Test: Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain - tak trochu radikálny pohľad na rodinné kombi

Výkonný benzínový šesťvalec, spojený s 9-stupňovým automatom nás veľmi príjemne prekvapil nízkym apetítom. Naše nadšenie z testovaného auta však trochu schladil pohľad do cenníku.

24.01.2021 07:00
debata (10)
Oproti "civilnému" kombíku má... Foto: Jakub Šuplata
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021) Oproti "civilnému" kombíku má verzia All Terrain svetlú výšku zvýšenú o necelé tri centimetre.

Povedať o modeloch triedy E, že sú v portfóliu Mercedesu „čerešničkou na torte“ nemožno. Na to má stuttgartská automobilka v ponuke hneď niekoľko o dosť extrémnejších áut. Skúsme to teda inak.

Ak niečo začnete vyrábať krátko po druhej svetovej vojne, vyrábate to s mnohými generačnými obmenami do súčasnosti a predáte z toho vyše 14 miliónov kusov, mali by ste to už mať vyladené ak nie k dokonalosti, tak aspoň do stavu, ktorý sa jej blíži. Možno takto nejak by sa trieda E dala predstaviť.

Inšpiruje sa SUV

Súčasný facelift predstavuje modernizáciu najnovšej generácie, z ktorej sa doteraz predalo už vyše 1,2 milióna kusov v oboch karosárskych variantoch. Po vonkajšej stránke je skôr symbolická, viac zmien sa týka interiéru a použitých technológií. My sme na test získali naozaj exkluzívnu a výkonnú verziu E 450 4MATIC All-Terrain.

To „All-Terrain“ značí, že ide o módnu verziu kombi s niektorými funkčnými a dizajnovými prvkami, typickými pre SUV. V prípade testovaného modelu ide o decentné ochranné oplastovanie, mierne zvýšenú svetlú výšku a pohon 4×4.

Interiéru dominuje širokouhlý kokpit, tvorený... Foto: Jakub Šuplata
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021) Interiéru dominuje širokouhlý kokpit, tvorený dvomi (príplatkovými) spojenými 12,3 palcovými displejmi. Nám trochu pripomínajú skejtbord.

Ochranné oplastovanie plní skôr imidžovú funkciu, zvýšená svetlá výška značí oproti štandardnému kombíku necelé tri pridané centimetre. V závislosti od kolies a jazdného režimu sa pohybuje v rozpätí od 124 do 159 mm, čo sú v podstate „civilné“ hodnoty. K pohonu 4×4 sa ešte dostaneme.

Pomerne vysoké číslo, ktoré je v názve testovaného modelu hneď za písmenom E značí, že máme v tejto triede po dlhom čase dočinenia so silným benzínovým trojlitrovým šesťvalcom. Aj keď však zohľadníme výkonný, takmer 370-koňový, motor pod kapotou, exkluzívne funkčné a dizajnové prvky variantu All-Terrain a silnú výbavu, tak sa nám zdá cena testovaného auta predsa len trochu privysoká. Chcieť za rodinné kombi vyššej strednej triedy bezmála stotisíc eur je z nášho pohľadu naozaj sebavedomý krok.

Na druhú stranu – auto, ktoré sme testovali síce naozaj stálo vyše 98-tisíc eur, no v základe, aj so spomenutým šesťvalcom stojí necelých 80-tisíc eur. A základnú verziu All-Terrain s dvojlitrovým naftovým šesťvalcom kúpite aj za 66 222 eur.

Pri testovanom aute z príplatkovej výbavy cenu najviac navýšili dva balíky. Jeden obsahoval pokročilý navigačný systém s rozšírenou realitou, klimatizované predné sedadlá a širokouhlý kokpit (cca 5 000 eur) a druhý s rozšírenými bezpečnostnými asistentmi, vrátane aktívneho asistentu riadenia stojí takmer 2 500 eur.

Rozšírená realita. Oplatí sa?

Aspoň krátko sa pristavíme pri navigácii s rozšírenou realitou, ktorú inžinieri v Mercedese postupne vylepšujú. Aktuálne sa vám v križovatkách a odbočkách automaticky aktivuje pár stoviek metrov pred odbočením kamera, premietajúca vám na stredový displej reálny obraz cesty pred vami, doplnený o grafické symboly (šípky), ukazujúce cestu po ktorej idete a ďalšiu odbočku, ktorú máte použiť.

Volant je výrazne prepracovaný, s kapacitnými... Foto: Jakub Šuplata
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021) Volant je výrazne prepracovaný, s kapacitnými snímačmi - a dobrý. Až na vertikálny slajder napravo na ovládania hlasitosti. Ten nás fakt nenadchol.

Zámer je dobrý, ale odbočka sa vám v reálnom čase objaví pomerne neskoro, máte minimum času zareagovať. Samozrejme, v hornej časti menu máte pri využití rozšírenej reality aj čisto grafický symbol, ktorý vám napríklad ukazuje, že máte použiť tretí výjazd z kruhového objazdu.

V každom prípade, stále máme pocit, že navigácia s rozšírenou realitou vám nepomáha, skôr naopak. Núti vás pozerať na stredový displej a odvracať oči od situácie na ceste. Grafické symboly sú navyše trochu neprehľadné a zobrazujú sa neskoro. Rozšírená realita sa napokon v navigáciách určite presadí, ale zatiaľ ešte podľa nás na ňu nedozrel čas. Grafika v nej použitá potrebuje ešte výrazne vylepšiť.

Ale keď sme už pri kamerách, oveľa praktickejšie sa nám zdá ich iné využitie. Po zastavení na križovatke sa vám na displeji zobrazí obraz zo širokouhlej kamery, ktorá výborne zachytáva bočný semafor a aj semafory nad vami. Ak stojíte na križovatke prví, pomerne často sa stáva, že musíte použiť takmer akrobatické úkony, aby ste získali dobrý výhľad na semafor. S týmto vylepšením vám to absolútne nehrozí.

A fakt sa aj hodí. Testované „éčko“ má totiž pomerne masívne A-stĺpiky, ktoré občas komplikujú aj výhľad na bočné semafory. Prenášaný obraz z kamier – či už pri rozšírenej realite, na križovatke, alebo pri cúvaní je vynikajúci aj v horších svetelných podmienkach, za ich citlivosť si Mercedes zaslúži veľkú pochvalu.

Naozaj nízka spotreba

Ďalšia vec, ktorá sa na vysokej cene auta podpísala, je už spomínaný silný benzínový šesťvalec (367 koní), doplnený integrovaným štartovacím generátorom (ISG) a 9-stupňovým automatom. Ak sme pochválili citlivosť kamier, tak táto trojkombinácia si zaslúži absolutórium. Jazdíte s ňou totiž s priemerom, aký bežne dosahujú dvojlitrové benzínové štvorvalce.

Rovný kufor s objemom 620 litrov - toto je... Foto: Jakub Šuplata
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021) Rovný kufor s objemom 620 litrov - toto je ďalšia silná stránka testovaného auta.

Konkrétne to znamená, že približne po tisíc najazdených kilometroch s miernou prevahou ciest mimo mesto sme skončili s priemerom 8,5 litra na sto kilometrov. Na okreskách pri dodržiavaná rýchlostných limitov nám spotreba dokonca vystúpila len mierne nad sedem litrov, v meste zas budete jazdiť pravdepodobne s priemerom tesne pod desiatimi litrami. Vzhľadom na výkon auta a jeho dvojtonovú hmotnosť sú to skutočne výnimočné hodnoty.

Integrovaný štartér-generátor znamená aj prítomnosť 48-voltovej elektrickej sústavy. Ten dokáže autu krátkodobo pridať na výkone až 15 kW a na krútiacom momente až 180 Nm! Pre jeho využitie bola upravená aj automatická 9-stupňová prevodovka. Auto tak dokáže rekuperovať a zároveň jazdiť „kĺzavým“ spôsobom s vypnutým motorom. To sa tiež podpisuje na výbornej spotrebe. Prevodovka radí temer nepostrehnuteľne, rýchlo a skutočne citlivo, vie sa veľmi dobre prispôsobiť zvolenému jazdnému režimu.

Na ceste

Maximálny krútiaci moment motora je 500 Nm a dostupný je v širokom otáčkovom spektre od 1 600 až do 4 500 otáčok, takže dynamika autu rozhodne nechýba ani keď s ním idete „eko“ spôsobom v nízkych otáčkach. Nakoniec, zrýchlenie na stovku za 5,4 sekundy o nej hovorí dostatočne názorne. O optimálnu trakciu sa stará aj pohon 4×4, ktorý krútiaci moment prerozdeľuje automaticky podľa potreby medzi prednú a zadnú nápravu.

Benzínový šesťvalec má výkon 367 koní a... Foto: Jakub Šuplata
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021) Benzínový šesťvalec má výkon 367 koní a spotrebu, za akú by sa nemusel hanbiť ani štvorvalec s o liter nižším objemom.

Keďže auto má už v sérii vzduchový podvozok, jazda je skutočne komfortná. Auto si vie veľmi dobre poradiť s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami, cítite ich len minimálne, do kabíny sa neprenášajú ani žiadne rázy. Je zároveň dokonale izolovaná, takže auto vás hlukom neunaví ani pri dlhšej jazde, navyše si takto naozaj možno vychutnať veľmi dobrý priestorový zvuk príplatkového audia Burmester.

A keď sme pri únave počas dlhšej jazdy – môže si nastaviť špeciálny program kinematiky sedadiel, ktorý vás miernymi pohybmi sedáku a operadla núti priebežne trochu meniť pozíciu posedu. Vyzerá to ako drobnosť, ale vyskúšali sme to v druhej časti približne tristokilometrovej nonstop jazdy a naozaj je to proti únave efektívne.

Pre zaujímavosť a na doplnenie: Ak mercedesu „poviete“ vašu telesnú výšku, sedadlo sa vám automaticky upraví do optimálnej polohy, následne si ju už len manuálne doladíte a ak chcete, uložíte si ju aj do pamäte vozidla.

Dôraz na bezpečnosť

Týmto môžeme prejsť aspoň k niekoľkým technologickým vychytávkam testovaného „éčka“. Mercedes si zakladá na pokročilých bezpečnostných technológiách, takže pri jeho stotisícovej cene ani nemáme dostatočný priestor na to, aby sme všetky vymenovali.

Displeje majú veľmi dobrú grafiku, nás však... Foto: Jakub Šuplata
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021) Displeje majú veľmi dobrú grafiku, nás však viac zaujalo takéto dizajnové riešenie ventilačných výduchov, ktoré Mercedes používa už nejaký čas.

Možno však spomenúť napríklad aktívny asistent jazdenia v dopravných zápchach. Ten sám udržiava auto v zvolenom jazdnom pruhu a zachováva zároveň bezpečný odstup až do rýchlosti 60 km/h. Vozidlo dokáže opätovne rozbehnúť až do jednej minúty od zastavenia.

Aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla zas ponúka rozšírenú ochranu pri vystupovaní. Dokáže aktívnym zásahom bŕzd reagovať na vozidlá v mŕtvom uhle aj v kritickom priestore. Keď vozidlo stojí, dokáže pred vystúpením vizuálnou výstrahou v spätnom zrkadle upozorniť na iné vozidlo alebo bicykel. Auto dokáže na zvolené priečne a pozdĺžne parkovacie miesto nielen samo zaparkovať, ale je z neho schopné aj samo vyparkovať.

V interiéri sa pomerne výrazne zmenil volant, snímače prítomnosti rúk na ňom (keďže auto je schopné aj čiastočne autonómnej jazdy) sú teraz kapacitné, takže sa ho stačí jemne dotknúť a vozidlo ich hneď zaregistruje. Citlivejšie sú na ňom aj dotykové plochy, slúžiace na ovládanie rôznych funkcií. Nastavovanie údajov, ktoré chcete vidieť v digitálnom prístrojovom štíte je nielen oveľa citlivejšie, ale aj jednoduchšie a intuitívnejšie.

Dojem z volantu trochu kazí vertikálny slajder na ovládanie hlasitosti – je neprakticky a pomerne nepresný. Štandardne máte v aute dve displeje s uhlopriečkou 10,25 palca, za príplatok môžete mať širokouhlý kokpit s dvoma 12,3-palcovými displejmi.

Nie je z najlacnejších

Vpredu je priestor pre vodiča a spolujazdca naozaj veľkorysý a vnímaná kvalita zodpovedá tomu, že Mercedes je luxusnou prémiovou značkou. Na zadných sedadlách je miesta, dajme tomu, „tak akurát“ aj pre vyššie postavy. Kufor s objemom 620 litrov musí stačiť naozaj každému.

Zadné LED svetlá vytvárajú špecifický svetelný... Foto: Jakub Šuplata
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021) Zadné LED svetlá vytvárajú špecifický svetelný podpis.

Z nášho pohľadu je najsilnejšou stránkou auta spojenie výkonného benzínového šesťvalca s výborným 9-stupňovým automatom, výsledkom ktorého je nielen kultivovaná jazda, ale aj spotreba, ktorá nás – v dobrom zmysle slova – naozaj prekvapila.

Dizajnové úpravy verzie All Terrain sú skôr kozmeticko-dekoračné, než praktické, ale na druhú stranu, štvorkolka s jej lepšou trakciou skutočne príde niekedy vhod. Cena auta je nastavená skutočne pomerne vysoko, to je ale asi jediná vážnejšia vec, ktorú by sme mu vyčítali.

Rozmery, objemy, hmotnosti Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain
Dĺžka (mm) 4 947
Šírka (mm) 1 861
Výška (mm) 1 497
Rázvor (mm) 2 939
Objem batožinového priestoru (min.-max., l) 640 – 1 820
Objem palivovej nádrže (l) 66
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 990
Technické údaje Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 2 999
Počet valcov 6
Výkon (kW/k) 270 + 16/367 + 22
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 500 pri 1 600 – 4 500
Prevodovka automatická 9 G-Tronic
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,4
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 8,7 – 9,1
Spotreba (test) (l/100km) 8,5
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Mercedes E 220d 4MATIC All-Terrain 66 222 eur
Základná cena Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain 79 620 eur
Cena testovaného auta 98 946 eur
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021)
Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021)
+26Mercedes E 450 4MATIC All-Terrain (2021)

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes Benz E #Mercedes-Benz E All-Terrain #test auta #Mercedes E 450 4MATIC
Články podľa značiek