
Nápad otestovať elektrickú verziu veľkej dodávky Mercedes eSprinter vznikol spontánne, keď sme v jednom s rozhovorov s jej importérom vyjadrili pochybnosť nad tým, aký zmysel vlastne dáva obrovská, vyše šesťmetrová dodávka s nákladným priestorom s objemom 11 kubických metrov, s ktorou aj podľa oficiálnych údajov výrobcu prejdete maximálne niečo vyše sto kilometrov. A keď to tvrdí oficiálne výrobca, tak v praxi sto bude určite menej, doplnili sme.
Na „posledný kilometer“?
Importér samozrejme „svoju“ dodávku obhajoval s odkazom, že je špeciálne zameraná, je to auto „na posledný kilometer“, s ktorým dopravujete náklad k odberateľovi v centrách miest a všade tam, kde sú, alebo v budúcnosti budú nízkoemisné, respektíve bezemisné zóny. A je to dokonalé auto pre kuriérske služby.
Tu sme sa opäť nezhodli v názore, či fakt kuriérskej službe bude stačiť „stokilometrové auto“. Bolo to z nášho pohľadu úpne iracionálne, akoby ste si kúpili štandardnú naftovú dodávku, ktorá má objem nádrže 10-litrov a navyše stojí viac než 70-tisíc eur. A tak sme k nášmu testu prizvali skutočného kuriéra, ktorý s nami testovaným autom jazdil jeden deň svoju štandardnú trasu s bežným nákladom. Jeho názor si prečítate v tomto teste nižšie.
Teraz je čas predstaviť elektrický Sprinter. Pokiaľ ide o priestor pre náklad, nemá oproti verzii so spaľovacím motorom nijaké obmezdenia, batérie sú totiž hlavne pod podlahou, čo je fajn pretože znižujú ťažisko pomerne vysokého auta, čo sa pozitívne prejavuje pri jazde zákrutami. Teda, prirodzene, s autom naloženým do polovice balíkmi asi nikto v zákrutách nejazdí štýlom, aby tento rozdiel postrehol, no s prázdnym autom je naozaj cítiť.
Chce to väčšiu kapacitu
Batérie majú základnú (užitočnú) kapacitu 35 kWh, ďalších 6 kWh si akumulátor necháva ako núdzovú rezervu. Za príplatok môžete mať akumulátor s užitočnou kapacitou 47 kWh, čo vám na dojazde pridá ďalších približne 50 kilometrov. Daňou zaň je však nielen pomerne výrazné navýšenie ceny vozidla, ale zároveň približne o 150 kilogramov klesne aj jeho užitočné zaťaženie.

Akumulátory dodávajú energiu asynchrónnemu elektromotoru s výkonom 85 kW, respektíve 116 koní, prevodovka je jednostupňová s pevným prevodovým pomerom. Batérie nabijete jednosmerným prúdom so štandardným maximálnym výkonom 20 kW za niečo vyše hodinu, so striedavým prúdom rátajte so šiestimi hodinami.
Pokiaľ sme jazdili s kuriérom, reálna spotreba sa dostala približne na úroveň 33 kWh s nákladom s hmotnosťou okolo 400 kg. Reálny dojazd bol niekde pod sto kilometrami, no keď ste sa blížili k hranici, auto vás začalo upozorňovať a znižovať výkon.
Nenabijete ho všade
Pravdou je, že takýto dojazd kuriérskej spoločnosti stačí. Ako sme zistili, mestskí kuriéri vo väčších spoločnostiach majú totiž tak malé rajóny, že v priemere medzi jednotlivými zastávkami prejdú nanajvýš niekoľko stoviek metrov. Náš „testovací“ kuriér napríklad za deň rozviezol približne 140 zásielok a nenajazdil pritom ani 20 kilometrov. Na druhú stranu – pri tomto štýle toho ani veľa „nenarekuperujete“, neustále rozjazdy energiu uberajú dosť. Takže po takomto dni bola spotreba približne 34 kWh, čiže reálny dojazd sa pohyboval mierne pod stokilometrovou hranicou.
A ďalší problém vzniká s nabíjaním. Máloktorá firma má vo dvore rýchlonabíjačku, ak tak, maximálne wall-box. A skúste s autom, vysokým takmer 2,1 metra vojsť do podzemnej garáže nákupného centra a s dĺžkou vyše 6 metrov je problém zaparkovať aj pri bežných rýchlonabíjačkách, ktoré sú vonku. Takže ste de facto odsúdení na firemné nabíjačky, čo pri tak malom dojazde znamená ďalší problém, pretože sa (zväčša) musíte kvôli dobíjaniu vracať na východzie miesto.
Ako hodnotí jazdné vlastnosti auta kuriér Slavomír Šiška
Pri elektrickom Sprinteri oceňujem veľký batožinový priestor, ktorý nijako nie je obmedzený batériami pod podlahou a tiež jeho stabilitu, či už je prázdny, alebo naložený. Taktiež pozitívne hodnotím jazdnú dynamiku, s elektromotorom sa to auto správa takmer ako osobné s vyššou kubatúrou. Ľahšie a rýchlejšie sa rozbiehate, jednoduchšie sa zaraďujete do pruhov.
Ako mierne negatívum vnímam trochu vyššiu zaobstarávaciu cenu a v porovnaní s verziami s pohonom zadnej nápravy o niečo menší „rajd“. Z hľadiska mestského kuriéra dojazd nie je až tak obmedzujúci, pretože my v priemere najazdíme 50 až 60 kilometrov za deň. No v zime, keď používame kúrenie a viac svietime, to už občas môže byť trochu „na hrane“.
Taktiež oceňujem aj takú drobnosť, akou je z pohľadu kuriéra dobre zvolená drsnosť podlahy. Keď naložíze balík, môžete ho po nech „šuchnúť“ ak zvýšite silu, no je dosť drsná na to, aby vám všetok uložený náklad pri každom rozbiehaní sa z križovatky nelietal po korbe. Drobnú výhradu mám k uchyteniu rezervy v nákladnom priestore. Jej kryt má ostré hrny, čo môže občas poškodiť balíky. Ale vraj už onedlho naň bude k dispozícii plastový ochranný kryt.
Záver
My sa s týmto hodnotením môžeme stotožniť s tým, že k testovanému kusu sme mali ešte jednu výhradu – počas jazdy nevydával žiadny zvuk a to dokonca ani po zaradení spiatočky. To je pri aute, často sa pohybujúcom medzi chodcami po chodníkoch naozaj nebezpečné, pretože ho prakticky neregistrujú.
Importér nám povedal, že ide o jeden z prvých kusov, pri ktorých nebolo možné ozvučenie doobjednať, v súčasnosti by už malo byť v základnej výbave. Z nášho pohľadu však malo byť v základnej výbave už prvého auta, ktoré vyšlo na cesty. Taktiež nám chýbali madlá, ktorých by sa bolo možné chytiť pri nastupovaní do relatívne vysoko položenej kabíny.

Sprinter – aj v elektrickej verzii – môže byť najmä v centrách miest praktická dodávka, pretože umožní v budúcnosti prístup do nízkoemisných a bezemisných zón. Ale vrátime sa k tomu, čím sme začali. Rátajme s reálnym dojazdom 90 kilometrov, čo naozaj značí, akoby ste si kúpili Sprinter so spaľovacím motorom, ktorý má objem nádrže 10 – 12 litrov. A chceli by zaň 70-tisíc.
Je to jednoducho daň za emisnú politiku, ak by nebola v Európe taká prísna, toto auto, pomáhajúce znižovať aj celkový emisný koš, by inak nemalo najmenší dôvod existovať. Možno ak by malo dojazd aspoň 250 – 300 kilometrov, ako niektorí jeho konkurenti, dávalo by väčší zmysel. No pri súčasnej konštrukcii by to znamenalo tak výrazné obmedzenie užitočného zaťaženia, že by ako dodávka toto auto vlastne prestalo plniť svoj účel.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Mercedes eSprinter |
---|---|
Dĺžka (mm) | 6 088 |
Šírka (mm) | 2 175 (sklop. zrkadlá) |
Výška (mm) | 2 079 |
Rázvor (mm) | 3 924 |
Objem nákladného priestoru (m3) | 11 |
Výška nákladného priestoru (mm) | |
Šírka nákladnej plochy/šírka medzi podbehmi (mm) | 1 787/1 412 |
Dĺžka nákladnej plochy (mm) | 3 272 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 494 |
Užizočné zaťaženie (kg) | 1 006 |
Technické údaje | Mercedes eSprinter |
---|---|
Typ motora | asynchrónny elektromotor |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 85/116 pri 3 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 415 pri 9 001 |
Prevodovka | 1-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Spotreba (kWh, kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 34,2 |
Kapacita batérií (kWh) | 35 |
Zrýchenie 0 – 100 km/h (s) | – |
Maximálna rýchlosť km/h | 120 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 34,2 |
Spotreba počas testu (kWh) | cca 31 (február/marec) |
Dojazd (km) | 120 |
Dojazd počas testu (km) | cca 95 (február/marec) |
Čas nabíjania | |
---|---|
Nabíjanie jedmosmer. prúdom, (20 kW, 0 – 80 %) | 70 min |
Nabíjanie stried. prúdom (7,4 kW, 100 %) | 6 h |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Mercedes eSpinter | 64 986 eur (s DPH) |
Cena testovaného auta | 70 704 eur (s DPH) |