Test: Škoda Superb TDI 4x4 147 kW má ‘nekonečný‘ dojazd

Superb s vylepšeným naftovým dvojlitrom je podstatne kultivovanejší a jazdí mimoriadne úsporne. Výbava Sportline s čiernymi doplnkami a v kombinácii so zlato-zelenou metalízou Dragon Skin mu naozaj svedčí.

23.05.2021 07:00
debata (9)
Škoda Superb je vo verzii Sportline takmer... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb 4x4 147 kW (2021) Škoda Superb je vo verzii Sportline takmer rovnako drahá ako top výbava Laurin & Klement.

V minulotýždňovom teste nového Sorenta sme hneď v úvode napísali, že sme mali možnosť testovať dva dobré motory, ukazujúce nezmyselnosť „antidieslovej“ kampane. Prvý malo pod kapotou zmienené Sorento a o tom druhom píšeme dnes v teste Superbu.

Neprehliadnuteľný

Pravdou je, že Superb prešiel väčšou modernizáciou ešte v roku 2019 a spočiatku sme váhali, či sa ho v súčasnosti oplatí testovať. Presvedčili nás dve veci – prvou je, že pod kapotou mal kompletne prepracovaný naftový dvojliter, ktorý má aktuálne výkon 147 kW, teda rovných 200 koní a ktorý sme zatiaľ nemali možnosť vyskúšať. Druhou, ktorá možno neznie veľmi profesionálne, bol fakt, že testovaný liftback mal extravagantnú zlato-zelenú metalízu Dragon Skin a v kombinácii s čiernymi doplnkami edície Sportline sa nám naozaj páčil.

Vo výbave Sportline je trojramenný športový... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb 4x4 147 kW (2021) Vo výbave Sportline je trojramenný športový volant, športové sedadlá s alcantarou a čierne čalúnenie strechy.

Najprv k dizajnu. Sportline je pomerne exkluzívna edícia, jej cena sa pohybuje v takmer rovnakej cenovej hladine ako „over the top“ výbava Laurin & Klement. Zvonka sú pre ňu charakteristické čierne doplnky, vrátane zrkadiel a masky chladiča, mierne pozmenený nárazník a vpredu máte aj výkonné LED-Matrix svetlomety, schopné meniť tvar svetelného kužeľa. Vzadu sú tiež LED svetlá a čierny spojler, ktorý naozaj vynikal v kombinácii so zlato-zelenou farbou auta. Čierne sú aj difúzor, lišta prepájajúca zadné svetlá a orámovanie okien.

A čierna farba dominuje aj interiéru, má ju aj čalúnenie stropu. V kabíne je okrem iného trojramenný multifunkčný volant, športové sedadlá s alcantarou, digitálny kokpit s piatimi rôznymi zobrazeniami, vrátane športového a ambietné podsvietenie, pri ktorom možno meniť farby.

7. miesto po 9. mesiacoch:Škoda Superb
Škoda Superb 4x4 147 kW (2021)
+13Škoda Superb 4x4 147 kW (2021)

Keďže ide o jednu z dvoch najexkluzívnejších verzií, v cene je aj silná bezpečnostná výbava, navigácia, prémiové audio s 12 reproduktormi, veľký infotainmentový displej, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové ovládanie, parkovacie senzory vpredu a vzadu, kde ich dopĺňa kamera, vyhrievané sedadlá, športový adaptívny podvozok a množstvo estetických doplnkov. Taktiež nechýba ani inteligentný adaptívny tempomat, ktorý rýchlosť prispôsobí aj aktuálnej situácii a značkám.

Vylepšený motor

Pozrime sa však na kompletne prepracovaný naftový dvojliter, ktorý si pozornosť naozaj zaslúži. Jeho výkon sa zvýšil o 7 kW, zaujímavejší je však jeho prejav. Oproti predchodcovi je kultivovanejší, cítiť to napríklad na jeho celkovom prejave pri studených štartoch, vrátane zvukového.

Taktiež odspodu zaberá podstatne plynulejšie a spolupráca so 7-stupňovou prevodovkou DSG je o triedu lepšia, čo sa prejavuje aj na jej celkových reakciách a hlavne podstatne rýchlejšom a plynulejšom podraďovaní. Už sa nestávalo, že prevodovka po chvíli váhania preradila o dva, výnimočne o tri stupne nižšie a auto následne s trhnutím vyrazilo vpred.

Škoda Superb 4x4 147 kW (2021)
Škoda Superb 4x4 147 kW (2021)
+13Škoda Superb 4x4 147 kW (2021)

A to sme ešte nehovorili o spotrebe. Po prvých desiatkach kilometrov po vynulovaní priemernej spotreby sa nám dojazd na plnú nádrž zastavil približne na 1 200 kilometroch, čo je naozaj dnes už nie často vídaná hodnota.

Reálne sme s autom najazdili vyše 900 kilometrov s miernou prevahou diaľnic a ciest v meste nad okreskami. Po ich odjazdení sa nám priemerná spotreba ustálila na hodnote približne 5,6 litra na sto kilometrov. V meste sa nám darilo jazdiť so spotrebou okolo 6 litrov, na diaľnici pri rýchlostiach okolo 130 km/h pod sedem, na okreskách sme sa dostali aj pod päť. Nízka spotreba je jedným z najväčších plusov tohto auta.

Tým samozrejme nechceme podceniť dynamiku a pružné zrýchlenie. Krútiaci moment má auto 400 Nm a plusom je, ako sme už písali, že nastupuje kontinuálne a hlavne plynulo už od nízkych otáčok. Maximálku má auto 238 km/h.

Tento pohľad hovorí o veľkosti kufra viac než... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb 4x4 147 kW (2021) Tento pohľad hovorí o veľkosti kufra viac než číslo, aj keď je úctyhodné - 625 litrov.

Na výber v ňom máte aj niekoľko jazdných režimov, v komforte auto zostáva stále relatívne húpavé, normál je štandard, v ktorom sme najazdili najviac kilometrov, auto je s ním naozaj komfortné a veľmi dobre si poradí s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami. Športový režim správanie auta mení, je o niečo tvrdšie, menej sa nakláňa. Ale aj keď je Superb s testovaným motorom pomerne dynamický, pravdou je, že k športovej jazde príliš neláka.

Záver

Jeho hlavnými prednosťami sú z nášho pohľadu naozaj veľký vnútorný priestor a k tomu obrovský kufor s objemom 625 litrov, v testovanom prevedení naozaj kultivovaný a mimoriadne úsporný naftový motor, ktorý veľmi dobre ťahá už v nízkych otáčkach a keď sa pozriete do cenníku, tak aj veľmi dobrý pomer cena/hodnota. A to sa týka ako jeho lacnejších verzií, tak aj testovanej, ktorá sa ocitá na opačnom konci cenníku, tesne pod top výbavou Laurin and Klement.

Vzadu zaujme čierny spojler a nápis Škoda... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb 4x4 147 kW (2021) Vzadu zaujme čierny spojler a nápis Škoda miesto pôvodného loga.

Pokiaľ netrpíte utkvelou predstavou, že ak nevlastníte niektorú z tzv. „prémiových značiek“, bude tým výrazne narušená vaša psychofyzická integrita a hľadáte limuzínu vyššej triedy so silnou výbavou, tak testovaný Superb s cenou mierne nad hranicou 45-tisíc eur nie je vôbec zlou alternatívou.

Rozmery, objemy, hmotnosti Škoda Superb TDI 147 kW 4×4
Dĺžka (mm) 4 8690
Šírka (mm) 1 864
Výška (mm) 1 473
Rázvor (mm) 2 841
Objem batožinového priestoru(l) 625
Objem palivovej nádrže (l) 66 + 13 SCR
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 652 – 1 833
Technické údaje Škoda Superb TDI 147 kW 4×4
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 968
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 147/200 pri 3 600 – 4 100 ot. za min.
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 1 750 – 3 500
Prevodovka automatická 7 st. DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 238
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,2
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,4 – 5,7
Spotreba (test) (l/100km) 5,6
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Škoda Superb (1.5 TSI ACT EVO 110 kW, 6MT) 26 390 eur
Základná cena Škoda Superb 2.0 TDI SCR EVO 147 kW (200 k) 7AT 36 610 eur
Cena testovaného auta, Škoda Superb 147 kW 4×4 ed. Sportline od 45 420 eur

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #Škoda Superb #Superb #test auta
Články podľa značiek