Toyota Yaris štvrtej generácie získala cenu Európske auta roka už po druhý raz. Prvýkrát sa to podarilo v roku 2000 jej prvej generácii. Odvtedy sa však automobilový svet výrazne zmenil a zisk tohtoročného primátu je dôkazom, že v Toyote vedia, v čom musí vynikať auto určené pre starý kontinent.
Napriek rastúcej popularite SUV a crossoverov sa triede malých áut stále darí držať krok s módnou kategóriou vozidiel so zvýšeným podvozkom a vzhľadom evokujúcim teréne ambície. Toyota onedlho ponúkne aj verziu Yaris Cross, ktorá splní presne tieto požiadavky, no tradičný Yaris má všetky prednosti segmentu B. Sú to kompaktné rozmery, dostatočne dlhý rázvor kolies, malý polomer otáčania a v súčasnosti žiadaný hybridný pohon.
Sebavedomý vzhľad
Dizajnéri novej generácie Toyoty Yaris chceli dať jasne najavo, že aj mestské auto môže vzbudzovať pocity, ktoré evokujú športovú dynamickú jazdu. Spredu to dokazuje unikátne vytvarovaná maska chladiča, ktorú dopĺňajú Bi-LED hlavné svetlá. Zboku badať zjavný zámer umiestniť kolesá čo najviac do rohov karosérie. Okrem predĺženia rázvoru sa tým skrátili aj previsy.
Pri pohľade zozadu rozširujú auto masívne blatníky a zadné LED svetlá prepojené čiernym pásom, ktorý ešte zvýrazňuje LED trubica. Široká načierno lakovaná vložka zadného nárazníka ladí s čiernou strechou a spomínaným pásom prepájajúcim svetlá.
Príkladný interiér
Na predných sedadlách nájde vodič aj spolujazdec dostatok miesta aj niekoľko praktických odkladacích priestorov. Okrem plytkej schránky v lakťovej opierke, si možno rôzne drobnosti odložiť pred radiacu páku, pod osempalcový displej informačno-zábavného systému aj nad schránku pred spolujazdcom. Na auto zo segmentu B je to nadpriemer odkladacích priestorov.
Jednoznačnú pochvalu si zaslúži aj panel ovládania klimatizácie, ktorý využíva otočné ovládače a klasické tlačidlá. Rovnako tlačidlami sa zapína a vypína aj vyhrievanie sedadiel. Na volante sa ovláda adaptívny tempomat, funkcie multimédií a palubný počítač v prístrojovej doske. Tú tvorí dvojica digitálnych ukazovateľov a displej v strede. Napriek inovatívnemu dizajnu je prístrojový štít prehľadný a pasuje k celkovému zjavu auta.
Sedadlá sú čalúnené kombináciou kože a látky a sú pohodlné. Bočné vedenie je dostatočné a telu poskytuje oporu aj v zákrutách. Na zadných sedadlách je menej miesta, ako sme očakávali vzhľadom na 2 560 mm dlhý rázvor. Prístup k nim sťažuje aj pomerne malý otvor a dvere sa dajú otvoriť len v oveľa ostrejšom uhle aj tie predné. Kto plánuje na zadných sedadlách voziť deti v detských sedačkách, mal by túto skutočnosť zvážiť.
Je jasné, že dospelí nebudú mať vzadu prebytok miesta. Platí to o priestore nad hlavou aj pred kolenami. O pohodlí budú môcť hovoriť maximálne stredne vysoké postavy a, samozrejme, len ak budú vzadu sedieť iba dvaja pasažieri. Batožinový priestor má objem 286 litrov, čo Yaris radí k priemeru v triede. Pozitívom je, že pod dnom kufra je miesto pre dojazdovú rezervu.
Jazda s úsmevom na tvári
Keby niekto pochyboval, či si Toyota Yaris zaslúži titul Európske auto roka, tak jazdnými vlastnosťami ho presvedčí, že ocenenie jej prináleží oprávnene. Kombinácia benzínového 1,5-litrového trojvalca a elektromotora posiela k predným kolesám 85 kW (116 k) výkonu. Hybridná sústava spolupracuje s automatickou prevodovkou e-CVT, ktorá síce pracuje na princípe variátora s kontinuálnou zmenou prevodu, no je špeciálne upravená pre hybridný pohon.
Hoci zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 175 km/h, Yaris zďaleka nepôsobí pomalými dojmom. Elektromotor, ktorý asistuje pri rozjazdoch a zrýchlení, dodá autu potrebný odpich pri prudšej akcelerácii. Vodič si okrem toho vie prispôsobovať reakciu motora a prevodovky voľbou jazdných režimov. Popri normálnom vie zvoliť umiernený režim Eco a dynamický Power.
Ak má pocitové zrýchlenie navodzovať dojem športovej jazdy, musí mu sekundovať aj nastavenie podvozka. A presne to je aj prípad Toyoty Yaris. Pruženie je tuhé a riadenie presné. Škoda len príplatkových sedemnásťpalcových kolies, ktoré nie sú dobrou voľbou na slovenské cesty. O palec menšie kolesá by lepšie odfiltrovali nerovnosti vozovky a v kabíne by ich bolo menej počuť.
Odhlučnenie by sme vo všeobecnosti označili za priemerné. Pri jazde po diaľnici prenikal do kabíny aerodynamický šum od spätných zrkadiel. Pri potrebe vyšších otáčok bolo zreteľne počuť, že pod kapotou pracuje trojvalec, ktorý dal o sebe občas vedieť aj vibráciami. Naopak, pri jazde čisto na elektrinu bolo počuť len jemné bzučanie elektromotora. Yaris má aj režim EV, ktorý pri dostatočnom nabití akumulátora, umožní aj krátku elektrickú jazdu.
Väčšinu záujemcov o hybridnú verziu bude pravdepodobne lákať spotreba paliva. V meste aj na okresných cestách sme jazdili pod hranicou 4,5 litra benzínu na 100 km, čo je vynikajúci výsledok, ak uvážime, že sme mali obuté zimné pneumatiky a teploty počas testovania neprekročili 10 °C. Na diaľnici pracuje prevažne spaľovací motor a pri rýchlosti 130 km/h dosahuje 2 300 ot./min. Vtedy spotreba osciluje na hranici šiestich litrov. Celkovo sme jazdili s priemernou spotrebou 4,6 l/100 km.
Záver
Toyota Yaris je malé auto, ktoré vyniká v spotrebe paliva a v jazdných vlastnostiach nachádza súperov len ťažko. V niektorých parametroch za konkurenciou zaostáva, no všetko doháňa bohatou bezpečnostnou výbavou. Na palube je už v základnej verzii predkolízny asistent, adaptívny tempomat, systém udržiavania v jazdnom prúde, systém rozpoznávania dopravných značiek, detekcia únavy vodiča a automatické prepínanie diaľkových svetiel. Základná verzia s litrovým trojvalcom a päťstupňovou manuálnou prevodovkou pritom začína na cene 12 490 eur.
Hybridná verzia v základnej výbave Active stojí 16 490 eur. Za ňou nasleduje výbava Comfort, ktorá ponúka aj možnosť doplniť auto balíkmi Style a Tech. Tie obsahujú 16-palcové disky kolies, hlavné Bi-LED svetlá, zadné, hmlové aj smerové LED svetlá, vyhrievané predné sedadlá, digitálny rýchlomer aj otáčkomer, osempalcový dotykový displej infotainmentu a elektrické otváranie zadných okien.
Vrcholom ponuky je výbava Priemere Edition, ktorá zahŕňa 17-palcové disky kolies, head-up displej premietajúci údaje na čelné sklo, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, ambientné osvetlenie interiéru a vyhrievanie volantu. Vtedy sa cena vyšplhá na 19 990 eur. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia 100 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 940 |
Šírka (mm) | 1 745 |
Výška (mm) | 1 500 |
Rázvor (mm) | 2 560 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 085–1 160 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 615 |
Objem batožinového priestoru (l) | 286/947 |
Objem palivovej nádrže (l) | 36 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový |
Zdvihový objem (cm3) | 1 490 |
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Maximálny výkon spaľovacieho motora (kW/k pri ot/min) | 68/92 pri 5 500 |
Maximálny krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm pri ot./min) | 120 pri 3 600–4 800 |
Kompresný pomer | 14 : 1 |
Maximálny výkon elektromotora (kW/k) | 59/79 |
Maximálny krútiaci moment elektromotora (Nm) | 141 |
Maximálny výkon hybridného systému (kW/k) | 85/116 |
Typ akumulátora | lítiovo-iónový |
Prevodovka | automatická e-CVT |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 |
Kombinovaná spotreba paliva podľa WLTP (l/100 km) | 3,8–4,9 |
Kombinované emisie CO2 podľa WLTP (g/km) | 85–112 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 12 490 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 16 490 EUR |
Cena testovaného auta | 19 990 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |