Mercedes triedy V obytnom prevedení môžete mať v troch prevedeniach – podľa úrovne výbavy exkluzívne Marco Polo a jednoduchšie výbavy Marco Polo Horizon a Marco Polo Activity. My sme testovali auto v najvyššej výbave a navyše s množstvom príplatkových doplnkov, vďaka ktorým sa jeho cena vyšplhala až na šesťmiestnu hranicu. V základe sa nám pritom nezdá prehnaná, navýšili ju hlavne niektoré prvky príplatkovej výbavy.
Ľahké nie je, úsporné áno
Aby sme boli konkrétni – testovanú verziu 300d poháňa dvojlitrový naftový motor s výkonom 174 kW a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm, kombinovaný je s 9-stupňovým automatom. Nie sú to prehnané hodnoty, pretože auto v obytnom prevedení váži približne 3,1 tony. V tejto kombinácii a so zadným náhonom ho kúpite už za necelých 68-tisíc eur, ak budete chcieť aj pohon 4×4, ktorý sme v aute mali aj my a ktorý pre tento typ auta odporúčame, cena stúpne približne na 72 tisíc eur.
Z doplnkovej výbavy by sme určite volili aj vzduchové pruženie Airmatic za dve tisícky, bočnú markízu za 655 eur, pokiaľ chcete auto aktívne využívať aj mimo leta, tak prídavné nezávislé kúrenie, ktoré vás taktiež vyjde približne dve tisícky, automatická klimatizácia Thermotronic vás vyjde 650 eur a zadná klimatizácia Tempmatic približne 680 eur. Klimatizácia však nefunguje samostatne, ako nezávislé kúrenie, takže v kempe ju nemôžete využiť bez spusteného motoru.
Za zváženie stojí sada dvoch stoličiek a kempovacieho stolíku, ktorá stojí vyše 330 eur. Je to dosť, jej výhodou je však to, že dokonale zapadne do batožinového priestoru a zaberá v ňom minimum miesta. Cenu auta navyšujú skôr rôzne dizajnové a komfortné balíky, s konfiguráciou auta sa treba skrátka pohrať a vyskladať ju rozumne. Využívali sme auto, ktoré stálo vyše stotisíc eur, no s testovaným motorom aj pohonom 4×4 sa dá veľmi slušne vybaviť už za cenu okolo 80 tisíc eur, možno o nejakú tisícku viac.
V kempe viete auto pripojiť na elektrinu rovnako ako karavan, zásuvkový modul má však taký sklon, že do neho iný kábel, než originálny pravdepodobne nepripojíte, tak si ho nezabudnite doobjednať. Rovnako nie je na zahodenie, najmä ak nechcete fungovať len v kempoch, aj malá prídavná sprcha. Je to vlastne kompresor v zadnej časti vozidla, ku ktorému pripojíte hadicu a po túre alebo celodennej jazde sa môžete hneď pri aute aspoň opláchnuť.
Keďže Marco Polo má prídavnú batériu, tá vám umožní využívať chladničku (bez toho, aby ste batériu museli dobíjať) približne dva až tri dni. To závisí aj od toho, či ju budete mať zapnutú nonstop, alebo budete batériu šetriť a chladničku priebežne na pár hodín odpájať a využijete na chladenie len jej termoizolačné vlastnosti. Táto batérie sa vám opätovne počas jazdy dobije, malo by na to stačiť aj menej ako 200 kilometrov.
Ocenili sme aj elektricky ovládanú výsuvnú strechu, po jej vysunutí sa v interiéri možno pohybovať vzpriamene a večer sa v hornej časti komfortne vyspíte dvaja bez toho, aby ste museli meniť „obývačkovú“ konfiguráciu spodku. Stačí sklopiť podlahu, mechanicky pripevnenú k hornej časti strechy.
Hore sa spí dobre, na oboch bokoch strechy si viete odzipsovať sieťkou chránené okná a celkom príjemne to vo vnútri prefúkne a vytvorí tepelnú pohodu. Samozrejme, ak nemáte vonku bezvetrie a v noci vonkajšiu teplotu 27 stupňov. My sme s autom strávili pár nocí v horách, tam sme s teplom v hornej časti auta nemali v noci žiadny problém. Hore máte integrované aj dve malé ohybné LED lampy s nastaviteľnou intenzitou svietenia.
Pod „obývačkovou“ konfiguráciou myslíme, že sedadlo vodiča aj spolujazdca možno otočiť o 180 stupňov a medzi ne a sedadlá v druhom rade vysuniete výklopný stolík na koľajničkách. V aute sa vyspíte aj štyria, respektíve s malým dieťaťom aj piati, len vtedy treba zadné sedadlá sklopiť. Potom sa vytvorí v kombinácii so zadným plató pomerne priestranné dvojlôžko (193 × 135 cm) aj v spodnej časti. Ak takto chcete spávať, prikúpte si do spodnej časti matrac, ktorý má presne uvedenú veľkosť, priplatíte si zaň niečo cez tri stovky.
Zabudovaná kuchyňa
To, čo robí z Marca Pola naozaj obytné auto je zabudovaný kompletný kuchynský modul. Teda nahor otvárateľná chladnička s nastaviteľnou intenzitou chladenia, plynová dvojplatnička a malé umývadlo. Tento modul je navyše doplnený niekoľkými skrinkami, do ktorých bez problému uložíte kompletnú kuchynskú výbavu, drogériu a pár ďalších drobností.
Všetky okná majú vnútorné záclony a v aute máte aj clonu na predné sklo. Praktickým a lacným doplnkom (cca 70 eur), ktorý taktiež odporúčame, je sieťka proti hmyzu, ktorú pri stojacom aute viete jednoducho a bez náradia zvonku pripevniť na bočné okno, takže vetrať môžete celý deň a aj v noci, keď v aute svietite.
Auto má zásobníky na čerstvú aj odpadovú vody, každý v objeme cca 40 litrov. To je dostatočné a keď sa s autom vyberiete mimo civilizáciu (mimo kempy) a nebudete stáť pri vode, tak v každom lepšom outdoorovom obchode kúpite skladacie plastové kanistre na vodu s objemom aj 15 – 20 litrov, ktoré pri prevoze nezaberajú žiaden priestor a naplníte ich, až keď treba.
Taktiež máte v zadnej časti auta plynovú bombu, istená je dvomi ventilmi, jeden je priamo na nej, jeden v priestore kuchynského modulu. Aby ste mohli variť, treba odistiť oba. Toto dvojnásobné istenie je dané legislatívou, rovnako je to napríklad aj vo VW California.
Väčšinu (aj kempovacích funkcií) nastavujete a aktivujete cez stredový dotykový infotainmentový displej, kde viete nastaviť napríklad aj intenzitu chladenia kompresorovej chladničky alebo aktivovať elektrické ovládanie výklopnej strechy.
Z hľadiska úložných priestorov je auto využité naozaj dokonale, sú pod sedadlami, v kuchynskom module, v špeciálne členenom priestore na batožinu, jednoducho všade. Aj v štyroch sa do tohoto auta v rozmere štandardného, aj keď o niečo ťažšieho vanu, dokážete rozumným spôsobom zbaliť aj na dva týždne.
Práve štandardné rozmery auta sú jeho obrovskou výhodou oproti karavanom. Na rozdiel od nich vás Marco Polo nijako neobmedzuje. Nemáte s v ňom síce štandardné WC a sprchu, ale zato sa s ním dostanete všade tam, kam môžu aj bežné osobné autá a karavany nie – na podzemné parkoviská v nákupných centrách, do vnútorných mestských zón, do parkovacích domov a podobne. Výška auta aj s výklopnou strechou je totiž tesne pod dvomi metrami.
Komfortné na ceste
Počas jazdy je auto vybavené aj vzduchovým pružením Airmatic vyložene komfortné, spolupráca silného dieslu s 9-stupňovým automatom je dobrá, prevodovka ho zbytočne nedrží v extrémne nízkych otáčkach a aj bez toho je spotreba vynikajúca. S trojtonovou obytnou dodávkou dokážete jazdiť štýlom, akým sa zväčša s obytným autom jazdí aj s priemerom mierne nad ôsmymi litrami, čo je super a dokonca menej, než udáva výrobca. Má veľmi slušný krútiaci moment na úrovni 500 Nm, takže predbiehať s ním nie je prolém.
Samozrejme, ak auto reálne nabalíte na cestu, tak treba rátať s tým, že či už veci z bežnej výbavy alebo tie, ktoré ste si zbalili, budú občas trochu hrkať a hlukovo dávať o sebe vedieť. Ako sme už napísali, štvorkolku naozaj odporúčame a nejde o to, že by ste s obytným autom mali jazdiť do nejakého extra terénu. Auto nie je najľahšie a keď večer napríklad padne rosa, môžete mať problém aj v kempoch, keď pôjdete k vyhliadnutému miestu po miernom svahu a mokrej tráve.
Marco Polo je z nášho pohľadu naozaj premyslené obytné auto, v ktorom je skutočne inteligentným spôsobom využitý všetok vnútorný priestor. Bežne s ním môžete pritom jazdiť ako s „obyčajným vanom“ a voziť deti do školy. Zároveň v ňom máte úplne všetko, aby ste cez víkend vyrazili za hranice všedných dní a okrem osobných vecí nepotrebujete do neho nič, samozrejme okrem vody a plynu na varenie, dopĺňať a ani ho nijako komplikovane prestavovať.
Aj napriek vyššej hmotnosti je pritom dostatočne úsporné na to, aby ste ho mohli využívať aj na bežné každodenné jazdenie. Máte v ňom reálne dve autá v jednom a keď si ho rozumne nakonfigurujete, cena je určite akceptovateľná.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Mercedes Marco Polo V 300d 4Matic |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 140 |
Šírka (mm) | 2 249 |
Výška (mm) | 1 966 – 1 973 |
Rázvor (mm) | 3 200 |
Objem batožinového priestoru(l) | 670 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 3 100 |
Technické údaje | Mercedes Marco Polo V 300d 4Matic |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 950 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 174/237 pri 4 200 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot. za min.) | 500 (+30)pri 1 600 – 2 400 |
Prevodovka | automatická 9 G-tronic |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 8,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,3 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena Mercedes Marco Polo (Activity, 200d, 100 kW) | 51 608,40 eur |
Základná cena Mercedes Marco Polo 300d 4Matic | 71 982 eur |
Cena testovaného auta od | 101 786,40 eur |