Test: Kia e-Niro – život s elektromobilom III.

30.01.2021 14:00

Náš test elektrického Nira pokračuje. Po dvoch mesiacoch sme však vymenili jeden exemplár za druhý. Bol na to dobrý dôvod. Na trhu je totiž už modernizované e-Niro. Za volantom to cítiť.

Vynovené e-Niro modelového roku 2021 podstúpilo...
Vynovené e-Niro modelového roku 2021 podstúpilo niekoľko retuší. Má napríklad mierne zmenenú grafiku full-LED svetiel a chrómovú bočnú lištu. Autor: Ľuboš Pilc

Keď sme vlani v novembri preberali na test naše sivé e-Niro, Kia už finišovala s aktualizovaným modelom. A tak sme v januári zamenili pôvodný exemplár po približne dvoch mesiacoch za ten nový – modelového roku 2021. Hoci modernizáciu urobila Kia takpovediac v tichosti a bez veľkej informačnej kampane, zmeny nie sú rozhodne kozmetické. Vynovené e-Niro nielen lepšie vyzerá, ale prináša vyšší komfort, rýchlejšie domáce nabíjanie a viacero praktických prvkov vrátane infotainmentu UVO Connect. Zoznámte sa.

Zvonka retuše, zvnútra veľké zmeny

Zvonka podstúpilo e-Niro len zopár retuší, ktoré mu však prospeli. Tak napríklad má zmenenú grafiku predných svetiel. Bočnú lištu na dverách zasa oživil chróm. A vzadu opäť nájdeme celkom nové svetlá, tentoraz s grafikou krídiel vážky, ktorá podporuje širší postoj. No najviac nášmu novému e-Niru prospela zmena farby. Pôvodný sivý lak vystriedal biely Clear White. Je to, samozrejme, otázka vkusu, ale Niro s ním vyzerá neporovnateľne sviežejšie. To najdôležitejšie sa však odohralo v interiéri, kde prichádza e-Niro s celkom novou palubnou doskou.

Zadné svetlá dostali grafiku krídiel vážky....
Zadné svetlá dostali grafiku krídiel vážky. Niru to svedčí, rovnako ako biely lak Clear White. Autor: Ľuboš Pilc

Hlavným dôvodom zmeny bola inštalácia nového infotainmentu UVO Connect Phase II. Ten disponuje širokou 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou. Ustúpiť jej museli pôvodné vertikálne prieduchy ventilácie. Dostali sa pod displej, takže teraz majú horizontálny tvar. Pôsobí to veľmi dobre zvlášť v najvyššej úrovni Platinum, pretože obrazovka je hladko zapracovaná do obkladu z klavírnej černe a celú dosku zdobí zo spodnej strany hliníková lišta. Atmosféru dotvára ambientné osvetlenie. Nielen na „palubovke“, ale aj špecifickej stredovej konzole s kruhovým ovládačom pohonu.

Palubná doska je prepracovaná na nepoznanie....
Palubná doska je prepracovaná na nepoznanie. Dôvodom je nový infotainment UVO Connect s parádnym 10,25-palcovým displejom. Ustúpiť mu museli pôvodne vertikálne prieduchy klimatizácie. Autor: Ľuboš Pilc

Jednoducho, e-Niro teraz pôsobí solídnejším dojmom. Paket Leather navyše prináša elektricky ovládané sedadlo s pamäťou dvoch nastavení. To len na ilustráciu, pretože my sme túto vymoženosť na palube nemali. Infotainment dopraje majiteľom obrovské množstvo výhod. So svojím e-Nirom môžu byť totiž odteraz v neustálom kontakte prostredníctvom aplikácie v smartfóne. Máte prehľad o stave akumulátorov, priebehu nabíjania, polohe vozidla, môžete aktivovať na diaľku klimatizáciu či kúrenie a auto mať vychladené alebo vyhriate ešte skôr, ako si sadnete za volant.

UVO Connect je skvelým pomocníkom

Navigácia odteraz pracuje nielen s „tvrdými“ dátami, ale aj dopravnými informáciami z cloudu v reálnom čase. Vďaka tomu dokáže UVO Connect poskytnúť presnejšie informácie o dobe jazdy aj odhadovanom čase príchodu do cieľa. A čo je dôležité, vďaka novej navigácii ľahšie vyhľadáte nabíjacie stanice. Funkcia prenosu užívateľského profilu zasa znamená, že ak e-Niro používa viac členov rodiny, každý si môže prednastaviť auto priamo z mobilu. Týka sa to nastavení predvolieb navigácie, audiosystému, pripojenia Bluetooth či klimatizácie a polohy sedadla, ak máte tieto elektricky ovládané.

Napriek vyspelému infotainmentu Kia zachovala...
Napriek vyspelému infotainmentu Kia zachovala aj mechanické ovládače klimatizácie a tiež tlačidlá pre vstup do základných vetiev menu. To je skvelé. Autor: Ľuboš Pilc

Nový UVO Connect má veľmi peknú grafiku, rýchle reakcie a intuitívne ovládanie. Ocenili sme, že displej možno rozdeliť na tri moduly. Takže naraz ponúka obrazovka navigáciu, informácie o stave nabitia akumulátora a dojazde a ešte k tomu informácie o stanici rádia či prehrávanej hudbe. Voliť však môžete ľubovoľné konfigurácie, napríklad o počasí, reštauráciách a podobne. Po dotyku na zvolený modul sa tento prepne na celú obrazovku, čím sa dostanete k ešte podrobnejším údajom.

V kufri e-Nira sa teraz nachádza dvojitá...
V kufri e-Nira sa teraz nachádza dvojitá podlaha, čo je veľmi praktické. Zároveň tlmí hluk od kolies zadnej nápravy. Autor: Ľuboš Pilc

Sympatické je, že aj napriek pokročilému rozhraniu ponechala Kia na palubnej doske stále mechanické tlačidlá pre vstup do najpoužívanejších funkcií menu – navigácie, rádia či hlavnej ponuky. Zachovala tiež panel klimatizácie. Zmeny prebehli aj v kufri. Ten má síce stále od 401 do 1 405 litrov, no pribudla dvojitá podlaha. Je to nielen praktické, pretože pod ňu môžete umiestniť napríklad kábel na nabíjanie, ktorý sa inak „povaľuje“ na dne, ale Niro je s dvoma podlahami o čosi tichšie, pretože tlmí hluk od zadnej nápravy. „Vychytávkou“ je aj predpríprava na ťažné zariadenie, ktoré zvládne napríklad držiak bicyklov s nosnosťou 100 kg.

Nabije sa rýchlejšie

Zmeny neobišli ani elektrickú sústavu e-Nira. Stále sa síce predáva v dvoch verziách – s výkonom 100 kW a akumulátormi s kapacitou 39 kWh, alebo výkonom 150 kW a kapacitou 64 kWh – ale dôležité je, že na palube pribudla trojfázová nabíjačka, umožňujúca nabíjať doma výkonom 11 kW. To skráti nabíjací čas verzie s väčšou batériou z pôvodných 9,5 hodiny na oveľa prijateľnejších sedem hodín. Ak máte wallbox, nebude potom nabíjanie žiadnym problémom.

V elektrickom pohone je novinkou trojfázová...
V elektrickom pohone je novinkou trojfázová palubná nabíjačka (11 kW), ktorá skracuje domáce nabíjanie z 9,5 na sedem hodín. Autor: Ľuboš Pilc

Za volantom vynoveného e-Nira sme mali tiež pocit, že došlo aj k úpravám softvéru elektrického pohonu. Niro je síce so svojou akceleráciou z 0 na 100 km/h stále doslova „hothatchom“, ale reakcie na stlačenie „plynu“ sú o čosi pozvoľnejšie. Už vám nejde „zlomiť“ krčnú chrbticu. Celá sústava sa správa harmonickejšie. A lepšie na nás zapôsobil aj podvozok. Pravdepodobne aj tu došlo k zmenám. Niro sa teraz správa istejšie a riadenie ponúka lepšiu odozvu. Okrem toho je ešte tichšie, aj vďaka spomínanej dvojitej podlahe, ale tiež lepšie odhlučnenému umelému zvuku, ktorý vydáva kvôli chodcom a ktorý nepreniká do kabíny tak výrazne.

Elektrický pohon e-Nira je v zime náročnejší na...
Elektrický pohon e-Nira je v zime náročnejší na spotrebu energie. Dôvodom je kúrenie. Náš priemer sa v meste pohyboval až okolo 24 kWh na 100 km. Batérie s kapacitou 64 kWh sú ale stále dostatočné na komfortný dojazd bez stresu. Autor: Ľuboš Pilc

Čo sa týka spotreby elektrickej energie, je e-Niro v zime dosť vzdialené oficiálnemu údaju 15,9 kWh na 100 km. Pohybujeme sa skôr na priemere 24 kWh. Je to pochopiteľné. Zimné počasie elektromobilom príliš nesvedčí. V meste by malo spotrebovať dokonca len 11,8 kWh/100km. Ale je to presne naopak. V meste má v zime e-Niro najvyššiu spotrebu. Jazdíte síce pomaly, čo znamená menej energie spotrebovanej na pohon, ale v aute strávite pri prejdení tej istej vzdialenosti viacej času ako mimo mesta alebo na diaľnici. A to znamená, že spotrebujete veľa energie na vyhriatie kabíny. Časť z energie akumulátorov navyše putuje na ich zahrievanie, aby mohli pracovať efektívne.

Slušný dojazd aj v zime

Samozrejme, zimná prevádzka znižuje dojazd, ale pri e-Nire s vyššou kapacitou batérií (64 kWh) to nie je také obmedzujúce, ako keby ste vlastnili verziu 39 kWh. S plne nabitými akumulátormi ponúka výkonnejšie Niro aj v zime stále aspoň 250-kilometrový dojazd a na diaľnici, ak to nepreženiete s rýchlosťou, aspoň 300. To je naozaj slušné. Zmieriť sa však musíte s pomalším nabíjaním. Aj napriek tomu, že e-Niro podporuje nabíjanie výkonom 100 kW, efektivita nabíjania pri nízkych teplotách predsa len klesá. Rátajte s tým, že pri teplotách pod nulou bude nabíjanie z 0 na 80 % trvať na 50 kW nabíjačke dlhšie ako deklarovaných 75 minút a na 100 kW nabíjačke viac ako 54 minút.

Nové Niro tiež mierne zmenilo ceny. Kým pôvodná verzia e-Nira 64 kWh Platinum stála 41 490 eur, za tú novú zaplatíte 44 790 eur. Za týmto zvýšením však stojí nielen výkonnejšia palubná nabíjačka, systém UVO Connect a tepelné čerpadlo, ale celkovo bohatšie vybavenie. V sérii je napríklad prémiová audiosústava JBL a kompletný balík asistenčných systémov. Nechýba udržiavanie v jazdnom prúde, autonómne brzdy, adaptívny tempomat spojený s rekuperáciou, monitoring jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel, ako aj automatické prepínanie diaľkového režimu full-LED svetiel a čítačka dopravných značiek.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 375
Šírka (mm) 1 805
Výška (mm) 1 560
Rázvor náprav (mm) 2 700
Objem kufra (l) 401 – 1 405
Hmotnosť batérií (kg) 457
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 737 – 1 791

Technické údaje

Model Kia e-Niro (64 kWh) Platinum
Motor synchrónny s permanentnými magnetmi
Max. výkon (kW) 150
Max. krút. moment (Nm) 395
Prevodovka jednostupňová
Kapacita batérií (kWh) 64
0 – 100 km/h (s) 7,8
Maximálna rýchlosť km/h 167
Spotreba na 100 km (kWh) 15,9
Spotreba počas testu (l) cca 22 (december)
Dojazd (km) 455
Dojazd počas testu (km) cca 300 (január)

Čas nabíjania

Výkon nabíjačky Čas
Nabíjačka 100 kW (80 %) 54 min
Nabíjačka 50 kW (80 %) 75 min
Domáce nabíjanie 11 kW (100 %) 7 h
Cena 44 790 €
Kia
		e-Niro - dlhodobý test
		2021
Kia e-Niro
		- dlhodobý test
		2021
+39Kia e-Niro - dlhodobý
		test
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #Kia e-Niro #Kia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek