Test: Cupra Formentor 1,5 TSI - crossover, ktorý ide vlastnou cestou

Cupra Formentor vyzerá dynamicky, už so základným motorom aj dynamicky jazdí, má však o niečo tvrdšie naladený podvozok. A to nemusí vyhovovať každému.

, 04.07.2021 07:00
debata (2)
Cupra Formentor má naozaj nápadnú a... Foto: Ivan Majerský, Pravda
Cupra Formentor 1,5 TSI (2021) Cupra Formentor má naozaj nápadnú a nezameniteľnú prednú masku. Je to síce len detail, ale použitá medená farba na logu, volante a ďalších miestach dosť pridáva autu na exkluzivite.

Keď Cupra serióznym spôsobom vstúpila na náš trh aj vlastným modelom, vyskúšali sme „čerešničku na torte“, ktorou bol Formentor Veloz 2,0 TSI 310 First Edition. Číslo 310 v názve označovalo jeho výkon v koňoch.

Toto auto na nás urobilo dojem svojou univerzálnosťou – ochotne sa vedelo prispôsobiť po všetkých stránkach aj pohodovej jazde, aj vyložene športovej. Samozrejme silná výbava v kombinácii s výkonným motorom sa odrazila aj na cene testovaného auta, ktorá sa prehupla cez hranicu 55-tisíc eur.

Cupra nie je len o extrémoch

Cupra sa však, aj napriek svojej športovej minulosti, nechce profilovať ako exkluzívna značka, ale skôr ako značka, ktorá dokáže ponúknuť autá s nadštandardnými jazdnými vlastnosťami za rozumné ceny.

Interiér je spracovaný kvalitne, takmer všetko... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Cupra Formentor 1,5 TSI (2021) Interiér je spracovaný kvalitne, takmer všetko sa v ňom ovláda dotykovo.

Presne takým má byť aj verzia so základným motorom, ktorým je známy benzínový agregát 1,5 TSI s výkonom 110 kW, respektíve 150 koní a k tomu 250 Nm krútiaci moment, dostupný v rozmedzí od 1 500 do 3 500 otáčok. Ten bol spojený so 7-stupňovým DSG automatom. Nečakali sme od neho nič zlé, je to kvalitný agregát, ale vo Formentore nás naozaj príjemne prekvapil. O tom však neskôr.

Teraz nám ide o slovíčko „základný“. A ešte presnejšie o cenu – Formentor je s týmto agregátom dostupný už za 26 990 eur a ak chcete aj automat, musíte si ešte tri tisícky priplatiť, čo nie je práve málo. Ak sa pozrieme na techniku a výbavu, tak Cupra by asi najviac mala osloviť v rámci koncernu tých, čo uvažujú o podobnom modeli od Volkswagenu a zároveň sa chcú odlíšiť od mainstreamu bez nejakých kompromisov v jazdných vlastnostiach a moderných technológiách.

Tie, či už chcú alebo nie, pri niektorých modeloch musia strpieť napríklad záujemci o Škodu. A tým na túto značku nijako neútočíme. Práve naopak – stále si myslíme, že jedným z najzaujímavejších áut v pomere cena/hodnota je zo všetkých modelov a značiek koncernu VW práve Škoda Superb.

Cena a výbava

Ale späť k testovanému Formentoru. Základ s automatom vás vyjde teda tesne pod 30-tisíc, avšak v cene máte silnú výbavu. Nielen z hľadiska bezpečnosti, máte navyše aj možnosť výberu zo štyroch jazdných režimov, radiť môžete aj páčkami pod volantom, ďalej do nej patrí 10-palcový infotainmentový displej, full LED svetlá, vrátane dynamických smeroviek, digitálny prístrojový štít, 3-zónová automatická klimatizácia, adaptívny tempomat, zadné parkovacie senzory, svetelný a dažďový senzor, bezkľúčový prístup a štartovanie a množstvo ďalších vecí.

Cupra Formentor 1,5 TSI (2021)
Cupra Formentor 1,5 TSI (2021)
+9Cupra Formentor 1,5 TSI (2021)

Čo v základe chýba, je navigácia (870 eur) a integrácia smartfónu, teda trojkombinácia Mirror link, Apple CarPlay, AndroidAuto (184 eur). Ale celkovo, až na výnimky, je príplatková výbava – na rozdiel od nemeckých prémiových značiek – v pomerne rozumných cenách. Adaptívny podvozok vás napríklad vyjde 768 eur, prémiový Beats Sound audiosystém s 9 reproduktormi, subwooferom a výkonom 340 W necelých 500 eur a 19-palcové disky s pneumatikami môžete mať za príplatok od necelých 400 eur až po vyše 1 600 eur.

Pozrime sa bližšie na techniku a jazdné vlastnosti Formentoru. Tie sú naozaj dôležité, pretože ide o prvý samostatný model, ktorý nie je nejakým upraveným derivátom SEAT-u. Nejaké paralely by sa možno našli, ale naozaj by nebolo fér porovnávanie so SEAT-om.

Okrem testovaného motoru nájdete v ponuke Formentor ešte v kombinácii s benzínovým dvojlitrom TSI 190 (140 kW) a na želanie aj s pohonom 4×4, ďalej s naftovým dvojlitrom (110 kW), taktiež aj ako štvorkolku a dokonca aj ako plug-in hybrid 1,4 TSI 204 eHybrid.

V tejto podobe má systémový výkon 150 kW, využíva 6-stupňovú prevodovku DSG, spaľovací motor má objem 1,4 litra a batérie s kapacitou 12,8 kWh ponúkajú deklarovaný elektrický dojazd podľa WLTP 58 kilometrov. Ďaľšie výkonové verzie sú spojené s verziou Formentor Veloz.

Stačí preň 1,5 TSI?

Ak si neasociujete Cupru len s vysokovýkonnými športovými autami a nehľadáte model pre jednoznačne dynamickú jazdu, tak benzínová 1,5-ka je pre Formentor výbornou voľbou. Ponúka viac než dostatočnú dynamiku a popritom je ešte aj úsporná. Rozmeňme si to na dobré. S testovaným motorom Formentor zrýchli na stovku za 8,9 sekundy a maximálku má 203 km/h, čo sú parametre takmer identické so 6-stupňovým manuálom.

Cupra Formentor 1,5 TSI (2021)
Cupra Formentor 1,5 TSI (2021)
+7Cupra Formentor 1,5 TSI (2021)

Ide o kultivovaný motor, ktorý v kabíne prakticky nepočuť. Dobre zaberá už od nižších otáčok a nemožno mať ani nejaké zásadnejšie výhrady k jeho spolupráci so 7-stupňovým automatom. S týmto motorom môžete bez nejakého väčšieho obmedzovania sa jazdiť s priemerom pod sedem litrov, pričom ho trochu kazí len diaľnica, kde sa pri rešpektovaní diaľničných rýchlostných limitov dostanete približne na 8-litrovú spotrebu, možno o niečo vyššie. Čo by sme na začiatku nepovedali, silnou stránkou tohto motoru v kombinácii s automatom je úsporná jazda v meste, kde sa reálne dokážete pohybovať okolo 6-litrovej hranice, respektíve mierne nad ňou.

Ďalšou silnou stránkou auta je aj podvozok, ktorý prispieva k výbornej jazdnej stabilite auta, naladený je však trochu tuhšie, pocítite to najmä pri prejazde priečnych nerovností, na ktorých auto občas až poskakuje. To je jedna z mála kritických výhrad k tomuto modelu. Nie každému bude tvrdosť Formentoru vyhovovať. Zrejme by sme pri ňom ostali pri 18-palcových diskoch, ktoré vďaka komfortnejším pneumatikám dokážu tvrdosť auta aspoň trochu obmedziť.

Z praktického hľadiska ponúka auto 450-litrový kufor (420-litrový pri štvorkolkách a len 345-litrový pri plug-in hybride) a až prekvapivo priestranné sedenie vzadu. Vpredu je priestoru tiež dosť, použité materiály aj vnímaná kvalita sú na vysokej úrovni. Chvíľku si treba zvykať len na infotainment, ktorý je takmer výlučne dotykový, avšak odozvu má pomerne rýchlu.

Zadnej časti dizajnovo dominujú prepojené... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Cupra Formentor 1,5 TSI (2021) Zadnej časti dizajnovo dominujú prepojené horizontálne orientované svetlá. Kufor má objem 450 litrov, štvorkolka ponúka o 30 menej a plug-in hybrid ho má menší o vyše sto litrov.

A pokiaľ ide o dizajn, testovaný Formentor sa jednoznačne tvári (a do veľkej miery ním aj je) ako športový crossover, dynamiku zvýrazňuje nápadná predná maska a výrazné bočné prelisy. Pritom všetky verzie vyzerajú rovnako dobre, „náš“ testovaný základný variant sa iba pár detailami odlišuje od extrémnej verzie Veloz. Nás subjektívne naozaj zaujal medenou farbou na doplnkoch (znak na prednej maske, na volante, na príplatkových diskoch), ktorá mu, bez ohľadu na farbu karosérie, prepožičiava punc exkluzivity.

Z nášho pohľadu je Formentor aj s testovaným motorom výbornou voľbou pre tých, ktorí hľadajú menšie SUV (alebo väčší crossover) ktorý nielen dynamicky vyzerá, ale aj pomerne dynamicky jazdí. Prekvapil nás úspornosťou v meste a naozaj veľkorysým priestorom na sedenie vzadu. Nie každému však bude vyhovovať jeho pomerne tvrdé naladenie podvozku. Cena sa nám, vzhľadom na výbavu, zdá primeraná, aj keď tritisíc navyše za automat je už vcelku dosť.

Rozmery, objemy, hmotnosti Cupra Formentor 1,5 TSI
Dĺžka (mm) 4 450
Šírka (mm) 1 839 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 528 (s lyžinami)
Rázvor (mm) 2 679
Objem batožinového priestoru(l) 450
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 463
Technické údaje Cupra Formentor 1,5 TSI
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 498
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 110/150
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 250/1 500 – 3 550
Prevodovka automatická DSG 7 st.
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,9
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 6,7
Spotreba (test) (l/100km) 6,3
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Cupra Formentor (1,5 TSI 150) 26 990 eur
Základná cena Cupra Formentor 1,5 TSI 7AT 29 990 eur
Cena testovaného auta od 29 990 eur

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #Cupra #Cupra Formentor #test auta
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek