Nebudeme zbytočne chodiť okolo horúcej kaše – testovaný Hyundai i20 nás v kategórii malých áut za posledné mesiace asi zaujal najviac. A to nielen vzhľadom, ale aj jazdnými vlastnosťami, priestorom v kabíne a zvukom. V tomto prípade však nemáme na mysli zvuk motora. Ale pozrime sa na to podrobnejšie.
Prispôsobiteľné
Hyundai i20 nie je žiadne mestské mini približovadlo, je to jednoznačne konkurent Fabie a z hľadiska vnútorného priestoru ju zrejme aj prekonáva. Sympatické je na tomto aute, že si ho môžete nakonfigurovať aj naozaj ekonomicky a vtedy jeho cena len mierne presiahne hranicu 10-tisíc eur. Môžete si však z neho spraviť aj luxusne vybavené malé auto, ktoré výbavou a komfortom plne uspokojí aj náročných šoférov.
Pravda, v tom prípade sa jeho cena dostane na hranicu, kde by ste si v základe mohli kúpiť rovno dva kusy. Tak tomu bolo aj v našom prípade. Auto, ktorého fotografie sú súčasťou tohto testu, stálo vyše 21-tisíc. Na druhú stranu – testovali sme auto v najvyššej výbave Style, s najsilnejším motorom a príplatkovým 7-stupňovým dvojspojkovým automatom, za ktorý si Hyundai pýta rovných 1 400 eur.
Pod kapotou sme mali litrový benzínový trojvalec s elektrickou výpomocou v podobe 48V mild-hybridnej technológie. Tými 48 voltami sa i20-ka chváli dokonca aj logom s nápisom 48V, umiestneným pod A-stĺpikom. Kapacita batérie je 0,44 kWh a miesto si našla pod batožinovým priestorom, kde by ste inak mohli mať teoreticky rezervu.
A keď sme už pri ňom, deklarovaný objem má 262 litrov. To je o 90 litrov menej, ako ponúkajú verzie bez mild hybridnej technológie. Super na ňom je, že ak prevážate väčšie veci, tak zadné plató môžete pomocou koľajničiek ľahko zasunúť priamo za zadné sedadlá. To je jednoduchý a skvelý nápad.
Na ceste
Okrem základného benzínového štvorvalca s objemom 1,2 litra a výkonom 62 kW sú všetky ostatné motory litrové s výkonom buď 73,5 kW alebo 88,3 kW. Samozrejme, testovali sme najsilnejšiu verziu s výkonom 88,3 kW, respektíve 120 koní, doplnenú už spomenutým 7-stupňovým automatom. Ako prvé treba spomenúť, že tento motor je naozaj kultivovaný, necítite žiadne vibrácie, akoby ani nebol trojvalcom. Dokonca aj zvuk je úplne v pohode.
Elektrická výpomoc sa prejaví pri hladkom štartovaní a aktivovaní systému štart-stop, ako aj pri predbiehaní. Batéria sa dobíja rekuperáciou, po uvoľnení plynového pedálu sa auto samo rozhoduje, či bude „plachtiť“ alebo rekuperovať. To robí vcelku inteligentne. Horšie je, že inteligentný adaptívny tempomat, komunikujúci aj s navigáciou, si tiež žije vlastným životom a naozaj sme neprišli na to, na základe čoho sa občas rozhoduje spomaliť a vzápätí zrýchliť. Inak je spolupráca s automatom dobrá, nepociťujete ani pri rozbiehaní žiadne oneskorené reakcie, vyvažované prudkým podradením, čo sa inak pri dvojspojkových automatoch občas stáva.
Ďalšia výborná vec na tomto aute je podvozok. Ten je naozaj naladený z hľadiska cestovného komfortu a jazdných vlastností vyvážene, veľmi dobre filtruje dokonca aj väčšie nerovnosti. Celkovo je auto je v zákrutách stabilné a správa sa predvídateľne. Pokiaľ ide o spotrebu, na konci testu sme mali s miernou prevahou mesta a okresiek nad diaľnicami priemer na úrovni 5,4 – 5,5 litra. To je výborná hodnota. S o niečo vyššou spotrebou treba rátať na diaľnici. Keď sa budete blížiť povolenému diaľničnému limitu, spotreba sa bude blížiť siedmym litrom, možno sa dostane aj cez ne.
V kabíne
Čím nás toto auto ďalej zaujalo, je vnútorný priestor v kabíne. Autor testu s výškou 188 centimetrov sa dokázal na zadné sedadlo bez problému posadiť sám za seba a v priestore kolien ešte mal voľné miesto. Pravdou je, že nevyhľadáva za volantom príliš „ležiacu“ polohu. Tí, čo ju preferujú, by možno na zadné sedadlá mali iný názor.
Ďalšou vecou, ktorá nás naozaj oslovila, bol zvuk príplatkového audiosystému Bose s 8 reproduktormi a zosilňovačom. Ten si možno za 600 eur priplatiť len k najvyššej výbave Style. Tento audiosystém nás presvedčil, že aj v malom aute môžete mať špičkové ozvučenie, z nášho pohľadu podstatne lepšie, ako v niektorých autách s troj- až štvornásobnou cenou (auta aj audia). Pokiaľ si radi vychutnáte kvalitný zvuku, tých 600 eur určite do tohto audia investujte. Na štýle nezáleží, rovnako kvalitne hralo pri rape, klasike aj metale. K celkovej pohode by sme privítali možno trochu komfortnejšie predné sedadlá – ale to je aj vecou postavy.
Chválime aj digitálny kokpit a infotainmentový displej. Oba môžu mať uhlopriečku 10,25 palcia, stredový displej však len za príplatok, inak je 8-palcový. Digitálny kokpit mení grafiku podľa zvoleného jazdného programu, kľudne si však môžete aktivovať ako štandard napríklad športový displej, aj keď nepôjdete v športovom režime, obsah medzi „budíkmi“ si možno prispôsobiť.
A len pre zaujímavosť, tie „budíky“ nemusia byť len okrúhle, v jednom režime ich nahradia zvláštne priestorové kocky. Množstvo vecí na aute môžete ovládať, alevbo aspoň kontrolovať aj pomocou mobilnej aplikácie. Ak zaparkujete napríklad blízko cieľa, vďaka nej vás navigácia na posledných stovkách metrov k nemu odnaviguje peši cez smartfón.
Naozaj silnou stránkou auta je bezpečnosť, i20 patrí vo svojej triede k tým najlepšie vybaveným modelom. Okrem bežných bezpečnostných systémov máte už v základe napríklad autonómne núdzové brzdenie s detekciou áut aj chodcov, upozornenie na odjazd vozidla, stojaceho pred vami, sledovanie únavy vodiča, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, stredový airbag a množstvo ďalších vymožeností. Auto vás napríklad aj pri cúvaní z parkovacieho miesta upozorní, že sa blíži auto a ak nereagujete, aj si samo pribrzdí, aby neprišlo ku kolíznej situácii.
Záver
Z nášho pohľadu Hyundai i20 vyzerá zvonku výborne. Vkus je samozrejme subjektívnou vecou, posúďte sami. Nás napríklad zaujal svetelný podpis. Zadné svetlá trochu pripomínajú štylizovaný blesk. Druhou vecou, ktorá nás prekvapila, bol vnútorný priestor – a to aj vzadu a už spomínaný naozaj dobrý zvuk príplatkového systému Bose.
Z praktického hľadiska sa nám páčila možnosť zasunúť v prípade potreby plató za zadné sedadlá. Taktiež po jazdnej stránke nemáme žiadnu výhradu, opäť chválime kultivovanosť trojvalca – a túto vetu ste od nás veru často asi nečítali.
Pri pohľade do cenníku – vyše 21-tisíc je za Hyundai i20 fakt dosť, ale môžete ho mať aj za polovicu tejto sumy. Ak by sme chceli ušetriť, tak do základnej výbavy a základného motoru by sme asi nešli, no napríklad verzia 1,0 T-GDi Family so stokoňovým trojvalcom je z hľadiska pomeru cena/hodnota už vcelku zaujímavou voľbou, bez automatu sa dostanete na cenu tesne pod 14 500 eur.
My by sme však asi aj s ohľadom na cenu predsa len volili najvyššiu výbavu Style a možno by sme oželeli práve testovaný mild hybrid a automat, čo by značilo cenu 16 490, respektíve úsporu oproti testovanému autu 2 800 eur. Zostali by sme tak pri verzii 1,0 T-GDi s výkonom 100 koní a 6-stupňovým manuálom.
Dôvodom tejto voľby je, že vo výbave Style sú už napríklad v cene full LED svetlá, za ktoré si inak priplácate 900 eur, už spomínaný systém, ktorý vás upozorní na približujúce sa auto, chodca alebo cyklistu pri cúvaní z parkovacieho miesta, navigácia a zároveň len v tejto výbave si možno priplatiť aj taktiež vyššie spomínané audio Bose.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Hyundai i20, 1.0 T-GDi MHEV 48V |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 040 |
Šírka (mm) | 1 775 |
Výška (mm) | 1 450 |
Rázvor (mm) | 2 580 |
Objem batožinového priestoru (l) | 262 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 115 – 1 225 |
Technické údaje | Hyundai i20, 1.0 T-GDi MHEV 48V |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 998 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k)pri ot./min | 88/120 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200/ 2 000 – 3 500 |
Prevodovka | 7-stupňová, dvojspojková AT |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,3 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,1 – 5,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,6 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Hyundai i20 (1,2i, 62 kW/84 k, man. 5 st. ) | 10 490 eur |
Základná cena Hyundai i20, 1.0 T-GDi MHEV 48V | 17 890 eur (+ 1 400 eur automat) |
Cena testovaného auta | 21 580 eur |