Test: EQV - elektrický luxus à la Mercedes

Mercedes EQV je exkluzívny elektrický van až pre osem ľudí, ktorý sa môže pochváliť batériami s celkovou kapacitou 100 kWh. Jeho cena sa však dokáže prehupnúť až cez hranicu stotisíc eur.

30.05.2021 07:00
debata (16)
Mercedes EQV vsadil zvonku na estetický... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes EQV (2021) Mercedes EQV vsadil zvonku na estetický minimalizmus. Na prvý pohľad ako auto za stotisíc eur nevyzerá.

Mercedes EQV je ideálne auto, plniace úlohu luxusného shuttle-busu pre hotely, kongresové centrá alebo väčšie firmy, ktoré chcú ukázať, že im záleží nielen na ich klientoch, ale aj na životnom prostredí.

Punc výnimočnosti mu prepožičiava exkluzívny celokožený interiér, high-endové audio a množstvo komfortných doplnkov. Čierna koža, čierna predná maska, lak vo výraznej „polnočnej“ modrej a pár doplnkov z chrómu a brúseného hliníku, podčiarknuté a zrátané, cena testovaného auta mierne prekročila hranicu stotisíc eur.

Batérie, aké má len málokto

Samozrejme, podieľala sa na nej aj výkonná batéria s celkovou kapacitou 100 kWh, využiteľná je 90 kWh. S takto vysokokapacitnými batériami sa môže pochváliť len máloktorý na Slovensku predávaný elektromobil. EQV je však pomerne veľký a ťažký van pre 8 cestujúcich, jeho pohotovostná hmotnosť je vyše 2,6 tony a takéto batérie jednoducho pre zachovanie rozumného dojazdu potrebuje. Jeho hmotnosť sa prejavuje aj na spotrebe. Tá sa v prípade testovaného auta vyšplhala približne na 27 až 29 kWh, čo viac menej korešponduje s dátami, uvádzanými výrobcom.

Mercedes EQV (2021)
Mercedes EQV (2021)
+10Mercedes EQV (2021)

Ale spotreba vie byť aj okolo 20 kWh, keď sa budete snažiť jazdiť ultraekonomicky a naopak – vie sa na diaľnici pri rýchlostiach mierne nad povoleným diaľničným limitom bez problému vyšplhať až k hranici 40 kWh. A to ešte nehovoríme o tom, že si v ňom počas nočnej jazdy aj prikúrite. Aj preto je maximálka EQV limitovaná na 140 km/h, ale máte k dispozícii podobnú „fičúru“ ako pri elektrobicykloch. Môžete si, samozrejme za príplatok, „odomknúť“ plný výkon, pri ktorom je auto schopné vyvinúť maximálku až 160 km/h. Ale to by sme fakt, s ohľadom na spotrebu, nerobili.

Deklarovaný a reálny dojazd

Na deklarovaných vyše 400 kilometrov by sme sa nespoliehali, ale takých 310 – 320 kilometrov by ste s týmto autom na jedno dobitie pri bežnom štýle jazdy a skôr mimo diaľnic mali bez problému spraviť. A to je – na pomery súčasných elektromobilov – naozaj dobrá hodnota.

Mercedes EQV nemá, na rozdiel od väčšiny nových... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes EQV (2021) Mercedes EQV nemá, na rozdiel od väčšiny nových mercedesov, prístrojovku zloženú z dvoch veľkých "skejtbordových" displejov.

Dojazdu pomôžete aj využívaním páčky pod volantom. Tá pri tomto aute neslúži na manuálne radenie, ale na nastavenie intenzity rekuperácie v niekoľkých stupňoch. Takže ak chcete, auto dokáže v pohode plachtiť a naopak, pri využívaní intenzívnejších stupňov rekuperácie v podstate ani nepotrebujete brzdový pedál.

Tak, ako v iných nových elektrických mercedesoch, aj v EQV je na infotainmentovom displeji s uhlopriečkou 10,25 palca v rámci menu aj položka, označená EQ. Tá slúži ako centrálny prístupový bod pre všetky „elektronasta­venia“. Okrem iného sa v nej nachádza obmedzenie nabíjacieho prúdu, nastavenie času odjazdu kvôli predklimatizovaniu, zobrazenie toku energie a tiež aj histogram spotreby.

Pri tak silných batériách, aké využíva EQS, je dôležitá aj doba nabíjania. Doma z 11 kW wall-boxu auto nabijete z nuly na sto percent približne za 10 hodín, z verejnej nabíjačky to pri 110 kW ide už za trištvrte hodinku. Z bežnej siete je nabíjanie len núdzovým riešením, trvalo by vám to cez 20 hodín.

Testované EQV, najmä počas dlhších jázd, vie s nabíjaním pomôcť. Inteligentná navigácia prepojí aktuálny stav nabitia akumulátora, meteorologické údaje a informácie o nabíjacej infraštruktúre a na ich základe navrhne rýchlu trasu s malým množstvom zastávok na nabíjanie a krátkymi časmi nabíjania. Pri plánovaní navyše uprednostňuje rýchlonabíjacie stanice.

Z hľadiska efektivity nabíjania – a aj ceny – sú pre elektromobily jednoznačne najlepším riešením wall-boxy, samozrejme, ak ich máte kde nainštalovať. Rýchlonabíjačky sú v pohode na dlhšie jazdy a príležitostné nabíjanie, nie však na každodenné.

Mercedes EQV (2021)
Mercedes EQV (2021)
+19Mercedes EQV (2021)

Výrobcovia o tom veľmi nechcú hovoriť, ale pri častom využívaní rýchlych a superrýchlych nabíjačiek prichádza k oveľa rýchlejšej degradácii batérií. Len pre zaujímavosť – rozprávali sme sa s niekoľkými taxikármi, ktorí približne za niečo vyše dva roky najazdili s elektromobilmi 150– až 200-tisíc kilometrov, pričom autá temer výhradne nabíjali cez rýchlonabíjačky a kapacita batérie im za tento čas klesla na menej ako polovicu pôvodnej.

Na ceste

Ale späť k testovanému EQV. Batérie s využiteľnou kapacitou 90 kWh sú kompletne umiestnené pod podlahou, takže nijako neobmedzujú vnútorný priestor auta a ani jeho flexibilitu. Všetko, čím „véčko“ vyniká, zostalo tak zachované – sedadlá sa dajú presúvať, sklápať aj vyberať, v koľajničkách môžete posúvať rozložiteľný stolík a keď to pomôže, nemusíte otvárať celé piate dvere, ale iba na nich vyklopiť okno.

Ďalšou výhodou tohto umiestnenia batérií je väčšia jazdná stabilita auta, v zákrutách s nakláňa len minimálne. Elektromotor je na prednej náprave, má maximálny výkon 150 kW (204 k), maximálny krútiaci moment 362 Nm a spojený je s prevodovkou s pevným prevodovým pomerom.

Ako väčšina elektromobilov, je aj EQV vďaka okamžite dostupnému maximálnemu krútiacemu momentu aj napriek svojej vyššej hmotnosti mimoriadne agilné hneď po rozjazde, vo vyšších rýchlostiach už tento benefit tak zreteľný nie je. A ďalšou výhodu auta je naozaj tichá jazda. Pri elektromobile od motoru hluk neočakávate, ale kabíne je veľmi dobre odhlučnená aj z hľadiska aerodynamického hluku a od podvozku.

Oplatí sa?

A ako EQV zhodnotiť? Cena cez stotisíc eur je naozaj extrémna, vo výbave testovaného auta však bolo asi všetko, čo sa do nej dalo dať. Ak chcete, kúpite ho aj o viac než 20-tisíc eur lacnejšie. Niektoré prvky príplatkovej výbavy sa nám však tak či tak zdali pridrahé. Napríklad takmer 1 800 eur za chladenú stredovú konzolu je veľa a pýtať v aute, ktoré stojí v základe vyše 70 000 eur ďalšiu tisícku za elektronické nastavovanie sedadla spolujazdca tiež nie je v poriadku, rovnako ak necelé dve stovky za asistent diaľkových svetiel.

Veľké zadné dvere majú pre uľahčenie prístupu... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes EQV (2021) Veľké zadné dvere majú pre uľahčenie prístupu aj samostatne výklopné okno.

Na druhú stranu – ako imidžový shuttle-bus pre luxusné hotely a spoločnosti, ktoré sa chcú navonok prezentovať ekologicky, dáva zmysel práve v tejto cene a výbave. Ako sme napísali už v úvode – prepožičiava im totiž punc výnimočnosti a exkluzivity, ktorý v súčasnej „elektrodobe“ už využívaním luxusných áut so spaľovacími motormi u časti klientely dosiahnu len veľmi ťažko.

Rozmery, objemy, hmotnosti Mercedes EQV 300 long
Dĺžka (mm) 5 140
Šírka (mm) 1 928
Výška (mm) 1 901
Rázvor náprav (mm) 3 200
Objem kufra (l) 1 030
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) 2 635
Technické údaje, spotreba a doajzd Mercedes EQV 300 long
Max. výkon (kW/k) 150/204
Max. krút. moment (Nm) 362
Prevodovka jednostupňová, automatická
Kapacita batérií (využiteľná, kWh) 90
0 – 100 km/h (s) 12,1
Maximálna rýchlosť km/h 140 (160 voliteľne)
Spotreba na 100 km (kWh) 26,3
Spotreba počas testu (l) 28 – 29
Dojazd (km) 417
Dojazd počas testu (km) cca 310 – 320
Čas nabíjania Mercedes EQV 300 long
DC 110 kW 10% – 80% (min) 45
AC 11 kW 0% – 100% (h) 10 h
Ceny a výbavy Mercedes EQV 300 long
Zákl. cena Mercedes EQ 300 long (€) 74 308
Cena test. auta (€) 100 202

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #elektromobil #test auta #Mercedes EQV. EQV #elektrický van
Články podľa značiek