Focus tretej generácie vám stačí menej ako 10-tisíc eur.

Vozidlo môžeme označiť za spoľahlivé, no pri jeho kúpe je dôležité si dať pozor na stav spojky, prípadne automatickej prevodovky. Ak kupujete litrový EcoBoost treba si nechať skontrolovať aj vodnú pumpu a úniky chladiacej kvapaliny. Benzínovému štvorvalcu s objemom 1,6 litra sa odporúčame vyhnúť.

Ceny v autobazároch sú priaznivé. Focus tejto generácie kúpite už od 4 500 eur. Tieto kusy toho majú najviac za sebou. Na zachovalý kus si pripravte aspoň 7 500 eur. Ponuka je široká, Focus totiž často slúži ako flotilové vozidlo vo firmách po celej Európe. V ponuke je tento model s rôznymi motormi a výbavami, čo umožní pri kúpe zohľadniť osobné preferencie kupujúceho.

Benzínový motor Roky výroby Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) Emisná norma
1,6 Duratec 08/2011–08/2018 63/85 141 Euro 5/Euro 6
1,6 Duratec 12/2010–09/2014 77/105 150 Euro 5
1,6 Duratec 12/2010–09/2014 92/125 159 Euro 5
1,6 Duratec FlexiFuel 01/2011–12/2012 88/120 159 Euro 5
1,0 EcoBoost 03/2012–08/2018 74/100 170 Euro 5/Euro 6
1,0 EcoBoost 03/2012–08/2018 92/125 200 Euro 5/Euro 6
1,0 EcoBoost 08/2017–08/2018 103/140 180 Euro 6
1,6 EcoBoost 12/2010–09/2014 110/150 240 Euro 5
1,6 EcoBoost 12/2010–09/2014 134/182 240 Euro 5
1,5 EcoBoost 09/2014–08/2018 110/150 240 Euro 6
1,5 EcoBoost 09/2014–08/2018 134/182 240 Euro 6
Naftový motor Roky výroby Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) Emisná norma
1,6 TDCI 12/2010–05/2015 70/95 230 Euro 5
1,6 TDCI 12/2010–05/2015 85/115 270 Euro 5
1,6 TDCI ECOnetic 04/2012–05/2015 77/105 270 Euro 5
1,5 TDCI 09/2014–08/2018 70/95 250 Euro 6
1,5 TDCI 09/2014–08/2018 70/95 250 Euro 6
1,5 TDCI 09/2014–08/2018 88/120 270 Euro 6
1,5 TDCI ECOnetic 09/2014–08/2018 77/105 270 Euro 6
2,0 TDCI 12/2010–09/2014 85/115 300 Euro 5
2,0 TDCI 12/2010–09/2014 103/140 320 Euro 5
2,0 TDCI 12/2010–09/2014 120/163 340 Euro 5
2,0 TDCI 09/2014–08/2018 110/150 370 Euro 6
Ford Focus
Ford Focus
+29Ford Focus

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Ford #Focus #Ford Focus #jazdené autá #AAA auto
Články podľa značiek