Pickupy, vrátane Mitsubishi L200, prešli v posledných rokoch zaujímavým vývojom. Pôvodne to boli čisto pracovné stroje, no približne pred dekádou začali stále viac oslovovať skupinu aktívnych ľudí s adrenalínovými záujmami a z pracovných áut sa začali meniť na voľnočasové špeciály.
Pribudla luxusnejšia výbava, výrazne sa menil ich dizajn, ešte výraznejšie jazdné vlastnosti a objavili sa v nich moderné technológie v tej miere, že dnes sú už luxusom aj technologickou vyspelosťou bez problému porovnateľné s ktorýmkoľvek dobre vybaveným „civilným“ autom.
Naozaj premyslená úprava
V prípade špeciálu s označením „Mountain Sherpa“ však o žiadnom porovnávaní s civilným autom nemôže byť ani reči. Aj keď sa materská automobilka rozhodla poslať ikonické Pajero do dôchodku, je fajn, že okolo tejto značky sa stále pohybujú ľudia, ktorí aj napriek tomu nezabúdajú, že Mitsubishi je stále pojmom medzi terénnymi autami, ktoré iba neklamú telom, ale skutočné znesú pomerne drsné zaobchádzanie.
V roku 2017, keď táto japonská značka oslavovala sté výročie svojej existencie, vznikol na základe L200 na Slovensku upravený off-roadový špeciál Expedition, po ňom prišiel ďalší, pomenovaný Rock Proof a do tretice tu máme úplnú novinku Mitsubishi L200 Mountain Sherpa.
V jeho prípade rozhodne nejde iba o kozmetické úpravy. Ak si odmyslíme motor, tak s trochou nadsázky možno povedať, že ak by ste naložili všetky pôvodné diely, ktoré boli vo verzii Mountain Sherpa nahradené odolnejšími a vhodnejšími pre terénnu jazdu, tak z tých pôvodných by ste si v garáži mohli poskladať ešte jednu, temer kompletnú, L200-ku.
A dôležité je, že nešlo o prvoplánové imidžové zmeny. Ľudia, ktorí ho navrhovali, naozaj premýšľali nad tým, čo takýto pickup potrebuje, aby jeho, beztak už veľmi slušná priechodnosť terénom, dosiahla takú úroveň, aby sa o ňom s čistým svedomím dalo hovoriť ako o terénnom špeciále.
Klasika pod kapotou
Pozrime sa však najprv na to, čo sa nemenilo. A to je v prvom rade jeho hnací agregát. Je ním prepracovaný 16-ventilový radový štvorvalec s označením 2.2 DI-D s maximálnym výkonom 110 kW, resp. 150 koní. Jeho objem je 2 268 kubických centimetrov, takže je to skôr 2,3-ka.
Dôležitejšie, než desatinné číslo je však fakt, že aj vďaka využitiu AdBlue má naozaj nízke emisie a spĺňa normu EURO 6d-TEMP. Parametrovo je inak porovnateľný s predchodcom s objemom 2,4 litra. Z hľadiska spotreby budete jazdiť s priemerom niekde okolo desiatich litrov a treba rátať s tým, že sedíte v aute, sprevodovanom s dôrazom na silu, nie na dynamiku a prevodovka sa navyše pri radení správa pomerne rozvážne.
V podstate ani z hľadiska jazdných vlastností na ceste sa z nášho pohľadu nová verzia, aj napriek všetkým úpravám, o ktorých ešte bude reč, príliš neodlišuje od predošlej. To je však skôr výhodou. Samozrejme, ak by sme na ňom nechali pôvodné terénne MT pneumatiky, tvrdili by sme niečo iné, na test sme ale mali obuté univerzálnejšie 18-palcové AT pneumatiky Nokian Rotiiva s rozmerom 265/60. Spomíname ich hlavne preto, že L200-ka bola s nimi na ceste až prekvapivo tichá a komfortná.
Ale na druhú stranu, zase neprekvapuje to až tak veľmi. Mitsubishi L200 patrilo vždy k pickupom s vyváženými jazdnými vlastnosťami, aj keď pri tomto type áut jednoducho treba rátať s faktom, že bez nákladu je zadná časť naozaj oveľa ľahšia a na prejazde nerovností to cítiť, rovnako ako pri ostrejšom prejazde zákrut. Takže vyššie uvedený prívlastok „komfortná“ treba brať do určitej miery s rezervou. Žiaden pickup nikdy nebude skutočne komfortný – a ak náhodou bude, už to nebude pickup.
Len pre zaujímavosť – pohon 4×4 Super Select-II, ktorý je naozaj „terénny“ a má aj uzávierku medzinápravového diferenciálu, pričom možno jazdiť s pohonom oboch náprav až do rýchlosti 100 km/h. Pri štvorkolkách nie je úplne štandardom, aby boli rovnako optimalizované pre jazdu po bežných cestách s nižšou trakciou a aj pre jazdu v náročnom teréne. Za to si L200 zaslúži plus.
Vylepšenia do terénu
V teréne máte na výber na voliči jazdných režimov aj offroadový program. Predpokladajme, že ste si ho zaradili a odbočili z cesty niekam do náročnejšieho terénu. Pozrime sa teda aspoň na niektoré vylepšenia verzie Mountain Sherpa, ktoré vám v ňom pomôžu.
Safari šnorchel je klasika – tak, ako sa vám nechce dýchať prach z cesty, nechce sa to ani autu, toto je pre expedičné jazdenie, kde sa ráta so stovkami kilometrov absolvovanými po nespevnených cestách nevyhnutnosť. Tento na L200-ke mal ale fakt zaujímavý zvuk, pri bežnej jazde nás vyložene bavilo počúvať „ako sa nadychuje“.
Ďalšia dôležitá vec je kompletné zakrytovanie podvozku – motora, prevodovky a nádrže. L200-ka je pomerne dlhé auto s veľkým rázvorom, čo – aj napriek o 50 milimetrov zvýšenému podvozku – znamená, že prejazdový uhol je limitovaný a ľahko s amôže stať, že „bruchom“ o niečo škrtnete. Tak nech sa aspoň možné škody zredukujú na minimum.
Aj pre jazdenie v náročnejšom teréne zväčša úplne stačí uzávierka medzinápravového a zadného diferenciálu a k tomu redukčná prevodovka. Mountain Sherpa má ako čerešničku na torte vzduchovú uzávierku predného diferenciálu. Tej prídete na chuť napríklad pri prejazde väčších bubnov, kde sa občas nevyhnete situáciám, keď budú v kontakte s podkladom len dve kolesá.
Ďalej máte vpredu 32-palcovú svetelnú LED rampu s ovládačom intenzity, ktorá má na maxime naozaj obrovský dosvit, meraný v stovkách metrov. Dozadu vám zo strechy svietia dve pracovné svetlá. Všetky prídavné svetlá sú Bushranger.
Samozrejme, vpredu nechýba navijak so syntetickým lanom. Syntetické laná sú tenšie, ale majú vysokú odolnosť proti oderu a v podstate sú pevnejšie ako oceľ. Sú vyrobené z polyetylénových vlákien, ktoré sú 14 krát pevnejšie ako oceľ a osemkrát ľahšie (presnejšie – majú menšiu hustotu).
Tieto vlákna sú známe pod „ľahko zapamätateľnou skratkou UHMWPE“. Vyrába ich len pár firiem, nájdete ich napríklad pod obchodným označením Dyneema alebo Spectra. Len pre zaujímavosť k ich vlastnostiam – vyrábajú sa z nich napríklad aj rukavice, v ktorých sa nemožno porezať alebo „ponožkové“ barefoot topánky s dlhou výdržou.
Ako lego
Pomerne drahou – a nie úplne nevyhnutnou – je úprava uzamykateľnej prekrytej korby s výsuvnou podlahou a rôznym uchytením/uskladnením značkového vyprosťovacieho náradia a podobne. Na pickupoch je praktické, že korbu si viete prispôsobiť takmer akémukoľvek účelu a niekedy si možno „na kolene“ vytvoríte úpravu presne na mieru vašim potrebám a navyše za menšie peniaze. Toto je – síce praktická – ale už trošku hračka.
V každom prípade – aj keď je cena upraveného auta výrazne nad cenníkovými cenami, nemožno mu uprieť, že vyzerá výborne a predovšetkým – prakticky všetky úpravy sú funkčné, naozaj posúvajú schopnosti auta pre jazdu v teréne do celkom iného levelu. Pritom sa L200 Mountain Sherpa nespráva nekomfortne ani na bežných cestách, nie je na nich extra hlučné a ani nemá prehnaný apetít – čím samozrejme nemyslíme, že „žerie iba vzduch“.
S troškou šťastia a s ľahšou nohou na plyne sa možno dostanete na jednocifernú spotrebu, skôr ale asi nie – a záleží aj na tom, čo na auto obujete. A ako sme už napísali vyššie – na terénnych pickupoch je skvelé, že si ich môžete vyskladať temer ako lego. My by sme napríklad na tejto verzii oželeli svetelnú rampu, pracovné svetlá by sme umiestnili niekam na prednú masku alebo do oblasti A-stĺpikov a na strechu by putoval strešný stan.
Ale ako sme už napísali – pickup si naozaj možno upravovať temer neobmedzene a úprava, pre ktorú sa rozhodli v Mitsubishi, je naozaj veľmi dobre premyslená a funkčná.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 305 |
Šírka (mm) | 1 815 |
Výška (mm) | 1 775 |
Rázvor (mm) | 3 000 |
Rozmery nákladného priestoru (mm) | 1 520×1 470 |
Objem palivovej nádrže (l) | 75 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 110 |
Najväčšia prípustná hmotnosť (kg) | 3 110 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 268 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150pri 3 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 2 250 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 171 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 9,7 |
Ceny a záruka | |
Základná cena modelu L200 | 27 790 Eur |
Cena testovanej verzie bez úprav Mountain Sherpa | od 38 190 Eur |
Záruka | 5 rokov |