Test: Jazdený Nissan Qashqai - stávka na istotu

Japonské autá majú vo svete povesť spoľahlivých vozidiel. Nič na tom nezmenil ani nástup obľúbenosti kategórie áut SUV a crossoverov. Dokazuje to aj stav na našich cestách. Napríklad Nissan Qashqai je na Slovensku obľúbeným vozidlom. Je naozaj spoľahlivý?

29.05.2021 07:00
debata
Videotest
Video

Test vznikol v spolupráci so spoločnosťou AAA AUTO. Nissan Qashgai patrí k stáliciam automobilového sveta. Jeho prvá generácia prišla na trh v roku 2006. My sme testovali druhú generáciu, ktorá prišla na trh v roku 2013. Aktuálne ju už ako novú nekúpite. V predajniach sa čerstvo usídlila generácia tretia.

Qashqai druhej generácie stojí na modulárnej platforme CMF, ktorú zdieľa napríklad so sesterským Renaultom Kadjar. Japonci tento model vyrábali vo fabrikách vo Veľkej Británii, v Číne, v Rusku a v Japonsku.

Tento crossover patrí ku globálnym modelom, čo znamená, že Nissan ho predával po celom svete. Do Severnej Ameriky sa auto dostalo až v roku 2015. V rovnakom roku Nissan zaznamenal s týmto modelom rekord. V septembri dosiahol métu 500-tisíc vyrobených kusov modelu Qashqai vo fabrike vo Veľkej Británii. To z neho robí model vyrábaný na britskom území, ktorý tento míľnik dosiahol najrýchlejšie.

Nissan Qashqai do svojich tvorcov dostal získal... Foto: Martin Majerníček
Nissan Qashqai Nissan Qashqai do svojich tvorcov dostal získal dizajn s dynamickými líniami.

Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2014 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Meno auta pochádza z názvu kočovného kmeňa, ktorý žil v Iráne.

Široká ponuka motorov

Druhá generácia Nissanu Qashqai sa vyznačuje širokou ponukou motorov. V tomto prípade na palube ešte nenájdete hybridné technológie. Na druhej strane, všetky motory sú vybavené preplňovaním. Jediným nepreplňovaným agregátom je 2-litrový benzínový štvorvalec. Ten sa však v Európe nepredával.

V bazároch najčastejšie narazíte na 1,2 litrový preplňovaný štvorvalec DIG-T, ktorý pochádza od Renaultu. Ide o najlacnejšiu ponuku. V tomto prípade si treba dávať pozor na vyťahanú rozvodovú reťaz a na riedenie oleja benzínom. Pri nevyužívaní dynamických vlastností motora môže nastať jeho zanášanie karbónom.

V bazároch nájdete Qashqai s rôznymi motormi. Foto: Martin Majerníček
Nissan Qashqai V bazároch nájdete Qashqai s rôznymi motormi.

Rovnako od francúzskej automobilky pochádza aj väčší 1,6 litrový preplňovaný agregát. Jeho ponuka je výrazne obmedzenejšia. V ponuke bol až od roku 2015. Ide o spoľahlivejší agregát ako menšia jednadvojka.

Za najlepší benzínový motor tohto modelu však považujeme 1,3 litrový štvorvalec, ktorý nahradil obe vyššie spomenuté pohonné jednotky. Problém je v tom, že na scénu prišiel až v roku 2018, teda po facelifte a takmer na sklonku života druhej generácie modelu Qashqai. To z neho robí najdrahšiu alternatívu. Ide však o motor, ktorý používal okrem Nissanu aj Renault a Mercedes. Vodičovi sa obmení dobrými dynamickými vlastnosťami (najmä jeho najvýkonnejšia verzia) a dobrou spotrebou.

Interiér pôsobí moderne aj po rokoch. Foto: Martin Majerníček
Nissan Qashqai Interiér pôsobí moderne aj po rokoch.

Qashqai druhej generácie prišiel ešte v čase, keď slovné spojenie “naftový motor” nebolo považované za takmer nadávku. Z toho vyplýva aj pomerne široká ponuka agregátov spaľujúcich naftu. Bohužiaľ, narodiel od prvej generácie, dvojliter v tomto prípade nečakajte.

Najmenším, ale najviac zastúpeným v ponuke, je 1,5 litrový štvorvalec. Motor sa vyznačuje solídnou spoľahlivosťou a spotrebou v oblasti 6 litrov. Nebol však spojený s pohonom oboch náprav a poháňa ho rozvodový remeň, ktorý je potrebné meniť.

Väčším v ponuke je 1,6 litrový agregát, ktorý dodával kolesám viac sily. Navyše ho bolo možné spojiť s pohonom oboch náprav. Nissan ho rovnako spájal aj s automatom typu CVT. Tomu sa odporúčame vyhnúť a radšej siahnuť po manuálnej prevodovke.

Pred zadnými sedadlami ponúka Qashqai priemernú... Foto: Martin Majerníček
Nissan Qashqai Pred zadnými sedadlami ponúka Qashqai priemernú porciu priestoru.

Najnovším a zároveň najvýkonnejším v ponuke bol 1,7 litrový štvorvalec. Ten však Nissan začal montovať až v roku 2019 a preto je suverénne najdrahšou voľbou v autobazároch a rovnako je najmenej početne zastúpený.

Spoľahlivosť

Okrem vyššie spomenutých možných problémoch s motormi je Qashqai spoľahlivé auto. Počas svojho života ho zasiahol problém s emisiami naftových motorov. Tie však nijako neovplyvňujú ich funkčnosť.

R4, tunel Bikoš, prerazenie Čítajte viac Tunel Bikoš je prerazený. Čo ďalej s obchvatom Prešova?

Vypracovanie interiéru je kvalitné a aj po rokoch nedochádza k jeho nadmernému opotrebovávaniu. Qashqai môže byť dobre vybavený. Nissan na jeho palubu ponúkal množstvo elektroniky ako napríklad dotykový displej, navigáciu, systém pre výstrahu pred opustením jazdného pruhu a iné. V ojedinelých prípadoch môže elektronika, prípadne klimatizácia štrajkovať.

Z podvozku sa najnižšou odolnosťou vyznačujú tyčky predného stabilizátora. Pri kúpe odporúčame rovnako skontrolovať stav dvojhmotného zotrvačníka. Ten vo vozidle nenájdete jedine v základnej verzii s motorom 1,2 DIG-T.

Nájsť v bazároch Qashqai s menším nájazdom ako... Foto: Martin Majerníček
Nissan Qashqai Nájsť v bazároch Qashqai s menším nájazdom ako 100-tisíc kilometrov zatiaľ nie je problémom.

Cena

Ceny tohto modelu aktuálne začínajú pod hranicou 10-tisíc eur. Za 12-tisíc dostane v celku zachovalý kus s minimálnym nájazdom. Ak však chcete verziu so zaujímavejším motorom, pripravte si aspoň 14-tisíc eur.

Odporúčame vyhnúť sa automatickej prevodovke CVT a ak je to možné, tak aj 1,2 litrovému benzínovému motoru. Ak potrebujete pohon oboch náprav, bez obáv siahnite po naftových verziách. Qashqaiov 4×4 je však v ponuke málo.

Motor Roky výroby Výkon (kw/k) Krútiaci moment Emisná norma
1,2 DIG-T 11/2013–08/2018 85/115 190 Nm Euro 5b+
1,3 DIG-T 10/2018–09/2020 103/140 240 Nm Euro 6d-TEMP
1,3 DIG-T 10/2020–04/2021 116/158 270 Nm Euro 6d
1,3 DIG-T 10/2018–09/2020 118/160 260 Nm Euro 6d-TEMP
1,6 DIG-T 01/2015–08/2018 120/163 240 Nm Euro 6
1,5 dCi 11/2013–08/2018 81/110 260 Nm Euro 5b+
1,5 dCi 10/2018–09/2020 85/115 260 Nm Euro 6d-TEMP
1,6 dCi 11/2013–08/2018 96/130 320 Nm Euro 5
1,7 dCi 01/2019–09/2020 110/150 340 Nm Euro 6d-TEMP
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
+15Nissan Qashqai

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Nissan #Qashqai #Nissan Qashqai #jazdené autá
Články podľa značiek