Keď sme vlani v novembri preberali na test naše sivé e-Niro, Kia už finišovala s aktualizovaným modelom. A tak sme v januári zamenili pôvodný exemplár po približne dvoch mesiacoch za ten nový – modelového roku 2021. Hoci modernizáciu urobila Kia takpovediac v tichosti a bez veľkej informačnej kampane, zmeny nie sú rozhodne kozmetické. Vynovené e-Niro nielen lepšie vyzerá, ale prináša vyšší komfort, rýchlejšie domáce nabíjanie a viacero praktických prvkov vrátane infotainmentu UVO Connect. Zoznámte sa.
Zvonka retuše, zvnútra veľké zmeny
Zvonka podstúpilo e-Niro len zopár retuší, ktoré mu však prospeli. Tak napríklad má zmenenú grafiku predných svetiel. Bočnú lištu na dverách zasa oživil chróm. A vzadu opäť nájdeme celkom nové svetlá, tentoraz s grafikou krídiel vážky, ktorá podporuje širší postoj. No najviac nášmu novému e-Niru prospela zmena farby. Pôvodný sivý lak vystriedal biely Clear White. Je to, samozrejme, otázka vkusu, ale Niro s ním vyzerá neporovnateľne sviežejšie. To najdôležitejšie sa však odohralo v interiéri, kde prichádza e-Niro s celkom novou palubnou doskou.
Hlavným dôvodom zmeny bola inštalácia nového infotainmentu UVO Connect Phase II. Ten disponuje širokou 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou. Ustúpiť jej museli pôvodné vertikálne prieduchy ventilácie. Dostali sa pod displej, takže teraz majú horizontálny tvar. Pôsobí to veľmi dobre zvlášť v najvyššej úrovni Platinum, pretože obrazovka je hladko zapracovaná do obkladu z klavírnej černe a celú dosku zdobí zo spodnej strany hliníková lišta. Atmosféru dotvára ambientné osvetlenie. Nielen na „palubovke“, ale aj špecifickej stredovej konzole s kruhovým ovládačom pohonu.
Jednoducho, e-Niro teraz pôsobí solídnejším dojmom. Paket Leather navyše prináša elektricky ovládané sedadlo s pamäťou dvoch nastavení. To len na ilustráciu, pretože my sme túto vymoženosť na palube nemali. Infotainment dopraje majiteľom obrovské množstvo výhod. So svojím e-Nirom môžu byť totiž odteraz v neustálom kontakte prostredníctvom aplikácie v smartfóne. Máte prehľad o stave akumulátorov, priebehu nabíjania, polohe vozidla, môžete aktivovať na diaľku klimatizáciu či kúrenie a auto mať vychladené alebo vyhriate ešte skôr, ako si sadnete za volant.
UVO Connect je skvelým pomocníkom
Navigácia odteraz pracuje nielen s „tvrdými“ dátami, ale aj dopravnými informáciami z cloudu v reálnom čase. Vďaka tomu dokáže UVO Connect poskytnúť presnejšie informácie o dobe jazdy aj odhadovanom čase príchodu do cieľa. A čo je dôležité, vďaka novej navigácii ľahšie vyhľadáte nabíjacie stanice. Funkcia prenosu užívateľského profilu zasa znamená, že ak e-Niro používa viac členov rodiny, každý si môže prednastaviť auto priamo z mobilu. Týka sa to nastavení predvolieb navigácie, audiosystému, pripojenia Bluetooth či klimatizácie a polohy sedadla, ak máte tieto elektricky ovládané.
Nový UVO Connect má veľmi peknú grafiku, rýchle reakcie a intuitívne ovládanie. Ocenili sme, že displej možno rozdeliť na tri moduly. Takže naraz ponúka obrazovka navigáciu, informácie o stave nabitia akumulátora a dojazde a ešte k tomu informácie o stanici rádia či prehrávanej hudbe. Voliť však môžete ľubovoľné konfigurácie, napríklad o počasí, reštauráciách a podobne. Po dotyku na zvolený modul sa tento prepne na celú obrazovku, čím sa dostanete k ešte podrobnejším údajom.
Sympatické je, že aj napriek pokročilému rozhraniu ponechala Kia na palubnej doske stále mechanické tlačidlá pre vstup do najpoužívanejších funkcií menu – navigácie, rádia či hlavnej ponuky. Zachovala tiež panel klimatizácie. Zmeny prebehli aj v kufri. Ten má síce stále od 401 do 1 405 litrov, no pribudla dvojitá podlaha. Je to nielen praktické, pretože pod ňu môžete umiestniť napríklad kábel na nabíjanie, ktorý sa inak „povaľuje“ na dne, ale Niro je s dvoma podlahami o čosi tichšie, pretože tlmí hluk od zadnej nápravy. „Vychytávkou“ je aj predpríprava na ťažné zariadenie, ktoré zvládne napríklad držiak bicyklov s nosnosťou 100 kg.
Nabije sa rýchlejšie
Zmeny neobišli ani elektrickú sústavu e-Nira. Stále sa síce predáva v dvoch verziách – s výkonom 100 kW a akumulátormi s kapacitou 39 kWh, alebo výkonom 150 kW a kapacitou 64 kWh – ale dôležité je, že na palube pribudla trojfázová nabíjačka, umožňujúca nabíjať doma výkonom 11 kW. To skráti nabíjací čas verzie s väčšou batériou z pôvodných 9,5 hodiny na oveľa prijateľnejších sedem hodín. Ak máte wallbox, nebude potom nabíjanie žiadnym problémom.
Za volantom vynoveného e-Nira sme mali tiež pocit, že došlo aj k úpravám softvéru elektrického pohonu. Niro je síce so svojou akceleráciou z 0 na 100 km/h stále doslova „hothatchom“, ale reakcie na stlačenie „plynu“ sú o čosi pozvoľnejšie. Už vám nejde „zlomiť“ krčnú chrbticu. Celá sústava sa správa harmonickejšie. A lepšie na nás zapôsobil aj podvozok. Pravdepodobne aj tu došlo k zmenám. Niro sa teraz správa istejšie a riadenie ponúka lepšiu odozvu. Okrem toho je ešte tichšie, aj vďaka spomínanej dvojitej podlahe, ale tiež lepšie odhlučnenému umelému zvuku, ktorý vydáva kvôli chodcom a ktorý nepreniká do kabíny tak výrazne.
Čo sa týka spotreby elektrickej energie, je e-Niro v zime dosť vzdialené oficiálnemu údaju 15,9 kWh na 100 km. Pohybujeme sa skôr na priemere 24 kWh. Je to pochopiteľné. Zimné počasie elektromobilom príliš nesvedčí. V meste by malo spotrebovať dokonca len 11,8 kWh/100km. Ale je to presne naopak. V meste má v zime e-Niro najvyššiu spotrebu. Jazdíte síce pomaly, čo znamená menej energie spotrebovanej na pohon, ale v aute strávite pri prejdení tej istej vzdialenosti viacej času ako mimo mesta alebo na diaľnici. A to znamená, že spotrebujete veľa energie na vyhriatie kabíny. Časť z energie akumulátorov navyše putuje na ich zahrievanie, aby mohli pracovať efektívne.
Slušný dojazd aj v zime
Samozrejme, zimná prevádzka znižuje dojazd, ale pri e-Nire s vyššou kapacitou batérií (64 kWh) to nie je také obmedzujúce, ako keby ste vlastnili verziu 39 kWh. S plne nabitými akumulátormi ponúka výkonnejšie Niro aj v zime stále aspoň 250-kilometrový dojazd a na diaľnici, ak to nepreženiete s rýchlosťou, aspoň 300. To je naozaj slušné. Zmieriť sa však musíte s pomalším nabíjaním. Aj napriek tomu, že e-Niro podporuje nabíjanie výkonom 100 kW, efektivita nabíjania pri nízkych teplotách predsa len klesá. Rátajte s tým, že pri teplotách pod nulou bude nabíjanie z 0 na 80 % trvať na 50 kW nabíjačke dlhšie ako deklarovaných 75 minút a na 100 kW nabíjačke viac ako 54 minút.
Nové Niro tiež mierne zmenilo ceny. Kým pôvodná verzia e-Nira 64 kWh Platinum stála 41 490 eur, za tú novú zaplatíte 44 790 eur. Za týmto zvýšením však stojí nielen výkonnejšia palubná nabíjačka, systém UVO Connect a tepelné čerpadlo, ale celkovo bohatšie vybavenie. V sérii je napríklad prémiová audiosústava JBL a kompletný balík asistenčných systémov. Nechýba udržiavanie v jazdnom prúde, autonómne brzdy, adaptívny tempomat spojený s rekuperáciou, monitoring jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel, ako aj automatické prepínanie diaľkového režimu full-LED svetiel a čítačka dopravných značiek.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 375 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 560 |
Rázvor náprav (mm) | 2 700 |
Objem kufra (l) | 401 – 1 405 |
Hmotnosť batérií (kg) | 457 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 737 – 1 791 |
Technické údaje
Model | Kia e-Niro (64 kWh) Platinum |
---|---|
Motor | synchrónny s permanentnými magnetmi |
Max. výkon (kW) | 150 |
Max. krút. moment (Nm) | 395 |
Prevodovka | jednostupňová |
Kapacita batérií (kWh) | 64 |
0 – 100 km/h (s) | 7,8 |
Maximálna rýchlosť km/h | 167 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 15,9 |
Spotreba počas testu (l) | cca 22 (december) |
Dojazd (km) | 455 |
Dojazd počas testu (km) | cca 300 (január) |
Čas nabíjania
Výkon nabíjačky | Čas |
---|---|
Nabíjačka 100 kW (80 %) | 54 min |
Nabíjačka 50 kW (80 %) | 75 min |
Domáce nabíjanie 11 kW (100 %) | 7 h |
Cena | 44 790 € |