Mercedes-Benz triedy C je pre stuttgartskú automobilku ťažiskový. Stačí sa pozrieť na čísla. Trieda C, ešte ako 190, bola po prvýkrát predstavená v roku 1982. V tej dobe sa Mercedes-Benz 190 stal najmenším mercedesom v portfóliu značky, takže si rýchlo získal prezývku „Baby-Benz“. Dnes by asi jeho aktuálnemu nástupcovi s dĺžkou viac než 4,75 metra prívlastok „baby“ nikto nedal.
Inšpirované triedou S
A „baby“, nám aj skutočne podrástlo – prakticky vo všetkých sledovaných parametroch, až na výšku. Najviac narástlo práve na dĺžku, s už zmienenými 4 751 mm je oproti svojmu predchodcovi nové „céčko“ dlhšie o 65 mm. Rázvor je väčší o 25 mm, dosahuje 2 865 mm. Auto je síce oproti predchodcovi širšie len o centimeter, no posunul sa rozchod kolies vpredu o 19 mm a vzadu o 48 mm, čo sa podpísalo na lepších jazdných vlastnostiach.
O tom, že zásadne modernizované „céčko“ je pre Mercedes kľúčovým modelom, svedčia aj predaje. Od roku 1982 sa predalo 10,5 milióna kusov a z predchodcu generácie, ktorá práve prichádza na trh, sa od roku 2014 predalo 2,5 milióna kusov. Od roku 2016 najviac Mercedesov triedy C smeruje na čínsky trh.
Novú trieda C si veľmi rýchlo získala prezývku „malé esko“, čo odkazuje na vlajkovú loď automobilky, Mercedes triedy S. A toto spojenie vôbec nie je klišé. Od novej triedy S preberá totiž trieda C naozaj pomerne veľa luxusných a dizajnových prvkov, ako aj moderných technológií. O tom však neskôr.
Niečo vyšlo, niečo nie
To, čo nový Mercedes triedy C nemá, je nová platforma. Tá pôvodná je však výrazne prepracovaná, čo sa prejavilo aj na vyššie uvedených rozmeroch. Od vlajkovej lode preberá nová trieda C základný koncept interiéru aj s veľkým vertikálne orientovaným infotainmentovým displejom, ktorý je navyše jemne, o šesť stupňov, naklonený k vodičovi. Rovnaký nájdete aj v triede S.
Len pre zaujímavosť – rovnako, ako do vlajkovej lode, aj do novej triedy C prichádza druhá generácia infotainmentu MBUX s lepšou grafikou, prepracovanými štýlmi a režimami zobrazenia na centrálnom displeji aj v digitálnom kokpite a vylepšeným hlasovým ovládaním, pri ktorom niektoré pokyny, napríklad prijatie hovoru za jazdy, už netreba aktivovať obligátnym „Hej, Mercedes…“
Jeho súčasťou zostala aj rozšírená realita pre navigáciu, ktorej však akosi nevieme zatiaľ prísť na chuť. Napríklad šípky na kruhových objazdoch, ktoré sa objavia prakticky až v okamihu, keď na zvolený výjazd prídete, na nás pôsobia skôr mätúco, než prakticky.
Pozrite si na fotkách aj zvláštny tvar sedadiel – majú úzku chrbtovú časť, aby sa zväčšil priestor pre nohy cestujúcich vzadu a vertikálne orientovanú opierku hlavy – ide o úplne nové riešenie napojenia opierky na zvyšok sedadla. Tieto sedadlá sú k dispozícii od výbavy Avantgarde. A z vlastnej skúsenosti môžeme potvrdiť, že sú aj veľmi pohodlné.
Obloženie prístrojovej dosky bolo elegantné, zo šedého prírodne vyzerajúceho dreva, čo kontrastovalo a nepôsobilo harmonicky s čiernym klavírnym lakom, použitým na väčšine plastových dielov, na ktorých bolo vidno každú špinu. Všeobecne by možno spracovanie plastov mohlo byť o kúsok lepšie – najmä tam, kde nie su uplne „na očiach“ a ovládacie plôšky na volante o niečo citlivejšie.
Rovnako ako zvonku narástlo auto aj vo vnútri, skôr vpredu, než vzadu. Vzhľadom k jeho prémiovým konkurentom hodnotíme vnútorný priestor ako primeraný – nové „céčko“ ním nevyniká, no nemôže ho rozhodne hodnotiť ani kriticky. Veľkosť kufra sa nezmenila, ponúka 455 litrov.
Špičkové technológie
Ďalšou zásadnou novinkou je, že motory využívajú mild-hybridnú architektúru so 48-voltovou technikou a integrovaným štartér-generátorom, týka sa to aj „našej“ testovanej verzie C 220d, čo je naftový dvojliter s výkonom 147 + 15 kW.
Z hľadiska inovatívnych technológií dostáva nová trieda C ako voliteľný prvok riadenie zadnej nápravy (kolesá sa natáčajú o 2,5 stupňa) a inteligentné svetlá „Digital Light“ s doplnkovou funkciou projekcie, schopné premietať na cestu priamo pred auto informačné piktogramy.
Na projekciu sme boli naozaj zvedaví, no k nám reálne príde až v autách, ktoré sa dostanú do výroby v auguste, takže teraz zostaneme len pri jej teoretickom popise. V praxi ju budeme môcť zrejme vyskúšať až na jeseň pri testovaní kombi verzie tohto modelu.
V prípade technológie inteligentných svetiel Digital Light obsahuje každý svetlomet svetelný modul s tromi extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikrozrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov. Ak je navyše vybavený možnosťou projekcie, dokáže priamo pred auto premietať rôzne značky a piktogramy. Toto už nie je iba také „panské huncútstvo“ ako premietanie loga automobilky na zem z projektorov v predných zrkadlách, ale praktická vec.
Napríklad tam, kde sú zúžené pruhy sa pred auto premietajú dve vodiace čiary v šírke vozidla, ktoré stačí nasledovať. Tam kde sú na ceste pred vami kuželky a zúžená vozovka sa premietne smerová šípka, upozorňujúca na zúženie. K dôležitým značkám zas smerujú postupne sa zmenšujúce kružnice, končiace pri nich.
Táto technológia zároveň umožňuje najrýchlejšie a najefektívnejšie prispôsobenie tvaru svetelného kužeľa, ktorý môže byť aj celkom nezvyklý – napríklad tam, kde hrozí pri ceste viac zvierat, môže mať tvar písmena „U“ s predĺženým dosvitom na obe krajnice. Taktiež systém rozpozná chodcov a nielen ich zvýrazní, ale ich polohu znázorní aj smerovými bodmi na vozovke.
Tentokrát Mercedes chválime za rozumnú voľbu doplnkovej výbavy, keď sme mali v aute naozaj len praktické veci. Oproti základu cenu auta približne o 10-tisíc eur rozšírili hlavne dva balíky. Prvotriedny stojí takmer 3 800 eur okrem iného obsahuje navigáciu s rozšírenou realitou, vyhrievané predné sedadlá, náladové podsvietenie, svetlá Digital Light, bezkľúčové ovládanie, parkovacie senzory s 360-stupňovou kamerou a pár ďalších drobností. Ďalej sme mali v aute príplatkový balík rozširujúci bezpečnostné systémy o takmer dve desiatky rôznych funkcií za 2400 eur a head-up displej za necelých 1 800 eur. Ten si možno prispôsobiť a rozhodnúť sa, čo všetko má zobrazovať.
Na ceste
Testovaná verzia mala označenie 220d, takže pod kapotou sme mali dvojlitrový diesel s výkonom 147 kW/200 koní v mild-hybridnej verzii, doplnený 9-stupňovým automatom. Pravdu povediac, očakávali sme, že bude o niečo úspornejší. Aj podľa oficiálnych špecifikácií má priemernú spotrebu prakticky identickú ako verzia C 300d, ponúkajúca takmer o 40 kW vyšší výkon. V meste sme s verziou 220d jazdili so spotrebou okolo 8 litrov, kombinovaná sa nám napokon ustálila približne na úrovni 6,5 litra.
Spolupráca motora s 9-stupňovým automatom je však excelentná, prevodovka radí rýchlo a temer nepostrehnuteľne hladko. Riadenie je taktiež presné a auto sa správa na ceste veľmi isto a čitateľne. Pre Mercedes je typické skôr komfortné nastavenie podvozku a platí to aj pre testované auto, ktoré si vie veľmi dobre poradiť aj s väčšími nerovnosťami, avšak pri zachovaní výbornej smerovej stability. Pomáha tomu aj podvozok Agility Control so selektívnym nastavením tlmenia.
Zväčša pri mercedesoch píšeme, že sú naladené komfortne a budú vyhovovať viac pohodovým, než dynamickým šoférom. Nás na testovanom aute však oslovila okrem dynamického dizajnu aj znovuobjavená športovosť pokiaľ ide o samotnú jazdu. Auto skrátka veľmi dobre reaguje na pokyny volantom, má excelentné jazdné vlastnosti a prevodovku, ktorá reaguje naozaj rýchlo a inteligentne.
Spracovanie je na úrovni prémie, aj keď niektoré plasty mohli byť kvalitnejšie, vnútorný priestor je primeraný. Ďalším veľkým bonusom auta je jednoznačný dôraz na bezpečnosť a prítomnosť tých najmodernejších technológií, ktorými materská značka aktuálne disponuje.
Nová trieda C sa skrátka naozaj vydarila a má všetky predpoklady nadviazať na komerčný úspech svojho predchodcu. Oproti nemu navyše ponúkne aj vyspelý plug-in hybrid, ktorý by mal mať v tejto kategórii bezprecedentný dojazd na elektrinu na úrovni sto kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Mercedes C 220d |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 751 |
Šírka (mm) | 1 820 (sklop. zrkadlá) |
Výška (mm) | 1 437 |
Rázvor (mm) | 2 865 |
Objem batožinového priestoru(l) | 455 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 755 |
Technické údaje | Mercedes C 220d |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 992 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k) | 147 + 15 (200 + 20) pri 4 200 ot. za min. |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 440/1 800 – 2 800 |
Prevodovka | automatická 9 st. |
Poháňaná náprava | zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 242 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,4 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 4,9 – 5,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,8 |
Ceny (verzia sedan, vrátane DPH) | |
Základná cena Mercedes triedy C (C 180, 1,5 l, 125 + 15 kW, 9AT) | 47 052 eur |
Základná cena Mercedes C 220d, 9AT | 53 838 eur |
Cena test. auta | 63 510 eur |