Test: Cupra Formentor - keď jazda naozaj baví

Formentor vo svojej najvýkonnejšej verzii dokáže na stovku zrýchliť za menej ako päť sekúnd a môže sa pochváliť krútiacim momentom 400 Nm. Škoda, že jeho zvuk týmto parametrom nezodpovedá.

07.03.2021 07:00
debata (2)
Tento typ karosérie niekde na hranici medzi... Foto: Jakub Šuplata
cupra2 Tento typ karosérie niekde na hranici medzi crossoverom a malým SUV, kríženým s kupé nazvali v Cupre CUV, teda Crossover Utility Vehicle

Cupra rozhodne nie je neznámym pojmom, na svete je už štvrťstoročie. Seat týmto názvom, zloženým zo slov „cup“ a „racing“, označoval výkonné deriváty svojich štandardných modelov. A to až do roku 2018, kedy sa Cupra osamostatnila ako svojbytná originálna značka.

V posledných rokoch je takéto osamostatňovanie sa v móde – takto sa oddelila od Volva ako samostatná značka výkonných áut Polestar, DS od Citroënu a takmer v rovnakom období oživil aj Renault legendárnu značku Alpine.

Zásah do čierneho

Ale späť ku Cupre. Tá sa uviedla najprv modelom Cupra Ateca, potom Leonom a následne prišlo to, na čo sme čakali – prvý samostatný model Cupry, ktorým je Formentor. A práve ten sme nedávno otestovali.

O tom, že sa naozaj vydaril, svedčí aj fakt, že hoci ide o úplne prvý samostatný model novej značky, dostal sa rovno do užšieho 7-členného finále súťaže o európske Auto roka (COTY – Car of the Year). A nielenže sa tam Formentor prebojoval, ale skončil dokonca na stupňoch víťazov. Získal napokon tretie miesto, pričom od druhého ho delil jediný bod!

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310
Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310
+10Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310

Ten, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, je „čerešničkou na torte“ v aktuálnej ponuke. Ide totiž o aktuálne najvýkonnejšiu verziu, ktorá sa môže pochváliť dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 310 koní, krútiacim momentom 400 Nm, dostupným v pomerne širokom otáčkovom spektre od dvetisíc až do 5 450 otáčok za minútu a pohonom 4×4, ktorý Cupra označuje ako 4Drive. V praxi to značí zrýchlenie na stovku za menej ako 5 sekúnd.

Silná a ešte silnejšia

Kým sa však k nemu dostaneme podrobnejšie, musíme upresniť, že onedlho už najvýkonnejšou verziou nebude. Cupra pred niekoľkými dňami totiž oficiálne potvrdila, že na trh príde model VZ5, ktorý bude mať po kapotou ikonický 5-valcový motor 2,5 TSI, ktorý využíva napríklad Audi Q3 RS. S ním bude mať Formentor výkon 390 koní (287 kW), maximálny krútiaci moment 480 Nm a na stovku zrýchli za 4,2 sekundy.

Údaje v digitálnom kokpite - bez ohľadu na... Foto: Jakub Šuplata
Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 Údaje v digitálnom kokpite - bez ohľadu na zvolený štýl - boli vždy veľmi jasne a zreteľné čitateľné.

Na stovku to však pod 5 sekúnd dá aj „náš“ testovaný 310-koňový Formentor. Pozrime sa naň podrobnejšie. Štyri koncovky výfukov vzadu už samy napovedia, že to nebude úplne bežné auto. Keď ho naštartujete (mimochodom tlačidlom, umiestneným priamo na volante), tak o tomto svojom prvom dojme z výfukov zapochybujete.

Zvuk má Formentor totiž pomerne nevýrazný, aj keď pripúšťame, že čiastočne nás pri hodnotení ovplyvnila Cupra Ateca. Tú sme mali možnosť krátko vyskúšať tiež v „štvorvýfukovom“ prevedení, avšak s tým rozdielom, že na koncovkách jej výfukov sa skvel dobre známy výraz „Akrapovič“. Rozdiel vo zvuku týchto áut bol tým pádom dosť počuteľný.

V kabíne

Ale Formentor môžete – opäť tlačidlom na volante – prepnúť aj do športového, respektíve ultimátneho „Cupra“ jazdného režimu, potom sa zvuk zmení (asi) k lepšiemu. Avšak umelým a trochu neprirodzeným spôsobom, ktorý môže tiež niekomu prekážať. Dôležitejšie je, že sa v týchto režimoch zmenia aj ďalšie veci, o tých však neskôr. Teraz ešte pár slov k interiéru.

Máte k dispozícii digitálny kokpit a k nemu samozrejme aj veľký infotainmentový displej. Vzhľad prístrojov priamo pred vodičom možno meniť nielen celkovo, ale prístrojový štít je rozdelený na tri oblasti, každú z nich si možno prispôsobiť. Tak, ako sa na športové auto patrí, údaje sú jasné a čitateľné, viac, než na vyumelkovanosť sa v tomto prípade myslelo na prehľadnosť, čo oceňujeme.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310
Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310
+12Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310

Sedadlá boli na to, ako športovo pôsobili, až prekvapivo komfortné, pritom však s výborným bočným vedením. Kufor má pomerne vysoko položenú hranu a nepatrí k najväčším, 420 litrov považujeme pri jeho rozmeroch za slušnú hodnotu. Priestor vpredu je dobrý, vzadu dostatočný, aj v oblasti hlavy, aj kolien, „rozvaľovať“ sa tam však príliš nebudete.

Keď budete jazdiť v „civilnom“ režime, tak sa tak auto bude aj správať – zvuk nič extra, sedadlá pohodlné, v kabíne ticho, podvozok komfortný. Proste auto skôr na vozenie sa, než na aktívne jazdenie. A pri takomto pohodovom „vození sa“ sme dosiahli priemer v meste mierne nad desiatimi litrami, mimo mesta približne o liter menej a aj na diaľnici pri jazde v rozpätí 100 až 130 km/h sme boli na spotrebe 9,5 litra, teda pomerne výrazne nad deklarovanými hodnotami.

Dve v jednom

Akonáhle však auto prepnete do športového, respektíve Cupra režimu, zmení sa nielen zvuk, ale aj celkové nastavenie auta. Už to rozhodne nebude o „vození sa“, ale o aktívnej a dynamickej jazde, zodpovedajúcej zrýchleniu pod piatimi sekundami. Podvozok stuhne, auto je aj pri ostrej jazde v zákrutách stabilné, riadenie je razom priamejšie, zvuk ostrejší a v zákrutách prídete na chuť aj účinným brzdám.

Štyri koncovky výfuku už o výkone auta niečo... Foto: Jakub Šuplata
cupra4 Štyri koncovky výfuku už o výkone auta niečo napovedajú.

Vpredu sme mali totiž obrovské príplatkové kotúče Brembo, za ktoré si priplácate viac než dve tisícky. Pri akcelerácii, ktorá vás dokáže poriadne zatlačiť do sedadiel, nemá rýchla prevodovka problém okamžite podradiť aj o dva stupne a vyššie otáčky potom dlží tak akurát dlho. V tejto verzii si jednoducho kupujete dve autá v jednom ( v porovnaní so základom tomu zodpovedá aj cena). Môžete s ním jazdiť pohodovo a kľudne a ono sa tomu bez problému prispôsobí, no stlačením jediného tlačidla sa z neho stane naozaj ostré športové auto, s ktorým si jazdu skutočne užijete.

A čo je pre nás tiež veľmi dôležité – v čase čoraz väčšej unifikácie áut je Formentor ľahko rozpoznateľný originálny model, ktorý nielen výborne jazdí, ale popri tom si dokázal zachovať dokonca aj v tejto dobe vlastnú jedinečnú tvár.

Rozmery, objemy, hmotnosti Cupra Formentor VZ 2,0 TSI 310 FIRST EDITION
Dĺžka (mm) 4 450
Šírka (mm) 1 839 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 528 (s lyžinami)
Rázvor (mm) 2 680
Objem batožinového priestoru(l) 420
Objem palivovej nádrže (l) 55
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 664
Technické údaje Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI 310 FIRST EDITION
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 984
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 228/310
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400/2 000 – 5 450
Prevodovka automatická DSG 7 st.
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,9
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 7,7
Spotreba (test) (l/100km) 10,0
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Cupra Formentor (1,5 TSI 150) 26 990 eur
Základná cena Cupra Formentor VZ 2,0 TSI 310 46 850 eur
Cena testovaného auta 55 410 eur

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Cupra #Cupra Formentor #test auta #Formentor
Články podľa značiek