V minulotýždňovom teste nového Sorenta sme hneď v úvode napísali, že sme mali možnosť testovať dva dobré motory, ukazujúce nezmyselnosť „antidieslovej“ kampane. Prvý malo pod kapotou zmienené Sorento a o tom druhom píšeme dnes v teste Superbu.
Neprehliadnuteľný
Pravdou je, že Superb prešiel väčšou modernizáciou ešte v roku 2019 a spočiatku sme váhali, či sa ho v súčasnosti oplatí testovať. Presvedčili nás dve veci – prvou je, že pod kapotou mal kompletne prepracovaný naftový dvojliter, ktorý má aktuálne výkon 147 kW, teda rovných 200 koní a ktorý sme zatiaľ nemali možnosť vyskúšať. Druhou, ktorá možno neznie veľmi profesionálne, bol fakt, že testovaný liftback mal extravagantnú zlato-zelenú metalízu Dragon Skin a v kombinácii s čiernymi doplnkami edície Sportline sa nám naozaj páčil.
Najprv k dizajnu. Sportline je pomerne exkluzívna edícia, jej cena sa pohybuje v takmer rovnakej cenovej hladine ako „over the top“ výbava Laurin & Klement. Zvonka sú pre ňu charakteristické čierne doplnky, vrátane zrkadiel a masky chladiča, mierne pozmenený nárazník a vpredu máte aj výkonné LED-Matrix svetlomety, schopné meniť tvar svetelného kužeľa. Vzadu sú tiež LED svetlá a čierny spojler, ktorý naozaj vynikal v kombinácii so zlato-zelenou farbou auta. Čierne sú aj difúzor, lišta prepájajúca zadné svetlá a orámovanie okien.
A čierna farba dominuje aj interiéru, má ju aj čalúnenie stropu. V kabíne je okrem iného trojramenný multifunkčný volant, športové sedadlá s alcantarou, digitálny kokpit s piatimi rôznymi zobrazeniami, vrátane športového a ambietné podsvietenie, pri ktorom možno meniť farby.
Keďže ide o jednu z dvoch najexkluzívnejších verzií, v cene je aj silná bezpečnostná výbava, navigácia, prémiové audio s 12 reproduktormi, veľký infotainmentový displej, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové ovládanie, parkovacie senzory vpredu a vzadu, kde ich dopĺňa kamera, vyhrievané sedadlá, športový adaptívny podvozok a množstvo estetických doplnkov. Taktiež nechýba ani inteligentný adaptívny tempomat, ktorý rýchlosť prispôsobí aj aktuálnej situácii a značkám.
Vylepšený motor
Pozrime sa však na kompletne prepracovaný naftový dvojliter, ktorý si pozornosť naozaj zaslúži. Jeho výkon sa zvýšil o 7 kW, zaujímavejší je však jeho prejav. Oproti predchodcovi je kultivovanejší, cítiť to napríklad na jeho celkovom prejave pri studených štartoch, vrátane zvukového.
Taktiež odspodu zaberá podstatne plynulejšie a spolupráca so 7-stupňovou prevodovkou DSG je o triedu lepšia, čo sa prejavuje aj na jej celkových reakciách a hlavne podstatne rýchlejšom a plynulejšom podraďovaní. Už sa nestávalo, že prevodovka po chvíli váhania preradila o dva, výnimočne o tri stupne nižšie a auto následne s trhnutím vyrazilo vpred.
A to sme ešte nehovorili o spotrebe. Po prvých desiatkach kilometrov po vynulovaní priemernej spotreby sa nám dojazd na plnú nádrž zastavil približne na 1 200 kilometroch, čo je naozaj dnes už nie často vídaná hodnota.
Reálne sme s autom najazdili vyše 900 kilometrov s miernou prevahou diaľnic a ciest v meste nad okreskami. Po ich odjazdení sa nám priemerná spotreba ustálila na hodnote približne 5,6 litra na sto kilometrov. V meste sa nám darilo jazdiť so spotrebou okolo 6 litrov, na diaľnici pri rýchlostiach okolo 130 km/h pod sedem, na okreskách sme sa dostali aj pod päť. Nízka spotreba je jedným z najväčších plusov tohto auta.
Tým samozrejme nechceme podceniť dynamiku a pružné zrýchlenie. Krútiaci moment má auto 400 Nm a plusom je, ako sme už písali, že nastupuje kontinuálne a hlavne plynulo už od nízkych otáčok. Maximálku má auto 238 km/h.
Na výber v ňom máte aj niekoľko jazdných režimov, v komforte auto zostáva stále relatívne húpavé, normál je štandard, v ktorom sme najazdili najviac kilometrov, auto je s ním naozaj komfortné a veľmi dobre si poradí s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami. Športový režim správanie auta mení, je o niečo tvrdšie, menej sa nakláňa. Ale aj keď je Superb s testovaným motorom pomerne dynamický, pravdou je, že k športovej jazde príliš neláka.
Záver
Jeho hlavnými prednosťami sú z nášho pohľadu naozaj veľký vnútorný priestor a k tomu obrovský kufor s objemom 625 litrov, v testovanom prevedení naozaj kultivovaný a mimoriadne úsporný naftový motor, ktorý veľmi dobre ťahá už v nízkych otáčkach a keď sa pozriete do cenníku, tak aj veľmi dobrý pomer cena/hodnota. A to sa týka ako jeho lacnejších verzií, tak aj testovanej, ktorá sa ocitá na opačnom konci cenníku, tesne pod top výbavou Laurin and Klement.
Pokiaľ netrpíte utkvelou predstavou, že ak nevlastníte niektorú z tzv. „prémiových značiek“, bude tým výrazne narušená vaša psychofyzická integrita a hľadáte limuzínu vyššej triedy so silnou výbavou, tak testovaný Superb s cenou mierne nad hranicou 45-tisíc eur nie je vôbec zlou alternatívou.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Škoda Superb TDI 147 kW 4×4 |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 8690 |
Šírka (mm) | 1 864 |
Výška (mm) | 1 473 |
Rázvor (mm) | 2 841 |
Objem batožinového priestoru(l) | 625 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 + 13 SCR |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 652 – 1 833 |
Technické údaje | Škoda Superb TDI 147 kW 4×4 |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 968 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k) | 147/200 pri 3 600 – 4 100 ot. za min. |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 3 500 |
Prevodovka | automatická 7 st. DSG |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 238 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,2 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,4 – 5,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,6 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena Škoda Superb (1.5 TSI ACT EVO 110 kW, 6MT) | 26 390 eur |
Základná cena Škoda Superb 2.0 TDI SCR EVO 147 kW (200 k) 7AT | 36 610 eur |
Cena testovaného auta, Škoda Superb 147 kW 4×4 ed. Sportline | od 45 420 eur |