V názve tohto testu sme použili spojenie „rozumný pohľad na elektromobil“ ani nie tak v porovnaní s jeho spaľovacími verziami, ale skôr s ohľadom na to, že len nedávno sme testovali jeho prémiového konkurenta, luxusne vybavený Mercedes EQV, ktorého cena presiahla stotisíc eur. To je viac než dvojnásobok ceny auta, ktorého test práve čítate.
Deviati bez problému
Mercedes EQV bol pre ôsmych, celý v koži a aj batéria mala vyššiu kapacitu – rovných 100 kWh. Vďaka top výbave však bol približne o 400 kg ťažší a tak sme s ním napokon jazdili aj s vyššou spotrebou, ktorá bola v priemere 27 až 29 kWh na sto kilometrov, čo je o 6 až 7 kWh viac, než sme dosiahli s testovaným Citroënom ë-Jumpy.
Len pre poriadok – všetky spotreby, ktoré v oboch testoch uvádzame, sa týkajú jazdy temer výhradne s jedným človekom. Ak vás viac zaujímajú naše dojmy z testovania EQV, nájdete ich v článku EQV – elektrický luxus à la Mercedes. Teraz sa už venujme elektrickému Jumpymu. Ten, na rozdiel od Spacetoureru, je vybavený skromnejšie a ponúka na palube menší luxus, je však aj lacnejší. Aj keď je pravda, že pri pohľade do cenníku sme medzi oboma modelmi očakávali väčší rozdiel.
My sme mali na test „civilnú“ verziu ë-Jumpyho, teda kombi a v najdlhšej karosárskej variante XL. V nej sa však do kabíny vojde 9 ľudí a ešte zostane približne 900 litrov na batožinu – a to je celkom zaujímavé. Ide o rovnakú hodnotu, ako pri spaľovacích verziách, batérie sú pod podlahou. Navyše tých 9 miest nie je nijako skromných – aj v druhom aj v treťom rade sa sedí komfortne a vo všetkých ohľadoch je tam dosť miesta. Takže fakt, že sedadlá sa, na rozdiel od Spacetoureru, nedajú pozdĺžne posúvať vám ani príliš nebude prekážať. Lavica v druhom rade je delená v pomere 2/3 – 1/3 a vyberateľná, v treťom je nedelená a na rozdiel od lavice v druhom rade nemá ISOFIX. Na to treba pamätať, ak chcete prepravovať viac detí.
Rozumná výbava
Vodič sa síce musí uskromniť, pretože lakťová opierka nie je práve najkomfortnejšia a je navyše krátka. Zároveň má pred sebou lacnejšie pôsobiacu a jednoduchšiu prístrojovú dosku, než v Spacetoureri.
V základe je auto vybavené relatívne skromne a so sinejšou 75 kWh batériou stojí 42 300 eur. My sme mali pomerne rozumne zvolenú nadštandardnú výbavu, kam patrili automatická klimatizácia, navigácia s dotykovým displejom a integráciou smartfónu, vrátane Apple Car Play a Android Auto, posuvné dvere na oboch stranách, presklené zadné krídlové dvere, parkovacie senzory vzadu aj s kamerou, vyhrievané predné sedadlá a dizajnový balík Look, čo spolu s pár ďalšími drobnosťami zvýšilo cenu testovaného auta na 48 304 eur.
V porovnaní s čisto elektrickými konkurentmi a s ohľadom na to, že auto ponúka dojazd na úrovni 330 kilometrov je to akceptovateľná cena. Deväťmiestny mikrobus sme neskúšali pri plnom obsadení, no pri jazde so šoférom nás spotreba príjemne prekvapila. V meste sme nemali problém podliezť hranicu 20 kWh/100 km, na diaľnici pri rýchlosti okolo 110 km/h sme sa pohybovali niekde medzi 30 – 32 kWh, výsledný priemer s dvojtretinovou prevahou ciest v meste nad okreskami a diaľnicami sa nám ustálil niekde okolo 21 –22 kWh/100 km.
V tomto smere nás ë-Jumpy príjemne prekvapil. Ak budete s týmto autom jazdiť ako s nejakým shuttle-busom prevažne v meste a okolí, dojazd na úrovni 300 kilometrov je reálny. Pre diaľnicu toto aute nie je stavané, ak budete na nej teoreticky atakovať maximálku a auto bude plne obsadené, spotreba sa môže zvýšiť takmer na dvojnásobok priemeru a tým pádom sa vám inak veľmi sympatický dojazd môže razom „scvrknúť“ skoro na polovicu.
Taktiež nabíjanie vie byť pomerne rýchle. Na rýchlonabíjačke ho pri výkone 100 kW dobijete z 10 na 80 percent za trištvrte hodinku. Ideálne je využívať domáci trojfázový 11 kW wall-box, v ktorom to trvá 7,5 hodiny, ale ani 11,5 hodiny v jednofázovom 7,4 kWh wall-boxe nie je zlá hodnota. Len pre zaujímavosť – ak by ste ë-Jumpyho chceli nabíjať doma z bežnej zásuvky, trvalo by vám to prakticky dva dni.
Do mesta a okolia
Pokiaľ ide o jazdu, maximálka auta je limitovaná na 130 km/h a na stovku je schopné zrýchliť za 12,6 sekundy. To sú dobré hodnoty pre elektrický mikrobus, ktorý má byť v prvom rade ekologickým elektrickým približovadlom. Keďže batérie sú kompletne umiestnené v podlahe, znižujú ťažisko auta, čo prispieva k dobrým jazdným vlastnostiam, aj keď treba priznať, že prejazd priečnymi nerovnosťami cítiť o niečo viac, než by sa patrilo.
Z nášho pohľadu je elektrický ë-Jumpy rozumnou voľbou, ak ho viete využiť hlavne na prepravu viacerých ľudí na kratších trasách v mestách a okolí. Tam totiž jazdí rýchlosťami, pri ktorých má slušný dojazd a viete ho aj pomerne rýchlo dobiť. V testovanej výbave síce neponúka taký palubný komfort, ako jeho prémioví konkurenti, no je od nich výrazne lacnejší a deväť ľudí sa v ňom naozaj odvezie bez nejakého väčšieho obmedzovania sa. Navyše v mnohých krajinách v jeho prospech hovorí bezproblémový vjazd do mestských nízkoemisných zón, ktoré u nás zatiaľ zavedené nie sú.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Citroën ë-Jumpy Kombi XL |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 309 |
Šírka (mm) | 2 010 |
Výška (mm) | 1 899 |
Rázvor náprav (mm) | 3 275 |
Objem kufra (l) | 912 (9 miest) |
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) | 2 264 |
Technické údaje, spotreba a dojazd | Citroën ë-Jumpy Kombi XL |
---|---|
Max. výkon (kW/k pri ot. za min.) | 100/136 pri 3 673 – 10 000 |
Max. krút. moment (Nm) | 260 |
Prevodovka | jednostupňová, automatická |
Kapacita batérií (celková, kWh) | 75 |
0 – 100 km/h (s) | 12,6 |
Maximálna rýchlosť km/h | 130 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 21,7 – 26,7 |
Spotreba počas testu (l) | 21,6 |
Dojazd (km) | 330 |
Dojazd počas testu (km) | cca 290 – 330 |
Čas nabíjania | Citroën ë-Jumpy Kombi, batéria 75 kWh |
---|---|
DC 100 kW 10% – 80% (min) | 45 |
AC 11 kW 0% – 100% (h) | 7,5 h |
AC 7,4 kW 0% – 100% (h) | 11,5 h |
Ceny a výbavy | Citroën ë-Jumpy Kombi |
---|---|
Zákl. cena Citroën ë-Jumpy Kombi, batéria 50 kWh (€) | 34 480 |
Zákl. cena Citroën ë-Jumpy Kombi, batéria 75 kWh (€) | 42 300 |
Cena test. auta (€) | 48 304 |