Na jeden deň sme dostali šancu vyskúšať očakávané elektrické BMW X3, presnejšie BMW iX3. Za ten deň podarilo bez problému na ňom najazdiť takmer 500 kilometrov. Dobrou správou je to preto, že je to dôkazom toho, že auto možno rýchlo nabiť a má veľmi slušný dojazd.
Nenápadné
Keďže sme ho dostali zhodou okolností v mimoriadne mrazivom počasí, povedali sme si, že za ten deň môžeme na ňom rýchlo vyskúšať jednu vec, na ktorú sme boli naozaj zvedaví. Ako sa z hľadiska dojazdu bude auto správať, keď nočné teploty klesli výrazne pod desať stupňov nad nulou a aj tie denné zostávali niekoľko stupňov pod bodom mrazu.
Najprv sa však pozrime na auto z hľadiska dizajnu. Čisto elektrické BMW iX3 sa – až na pár drobných detailov podobá na svojho súrodenca bez „i“ v názve, ktorý má pod kapotou spaľovací motor. Spredu je asi najzásadnejším rozdielom čiastočne zaslepená maska a na kapote nájdete pár decentných štylistických detailov v modrom prevedení. V interiéri je to prakticky to isté. Mierne odlišná je grafika infotainmentu, štartovacie tlačidlo je modré a kde-tu sa objaví nápis iX3. To je všetko.
Z nášho pohľadu jednoznačne krok správnym smerom. Keď už tu máme mať elektromobily, nemusia nutne vyzerať extravagantne, majú to byť normálne „civilné“ autá na každodenné používanie. O tom, či sú na to vhodné, rozhoduje predovšetkým reálny dojazd a rýchlosť nabíjania. A ako je na tom v tomto smere testované auto?
To má pod kapotou elektromotor s výkonom 210 kW, resp. 286 koní a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Prvý údaj vyzerá „papierovo“ dobre, druhý už slabšie. V realite je to ale úplne inak. O tom však neskôr, venujme sa ešte chvíľu technickým údajom.
Auto má deklarovaný dojazd 450 kilometrov. Vďačí zaň 80 kWh batériám. Tie podporujú až 150 kW nabíjačky. V nich nabijete batériu z 10 na 80 percent približne za polhodinku. Ak však auto pripojíte na 11 kW verejnú nabíjačku alebo wall-box, musíte ho tam nechať celú noc. auto sa nabije z 10 percent na maximum približne za 7,5 hodiny. Maximálka BMW iX3 je elektronicky obmedzená na 180 km/h, na stovku auto zrýchli za 6,8 sekundy. A to hovoríme o aute, vážiacom vďaka batériám vyše 2,2 tony.
Elektromobil v zime
Pozrime sa teraz na jeho „zimný“ dojazd. Berte uvádzané hodnoty ako orientačné, aj keď sme s autom najazdili relatívne dosť kilometrov, mali sme ho predsa len krátku dobu. Ráno sme s ním pri teplote približne päť stupňov pod nulou absolvovali 30 kilometrovú trasu po relatívne prázdnom bratislavskom obchvate a k tomu pár kilometrov po cestách v centre mesta.
Jazdili sme s ním ako s bežným autom, takže sa muselo za ten čas vyhriať na teplotu 21 stupňov, rozmrazili sme okná a počúvali rádio. Priemerná spotreba za túto jazdu sa dostala niekam na hranicu 30 kWh, respektíve mierne nad ňu. Skúsili sme aj pri teplotách tesne pod bodom mrazu vyše 200-kilometrovú jazdu po diaľnici pri rýchlostiach okolo 120 km/h. Pri nej sa spotreba pohybovala okolo 28 – 29 kWh kWh na sto kilometrov. Keď sme sa vydali na okresky a čisto po nich najazdili asi 150 km rýchlosťami, blízkymi maximálnemu povolenému limitu, dostali sme sa na priemer okolo 24 – 25 kWh. Po relatívne voľných cestách v meste sme jazdili s priemerom okolo 22 až 23 kWh.
Deklarovaná priemerná spotreba BMW iX3 je 18,6 až 19 kWh. Z nášho pohľadu – a opäť pripomíname, že po jednom dni intenzívneho jazdenia a dobíjania – je udávaný dojazd 450 kilometrov pri teplotách pod nulou reálne nedosiahnuteľný. My by sme ho, samozrejme pri bežnej jazde povolenými limitmi a cestou rozdelenou viac-menej rovnomerne medzi mesto, okresky a diaľnice, odhadovali približne na 300 kilometrov, pričom sa nebudete ako šofér nijako výraznejšie obmedzovať.
Ak si teraz poviete, že bude nasledovať kritika a obvyklé frázy o „klamaní ohľadne dojazdu“ – tak to nie. Jazdili sme v pomerne veľkom chlade, absolútne sme sa neobmedzovali a pomerne veľkú porciu kilometrov sme najazdili po diaľniciach rýchlosťami, ktoré elektromobilom úplne nesvedčia, občas samozrejme aj mierne nad povoleným limitom.
Z tohto pohľadu testované auto veľkým dojazdom nešokovali, no ani nesklamalo. Hodnotili by sme ho ako primeraný. Pri väčšej porcii kilometrov v meste, citlivejšej práci s rekuperáciou a jarných teplotách veríme, že s reálnym dojazdom by sme sa dostali niekam na hranicu 350 – 380 kilometrov. Predpokladáme, že v priebehu roku sa ešte raz k tomu autu v dlhšom teste vrátime a sami sme zvedaví, čo potom napíšeme o reálnej spotrebe.
BMW iX3 má jedno dôležité obmedzenie – nie je to štvorkolka, poháňaná je zadná náprava. Auto váži už beztak dosť, takto inžinieri ušetrili približne 200 kilogramov.
Maximálny krútiaci moment 400 Nm nevyzerá práve šokujúco, v realite však jeho kombinácia (dostupný je prakticky od nulovej rýchlosti) s pohonom zadnej nápravy autu dáva naozaj skvelú dynamiku, z križovatky vystrelíte ako raketa. A k tomu máte k dispozícii vďaka batériám nízko umiestnené ťažisko a výborný podvozok – na tomto aute je skrátka naozaj radosť jazdiť. Nemáme radi klišé, ale nedá nám napísať, že toto auto stelesňuje pôvodnú DNA BMW. Je postavené pre potešenie z jazdy a vyložene orientované na šoféra.
Záver
A treba spomenúť ešte jednu dôležitú vec – cenu. Pri BMW to nezvykneme písať často, ale v tomto smere iX3 podlieza nielen takmer všetkých svojich konkurentov, ale dokonca je porovnateľné s cenami modelov so spaľovacími motormi.
Môžeme byť konkrétni. Naftové BMW X3 s porovnateľným výkonom, teda xDrive 30d (210 kW/286 k) stojí 58 650 eur. „Naše“ testované iX3 začína na cene 66 550 eur, rozdiel v cene medzi nimi je necelých 8-tisíc eur. Elektromobily nižšej strednej triedy sa od svojich spaľovacích súrodencov často líšia aj o 20-tisíc eur. A možno ešte jeden príklad – v polovici roku 2020 bola priemerná cena elektromobilu v Európe 42-tisíc eur. A to sa tam rátajú všetky triedy a veľkosti.
Po prvom krátkom zoznámení s BMW iX3 máme z neho veľmi pozitívny, príjemný dojem. Výborne jazdí, je tiché (a má svojský zvuk), dojazd – aj napriek rozdielu oproti deklarovanému – hodnotíme, vzhľadom na okolnosti, ako veľmi slušný a páči sa nám, že v BMW sa rozhodli, že elektromobil (aspoň teda tento) má vyzerať ako normálne auto, pretože „normálnym“ autom skrátka aj chce byť. Určite sa nám páči viac ako jeho excentrický opulentný súrodenec BMW iX. Pri tomto modelu sa naozaj tešíme na štandardný test, keď si tieto predbežné závery budeme môcť v kľude a detailnejšie overiť.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 734 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 891 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 668 |
Rázvor náprav (mm) | 2 864 |
Objem kufra (l) | 510 |
POhotovostná hmotnosť (kg) | 2 260 |
Technické údaje
Model | Bmw iX3 Impressive |
---|---|
Motor | synchrónny s permanentnými magnetmi |
Max. výkon (kW/k) | 210/286 |
Max. krút. moment (Nm) | 400 |
Prevodovka | jednostupňová |
Kapacita batérií (kWh) | 80 |
0 – 100 km/h (s) | 6,8 |
Maximálna rýchlosť km/h | 180 (el. obmedzená) |
Spotreba na 100 km (kWh) | 18,6 – 19,0 |
Spotreba počas testu (l) | cca 25 (február) |
Dojazd (km) | 450 – 459 |
Dojazd počas testu (km) | cca 300 (február) |
Čas nabíjania
Výkon nabíjačky | Čas |
---|---|
Nabíjačka 150 kW (80 %) | 34 min |
Domáce nabíjanie 11 kW (100 %) | 7,5 h |
Základná cena | od 66 550 € |
Cena test. auta | 72 894 € |