Test: Kia Sorento 2,2 CRDi - nafta ešte posledné slovo nepovedala!

Nové Sorento vyzerá na prvý pohľad mohutne, nie však neohrabane. Jeho silnou zbraňou je pružný diesel v kombinácii s rýchlym 8-stupňovým automatom. Ako opciu ponúka aj 7 miest.

16.05.2021 07:00
debata (4)
Sorento je naozaj veľké, rázvor medzigeneračne... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Kia Sorento 2.2 CRDi (2021) Sorento je naozaj veľké, rázvor medzigeneračne narástol o 35 mm.

Krátko po sebe sme mali možnosť otestovať dve výborné autá. Obe názorne ukazujú nezmyselnosť boja proti moderným naftovým motorom, ktorý dnes tak trochu pripomína stredoveké hony na čarodejnice.

Z hľadiska postupného sprísňovania limitov stanovených novými emisnými normami možno s trochou zjednodušenia povedať, že buď máte v modernom benzínovom motorom väčšie emisie CO2, alebo v naftovom o niečo vyššie emisie NOx. Navyše v prípade oxidov dusíka sa už rozdiel medzi naftovými a benzínovými motormi pomaly stiera.

Nelámte nad naftou palicu

Keď si sadnete do 200-koňového Superbu s pohonom 4×4, palubný počítač vám ukáže dojazd na nádrž vyše 1 200 kilometrov a po tisíc odjazdených kilometroch máte reálnu priemernú spotrebu 5,6 litra, tak si poviete, že toto je presne motor, ktorý vy ste chceli mať v aute pri dlhých jazdách. A keby ste pri nich mali chuť na niečo väčšie než liftback, tak dôkazom životaschopnosti dieslov je motor v testovanom aute, o ktorom si práve čítate.

Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)
Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)
+4Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)

Nové Sorento má mimochodom s 2,2-litrovým naftovým agregátom pod kapotou veľmi podobný výkon ako vyššie spomínaný Superb – 148 kW, respektíve 202 koní. A k tomu pohon 4×4 a výborný 8-stupňový automat.

Ale začnime postupne – najprv dizajnom. Kórejským automobilkám v súčasnosti rozhodne nechýba chuť a odvaha experimentovať so vzhľadom exteriéru aj interiéru. Vidieť to aj na novom Sorente. Oproti predchodcovi vsádza skôr na ostrejšie uhly a hrany, čo je trochu krok proti prúdu. Neznamená to však, že by pôsobilo nejak futuristicky a agresívne, skôr dynamicky a ostré uhly ho opticky zväčšujú. Reálne je o niečo kratšie, užšie a má aj menší rázvor, než napríklad BMW X5 – ale nevyzerá na to.

A pridajme k tomu pár originálnych detailov, ktoré budú slúžiť ako jednoznačné identifikátory tohto modelu. Najmä výraznú prednú masku v spodnej časti ohraničenú dennými LED svetlami, ktoré sú súčasťou jej rámu, originálne vertikálne zadné svetlá, ktoré sú dokonca delené a dizajnovo čisto pôsobiace zadné okno so skrytým stieračom, ktorý je v skutočnosti integrovaný v spojleri. Nové Sorento je naozaj neprehliadnuteľné.

Priestranné a dobre vybavené

A keď sme už spomenuli BMW X5 – z hľadiska kvality spracovania interiéru môže Sorento v pohode konkurovať aj nemeckým prémiovým značkám. Zväčša pri interiéri moderných áut začíname popis spojením „dominuje mu veľký infotainmentový dipslej…“. Pri Sorente ale nie. Pravda, má ho tiež a dosť sa dokonca podobá na „skejtbordovú“ palubnú dosku nových mercedesov. Nás však zaujalo tentokrát niečo iné: všimnite si štyri masívne vertikálne klimatizačné chrómom orámované výduchy ventilácie a ozdobný mriežkovaný motív v obložení dverí. Ten napríklad v skutočnosti skrýva ambietné podsvietenie, ktoré vyzerá v tme naozaj výborne.

Na palubnej doske si všimnite výrazné a pomerne... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Kia Sorento 2.2 CRDi (2021) Na palubnej doske si všimnite výrazné a pomerne masívne vertikálne orientované ventilačné výduchy.

Chválime aj dobre zvolenú kombináciu dotykového ovládanie s hardvérovými tlačidlami, rovnako ako aj kvalitu displejov, vrátane obrazu z cúvacej kamery. Podobne, ako ďalšie nové modely, napríklad Hyundai Tucson, aj Sorento ponúka vychytávku v podobe obrazu situácie za autom, ktorý sa pri aktivácii smerovky automaticky prenáša buď na ľavý alebo pravý digitálny „budík“ – podľa toho, ako chcete zmeniť smer. Upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle zas môžete vidieť aj na head-up displeji, čo je fajn. Head-up displej je však súčasťou len najvyššej výbavy.

Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)
Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)
+7Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)

Vnútorný priestor zodpovedá veľkosti auta, medzigeneračne sa rázvor aj vďaka novej platforme „natiahol“ o 35 mm. Auto môže byť aj preto 7-miestne, dve sedadlá v treťom rade však stále nazveme núdzovými, vhodnými skôr pre deti a ani tie si na nich príliš jazdu neužijú. Navyše máte kvôli nim vyššie podlahu kufra a zmenšený jeho objem. Ak 7 miest jednoznačne nepotrebujete, tak by sme ich v rámci výbavy nevolili a ušetríte tým hneď tisíc eur.

Pružný motor, dobrý automat

Po kabíne sa pozrime pod kapotu. Tam sa nachádza 2,2-litrový turbodiesel s najvyšším výkonom 148 kW a maximálnym krútiacim momentom 440 Nm, ktorý aj vďaka hliníkovému bloku „schudol“ takmer 20 kilogramov. Tento motor možno kombinovať len s novým 8-stupňovým automatom a nemožnosť výberu vás pri prevodovke nemusí vôbec mrzieť. Spolupracujú dokonale, radenie je rýchle a tak plynulé, že ho takmer ani nepostrehnete.

Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)
Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)
+9Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)

A agregát je vyložene dynamický, už od nízkych otáčok zrýchľuje plynule a pomerne kultivovane sa správa aj pri studených štartoch. Navyše kabína je dobre odhlučnená, takže po zvukovej stránke vnútri naftový motor vôbec nepočujete a platí to aj pre hluk od podvozku.

Spotreba je primeraná, po vyše 800 najazdených kilometroch sa nám priemer ustáli dokonca pôd ôsmimi litrami, na okreskách sa dalo jazdiť za menej ako 7, v meste ste sa dostali, podľa premávky a štýlu jazdy, na 9 až 10 litrov. Na výber máte aj volič jazdných režimov. Primárne je, aj napriek spomínanej dynamike, už len kvôli rozmerom Sorento určené skôr na kľudnú a pohodovú jazdu. Aby ale bola úplne dokonalá, chcelo by to aspoň o kúsok lepšie filtrovanie nerovností.

Cena a výbava

Cena autá môže vyzerať na prvý pohľad o niečo vyššia, výbava jej však zodpovedá. Najvyšší stupeň výbavy , ktorý sme aj testovali, je tesne pod 50-tisícovou hranicou, stredná výbava Gold je z nášho pohľadu úplne dostačujúce a ušetríte štyri tisícky.

Zaujímavým dizajnovým prvkom sú veľké... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Kia Sorento 2.2 CRDi (2021) Zaujímavým dizajnovým prvkom sú veľké vertikálne orientované a k tomu ešte aj delené zadné svetlá.

Pritom už v tejto výbave budete mať full LED svetlá, kožený interiér, navigáciu, dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu, bezkľúčový prístup aj štartovanie, parkovacie senzory vpredu a vzadu aj s kamerou a k tomu celú paletu pokročilých bezpečnostných systémov. Z doplnkov, ktoré sú súčasťou najvyššej výbavy by nám chýbal len head-up displej. Možno ešte 360-stupňová kamera.

Z nášho pohľadu je Sorento výbornou voľbou pre tých, čo hľadajú väčšie a bezpečné rodinné SUV (v testoch Euro NCAP má aj pri novom prísnejšom hodnotení 5 hviezdičiek) a ktoré má zároveň výborný pomer cena/hodnota. Cenu možno zraziť tým, že nebudete voliť najvyššiu výbavu a oželeli by sme aj 7 miest, pokiaľ ich nutne nepotrebujete.

Rozmery, objemy, hmotnosti Kia Sorento 2,2 CRDi 4WD
Dĺžka (mm) 4 810
Šírka (mm) 1 900
Výška (mm) 1 695
Rázvor (mm) 2 815
Objem batožinového priestoru(l) 616/187 (7 miest)
Objem palivovej nádrže (l) 67
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 819 – 1 954 (7 miestna verzia)
Technické údaje Kia Sorento 2,2 CRDi 4WD
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 2 151
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 148/202 pri 3 800 ot. za min.
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 440/1 750 – 2 750
Prevodovka automatická 8 st.
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 6,5 – 6,8
Spotreba (test) (l/100km) 7,7
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Kia Sorento (1.6 T-GDi, hybrid) 41 990 eur
Základná cena Kia Sorento 2,2 CRDi 4WD 42 990 eur
Cena testovaného auta, výbava Platinum od 49 990 eur

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #4x4 #SUV #Kia Sorento #test auta #Sorento
Články podľa značiek