S Kiou e-Niro jazdíme už piaty mesiac. Samozrejme, bez nabíjania to nejde. Práve z neho majú potenciálni záujemcovia o elektrické autá najväčšie obavy. A nie sú neopodstatnené. Nabíjanie je v porovnaní s tankovaním benzínu, nafty či LPG tak trochu chaos, pripomínajúci platby za mobilnú komunikáciu spred pár rokov. Sú tu balíky, paušály, programy, tarify a rôzne obmedzenia. Kým s bežným autom môžete zastaviť na akejkoľvek čerpacej stanici, natankovať palivo, okamžite vedieť cenu a zaplatiť priamo v pokladni hotovosťou alebo platobnou kartou, pri nabíjaní to neplatí. Musíte sa registrovať, cena je takmer anonymná a vaša nabíjacia karta platí len v konkrétnej sieti nabíjacích staníc. A to nehovoríme o dobíjaní v zahraničí, kde potrebujete rooming.
Hlavolam ako pri operátoroch
A potom sú tú bežné nabíjačky na striedavý prúd (AC), výkonnejšie na jednosmerný prúd (DC) a jednosmerné ultrarýchle nabíjačky. To všetko má vplyv na možnosti nabíjania, rýchlosť nabíjania a na cenu nabíjania. Ak sa nechcete stať otrokom nabíjacieho „chaosu“, je najlepšie vlastniť elektromobil len v prípade, že máte garáž alebo parkovacie miesto s možnosťou nabíjania. Tí ostatní, ktorí žijú na sídliskách a parkujú pred domom, sú totiž odkázaní na sieť nabíjacích staníc. Na Slovensku sa síce rozrastá, ale podobne ako v mnohých krajinách Európy, nie tempom, ktoré zodpovedá rastúcemu počtu elektrických áut na cestách. V nevýhode sú obyvatelia východného a južného Slovenska. Najmä juh je z hľadiska nabíjacej infraštruktúry bielym miestom na mape.
Jednoducho, sieť sa šíri od Bratislavy, kde sú možnosti relatívne dobré, cez severe smerom na východ. Čím viac sa vzďaľujete, tým nabíjacia infraštruktúra redne. Aj v Bratislave sa vám už ale môže stať, že nabíjacia stanica je po vašom príchode obsadená. Platí to najmä o tých, kde možno energiu načerpať zdarma. Tu je doslova nával. Milujú ich totiž „ elektrotaxikári“. Navyše, jeden stojan zvládne pri rýchlom nabíjaní (DC) len jedno auto, takže sa nespoliehajte na to, že má dva alebo tri káble. Ide len o odlišné konektory (CCS, Chademo…). Naša skúsenosť je taká, že bezplatné nabíjačky, často „haprujú“. Po pár minútach nabíjanie samovoľne skončí, alebo je ich výkon nižší ako by mal. Spoľahnúť sa na ne teda príliš nedá. Prípadne vás ktosi od nabíjania odpojí, keď má pocit, že nabíjate pridlho.
Najlepšie nabíjačky sú tie platené
Lepšie je preto voliť platené nabíjačky, ktoré sú takmer vždy v dobrej „kondícii“ a dá sa na ne spoľahnúť. Pri dlhej ceste je to priam nevyhnutnosť. My sme využívali sieť nabíjacích staníc ZSE Drive, ktorá sa rýchlo rozrastá. Mobilná aplikácia v smartfóne vám ukáže, či je nabíjací stojan voľný a tiež ponúka bezplatnú možnosť rezervovať si vopred čas nabíjania. Ak však tento termín nevyužijete, platíte pokutu šesť eur. Platiť môžete aj za parkovné. To vtedy, ak presiahnete určený čas nabíjania. Účtujú sa tri eurá. Pri pomalom AC nabíjaní máte zdarma k dispozícii zväčša 180 minút, pri DC nabíjaní (50 kW) 90 minút a pri ultranabíjačkách 60 minút. Takže si treba merať čas.
Toto opatrenie je ale múdre, pretože zamedzuje nekorektnému blokovaniu nabíjacích staníc. A koľko to vlastne stojí? Tak to je „vysoká matematika“. Ceny elektrickej energie sa totiž pohybujú v obrovskom rozpätí, takom, o ktorom sa vám pri benzíne a nafte ani nesníva. Od nula eur za 1 kWh na bezplatných nabíjačkách cez 0,09 eur doma až po 0,59 € eur pri najdrahšom ultranabíjaní pre neregistrovaných zákazníkov. A to nehovoríme o nabíjačkách siete Ionity, kde vás vyjde jedna kilowatthodina 0,79 eura. Dôležité je preto vedieť, koľko mesačne najazdíte a vybrať si vhodný nabíjací program, ktorý pripomína už spomínané paušály mobilných operátorov.
Zvoliť treba správny program
My sme využívali program ZSE Drive Partner s mesačným poplatkom 9 €. Určený je pre ľudí, ktorí jazdia každodenne, ale zas veľa nescestujú. Potom stojí AC nabíjanie 0,09 €, DC nabíjanie 0,29 € a ultranabíjanie 0,39 € za jednu kWh. Program Flat za 69 eur vás oprávňuje využiť mesačne 400 kWh na rýchlych a ultrarýchlych nabíjačkách, pričom nabíjanie AC je neobmedzené. Kilowatthodina potom vychádza na 0,17 eur a aj po prekročení paušálu je to stále slušných 0,19 eur. To je ponuka pre elektromobilistov s vysokým nájazdom kilometrov, minimálne 1 500 za mesiac.
A teraz sa vráťme k našej testovacej Kii e-Niro s batériami s kapacitou 64 kWh, ktorá podporuje nabíjanie výkonom až 100 kW. To je samozrejme veľká výhoda, pretože skracuje čas strávený na nabíjacích staniciach. Tak jednoduché to ale nie je. Oficiálne údaje, ktoré hovoria o tom, že na nabíjacej stanici by ste mali dobiť e-Niro z 0 na 80 % kapacity za 75 minút a na ultranabíjačke s výkonom najmenej 100 kW za 54 minút, vychádzajú z ideálnych podmienok. Tie ale zväčša neexistujú. Do času tak vstupuje hneď niekoľko faktorov. Tým najzásadnejším je počasie. V zime sa účinnosť nabíjania znižuje. K času si tak môžete pripočítať minimálne 20 %.
Nabíjanie trvá vždy dlhšie
A potom je tu známy problém, že čím je batéria viac nabitá, tým viac sa nabíjanie spomaľuje. Posledných 20 % tak „tlačíte“ do auta skoro tak isto dlho, ako keby ste nabíjali akumulátor z 20 na 80 %. Preto v podstate nemá význam nabíjať batériu na 100 %, zvlášť na DC nabíjačkách, kde je váš čas najviac obmedzený a za každú začatú hodinu platíte parkovné. Preto je dobré investovať do batérie s vyššou kapacitou, keďže aj bez zvyšných 20 %, ktoré by ste nabíjali neúmerne dlho, máte dostatočný dojazd. Zvlášť v zime to oceníte. Lenže zaujímavá je skúsenosť, že ani na najvýkonnejších nabíjačkách s výkonom až 350 kW, aké sú v Btratislave, Budči alebo v Beladiciach, nepresiahol okamžitý nabíjací výkon nikdy viac ako 55 kW. To ani v prípade, že sme batériu nabíjali zo zostatkových 30 %.
Bolo to zrejmé, pretože e-Niro má v porovnaní s nohými inými elektromobilmi perfektne spracované údaje o svojom elektrickom systéme. Ukazuje nielen predpokladaný čas nabitia do 80 a do 100 % ale aj práve spomínaný okamžitý výkon nabíjania. Netušíme prečo, ale rozdiel v čase nabíjania medzi DC nabíjačkami (50 kW) a ultranabíjačkami (od 1 00 kW) nebol nijak zásadný. Možno, že výkon nabíjacích staníc je predsa len v špičkách a časoch s veľkou spotrebou, regulovaný správcom siete. Jednoducho, nie vždy majú možnosť pracovať naplno. Bohužiaľ, cena sa pri zníženom výkone nemení. A čo nás prekvapilo, podľa výpisu platieb nám ZSE účtovalo aj pri DC nabíjaní rovnakú sadzbu ako pri ultranabíjaní – tú vyššiu – 0,39 € za kWh.
Jazdiť môžete za 0 , ale aj 14 € na 100 km
Tým sa dostávame k citlivej téme – koľko vás vlastne stojí v elektromobile 100 km jazdy. Je to menej alebo viac, než ak by ste používali benzínové auto či diesel? Odpoveď je opäť zložitá, pretože pri elektromobiloch je oveľa viac premenných. Okrem obrovských rozdieloch v sadzbách za elektrinu, sú tu rovnako dramatické rozdiely v spotrebe, udávanej v kWh/100 km. Kým pri autách so spaľovacím motorom má počasie vplyv na priemernú spotrebu v rozmedzí 10 – 20 %, pri elektrických je to oveľa viac. S našou Kiou e-Niro sme v teplom počasí jazdili na dlhších úsekoch aj za 15 kWh/100 km, ale pri mínusových teplotách za 24 kWh/100 km. To je 1,6-násobok najnižšej „teplej“ spotreby. Dané je to vysokou účinnosť elektromotora, cez 90 %, ktorý má nízke odpadové teplo, absolútne nedostačujúce na vykúrenie kabíny.
Všetko teplo v aute tak ide na konto batérií. Ak by sme boli odkázaný len na platené nabíjacie stanice, pohybovali by sa tak náklady na 100 km jazdy od 5,85 do 9,36 eura. A ak by sme boli neregistrovaní zákazníci, zvýšila by sa táto suma na rýchlych nabíjačkách na 7,35 až 11,76 eur a na ultrarýchlych dokonca na 8,85 až 14,16 €! To veru neznie lákavo, ak s podobne veľkým naftovým autom môžete jazdiť so 6-litrovou spotrebou s nákladmi približne sedem eur na 100 km. Elektromobil vychádza potom drahšie ako keby ste tankovali benzínové auto prémiovým palivom so 100 oktánmi. Lenže pri paušále Flat, kde vychádza jedna kWh len 0,17 € (ak využijete celých 400 kWh za mesiac) zrazu náklady rapídne klesnú na 2,55 eura v teplom počasí a na 4,25 v tuhej zime.
A ísť môžeme ešte nižšie. Ak máte trpezlivosť až na nulu, pokiaľ využívate bezplatné nabíjačky. Nie je ich málo, ale zistiť kde na Slovensku sú, nie je zas také jednoduché. Existujú aplikácie zamerané na bezplatné nabíjanie, napríklad česká Mapotic, ktorá obsahuje aj slovenské stanice, ale zoznam nie je kompletný. Do aplikácie môžu síce prispieť sami užívatelia elektromobilov a stanicu doplniť, ale robia to veľmi neradi, keďže by tým zvýšili počet užívateľov. No a, samozrejme, nabíjať môžete aj doma. Bežná tarifa je 0,15 € a zvýhodnená len 0,09 €. V takomto režime by sme s našou Kiu e-Niro jazdili s nákladmi od 1,35 do zimných 2,16 € na 100 km. Ak teda rozmýšľate nad elektromobilom, dobre si zvážte koľko mesačne prejazdíte a aké sú vaše možnosti nabíjania.