Je zázrak, že tu Elantru vôbec máme. Na rozdiel od hatchbacku i30 totiž nebol tento sedan vyvíjaný prioritne pre Európu a jeho naladenie musí vyhovovať podstatne širšiemu publiku. A to je veru poriadne nevďačná úloha. Napriek tomu mu Hyundai verí a doplnil ním svoju európsku modelovú ponuku.

Aby bolo hneď na začiatku vo veci jasno, model Elantra nie je sedanom odvodeným od kombi i40 (k čomu by mohli podobné tvary obidvoch áut zvádzať), ale samostatný model, ktorý má podstatne bližšie k hatchbacku i30. Ľudí chce lákať priestrannou kabínou, vyváženými proporciami a komfortom, ktorý nemá v segmente nižšej strednej triedy obdobu. Testoval som verziu s benzínovým atmosférickým motorom 1.6 D-CVVT a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Člen rodiny
Kabína Elantry nezaprie príbuznosť s nedávno predstaveným hatchbackom i30 alebo už zabehnutým kombi i40. Palubná doska sa rôzne vlní, stredová konzola vystupuje do priestoru a plastické výplne dverí pekne nadväzujú na ostatné vnútorné obklady interiéru. Materiály sú kvalitné a príjemné na dotyk aj pohľad. Premyslené je aj rozmiestnenie všetkého dôležitého v kabíne. Hyundai skrátka v oblasti interiérov rýchlo napreduje.

Aj keď to na prvý pohľad vyzerá komplikovane, v skutočnosti je ovládanie autorádia aj ventilácie jednoduché. Veľké tlačidlá nemusíte hľadať, v šere sa dajú dobre nahmatať a v tme sú pekne podsvietené (jas podsvietenia aj displejov sa dá korigovať). Jasné, keby som sa v tom chcel vŕtať, skritizujem nízko uložený panel klimatizácie alebo menšie tlačidlá nastavovania teploty v kabíne. Ale viete čo? Chce to len zvyk. Viem to, pretože na konci týždňa som sa v kabíne Elantry orientoval podstatne lepšie, než na začiatku. V podstate tu máme dočinenie s veľmi jednoduchým autom, ktorého ovládanie určite nebude obmedzovať vašu pozornosť potrebnú na jeho šoférovanie.


Páčila sa mi ponuka odkladacích miest na pollitrové fľaše. Môžete ich zasunúť do všetkých dverí (vrátane zadných) a keby to nestačilo, dve sa dajú postaviť aj do hlbokých stojanov v stredovom tuneli hneď vedľa ručnej brzdy. Síce sa cez vyššie fľaše budete naťahovať k radiacej páke, ale dá sa to zvládnuť. Malé odkladacie miesta sú dokonca aj po stranách stredového tunela. Ten sa mimochodom smerom hore mierne zužuje, čím vytvára miesto na kolená predných pasažierov.

Napriek nápaditej kabíne by sa však niekto mohol „obuť“ do tvrdých interiérových plastov (na niektorých miestach kabíny). Pravdupovediac, ja ani neviem, ktoré z nich boli tvrdé. Nech mi to nemá nikto za zlé, ale často sa stane, že počas testu ani raz s pohoršením nezaklopem na palubnú dosku. Ak to nevyzerá lacno, je mi fuk, či je plast tvrdý alebo nie. Ak má peknú povrchovú štruktúru a počas jazdy nevŕzga, je to v poriadku.


Batožinový priestor má objem 485 l, škoda len, že ho vzadu zužujú podbehy zadných kolies. Dá sa však zväčšiť sklopením deleného zadného operadla. Na podlahe tak vznikne výrazný schod, ale otvor v zadnej stene je väčší, než ponúka konkurencia. Chválim to najmä v súvislosti s príkladne pevnou trojpriestorovou karosériou. Tú nakoniec prezrádzajú aj slušne nadimenzované prahy, stĺpiky a vyššia nakladacia hrana kufra.

Počítajte s horším výhľadom pri cúvaní, cúvacie senzory sú tu takmer nevyhnutnosťou. Zaujímavé je, že začnú nepretržite pískať v dosť veľkej vzdialenosti od prekážky. Škoda, pretože v tej chvíli ostáva za autom ešte veľa nevyužitého priestoru.

Maskované kombi
Ak sa radi vŕtate v tabuľkách technických údajov, iste ste odhalili tajnú zbraň Elantry, ktorou je nadpriemerne dlhý rázvor. Hodnotou 2700 mm je o celých 50 mm dlhší ako má hatchback i30 a musím povedať, že na zadných sedadlách je to poznať. Predpokladám, že s rovnakým rázvorom príde aj kombi verzia hatchbacku i30, tá však ponúkne o niečo vyššiu strechu nad zadnými sedadlami.

V Elantre sa línia strechy mierne zvažuje, takže extra vysokí pasažieri by mohli mať s miestom na hlavu problém. Ja som však nijaké obmedzenia nepocítil. Pri mojej výške 182 cm som sa pohodlne posadil za seba a bez problémov si oprel hlavu o opierku bez toho, aby som sa ňou dotýkal čalúnenia strechy. Pravdepodobne však veľmi záleží na štýle sedenia, pretože kolega vysoký 178 cm sa sťažoval, že sa vzadu hlavou opieral o strechu. Nerozumiem, v akej polohe v tom aute vôbec sedel.

S rýchlosťou stráca istotu
„To auto je neuveriteľne komfortné“, hovoril som si pri prvých kilometroch za jeho volantom. Nakoniec, mnohé naznačujú už samotné pneumatiky s profilovým číslom 65, na takých „balónoch“ som veru dlho nejazdil. Spolu s krásne odhlučneným podvozkom vám Elantra dopraje komfort, za aký by sa snáď malo priplácať. Až sa vám nechce veriť, že dnes niekto vyrába auto s takto jemným podvozkom. Prvé dva dni som bol nadšený, plnými hrsťami som si užíval komfort a žasol nad plavnosťou Elantry. A potom sa to stalo.

V stredu ráno som zaspal. Na tom by v podstate nebolo nič zlé, keby som nemal dôležitú schôdzku, na ktorú som si nemohol dovoliť meškať. Namiesto pomalého prebúdzania a rannej kávy ma tak čakal adrenalínový zážitok, počas ktorého som stál Elantre na krku a nútil ju na úseku tridsiatich kilometrov minimalizovať škody, ktoré napáchalo moje neskoré vstávanie. A to ste mali vidieť tie veci. Tam, kde bol Hyundai dovtedy vláčne komfortný sa zrazu akosi nekontrolovane vlnil zo strany na stranu, vyjazdené koľaje ho strhávali do svojho smeru a pri rýchlych nájazdoch do zákrut strácal kontrolu nad situáciou. Nakoniec to Elantra zvládla lepšie, než som predpokladal, ale chýbala jej pritom stabilita a dôstojnosť.

Po včasnom príjazde na miesto stretnutia som sa podvedome snažil hľadať nejakú výhovorku, niečo, čím by som sám sebe odôvodnil to vnútorné sklamanie. Nie, to predsa nie je možné. Späť som si teda tú istú trasu (tentoraz však odbremenený od stresu) vyskúšal znova. A mal som vo veci jasno. V Elantre si nezapretekáte ani keby ste chceli. Možno má príliš poddajné uchytenia náprav, možno za to môže ich kinematika a možno svoj diel viny pridali aj pneumatiky s vysokým profilom, ale to auto pri priečnom zaťažení pláva. A to nehovorím len o neistote zadnej nápravy (tú mimochodom tvoria jednoduché vlečené ramená spojené torznou priečkou), v nájazde cítiť, že mierne povolí aj predok auta (teraz nehovorím o priľnavosti pneumatík, tie sa cesty držia veľmi dobre). Nerobím to často, ale tentoraz by som možno odporúčal priplatiť si 500 € za pneumatiky s rozmermi 205/55 R 16. Ich nižší profil by mohol dodať riadeniu ostrejšie reakcie a možno by s nimi Elantra menej plávala. Ťažko povedať, bolo by to potrebné najskôr vyskúšať. Zažil som totiž aj autá, ktorým viac priľnavosti skôr škodilo ako prospelo. Ich zavesenia pod zvýšeným tlakom menili geometriu aj správanie.

V horúcich chvíľach vám na istote nepridá ani preposilované riadenie so zvláštne syntetickým odporom, ktorý so zvyšujúcim sa natočením volantu vôbec nerastie. Aj na diaľnici tak budete neustále kľučkovať z jednej strany na druhú a v duchu si priať, aby neprišiel silný bočný vietor. Práve v riadení vidím slabú stránku tohto auta.

Na druhej strane opäť chválim tlmiče a progresivitu pružín. Elantra je komfortná a hoci pod tlakom občas zavlní bokmi, ak sa už raz v zákrute usadí, ostáva v celom oblúku pomerne stabilná. Len ju pritom príliš neprovokujte volantom, aby nestratila rovnováhu. Prekvapila ma aj úroveň priľnavosti jej pneumatík Hankook Kinergy Eco 195/65 R 15. Držia naozaj dlho a o priľnavosť prichádzajú postupne. Vysoký profil vám dáva dosť signálov a času, aby ste pochopili, že gumám dochádza dych.

Elantru nekritizujem za zlé jazdné vlastnosti, naopak, pre bežné jazdenie je to jeden z najkomfortnejších sedanov na trhu. Neistý začína byť až pri extrémne dynamickej jazde, na ktorú jednoducho nie je postavený. Využívajte ho na 75 % a nebudete mať jediný dôvod na kritiku (až na to ľahké riadenie, to je otravné vždy).
Tichý motor bez nadšenia
K Elantre iný motor, ako testovaný štvorvalec 1.6 D-CVVT nezoženiete. Nemusíte však nijako ľutovať, aj tento atmosféricky plnený benzínový agregát ju totiž dokáže pekne rozhýbať a nepýta za to veľa. Je to moderný motor, ktorý svoju efektivitu vylepšuje variabilným časovaním na strane nasávacích aj výfukových ventilov. Vďaka tomu sa prispôsobuje viacerým jazdným režimom a ani v spodných otáčkach nie je príliš lenivý. Max. rútiaci moment síce dosahuje až pri astronomických 4850 otáčkach, ale jeho krivka je dostatočne plochá a nebráni sa ani ustálenej jazde hlboko pod hranicou 2000 otáčok. Samozrejme sa mu odspodu nechce zrýchľovať, ale nie je to až taká tragédia, ako by sa mohlo zdať.

Pri rýchlosti 70 km/h napríklad dosahuje na piaty rýchlostný stupeň len 2100 otáčok, no aj napriek stlačenému plynovému pedálu vás asistent radenia žiada o preradenie do šestky. Ak zadupnete pedál plynu do podlahy a zrýchľujete s maximálnou možnou razanciou, asistent volá po preradení vyššie vždy približne okolo 4600 – 4700 otáčok.

Trochu mi vadil len fakt, že záťah motora je príliš rovnomerný a pri vytáčaní z neho necítiť nadšenie. Nechá sa síce vytočiť až na 6600 otáčok (od 6400 začne plynule zasahovať obmedzovač otáčok), ale pôsobí pritom akosi synteticky. Chýba mu nejaký vrchol, proste bod, pri ktorom sa poriadne nadýchne a „zakúri pod kotlom“.

Šesťstupňová prevodovka si s motorom celkom rozumie, pri rýchlosti 90 km/h točí motor na šestku príjemných 2400 otáčok, podradením do štvorky otáčky poskočia približne o tisíc vyššie. Jazda po diaľnici (130 km/h) znamená 3400 otáčok (VI.).

Spotrebou poteší
Po meste som s Elantrou jazdil za 6,5 l/100 km, aj keď je pravda, že to nebolo žiadne posúvanie sa v kolónach, ale normálna jazda s výrazným podielom mestského diaľničného obchvatu. Ani tam sa však nedá jazdiť plynulo a neustále sa musíte prispôsobovať okolitému tempu. Ak som si tú istú trasu prešiel v noci, dostal som sa na 6,1 l/100 km.

Cesta do Senca a späť (mimo diaľnice) skončila výsledkom 5,2 l/100 km. Na dlhú trasu som sa tentoraz žiaľ nedostal, no krátka jazda po diaľnici (BA – TT – NR) ukázala, že ani na diaľnici sa spotreba pri dodržiavaní rýchlostných limitov nedostane cez 7 – 7,5 l/100 km. Myslím, že tu výrazne pomáha dobrá aerodynamika karosérie. Sedan je v podstate už z princípu úspornejší ako hatchback (a čím idete rýchlejšie, tým je rozdiel výraznejší).

Vzácny druh
Sedany nižšej strednej triedy vymierajú, minimálne na európskych trhoch veru nemajú na ružiach ustlané. Argumenty kupujúcich sú jasné – zlý prístup do kufra, slabá variabilita a žiaľ často aj vzadu málo miesta na hlavu. Napriek tomu je tu stále nemalá skupina zákazníkov, pre ktorých predstavujú ideálne riešenie.
Elantra je obdivuhodne životaschopný model. Dokáže zaujať dizajnom, v kabíne ponúka veľa miesta a posádku dokáže rozmaznávať takým komfortom, ako máloktoré súčasné auto tohto segmentu. Áno, na rozbitej ceste občas odskočí a v zákrutách sa pod tlakom vlní, ale na to jednoducho nie je postavená. Ak pristúpite na jej pravidlá, nedáte na ňu dopustiť. Uvidíte.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
komfort | stabilita na zlých cestách |
miesto v kabíne | citlivé riadenie |
tichý motor | prístup do kufra |

Technické údaje | |
---|---|
Model: | Hyundai Elantra 1.6 D-CVVT Style |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1591 |
Výkon (kW/ot.): | 97/6300 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 158/4850 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4530/1775/1445 |
Rázvor náprav (mm): | 2700 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 485/48 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,7 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 6,4 |
Cena: | 15 990 € |
Sériové vybavenie Style (vybrané prvky): | |
ABS, ESP, VSM (management stability vozidla), 6 airbagov, centrálne zamykanie, dažďový senzor, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, dvojzónová automatická klimatizácia, palubný počítač, látkové čalúnenie sedadiel, kožou potiahnutý volant aj hlavica radiacej páky, tempomat, tónované sklá, zadné parkovacie senzory, predné hmlové svetlomety, disky z ľahkých zliatins pneumatikami 195/65 R 15, autorádio s ovládaním na volante. | |
Autozor: Hyundai Elantra – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi |