Test vznikol v spolupráci so spoločnosťou AAA AUTO. Nissan Qashgai patrí k stáliciam automobilového sveta. Jeho prvá generácia prišla na trh v roku 2006. My sme testovali druhú generáciu, ktorá prišla na trh v roku 2013. Aktuálne ju už ako novú nekúpite. V predajniach sa čerstvo usídlila generácia tretia.
Qashqai druhej generácie stojí na modulárnej platforme CMF, ktorú zdieľa napríklad so sesterským Renaultom Kadjar. Japonci tento model vyrábali vo fabrikách vo Veľkej Británii, v Číne, v Rusku a v Japonsku.
Tento crossover patrí ku globálnym modelom, čo znamená, že Nissan ho predával po celom svete. Do Severnej Ameriky sa auto dostalo až v roku 2015. V rovnakom roku Nissan zaznamenal s týmto modelom rekord. V septembri dosiahol métu 500-tisíc vyrobených kusov modelu Qashqai vo fabrike vo Veľkej Británii. To z neho robí model vyrábaný na britskom území, ktorý tento míľnik dosiahol najrýchlejšie.
Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2014 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Meno auta pochádza z názvu kočovného kmeňa, ktorý žil v Iráne.
Široká ponuka motorov
Druhá generácia Nissanu Qashqai sa vyznačuje širokou ponukou motorov. V tomto prípade na palube ešte nenájdete hybridné technológie. Na druhej strane, všetky motory sú vybavené preplňovaním. Jediným nepreplňovaným agregátom je 2-litrový benzínový štvorvalec. Ten sa však v Európe nepredával.
V bazároch najčastejšie narazíte na 1,2 litrový preplňovaný štvorvalec DIG-T, ktorý pochádza od Renaultu. Ide o najlacnejšiu ponuku. V tomto prípade si treba dávať pozor na vyťahanú rozvodovú reťaz a na riedenie oleja benzínom. Pri nevyužívaní dynamických vlastností motora môže nastať jeho zanášanie karbónom.
Rovnako od francúzskej automobilky pochádza aj väčší 1,6 litrový preplňovaný agregát. Jeho ponuka je výrazne obmedzenejšia. V ponuke bol až od roku 2015. Ide o spoľahlivejší agregát ako menšia jednadvojka.
Za najlepší benzínový motor tohto modelu však považujeme 1,3 litrový štvorvalec, ktorý nahradil obe vyššie spomenuté pohonné jednotky. Problém je v tom, že na scénu prišiel až v roku 2018, teda po facelifte a takmer na sklonku života druhej generácie modelu Qashqai. To z neho robí najdrahšiu alternatívu. Ide však o motor, ktorý používal okrem Nissanu aj Renault a Mercedes. Vodičovi sa obmení dobrými dynamickými vlastnosťami (najmä jeho najvýkonnejšia verzia) a dobrou spotrebou.
Qashqai druhej generácie prišiel ešte v čase, keď slovné spojenie “naftový motor” nebolo považované za takmer nadávku. Z toho vyplýva aj pomerne široká ponuka agregátov spaľujúcich naftu. Bohužiaľ, narodiel od prvej generácie, dvojliter v tomto prípade nečakajte.
Najmenším, ale najviac zastúpeným v ponuke, je 1,5 litrový štvorvalec. Motor sa vyznačuje solídnou spoľahlivosťou a spotrebou v oblasti 6 litrov. Nebol však spojený s pohonom oboch náprav a poháňa ho rozvodový remeň, ktorý je potrebné meniť.
Väčším v ponuke je 1,6 litrový agregát, ktorý dodával kolesám viac sily. Navyše ho bolo možné spojiť s pohonom oboch náprav. Nissan ho rovnako spájal aj s automatom typu CVT. Tomu sa odporúčame vyhnúť a radšej siahnuť po manuálnej prevodovke.
Najnovším a zároveň najvýkonnejším v ponuke bol 1,7 litrový štvorvalec. Ten však Nissan začal montovať až v roku 2019 a preto je suverénne najdrahšou voľbou v autobazároch a rovnako je najmenej početne zastúpený.
Spoľahlivosť
Okrem vyššie spomenutých možných problémoch s motormi je Qashqai spoľahlivé auto. Počas svojho života ho zasiahol problém s emisiami naftových motorov. Tie však nijako neovplyvňujú ich funkčnosť.
Čítajte viac Tunel Bikoš je prerazený. Čo ďalej s obchvatom Prešova?Vypracovanie interiéru je kvalitné a aj po rokoch nedochádza k jeho nadmernému opotrebovávaniu. Qashqai môže byť dobre vybavený. Nissan na jeho palubu ponúkal množstvo elektroniky ako napríklad dotykový displej, navigáciu, systém pre výstrahu pred opustením jazdného pruhu a iné. V ojedinelých prípadoch môže elektronika, prípadne klimatizácia štrajkovať.
Z podvozku sa najnižšou odolnosťou vyznačujú tyčky predného stabilizátora. Pri kúpe odporúčame rovnako skontrolovať stav dvojhmotného zotrvačníka. Ten vo vozidle nenájdete jedine v základnej verzii s motorom 1,2 DIG-T.
Cena
Ceny tohto modelu aktuálne začínajú pod hranicou 10-tisíc eur. Za 12-tisíc dostane v celku zachovalý kus s minimálnym nájazdom. Ak však chcete verziu so zaujímavejším motorom, pripravte si aspoň 14-tisíc eur.
Odporúčame vyhnúť sa automatickej prevodovke CVT a ak je to možné, tak aj 1,2 litrovému benzínovému motoru. Ak potrebujete pohon oboch náprav, bez obáv siahnite po naftových verziách. Qashqaiov 4×4 je však v ponuke málo.
Motor | Roky výroby | Výkon (kw/k) | Krútiaci moment | Emisná norma |
---|---|---|---|---|
1,2 DIG-T | 11/2013–08/2018 | 85/115 | 190 Nm | Euro 5b+ |
1,3 DIG-T | 10/2018–09/2020 | 103/140 | 240 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,3 DIG-T | 10/2020–04/2021 | 116/158 | 270 Nm | Euro 6d |
1,3 DIG-T | 10/2018–09/2020 | 118/160 | 260 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,6 DIG-T | 01/2015–08/2018 | 120/163 | 240 Nm | Euro 6 |
1,5 dCi | 11/2013–08/2018 | 81/110 | 260 Nm | Euro 5b+ |
1,5 dCi | 10/2018–09/2020 | 85/115 | 260 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,6 dCi | 11/2013–08/2018 | 96/130 | 320 Nm | Euro 5 |
1,7 dCi | 01/2019–09/2020 | 110/150 | 340 Nm | Euro 6d-TEMP |