Test: Jazdný Hyundai i30 - nenápadný ako tajný agent

Hatchbacky nižšej strednej triedy sú na Slovensku obľúbené. Reprezentuje ich niekoľko modelov, ktoré sú na našich cestách hojne zastúpené. V posledných rokoch na popularite získava Hyundai s najnovším modelom i30, ktorý nedávno získal facelift. Predchádzajúca generácia ešte stále nie je na zahodenie. Bazárová “ítridsiatka” má stále čo ponúknuť.

07.08.2021 07:00
debata

Videotest – riadenie má jednu chybu. Akú?

Video

Test vznikol v spolupráci so spoločnosťou AAA AUTO. Hyundai i30 druhej generácie s označením GD bol na trhu v rozpätí rokov 2011 až 2017. Auto vzniklo vo vývojovom centre kórejskej automobilky, ktoré sa nachádza v Nemecku. Jeho výroba prebiehala nielen v Južnej Kórei, ale aj v českých Nošoviciach.

V Severnej Amerike môžete toto auto stretnúť s označením Elantra GT. Na Slovensku sa i30 predávala vo verziách hatchback a kombi. Na trhu môžete zriedkavo nájsť aj trojdverový hatchback. Často bola súčasťou firemných flotíl. Výrobca pre ňu poskytoval 5-ročnú záruku. Tie najnovšie kusy v autobazároch sú teda ešte stále v záruke.

Bez dvojlitra

Hyundai v Európe stavil na pomerne širokú ponuku motorov, no najväčší má objem 1,6 litra. V tejto oblasti i30 zaostáva za nemeckou konkurenciou. Najsilnejšia je verzia i30 Turbo, ktorej pod kapotou pracuje 1,6 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 186 koní. V ponuke bol však až od roku 2015 a jeho počty v bazároch sú nízke.

Naftová "jednašestka" pod... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Naftová "jednašestka" pod kapotou problémy nerobí.

Zvyšné benzínové motory turbo nemajú. Najpočetnejšie je zastúpená i30 so základným 1,4 litrovým benzínovým agregátom, ktorý dosahuje výkon 99, resp. 100 koní. Obľube sa teší aj väčšia jednašestka, ktorá bola na trhu v dvoch verziách. Slabšia ponúkala 120, silnejšia 135 koní.

Asi najhoršou voľbou v prípade tohto auta je naftová “jednaštvorka”. Síce nejde o trojvalec, jazdné výkony tohto motora s označením CRDI sú suverénne najslabšie. Navyše má vstrekovanie Delphi. Naopak vysoký záujem je o väčší štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorý sa vyrábal s výkonmi od 110 do 136 koní. Agregát dostal vstrekovanie Bosch, ktoré sa vyznačuje vyššou spoľahlivosťou.

V prípade naftových motorov by mali spozornieť... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 V prípade naftových motorov by mali spozornieť záujemcovia, ktorí chcú i30 s nájazdom väčším ako 200-tisíc km.

Spoľahlivosť

Hyundai i30 druhej generácie je na tom so spoľahlivosťou veľmi dobre. Pri jeho kúpe by ste mali spozornieť najmä ak je auto prerobené na spaľovanie LPG. V takom prípade sa môže vyskytnúť vyššia spotreba oleja, ktorá pramení z rozpadávajúcej sa keramickej vložky katalyzátora. Postihuje najmä 1,6 litrové agregáty s označením MPI.

Prestavbám na LPG sa radšej vyhnite. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Prestavbám na LPG sa radšej vyhnite.

Benzínové motory môže rovnako potrápiť únik chladiacej kvapaliny cez prasknutú hlavu valcov. Oba naftové motory sa vyznačujú solídnou spoľahlivosťou a problémy nastávajú až pri vyššom počte najazdených kilometrov. Predpokladom pre to je, samozrejme, kvalitný servis a nepoužívanie auta len krátke cesty so studeným motorom.

Pri kúpe tohto auta je vhodné skontrolovať stav... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Pri kúpe tohto auta je vhodné skontrolovať stav a funkčnosť bŕzd.

Z podvozkových komponentov si vyžadujú výmenu ako práve tiahla priečneho stabilizátora. Zvyšok je pomerne odolný. Pri kúpe auta odporúčame skontrolovať správnu funkčnosť a stav bŕzd. Ak auto často jazdilo v meste, môže mať nadmerne opotrebovanú spojku. prešmykovanie spojky môže spôsobiť aj netesnosť manuálnej prevodovky, z ktorej vyteká olej. Ten sa dostáva priamo na prítlačný kotúč. Elektrická výbava i30 je spoľahlivá. Pohnevať vie len LED denné osvetlenie.

"Hyundai i30 je automobil, vďaka ktorému sa z Hyundaia stal na európskom trhu uznávaný hráč. A niet sa čo čudovať – ​​vyvinutá bola v nemeckom Rüsselheime, ktorý je známy ako sídlo automobilky Opel, a vyrábaná je v sliezskych Nošoviciach. Kórejské je na nej teda snáď len meno výrobcu.

Či už sa u druhej generácie i30 z rokov 2011–2017 jedná o päťdverový hatchback alebo o priestranné kombi, zákazníkmi sa hľadá veľmi ľahko. Len trojdverové prevedenie to má na trhu ťažšie. Najžiadanejšií je motor 1,6 MPI, ešte s nepriamym vstrekovaním, ktorý je vhodný k prestavbám na LPG. Menšie 1,4 je tiež obľúbené, no najmä v kombíku je vhodná skôr pre pokojnejšieho vodiča. 1,6 GDI zas hľadajú zákazníci, ktorí chcú silnejšie vozidlo na občasné, ale dlhšie trasy, kde vynikne o liter menšia spotreba proti MPI. Z dieselov je žiadaná 1,6 CRDi v akomkoľvek prevedení, malá 1,4 CRDi nie je tak vyhľadávaná.

Veľa vozidiel má základný biely alebo červený odtieň laku, čo je škoda. Najmä v modrých, hnedých alebo sýto červených metalízách zaujímavo tvarovaná karoséria obzvlášť vynikne. Lepšie výbavy tiež majú podarené zliatinové kolesá a môžu mať kožený interiér alebo napríklad panoramatickú strechu. Takéto vozidlá sú na trhu najžiadanejšie a okamžite sa predajú." Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu AAA AUTO.

Interiér druhej generácie pôsobí ešte aj dnes...
Hyundai i30 Interiér druhej generácie pôsobí ešte aj dnes moderným dojmom.
Motor Roky výroby Výkon (kw/k) Krútiaci moment Emisná norma
1,4 MPI 10/2011–02/2015 73/99 137 Nm Euro 5
1,4 MPI 03/2015–01/2017 74/100 134 Nm Euro 6
1,6 MPI 10/2011–01/2017 88/120 156 Nm Euro 5
1,6 GDI 10/2011–01/2017 99/135 164 Nm Euro 5
1,6 T-GDI 03/2015–01/2017 137/186 265 Nm Euro 6
1,4 CRDI 10/2011–02/2015 66/90 220 Nm Euro 5
1,6 CRDI 10/2011–01/2017 81/110 260 Nm Euro 5
1,6 CRDI 10/2011–04/2015 94/120 260 Nm Euro 5
1,6 CRDI 03/2015–01/2017 100/136 280 Nm Euro 6

Záver

Hyundai i30 je spoľahlivé nenápadné auto. Druhá generácia ešte stále má čo ponúknuť. V bazároch sa stále nachádzajú zánovné kusy. Celková ponuka je široká. Na predaj sú však mnohé kusy, ktoré majú len základnú výbavu.

Zachovalé kusy minulej generácie i30 dnes stoja... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i30 Zachovalé kusy minulej generácie i30 dnes stoja minimálne 7-tisíc eur.

Ceny tohto auta začínajú pomerne nízko. I30 kúpite už aj za 5-tisíc eur. Avšak pôjde o najviac opotrebovaný kus. Na auto s rozumným nájazdom si pripravte aspoň 7-tisíc. Ak chcete i30, ktorá je ešte v záruke, pripravte si ešte viac.

Ani jeden z ponúkaných motorov nie je zlý. Vyhnite sa však prestavbám na LPG. Rovnako neodporúčame ani naftovú “jednaštvorku”. Dobrú službu urobí 1,6 CRDI alebo napríklad základný benzínový štvorvalec s objemom 1,4 litra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #video #showroom #jazdené autá #Hyudai i30
Články podľa značiek