Možno na úvod tohto testu pár slov k jeho nadpisu. V článkoch a testoch nového Tucsonu sa veľmi veľa hovorí o jeho revolučnosti, excentrickom dizajne, technických inováciách a podobne. Niekto by z toho mohol mať pocit, že najnovšia generácia tohto SUV je kombináciou nápadného extravagantného zovňajšku a interiéru kozmickej lode. A podľa niektorých fotografií, kde je nasvietený tak, že vynikne každý jeho prelis a ostrá hrana, naozaj môže budiť tento dojem.
Ale – a z nášho pohľadu našťastie – to tak nie je. Tucson sa, možno s výnimkou prednej masky, ktorá je naozaj neprehliadnuteľná nielen kvôli už zmieneným parametrickým svetlám, ale aj svojej pomerne komplikovanej štruktúre, nesnaží zaujať prvoplánovo tak, ako napríklad Toyota C-HR a tým pádom sa ani tak rýchlo neopozerá. (V tmavších farbách dokonca zaujímavý tvar jeho karosérie trochu zaniká, určite mu viac svedčia svetlejšie odtiene, než nejaká čierna.)
Zaujímavý dizajn
Budete ho objavovať postupne, jeden originálnym prvok za druhým a postupne im prichádzať na chuť. A objavovať je naozaj čo, aj vďaka množstvu dizajnových a technologických vychytávok skončilo toto auto napokon v ankete o slovenské Auto roku 2021 na druhom mieste, hneď za víťaznou Octaviou.
Asi najviac sa pri ňom hovorí o jeho „neviditeľných svetlách“ Parametric Hidden Lights. Ak sú vypnuté, splývajú s trojuholníkovou štruktúrou masky, sú vlastne jej plynulým rozšírením, de facto sú v nej schované a naozaj temer neviditeľné.
Profil Tucsonu je aerodynamický, čo zvýrazňuje chrómová lišta okien, boky zdobia dva pomerne masívne prelisy, pričom jeden končí v predných dverách, druhý začína v zadných a tiahne sa smerom ku kufru. Pomerne masívna chrómová lišta okien sa navyše v zadnej časti zvažuje dozadu pod uhlom, ktorý jej trochu prepožičiava módny skosený tvar kupé. K ďalším dizajnovým zaujímavostiam patrí „neviditeľný“ zadný stierač a do zadného skla zapustené logo.
Pokiaľ ide o rozmery, nový model oproti predchodcovi nepatrne vo všetkých smeroch narástol. Je o 20 mm dlhší, o 15 širší a o päť vyšší. Rázvor náprav sa natiahol o centimeter. Napriek tomu sa trochu zmenila architektúra kabíny, ťažiť z toho budú najmä cestujúci vzadu, ktorí majú v oblasti kolien podstatne viac miesta.
Interiér je temer rovnako revolučný ako zovňajšok auta. Infotainmentový stredový displej úplne postráda hardvérové tlačidlá, nájdete ich pár ešte v stredovom tuneli a samozrejme aj na multifunkčnom volante. Zmizli aj analógové prístroje, prednosť dostal virtuálny kokpit, tiež s 10,25-palcovou obrazovkou. Spracovanie interiéru je na veľmi dobrej úrovni, pravdou ale je, že dizajnéri mohli trochu viac zapracovať na vnímanej kvalite.
Tým nechceme povedať, že by boli použité výrazne lacné materiály, alebo „odfláknuté“ spracovanie, v oboch smeroch autu niet čo vytýkať. Skôr z hľadiska použitých farieb a absencie prvkov, zvýrazňujúcich jeho originálne línie, ktoré takto trochu zanikajú.
Na prvý pohľad si to možno človek ani nevšimne, ale pozrite sa na fotky interiéru, ako je stredový displej hladko a prirodzene zapracovaný do stredovej konzoly, ktorá zas prerastá nielen do stredového tunela, ale aj do palubnej dosky a tá zas plynulo prechádza do výplní dverí. Je to fakt elegantné, ale nie na prvý pohľad.
A keď sme už pri interiéri – chválime kvalitu spracovania sedačiek, vrátane dobrého bočného vedenia a to, že šofér môže ovládať sedačku spolujazdca aj tlačidlami na jej boku. Nechýba ani airbag medzi vodičom a spolujazdcom, ktorý je po novom jednou z dôležitých vecí, pomáhajúcich autám dosiahnuť päťhviezdičkové ohodnotenie v nových prísnejších testoch Euro NCAP. A všimnite si aj volant, ktorý je pomerne atypicky štvorramenný. Vyzerá zaujímavo, z hľadiska užívateľského komfortu nás ani extra nenadchol, ani nám nijako neprekážal, chvíľku si naň treba zvykať.
Technologické vychytávky
Ďalšie inovácie sa týkajú technológií. Tucson má nový asistent pre odbočovanie v križovatke, ktorý registruje pri odbočovaní doľava „neviditeľné“ protismerné vozidlá v zákryte stĺpikov a v prípade rizika stretu aktivuje autonómne brzdy.
Inteligentný tempomat odteraz upravuje rýchlosť aj na základe profilu trasy a dopravného značenia. Systém sledovania mŕtveho uhla zobrazuje vozidlá po stranách priamo na prístrojovom paneli a v prípade núdze aktivuje brzdy a zasiahne do riadenia.
Ďalšou inováciou je parkovací asistent, ktorý zvládne manévre úplne svojpomocne. Pri pohone všetkých kolies HTRAC je novinkou systém Terrain Modes. Umožňuje prispôsobiť trakčné vlastnosti pre rôzne terénne povrchy – blato, piesok a sneh. A super je, že tlačidlom v stredovom tuneli si viete zamknúť pohon 4×4 v pomere 50:50.
Tucson sme mali na pár hodín v rámci „prvej ochutnávky“ požičaný už v polovici decembra. Vtedy sme sa však jeho jazdným vlastnostiam a spotrebe príliš nemohli venovať, pretože sme na ňom najazdili len pár desiatok kilometrov. V polovici marca sme ho dostali na štandardný týždňový test a tak už k tejto téme vieme povedať viac.
Na Tucsone je zaujímavé, že ponúka výlučne motory s objemom 1,6 litra. Zato výber je široký. Môžete mať klasické benzínové aj naftové, potom mild hybridy, onedlho príde plug-in hybrid a pri všetkých motorizáciách aj pohon 4×4. Prevodovku môžete mať klasickú 6-stupňovú manuálnu, inteligentnú 6-stupňovú manuálnu prevodovku (iMT) alebo 7-stupňový dvojspojkový automat.
My sme testovali 100 kW diesel vo výbave Style so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom. Pochváliť môžeme podvozok, s ktorým bolo auto pomerne isté aj pri ostrejších prejazdoch zákrut, pričom ste ale vôbec nemali pocit, že by bol prehnane tvrdo naladený. Ale zas – úplne komfortným by sme ho nenazvali, pokiaľ máte model s možnosťou meniť jeho nastavenie, tak v športovom režime nám už pripadal značne nekomfortný a pri testovanom motore tento režim aj vcelku zbytočný. Veľmi dobre si poradil aj s prejazdmi nerovností, do kabíny sa žiadne rázy neprenášali. Tá navyše bola dobre odhlučnená, aj keď bolo počuť, že pod kapotou máte naftový agregát.
Bez väčších slabín
Dobrý pocit sme mali aj zo 7-stupňového automatu, pri rozbehu auto reaguje promptne, bez omeškania. Ani pri dynamickejšej jazde do kopca nemal Tucson problém s radením a podraďovaním, pri potrebe zrýchľovania vo vyšších rýchlostiach, povedzme niekde nad 80 km/h to už bolo trochu slabšie, ale stále v norme. Na druhú stranu, nejaký ten naftový dvojliter by pre istú skupinu záujemcov bol určite vítaným spestrením.
Dobre hodnotíme spotrebu, kde neboli žiadne výrazné rozdiely. V meste sme jazdili s priemerom okolo 6,5 litra, po okreskách od 5,5 do 6 litrov a na diaľnici, keď sme jazdili zväčša od 120 do 150 km/h, sme sa s priemerom pohybovali od 6,4 do 6,7 litra.
V každom prípade – jazdné dojmy z nového Tucsonu sú príjemné, ak by sme auto mali zhodnotiť jedným slovom, povedali by sme – kultivované. Čo chválime, je naozaj široká ponuka motorov, k tomu poctivá štvorkolka na výber prakticky ku každému z nich. To sa dnes už tak často nevidí.
Zaujala nás aj taká drobnosť, ako výpomoc kamier pri zmene jazdného pruhu alebo odbočovaní. Ak ste aktivovali blinker, tak do „budiku“ v prístrojovej kaplnke sa vám na príslušnej strane premietol obraz z kamery, snímajúci situáciu za autom. Tucson v ultrakonkurenčnej kategórii SUV už pár rokov patrí k najväčším bestsellerom a myslíme, že novou generáciou túto svoju pozíciu na konci roku 2021 len potvrdí.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Hyundai Tucson 1,6 CRDi Mild Hybrid 4×4 |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 500 |
Šírka (mm) | 1 865 |
Výška (mm) | 1 650 |
Rázvor (mm) | 2 680 |
Objem batožinového priestoru (l) | 546 |
Objem palivovej nádrže (l) | 54 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 590 – 1 729 |
Technické údaje | Hyundai Tucson 1,6 CRDi Mild Hybrid 4×4 |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 598 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k)pri ot./min | 100/1363 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 320/2 000 – 2 250 |
Prevodovka | 7DCT, dvojspojková AT |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,6 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,7 – 6,0 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,2 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Hyundai Tucson (1,6 T-GDi 4×2 6MT) | 21 990 eur |
Základná cena Hyundai Tucson 1,6 CRDi 4×2 6MT | 25 590 eur |
Základná cena Hyundai Tucson 1,6 CRDi Mild Hybrid 4×4 7DCT | 31 990 eur |