Test: Nový Mercedes GLA 250e - do mesta ako stvorený

GLA 250e je dobre postavený plug-in hybrid, ktorého silnou stránkou sú rýchle nabíjanie a veľmi slušný dojazd. Je však pomerne ťažký a veľa vecí je len za príplatok.

27.06.2021 07:00
debata (4)
Jedným z mála hendikepov auta je jeho pomerne... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes GLA 250 e (2021) Jedným z mála hendikepov auta je jeho pomerne vysoká hmotnosť, váži takmer 1,8 tony.

Povedzme to hneď na úvod a bez okolkov – testovaný Mercedes GLA je dobrý plug-in hybrid, navyše cieli presne na pomerne úzku skupinu ľudí, kde môže mať tento typ áut úspech. Bez chybičiek však určite nie je.

O plug-in hybridoch sa síce hovorí a píše veľa, v praxi sa však predávajú pomerne slabo. Dokonca ešte slabšie, než elektromobily. A môžeme byť konkrétni. Minulý rok sa na Slovensku naozaj predalo viac elektromobilov ako dobíjateľných (plug-in) hybridov. Spolu ich bolo 863, batériových elektromobilov sa predalo vyše 900.

„Spolu“ znamená súčet benzínových a naftových plug-in hybridov, no predaj naftových bol relatívne zanedbateľný, predalo sa ich len 65. Prakticky všetky (s výnimkou jedného) boli len jednej značky. A zhodou okolností tej, o ktorej práve čítate – Mercedes-Benz. Pokiaľ ide o konkrétne modely, tak absolútnu prevahu mali dva – GLE (26 kusov) a GLC (23 kusov). Testovaný crossover GLA však patril k „plug-in hybridnému mainstreamu“, čím chceme povedať, že nevyužíval naftu, ale pod kapotou elektromotoru sekundoval klasický benzínový spaľovací agregát.

Mercedes GLA 250 e (2021)
Mercedes GLA 250 e (2021)
+11Mercedes GLA 250 e (2021)

A keď sa pozrieme, ktoré autá sa reálne s týmto typom pohonu u nás predávali, takmer bez výnimky ide o autá strednej a vyššej strednej triedy, alebo inak – drahšie modely. Konkrétne v tejto kategórii boli bestsellermi Škoda Superb a VW Passat, ale dobre sa ako plug-in hybrid predávalo napríklad aj Porsche Cayenne, BMW X5 a z dostupnejších modelov aj Outlander.

Celkovo možno povedať, že plug-in hybridy sa presadzujú hlavne v strednej triede, vyššej strednej triede a medzi SUV. Dôvod je jasný – ak má dávať plug-in hybrid zmysel, potrebuje mať reálny dojazd niekde nad 50 kilometrov, čo značí batérie s využiteľnou kapacitou 10 kWh a viac – a tie sa, v kombinácii s dvomi motormi už podpíšu na cene auta tak, že v nižších triedach jednoducho plug-in hybridy nie sú konkurencieschopné.

Plug-in hybrid a „tí druhí“

„Náš“ testovaný plug-in hybrid s označením GLA 250e koniec-koncov tiež nepatrí k najlacnejším. Cena testovaného auta, ktoré vidíte aj na fotografiách, sa priblížila hranici 58-tisíc eur, ale v základe sa dá kúpiť už za 48-tisíc. Plug-in hybrid teda stojí o približne 3 500 viac, než benzínový dvojliter s označením GLA 250.

Ten má maximálny výkon 165 kW, resp. 224 koní. Testovaný plug-in hybrid má benzínový motor s objemom 1,33 litra a maximálnym výkonom 118 kW, resp. 160 koní a k tomu elektromotor s výkonom 72 kW, teda 102 koní. To znamená systémový výkon 160 kW, resp. 218 koní. Takže aj z tohto pohľadu sú obe verzie porovnateľné.

Mercedes GLA 250 e (2021)
Mercedes GLA 250 e (2021)
+5Mercedes GLA 250 e (2021)

Rozdiel je v maximálnom krútiacom momente. Benzínový dvojliter ponúka 350 Nm, testovaný plug-in hybrid má maximálny systémový krútiaci moment 450 Nm. Na druhú stranu, svoju úlohu zohráva aj váha, plug-in hybrid je fakt ťažký, takže dvojliter na stovku zrýchli za 6,9 sekundy, plug-in aj napriek podpore elektromotoru v nízkych otáčkach za 7,1, oboje sú však veľmi dobré hodnoty.

A pri pohľade do cenníka popri týchto dvoch verziách, medzi ktorými je prakticky minimálny cenový rozdiel, bude možno niekomu dávať zmysel už aj štvorkolka GLA 250 4Matic. Tá je v základe od plug-in hybridu dokonca ešte o viac než tisícku lacnejšia.

Príplatková politika

A pozrime sa ešte, čo navýšilo cenu testovaného auta zo 48– na takmer 58-tisíc eur. Najviac, o takmer 2 300 eur tzv. „balík výhod“, obsahujúci navigáciu na pevnom disku, multimediálny displej, parkovacie senzory aj s cúvacou kamerou a služby nabíjania plus, čo značí, že auto môžete cez aplikáciu na diaľku kontrolovať a niektoré veci, vrátane samotného nabíjania, aj nastavovať.

Ale cenu auta navyšovali mnohé prvky, ktoré by sme už v Mercedese, stojacom v základe vyše 40-tisíc eur, očakávali automaticky. Napríklad integrácia smartfónu, rozumej Apple Car Play a Android Auto, za 360 eur, digitálny prístrojový štít za 540 eur (navyše dostupný len po priplatení si ďalších balíkov) alebo bezdrôtové nabíjanie za 240 eur.

Mercedes GLA 250 e (2021)
Mercedes GLA 250 e (2021)
+10Mercedes GLA 250 e (2021)

Za príplatok je aj vyhrievanie a elektrické nastavovanie predných sedadiel, pomerne draho vás vyjde head-up displej (takmer 1 200 eur) a čo sa nám neveľmi páčilo, príplatkových je aj väčšina pokročilých bezpečnostných systémov. Ich komplexný balík (kam patrí napríklad distronic, aktívny asistent riadenia, aktívny asistent brzdenia s funkciou prejazdu križovatkou; asistent riadenia pri vyhýbaní, núdzové zastavenie, aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla a Pre-Safe Plus) vás vyjde takmer 1900 eur. A perlička na záver: chápeme, že Mercedes je prémiová značka, ale chcieť za hasiaci prístroj do auta, ktorý bežne kúpite za 15 až 20 eur, sumu 132 eur je už tiež prehnané.

Rýchle nabíjanie, slušný dojazd

Pozrime sa teraz na to dôležitejšie – ako vlastne toto auto jazdí a koľko je schopné reálne prejsť na elektrinu. Batéria má celkovú kapacitu 15,6 kWh, čo je celkom slušné, využiteľná bude o niečo nižšia.

V meste sme sa vedeli s priemernou spotrebou držať v komfortnom režime bez problému na veľmi slušných 16 – 17 kWh na sto kilometrov, na diaľnici pri rýchlosti niekde medzi 110 a 120 km/h sme sa dostali približne na 22 – 23 kWh. Ak to prevedieme na kilometre – samozrejme závisí to aj od jazdného štýlu, počasia a ďalších faktorov, tak v meste sa naozaj dá spraviť s autom v čisto elektrickom režime okolo 60 kilometrov, čo je na plug-in hybrid veľmi dobrá hodnota.

A čo je ešte dôležitejšie – ako jeden z mála plug-in hybridov ho môžete dobíjať aj na rýchlonabíjačke, batériu z nejakých 10 percent na sto nabijete približne za polhodinku. Taktiež cez wall-box s palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW ho nabijete za nejaké dve hodinky.

Úzke a horizontálne orientované delené zadné... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes GLA 250 e (2021) Úzke a horizontálne orientované delené zadné svetlá pekne vyniknú v kombinácii s čiernou farbou karosérie.

Toto sú naozaj dôležité veci – ak má dávať plug-in hybrid zmysel, mal by mať elektrický dojazd aspoň 50 kilometrov a ak už nie rýchlonabíjanie, tak aspoň palubnú nabíjačku s výkonom 7,4 kW, s ktorou ho dokážete stále dobiť v rozumnom čase. Mnohé plug-in hybridy ešte stále ponúkajú ako štandard palubné nabíjačky s približne polovičným výkonom a 7,4 kW dostanete buď za príplatok, alebo vôbec. Na tomto fakt nešetrite.

Spotreba a jazdné vlastnosti

A aj napriek hmotnosti auta bola celkom príjemná aj spotreba pri jazde s vybitými batériami, teda aspoň v meste a na okreskách, kde sa viete pohybovať niekde medzi piatimi a šiestimi litrami. Na diaľnici už bolo predsa len cítiť, že sa benzínový motor s ťažkým autom trochu trápi a pri rýchlostiach mierne pod 130 km/h sme sa už priblížili 8-litrovej hranici.

Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, plug-in hybrid je naozaj pomerne ťažký, váži takmer 1,9 tony, má nízko ťažisko a o niečo tvrdšie naladený podvozok, no všetko je to v norme, auto nemáme problém označiť ako jednoznačne komfortné. Navyše je veľmi dobre odhlučnené a interiér je, najmä vpredu dostatočne priestranný, takže v úlohe rodinného auta sa tento hybridný crossover rozhodne nestratí.

Z nášho pohľadu ide po jazdnej, estetickej aj technickej stránke o mimoriadne vydarený plug-in hybrid nastavený tak, aby všetky benefity tejto technológie boli v praxi využiteľné a vďaka rýchlonabíjaniu môžete naozaj veľkú časť jázd absolvovať v elektrickom režime a ak aj nie, v hybridnom taktiež rozumne využíva potenciál oboch motorov.

Čo sa nám nepáčilo, je trochu zvláštne nastavená cenová politika, na prémiové auto by sme očakávali silnejší základ a menej príplatkov, ktoré jeho cenu „nenápadne“ navyšujú rádovo o desiatky percent.

Mercedes-Benz GLA 250 e: Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 410
Šírka (mm) 1 834 (sklop. zrkadlá)
Výška (mm) 1 611
Rázvor náprav (mm) 2 729
Objem kufra (l) 385
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 779

Technické údaje

Spaľovací motor 1,33
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1332
Max. výkon spaľovacieho motora (kW(k)/ot.) 118 (160)/5500
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 250/1620 – 4 000
Max. výkon elektromotora (kW/k) 75/102
Max. krút. moment elektromotoru (Nm) 300
Max. systémový krút. moment (Nm) 450
Max. systémový výkon (kW/k) 160/218
Kapacita batérií (kWh) 15,6
Prevodovka 8 AT
0 – 100 km/h (s) 7,1
Max. rýchlosť (km/h) 220
Spotreba na 100 km (l) od 1,6 – 1,8 (hybridný režim)
Spotreba na 100 km, EV (kWh) 17,1 – 19,1
Dojazd v EV režime (km) 56 – 63

Čas nabíjania

Výkon nabíjačky Čas
Wall-box 7,4 kW (100 %) 105 min
Rýchlonabíjanie DC, 24 kW (100 %) 25 min

Cena

Základná cena Mercedes-Benz GLA 160(hatchback, 1,33 l, 80 kW) 37 134 €
Základná cena Mercedes-Benz GLA 250 e 48 000 €
Cena testovaného exempláru 57 762 €

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #crossover #plug-in hybrid #test auta #Mercedes GLA #GLA 250e
Články podľa značiek