Pri modernizovanej Kii Rio by bolo asi celkom zaujímavé zahrať si starú známu hru „nájdi 10 rozdielov“ v porovnaní s predchodcom. Pár zmien sa síce nájde v exteriéri aj interiéri, ale sú naozaj skôr kozmetického charakteru.
Mierny pokrok v medziach zákona
Predná maska, prepájajúca svetlá, sa mierne zúžila, naopak, trochu sa rozšírili nasávacie otvory v prednom nárazníku. Výsledkom je spredu dynamickejší vzhľad, ktorý esteticky umocňuje denné LED svietenie. To sa však dostalo až do najvyššej z troch ponúkaných výbav, ktorá je označená ako Gold, čo je trochu škoda. Mierne pozmenený je aj tvar zadných svetiel a zadný nárazník. V interiéri je asi najväčšou zmenou rádio s 8-palcovým infotainmentovým displejom, dostupné od strednej výbavy Extra.
Ak sa pozrieme do cenníku, pokiaľ nepotrebujete naozaj ušetriť každé euro, do základnej výbavy by sme asi nešli. Rozdiel medzi ňou a strednou je tisícka. Za ňu však dostanete disky z ľahkých zliatin, zadné parkovacie senzory aj s kamerou, už zmienený 8-palcový infotainmentový displej a k tomu aj výškové reproduktory, kompatibilitu s Apple Car Play a Android Auto a pár estetických doplnkov.
Výbava Gold je už naozaj silná, sú v nej denné LED svetlá, svetelný senzor, tempomat, palubný počítač s 4,2-palcovým displejom Supervision, monitoring únavy a jazdy vo zvolenom jazdnom pruhu, smerovky v zrkadlách, elektrické zadné okná a pár ďalších drobností. Oproti strednej výbave si priplatíte približne ďalších 1 200 eur. Zaujímavé je, že v cenníku nenájdete ani ako nadštandardnú doplnkovú výbavu automatickú klimatizáciu.
Jednoduchý dizajn, jednoduché ovládanie
Dizajn auta je jednoduchý, rovnako aj jeho ovládanie. Auto bude po estetickej stránke vyhovovať skôr konzervatívnejším vodičkám a vodičom, uprednostňujúcim klasiku pred extravaganciou. Týka sa to aj ovládania, kde stále zostáva množstvo funkcií dostupných cez klasické hardvérové ovládače – čo vôbec nie je na škodu.
Dokonca aj 8-palcový infotainment má pod sebou „hardvérové skratky“ k základným funkciám. A opäť chválime jednoduchosť pohybu v menu stredového displeja, ktoré je prehľadné, prakticky všetky funkcie nájdete „na prvú“, nemusíte s logikou ich usporiadania bojovať. Z hľadiska vnímanej kvality pôsobí interiér hodnotne a spracovaný je dobre, aj keď v ňom prevažujú skôr tvrdšie pasty.
Silné stránky auta sú hlavne vo vnútornom priestore. V tomto smere možno s trochou nadsázky povedať, že Rio „klame telom“. S celkovou dĺžkou tesne nad 4 metre zvonku pôsobí kompaktnejším dojmom, no s rázvorom 2 580 mm ponúka naozaj slušný priestor nielen pre cestujúcich vpredu, ale aj vzadu, čím sa veľa jeho konkurentov nemôže pochváliť. A na svoju triedu má relatívne veľký kufor, 300 litrov je dobrá hodnota.
Na ceste
Ďalšou vecou je rozumná cena, za ktorú možno toto auto kúpiť v kombinácii so stokoňovým (73 kW) litrovým benzínovým trojvalcom a 7-stupňovým automatom. Dostanete ho už za necelých 13 700 eur. Práve túto kombináciu sme testovali a pomerne príjemne nás prekvapila spotreba aj jazdná dynamika, o niečo menej príjemne hluk, keď ste občas tú dynamiku naozaj potrebovali, napríklad pri predbiehaní.
Aj vďaka krútiacemu momentu 172 Nm, dostupnému už od 1 500 otáčok, sa s týmto autom jazdí a v meste predbieha naozaj jednoducho. Papierovo to tak možno nevyzerá, ale s Riom si jazdu možno naozaj aj užiť, rozhodne to nie je iba nejaké základné mestské približovalo.
A užiť si ju možno aj mimo mesto. Tomuto pocitu pomáha aj dvojspojková prevodovka, ktorá sa správa až prekvapivo kultivovane, neradí s oneskorením, aby sa to vzápätí snažila dobehnúť intenzívnym podradením a že si s litrovým motorom rozumie v meste aj mimo neho dokazuje priemerná spotreba.
Pri dodržiavaní všetkých limitov a bez jazdenia brzda-plyn by ste mali jazdiť s priemerom okolo 5,6 litra na sto kilometrov, na diaľnici pri 130-ke si auto „vypýta“ okolo 6,5 – 6,7 litra a na okreskách sa dostanete možno aj pod päť. Pokiaľ ide o cestovný komfort, nie je zlý, podvozok je však naladený skôr tuhšie a aj vzhľadom na kratší rázvor je prejazd nerovností občas cítiť o niečo viac, než by sa patrilo.
Záver
Z nášho pohľadu Rio bude skôr voľbou rozumu, než srdca. Na prvý pohľad určite vzhľadom nijako extra neupúta, no treba si sadnúť dovnútra. Tam zaujme naozaj veľkorysým priestorom, v rámci svojej triedy patrí v tomto smerom k premiantom. A kufor s objemom vyše 300 litrov tiež nie je na zahodenie. Pri Riu by sme nešli do základnej výbavy, ale volili by sme aspoň strednú.
Veľmi príjemne nás prekvapila aj kombinácia 7-stupňového automatu s testovaným motorom. Stokoňový litrový motor Riu viac než bohato stačí, je s ním dostatočne dynamické a pritom jazdí úsporne.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Kia Rio 1.0 T-GDi A7 DCT |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 065 |
Šírka (mm) | 1 725 |
Výška (mm) | 1 450 |
Rázvor (mm) | 2 580 |
Objem batožinového priestoru(l) | 300 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 125 – 1 223 |
Technické údaje | Kia Rio 1.0 T-GDi A7 DCT |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 998 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k) | 74 (100) pri 4 500 – 6 000 ot. za min. |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 172 pri 1 500 – 4 000 |
Prevodovka | automatická 7 st. |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,4 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,3 – 5,8 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,6 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena Kia Rio (1.2 DPi 62kW, 5MT) | 10 690 eur |
Základná cena Kio Rio 1.0 T-GDi | 12 190 eur |
Cena Kia Rio 1.0 T-GDi A7 DCT | od 13 690 eur |