Test: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa - viac, než iba hračka

Mountain Sherpa je od roku 2017 a po verziách Expedition a Rock Proof už treťou špeciálne upravenou L200-kou, ktorú pripravilo slovenské zastúpenie Mitsubishi. A dôležité je, že nejde len o sólo kus, jeho dvojča si môžete bez problému objednať a doladiť podľa vlastných preferencií.

31.01.2021 07:00
debata (4)
V doplnkovej  výbave nechýba ani šnorchel Safari. Foto: Jakub Šuplata
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa (2021) V doplnkovej výbave nechýba ani šnorchel Safari.

Pickupy, vrátane Mitsubishi L200, prešli v posledných rokoch zaujímavým vývojom. Pôvodne to boli čisto pracovné stroje, no približne pred dekádou začali stále viac oslovovať skupinu aktívnych ľudí s adrenalínovými záujmami a z pracovných áut sa začali meniť na voľnočasové špeciály.

Pribudla luxusnejšia výbava, výrazne sa menil ich dizajn, ešte výraznejšie jazdné vlastnosti a objavili sa v nich moderné technológie v tej miere, že dnes sú už luxusom aj technologickou vyspelosťou bez problému porovnateľné s ktorýmkoľvek dobre vybaveným „civilným“ autom.

Naozaj premyslená úprava

V prípade špeciálu s označením „Mountain Sherpa“ však o žiadnom porovnávaní s civilným autom nemôže byť ani reči. Aj keď sa materská automobilka rozhodla poslať ikonické Pajero do dôchodku, je fajn, že okolo tejto značky sa stále pohybujú ľudia, ktorí aj napriek tomu nezabúdajú, že Mitsubishi je stále pojmom medzi terénnymi autami, ktoré iba neklamú telom, ale skutočné znesú pomerne drsné zaobchádzanie.

V roku 2017, keď táto japonská značka oslavovala sté výročie svojej existencie, vznikol na základe L200 na Slovensku upravený off-roadový špeciál Expedition, po ňom prišiel ďalší, pomenovaný Rock Proof a do tretice tu máme úplnú novinku Mitsubishi L200 Mountain Sherpa.

V jeho prípade rozhodne nejde iba o kozmetické úpravy. Ak si odmyslíme motor, tak s trochou nadsázky možno povedať, že ak by ste naložili všetky pôvodné diely, ktoré boli vo verzii Mountain Sherpa nahradené odolnejšími a vhodnejšími pre terénnu jazdu, tak z tých pôvodných by ste si v garáži mohli poskladať ešte jednu, temer kompletnú, L200-ku.

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa  má aj zvýšený... Foto: Jakub Šuplata
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa (2021) Mitsubishi L200 Mountain Sherpa má aj zvýšený podvozok Oldman EMU,pridávajúci mu 5 cm na svetlej výške.

A dôležité je, že nešlo o prvoplánové imidžové zmeny. Ľudia, ktorí ho navrhovali, naozaj premýšľali nad tým, čo takýto pickup potrebuje, aby jeho, beztak už veľmi slušná priechodnosť terénom, dosiahla takú úroveň, aby sa o ňom s čistým svedomím dalo hovoriť ako o terénnom špeciále.

Klasika pod kapotou

Pozrime sa však najprv na to, čo sa nemenilo. A to je v prvom rade jeho hnací agregát. Je ním prepracovaný 16-ventilový radový štvorvalec s označením 2.2 DI-D s maximálnym výkonom 110 kW, resp. 150 koní. Jeho objem je 2 268 kubických centimetrov, takže je to skôr 2,3-ka.

Dôležitejšie, než desatinné číslo je však fakt, že aj vďaka využitiu AdBlue má naozaj nízke emisie a spĺňa normu EURO 6d-TEMP. Parametrovo je inak porovnateľný s predchodcom s objemom 2,4 litra. Z hľadiska spotreby budete jazdiť s priemerom niekde okolo desiatich litrov a treba rátať s tým, že sedíte v aute, sprevodovanom s dôrazom na silu, nie na dynamiku a prevodovka sa navyše pri radení správa pomerne rozvážne.

Interiér má už k " pracovným... Foto: Jakub Šuplata
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa (2021) Interiér má už k " pracovným autám" veľmi ďaleko, aktuálna generácia z hľadiska vnímanej kvality predstavuje veľký pokrok.

V podstate ani z hľadiska jazdných vlastností na ceste sa z nášho pohľadu nová verzia, aj napriek všetkým úpravám, o ktorých ešte bude reč, príliš neodlišuje od predošlej. To je však skôr výhodou. Samozrejme, ak by sme na ňom nechali pôvodné terénne MT pneumatiky, tvrdili by sme niečo iné, na test sme ale mali obuté univerzálnejšie 18-palcové AT pneumatiky Nokian Rotiiva s rozmerom 265/60. Spomíname ich hlavne preto, že L200-ka bola s nimi na ceste až prekvapivo tichá a komfortná.

Ale na druhú stranu, zase neprekvapuje to až tak veľmi. Mitsubishi L200 patrilo vždy k pickupom s vyváženými jazdnými vlastnosťami, aj keď pri tomto type áut jednoducho treba rátať s faktom, že bez nákladu je zadná časť naozaj oveľa ľahšia a na prejazde nerovností to cítiť, rovnako ako pri ostrejšom prejazde zákrut. Takže vyššie uvedený prívlastok „komfortná“ treba brať do určitej miery s rezervou. Žiaden pickup nikdy nebude skutočne komfortný – a ak náhodou bude, už to nebude pickup.

Len pre zaujímavosť – pohon 4×4 Super Select-II, ktorý je naozaj „terénny“ a má aj uzávierku medzinápravového diferenciálu, pričom možno jazdiť s pohonom oboch náprav až do rýchlosti 100 km/h. Pri štvorkolkách nie je úplne štandardom, aby boli rovnako optimalizované pre jazdu po bežných cestách s nižšou trakciou a aj pre jazdu v náročnom teréne. Za to si L200 zaslúži plus.

Vylepšenia do terénu

V teréne máte na výber na voliči jazdných režimov aj offroadový program. Predpokladajme, že ste si ho zaradili a odbočili z cesty niekam do náročnejšieho terénu. Pozrime sa teda aspoň na niektoré vylepšenia verzie Mountain Sherpa, ktoré vám v ňom pomôžu.

Safari šnorchel je klasika – tak, ako sa vám nechce dýchať prach z cesty, nechce sa to ani autu, toto je pre expedičné jazdenie, kde sa ráta so stovkami kilometrov absolvovanými po nespevnených cestách nevyhnutnosť. Tento na L200-ke mal ale fakt zaujímavý zvuk, pri bežnej jazde nás vyložene bavilo počúvať „ako sa nadychuje“.

Ďalšia dôležitá vec je kompletné zakrytovanie podvozku – motora, prevodovky a nádrže. L200-ka je pomerne dlhé auto s veľkým rázvorom, čo – aj napriek o 50 milimetrov zvýšenému podvozku – znamená, že prejazdový uhol je limitovaný a ľahko s amôže stať, že „bruchom“ o niečo škrtnete. Tak nech sa aspoň možné škody zredukujú na minimum.

Pri dovybavení auta sa myslelo takmer na všetko. Foto: Jakub Šuplata
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa (2021) Pri dovybavení auta sa myslelo takmer na všetko.

Aj pre jazdenie v náročnejšom teréne zväčša úplne stačí uzávierka medzinápravového a zadného diferenciálu a k tomu redukčná prevodovka. Mountain Sherpa má ako čerešničku na torte vzduchovú uzávierku predného diferenciálu. Tej prídete na chuť napríklad pri prejazde väčších bubnov, kde sa občas nevyhnete situáciám, keď budú v kontakte s podkladom len dve kolesá.

Ďalej máte vpredu 32-palcovú svetelnú LED rampu s ovládačom intenzity, ktorá má na maxime naozaj obrovský dosvit, meraný v stovkách metrov. Dozadu vám zo strechy svietia dve pracovné svetlá. Všetky prídavné svetlá sú Bushranger.

Samozrejme, vpredu nechýba navijak so syntetickým lanom. Syntetické laná sú tenšie, ale majú vysokú odolnosť proti oderu a v podstate sú pevnejšie ako oceľ. Sú vyrobené z polyetylénových vlákien, ktoré sú 14 krát pevnejšie ako oceľ a osemkrát ľahšie (presnejšie – majú menšiu hustotu).

Tieto vlákna sú známe pod „ľahko zapamätateľnou skratkou UHMWPE“. Vyrába ich len pár firiem, nájdete ich napríklad pod obchodným označením Dyneema alebo Spectra. Len pre zaujímavosť k ich vlastnostiam – vyrábajú sa z nich napríklad aj rukavice, v ktorých sa nemožno porezať alebo „ponožkové“ barefoot topánky s dlhou výdržou.

Ako lego

Pomerne drahou – a nie úplne nevyhnutnou – je úprava uzamykateľnej prekrytej korby s výsuvnou podlahou a rôznym uchytením/usklad­nením značkového vyprosťovacieho náradia a podobne. Na pickupoch je praktické, že korbu si viete prispôsobiť takmer akémukoľvek účelu a niekedy si možno „na kolene“ vytvoríte úpravu presne na mieru vašim potrebám a navyše za menšie peniaze. Toto je – síce praktická – ale už trošku hračka.

32-palcová svetelná rampa na streche má naozaj... Foto: Jakub Šuplata
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa (2021) 32-palcová svetelná rampa na streche má naozaj extrémny dosvit, jeho intenzitu možno regulovať.

V každom prípade – aj keď je cena upraveného auta výrazne nad cenníkovými cenami, nemožno mu uprieť, že vyzerá výborne a predovšetkým – prakticky všetky úpravy sú funkčné, naozaj posúvajú schopnosti auta pre jazdu v teréne do celkom iného levelu. Pritom sa L200 Mountain Sherpa nespráva nekomfortne ani na bežných cestách, nie je na nich extra hlučné a ani nemá prehnaný apetít – čím samozrejme nemyslíme, že „žerie iba vzduch“.

S troškou šťastia a s ľahšou nohou na plyne sa možno dostanete na jednocifernú spotrebu, skôr ale asi nie – a záleží aj na tom, čo na auto obujete. A ako sme už napísali vyššie – na terénnych pickupoch je skvelé, že si ich môžete vyskladať temer ako lego. My by sme napríklad na tejto verzii oželeli svetelnú rampu, pracovné svetlá by sme umiestnili niekam na prednú masku alebo do oblasti A-stĺpikov a na strechu by putoval strešný stan.

Ale ako sme už napísali – pickup si naozaj možno upravovať temer neobmedzene a úprava, pre ktorú sa rozhodli v Mitsubishi, je naozaj veľmi dobre premyslená a funkčná.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 5 305
Šírka (mm) 1 815
Výška (mm) 1 775
Rázvor (mm) 3 000
Rozmery nákladného priestoru (mm) 1 520×1 470
Objem palivovej nádrže (l) 75
Prevádzková hmotnosť (kg) 2 110
Najväčšia prípustná hmotnosť (kg) 3 110
Technické údaje  
Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 2 268
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 110/150pri 3 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 1 750 – 2 250
Prevodovka 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 171
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 9,7
   
Ceny a záruka  
Základná cena modelu L200 27 790 Eur
Cena testovanej verzie bez úprav Mountain Sherpa od 38 190 Eur
Záruka 5 rokov
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa (2021)
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa (2021)
+28Mitsubishi L200 Mountain Sherpa (2021)

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mitsubishi #off-road #pick-up #terénne auto #Mitsubishi L200 #Mountain Sherpa
Články podľa značiek