Test: VW Arteon Shooting Brake - takto si Nemci predstavujú športovú eleganciu

Volkswagen Arteon Shooting Brake je priestranný imidžový kombík s minimálnou spotrebou a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, čo ho predurčuje aj na dlhé cesty. Pri nich by sme však možno privítali väčší a praktickejší kufor.

03.01.2021 07:00
debata (9)
Arteon Shooting Brake má pomerne dlhý rázvor,... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
VW Arteon Shooting Brake 2,0 TDI (2020) Arteon Shooting Brake má pomerne dlhý rázvor, čo znamená veľmi slušný vnútorný priestor.

SUV sú stále v kurze, niet sa čo diviť, že celoeurópskym bestsellerom značky VW je aktuálne modernizovaný Tiguan. Ak vás zaujíma ten, môžete si prečítať náš test z konca októbra: Modernizovaný VW Tiguan – európsky bestseller. Ale analytici tvrdia – a my s nimi súhlasíme, že už čiastočne v tomto roku (2021) a ešte viac v tom budúcom, bude možné sledovať mierny odklon od týchto modelov smerom ku klasickým sedanom, kombíkom a crossoverom.

Imidžové auto

Aj priaznivcov SUV určite osloví napríklad Superb v prevedení Scout, ktorý s pokojným svedomím vyhlásime za (reálneho aj cenového) konkurenta Kodiaqu, alebo testované auto – Arteon v karosárskej verzii Shooting Brake.

Oba zmienené kombíky sú samozrejme odlišné a mieria na odlišnú cieľovú skupinu, ale jednu vec majú spoločnú – pri zachovaní pomerne slušného batožinového priestoru (hlavne Superb, Arteon v tomto smere k premiantom nepatrí), ktorý od SUV podvedome očakávame rovnako ako od kombíkov, ponúkajú aj rovnakú úroveň prestíže ako SUV, čím sa väčšina prakticky a pragmaticky orientovaných kombíkov rozhodne pochváliť nemôže.

Arteon Shooting Brake treba určite vidieť naživo, na akýchkoľvek fotkách, či už našich alebo originálnych produktových, rozhodne nepôsobí až tak elegantne a svojim spôsobom pompézne, ako keď ho vidíte na vlastné oči.

Predná maska je naozaj zaujímavá, ozvláštňuje... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
VW Arteon Shooting Brake 2,0 TDI (2020) Predná maska je naozaj zaujímavá, ozvláštňuje ju posvietenie, spájajúce denné LED svetlá.

Samozrejme, v prvom rade pri pohľade spredu zaujme osvetlenou priečnou lištou na maske chladiča a dlhou a širokou kapotou, typickou pre limuzíny. Naopak, dynamicky klesajúca zadná časť, zakončená navyše strešným spojlerom mu prepožičiava športový vzhľad, ešte umocnený nie celkom typicky výrazne dopredu naklonenými C-stĺpikmi a úzkymi, horizontálne orientovanými svetlami.

Naozaj priestranné

Dlhý rázvor – 2 840 milimetrov – znamená v praxi veľmi priestrannú kabínu a aj napriek zvažujúcej sa streche je vzadu dosť miesta pre hlavu aj pre vyšších cestujúcich, priestor pre nohy je naozaj nadštandardný. Kufor má však na pomery konkurentov len priemerný objem 585 litrov, pričom je nakladacia hrana pomerne vysoko a vlastne celý vstupný otvor nepatrí k najväčším.

Z hľadiska vnímanej kvality je interiér Arteonu plne porovnateľný s interiérom prémiových značiek ako Audi alebo Mercedes. Samozrejme, môžete si ho dotvoriť ambientným podsvietením v 30 farbách (voliteľným alebo príplatkovým, podľa verzie). Voliteľný je aj veľký a dobre čitateľný head-up displej.

Spracovanie interiéru zodpovedá prémiovým značkám. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
VW Arteon Shooting Brake 2,0 TDI (2020) Spracovanie interiéru zodpovedá prémiovým značkám.

Interiér prešiel celkovo pomerne zásadnou modernizáciou, všimnite si na fotkách atypický tvar úzkych mriežok ventilácie, tiahnúcich sa pozdĺž takmer celej prístrojovej dosky. Vodič má pred sebou digitálny kokpit s tromi základnými a prispôsobiteľnými štýlmi zobrazenia, nový je aj multifunkčný volant, vybavený dotykovými plochami a kapacitnými senzormi na zisťovanie toho, či máte ruky na volante. Tie sú potrebné, pretože vozidlo je schopné čiastočne autonómnej jazdy.

V stredovom tuneli je kompletne prepracovaný volič automatickej (v našom prípade trojzónovej) klimatizácie, ktorý je kompletne digitalizovaný, pričom klasické ovládače na ňom nahradili posuvné slajdery. Tie sú teraz v móde, aj keď musíme povedať, že nám nepripadajú ani príliš originálne, ani príliš praktické.

Nad klimatizáciou je infotainmentový displej s uhlopriečkou 8 alebo 9,2 palca. Čerešničkou na torte je príplatkový high-endový audiosystém Harman Kardon s výkonom 700 wattov a 12 reproduktormi.

Dojazd vyše tisíc kilometrov

Keďže Arteon sme spolu s kolegami dostali v rámci hromadného testu v niekoľkých verziách, ktoré sme odskúšali, zostaneme však pri tej, ktorá bude patriť k najpredávanejším – naftový dvojliter s výkonom 110 kW, kombinovaný so 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou.

Kufor mohol mať väčší objem a nižšiu nakladaciu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
VW Arteon Shooting Brake 2,0 TDI (2020) Kufor mohol mať väčší objem a nižšiu nakladaciu hranu.

Auto bolo úplne nové, nezabehnuté, prakticky s nulovým kilometrovým nájazdom, navyše obuté na zimných pneumatikách. Napriek tomu, sme s ním pri bežnom jazdení dosiahli priemer len niečo nad 5 litrami, čo výborná hodnota. V kombinácii s veľkou nádržou to znamená, že na jedno natankovanie spravíte ľavou zadnou vyše 1 200 kilometrov. A to je presne jedna z vecí, ktorú človek od veľkého a luxusného kombíku, určeného na dlhé jazdy očakáva.

Motor nie je len úsporný, ale vďaka technológii Twidosing aj nízkoemisný. Využíva totiž technológiu Twindosing. Ide v skutočnosti o zdvojený katalyzátor, umožňujúci produkovať menej emisií oxidov dusíku (NOx). Je to tým, že jeden je umiestnený blízko motora a druhý vo výfukovom potrubí. Prvý dosiahne vďaka tomu, že do neho vstupujú podstatne horúcejšie plyny rýchlejšie optimálnu prevádzkovú teplotu, druhý je zas efektívnejší pri vyššom zaťažení motora.

Na ceste

Jazda je komfortná, auto má totiž veľký rázvor a relatívne nízko umiestnené ťažisko, aj na väčších kolesách je prekvapivo pohodlné a pritom stabilné aj pri dynamickejšom prejazde zákrut, nakláňa sa naozaj minimálne. A to ešte nehovoríme o tom, že na výber máte aj adaptívne tlmiče DCC.

Vzadu sú výrazné, horizontálne orientované LED... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
VW Arteon Shooting Brake 2,0 TDI (2020) Vzadu sú výrazné, horizontálne orientované LED svetlá.

Prevodovka radí pomerne slušne, v križovatke už „nezaspí“ aby si to následne vynahradila výrazným podradením, reakcia na plyn je dobrá, celkové naladenie je optimalizované skôr na spotrebu. Ak chcete, máte však k dispozícii športový režim.

Celkovo – z nášho, samozrejme subjektívneho, pohľadu je aktuálne Arteon Shooting Brake najkrajším modelom, ktorý má Volkswagen v ponuke. Má všetky výhody, ktoré očakávate od auta, určeného na dlhé jazdy – je priestranné, pohodlné, dobre odhlučnené a spotreba je fakt minimálna. Kufor by možno mohol byť väčší, no pri tomto modeli si jednoducho kupujete imidžový kombík, nie sťahovacie auto. Tak to treba aj brať.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 866
Šírka (mm) 1 871 (so zrkadlami)
Výška (mm) 1 447
Rázvor (mm) 2 840
Objem batožinového priestoru (l) 565/1 632
Objem palivovej nádrže (l) 66
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 585
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 968
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 110/150
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 360 pri 1 600 – 2 750
Prevodovka automatická DSG 7-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 216
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 4,9
Spotreba (test) (l/100km) 5,5
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena VW Arteon Shooting Brake 34 680 eur
Základná cena VW Arteon Shooting Brake 2,0 TDI DSG 39 300 eur
Cena testovaného auta 42 800 eur
VW Arteon Shooting Brake  2,0 TDI (2020)
VW Arteon Shooting Brake  2,0 TDI (2020)
+26VW Arteon Shooting Brake  2,0 TDI (2020)

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Arteon #VW Arteon Shooting Brake #test auta
Články podľa značiek