Máme za sebou prvý deň s novým crossoverom Hyundai Bayon a spojenie v nadpise „dobre vymyslený crossover“ nie je mienené ako fráza. Hyundai mal v portfóliu prázdne miesto po populárnom malom crossoveri ix20, ktoré väčšia Kona nevie celkom vyplniť – jednak kvôli rozmerom, základnému výkonu a aj nadobúdacej cene. Pre časť z tých, ktorých oslovil model ix20 je trochu veľká, trochu silná už v základe a aj trochu drahá.
Nový Bayon začína v základe s motorom s výkonom 62 kW a cenou pod hranicou 14 500 eur. Kórejci v ňom navyše stvorili naozaj „malé veľké auto“ – inak povedané, pri kompaktných rozmeroch je vnútorný priestor prekvapivo veľký a aj kufor má objem vyše 400 litrov. Základný cenník vyzerá takto:
Hyundai Bayon – ceny
Motor | Výkon (kW/k) | Prevodovka | Comfort | Family | Style |
---|---|---|---|---|---|
1,2i | 62/84 | 5M | 14 490 € | 16 390 € | – |
1,0 T-GDi | 74/100 | 6M | 15 190 € | 17 090 € | 19 390 € |
1,0 T-GDi MHEV | 70 kW | 6iM | – | – | 20 890 € |
Po dizajnovej stránke ide o pomerne nápadné auto, no nie natoľko, aby odradilo konzervatívnejšie orientovaných záujemcov. Výrazná je na ňom predná maska, rozširujúca sa smerom nadol a vyplnená prekladanými obdĺžnikovými prvkami, doplnená trojdielnymi full LED svetlami a nad nimi oddelenými úzkymi horizontálne orientovanými dennými svetlami. Ešte zaujímavejšia je podľa nás zadná časť auta s „bumerangovými“ LED svetlami umiestnenými pomerne vysoko a prepojenými lištou, tá však nie je podsvietená.
V interiéri sú zväčša tvrdšie plasty, spracovaný je však kvalitne a hlavne je naozaj priestranný – a to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Štyria priemerne vysokí dospelí sa v tomto aute odvezú úplne bez problému, respektíve komfortne. Ak k tomu prirátame vyše 400-litrový kufor, tak vnútorný priestor patrí, spolu s dizajnom, k silným stránkam tohto auta. Vodič môže mať pred sebou digitálny prístrojový štít a infotainmentový stredový displej má veľmi slušnú grafiku a aj pomerne rýchlu odozvu. V najvyššej výbave je už v cene aj navigácia.
Za príplatok je prémiové audio Bose. To sme skúšali v i20-ke a toto auto nás presvedčilo, že aj v malom aute môžete mať za rozumnú cenu naozaj špičkový zvuk. Ak si potrpíte na hudbu, za tých 700 eur stojí, navyše za túto cenu k nemu dostanete ako bonus aj vyhrievanie zadných sedadiel a pár dizajnových doplnkov.
Auto stojí na rovnakej platforme ako ix20, takže v ponuke chýba plug-in hybrid alebo elektrická verzia, ktoré však v tejto kategórii áut sú len veľmi ťažko predajné. My sme prvé desiatky kilometrov absolvovali s verziou 1,0 T-GDi s motorom s výkonom 74 kW/100 koní, ktorý bol doplnený 7-stupňovým dvojspojkovým automatom. Táto motorická verzia sa z nášho pohľadu bude predávať najviac, aj keď niekto dá prednosť skôr 6 stupňovému manuálu.
Za automat si totiž priplatíte 1 750 eur, na druhú stranu, k radeniu nemáme žiadne výhrady, dokáže efektívne a rýchlo podradiť a vysoké otáčky vie chvíľu podržať. Zvuk trojvalca je prekvapivo príjemný, mierne hlbší, na prvé počutie by asi mnohí tipovali štvorvalec. Samozrejme, typický vyššie položený a už zďaleka nie tak príjemný zvuk má tento motor vo vyšších otáčkach niekde nad 5-tisícovou hranicou. S krútiacom momentom 172 Nm, dostupným od 1500 do 4000 otáčok to nie je žiadny trhač asfaltu, ale dynamika je úplne dostatočná na bežné predbiehanie.
K spotrebe sa budeme vedieť bližšie vyjadriť až po štandardnom teste, pri krátkom 1-dňovom zoznámení sa s autom, pri ktorom sme si navyše odjazdili 100-kilometrovú trasu s dvomi horskými priechodmi, kde sme chceli vyskúšať jeho správanie sa v zákrutách, by to nebolo korektné. Na základe toho, čo sme najazdili, si trúfame len odhadnúť, že s kombináciou, ktorú sme testovali, sa bude dať dlhodobo jazdiť s priemerom mierne nad šiestimi litrami. Uvidíme, či nám tento odhad vyjde.
Práve na horských priechodoch a aj na menej kvalitných cestách sme – popri dizajne a vnútornom priestore – objavili tretie veľké plus Bayonu. Je ním podvozok. V serpentínach na horských priechodoch sa samozrejme mierne nakláňal, no správal sa veľmi čitateľne a pomerne neutrálne. A popritom si dokázal naozaj veľmi dobre poradiť s väčšími aj menšími nerovnosťami.
Viac o Bayone zistíme v štandardnom teste, no „na prvý dotyk“ v nás zanechal veľmi dobrý dojem – a nielen dizajnom. Z praktického hľadiska prekvapil ako vnútorným priestorom, tak aj podvozkom a množstvom moderných technológií, s ktorých sú samozrejme niektoré len za príplatok a cenu nášho testovaného auta napríklad navýšili na viac ako 21-tisíc eur. Základ však stojí 14 490 eur, čo je veľmi slušná štartovacia cena.
Tento menší crossover navyše cieli presne do priestoru, v ktorom Hyundaiu aktuálne chýbal model a my si dovolíme predpovedať, že v druhom kvartáli by mohol na Slovensku do predajných štatistík vo svojej triede prehovoriť pomerne významným spôsobom.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Hyundai Bayon 1.0 TGDi 74 kW 7DCT |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 180 |
Šírka (mm) | 1 775 |
Výška (mm) | 1 500 (s lyžinami) |
Rázvor (mm) | 2 580 |
Objem batožinového priestoru(l) | 411 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 095 – 1 205 |
Technické údaje | Hyundai Bayon 1.0 TGDi 74 kW 7DCT |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 998 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k) | 74/100 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 172 |
Prevodovka | automatická 7 st. automat |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,7 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,4 – 5,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | – |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena Hyundai Bayon (1,2i 62 kW) | 14 490 eur |
Základná cena Hyundai Bayon 1.0 TGDi 74 kw 7AT | 16 940 eur |
Cena testovaného auta od | 21 730 eur |