
Keď sa nám dostala nová generácia Škody Octavia pred viac ako rokom po prvýkrát do rúk, boli sme nadšení jej dieselovým motorom 2,0 TDI (110 kW). Štreku dlhú takmer tritisíc kilometrov v plnom nasadení zvládla totiž s priemerom 4,8 litra na 100 km. To znamená viac ako 1 000 km bez zastávky na čerpacej stanici. Kládli sme si otázku, aký zmysel majú vlastne hybridy, keď konvenčná technológia vykazuje takú nízku spotrebu. Za hybridy si pritom priplatíte, nehovoriac o plug-in hybridoch, kde si výrobca účtuje za drahú li-ion batériu. Nie sú tu len preto, že dokážu papierovo zraziť emisie? O to viac sme boli zvedaví na Octaviu iV, ktorú sme si v redakčnom teste vyskúšali vo verzii Liftback. Dokáže spotrebou pokoriť diesel? A ak áno, stojí to vlastne zato? Veď nabíjateľné hybridy si vyžadujú oveľa viac pozornosti, než len krátku zastávku na čerpacej stanici.
Predsudky sú namieste
Priznávame, mali sme predsudky. Octavia iV je totiž typický plug-in hybrid, so všetkými obmedzeniami, ktoré s tým súvisia. Vysokou cenou, krátkym elektrickým dojazdom, „nekonečným“ nabíjaním a navyše menším kufrom, z ktorého odkrojili nemalú časť akumulátory. Octavia iV totiž využíva unifikovanú koncernovú technológiu, ktorú nájdete aj v iných plug-in hybridoch – od Passatu GTE až po Cupru Formentor PHEV. Hoci plug-in hybridným konceptom Vision RS, ktorý bol „chuťovkou“ pred príchodom Scaly, experimentovala Škoda s motorom 1,5 TSI, sériové plug-in hybridy dostali starší agregát 1,4 TSI s výkonom 110 kW a tiež staršiu 6-stupňovú dvojspojkovou prevodovkou DSG. Samozrejme, doplnenú synchrónnym elektromotorom. V tomto prípade má výkon 85 kW. Celý systém je naladený na výsledných 150 kW a 350 Nm krútiaceho momentu.

Batérie, ktoré sú umiestnené pod zadným sedadlom a čiastočne v kufri, majú síce deklarovanú kapacitu 13 kWh, ale v skutočnosti z nich možno využiť len 10,3 kWh. Rezerva ostáva ako ochrana pred znižovaním kapacity. Na prvý pohľad to veru neznie extra lákavo. Lenže až také zlé to nie je. S Octaviou iV sme strávili celý mesiac, najazdili sme 1 625 km a ani raz sme netankovali. Pritom nám ešte ostalo v nádrži palivo na 160 km jazdy. K dosiahnutiu 2 000 km na jednu nádrž nebolo ďaleko, ak by sa test nekončil. To je obdivuhodné, najmä ak uvážite, že v porovnaní s klasickými Octaviami má Octavia iV nádrž zmenšenú na 40 litrov. Trik je, samozrejme, v spôsobe používania, teda kombinácii elektrického a hybridného režimu.
Keďže sme mali možnosť nabíjať na neďalekej nabíjačke striedavým prúdom, urobili sme z Octavie iV pri každodennom dochádzaní do práce čistý elektromobil. Teda, takmer čistý. Motor 1,4 TSI totiž občas na pár minút „nakočí“ aj vtedy, keď je v batérii dostatok energie. Pravdepodobne kvôli udržaniu olejového filmu na pohyblivých častiach motora či dobitiu 12-voltového akumulátora na potrebnú úroveň. Tento proces si Octavia iV stráži sama a vy naň nemáte žiaden dosah. Inak sa snaží uprednostňovať elektrický mód. Veď o to tu ide v prvom rade. Štartuje vždy na elektrinu. A ako elektromobilu sa jej darí. Prekvapení budete z jej svižného zrýchlenia, pričom v elektrickom móde dokáže pracovať až do rýchlosti 140 km/h, teda tesne nad povolený diaľničný rýchlostný limit. Ak by mala Octavia iV väčšiu kapacitu batérií, pokojne si ju vieme predstaviť ako batériový elektromobil.
So spotrebou čaruje, no musíte pomôcť
Samozrejme, Octavia iV je elektromobilom len dovtedy, kým sa jej neminie elektrická energia. A tá sa míňa pomerne rýchlo. Pri defenzívnom štýle jazdy mala spotrebu necelých 15 kW/h na 100 km. S reálnymi 10 kWh to potom stačí na asi 60 km jazdy. Ak si ale doprajete dynamiku, na ktorú ste bežne zvyknutí, scvrkne sa dojazd na necelých päťdesiat. S výrobcom udávanými 75 km vôbec nerátajte. Prekvapením pre nás ale bolo, že aj takáto na prvý pohľad obmedzená porcia bezemisných kilometrov stačí na bežné denné využívanie. Štatistiky naozaj platia. Európski vodiči viac denne nenajazdia. Takže prvé dva týždne, keď sme nepotrebovali opustiť mesto a Octaviu iV sme nabíjali každý deň, jazdili sme s takmer nulovou spotrebou paliva. Po 500 km ukázal palubný počítač od tankovania 0,2 l a 14,2 kWh na 100 km.

Ak máte doma možnosť pripojiť plug-in hybridnú Octaviu do zástrčky, bude z vás permanentný ochranca klímy. Ešte k tomu ušetríte. Ak totiž platíte necelých 10 centov za kilowatthodinu, bude vás stáť 100 km jazdy nie oveľa viac ako lístok na verejnú dopravu. A túto stratégiu by bolo možné využiť aj na dlhších trasách, nebyť jedného veľkého ale. Tak ako drvivá väčšina plug-in hybridov totiž ani Octavia iV nepodporuje rýchle nabíjanie. Jej palubná nabíjačka zvládne maximálne 3,7 kW, ale v praxi je to skôr 3,5. Takže nabíjanie potrebuje čas. A nie málo. Z bežnej domácej zásuvky to trvá do 80 % asi štyri hodiny a na 100 % kapacity až 5,5 hodiny. No a ak máte zdroj s výkonom 3,6 kW, napríklad domáci wallbox, čas sa kráti na 2,5 hodiny v prvom prípade a na 3,5 hodiny pri plnom dobití. Stále je to ale zúfalo dlho, takže predstava dobíjania na dlhšej ceste je prakticky nereálna.

Samozrejme, zaujímalo nás aj to, aká je Octavia iV, keď jej dôjde „šťava“. Po vybití batérie, v ktorej však ostáva malá rezerva, aktivuje iV automatický hybridný režim. Hybridný mód však môžete aplikovať aj s nabitými batériami cez dotykovú obrazovku. V tomto móde začnú spolupracovať obe pohonné jednotky. Hoci so sebou ťaháte „balast“ v podobe takmer prázdnych akumulátorov s hmotnosťou 135 kg, takže celé auto má na váhe 1 695 kg, vie byť Octavia iV aj v tomto režime úsporná. Presvedčili sme sa o tom na trase z Bratislavy do Tatier a späť. Vyrazili sme s nabitými batériami, no elektrická misia Octavie sa skončila pri diaľničnom tempe ešte pred Trnavou. Teda asi 40 km od štartu. Potom ale začala Octavia iV využívať všetky hybridné triky, vrátane plachtenia s vypnutým spaľovacím motorom, intenzívnej rekuperácie pri brzdení alebo zjazde, či elektrickú jazdu na krátkych úsekoch, v kolónach, zápchach a pri parkovaní.
Nabíjaním otravuje
Efekt je jednoznačný. Po 360 km jazdy sme skončili s priemerom len 3,4 litra benzínu na 100 km, i keď išlo o ekonomickú jazdu, pretože Octavia iV vás tak trochu provokuje zistiť, kam až vie so spotrebou zísť. Ak by sme odpočítali 40 elektrických kilometrov, stále je to spotreba 3,9 litra na 100 km, kam sa už s dieslom ťažko dostanete. A ešte je tu litrová rezerva pre normálnu dynamiku. Takže dobíjateľná Octavia vie byť príkladne úsporná. Na diaľnici si pýta približne šesť litrov, čo nie je opäť veľa. Cestou späť sme zvolili inú taktiku. Cez dotykový displej sme si zachovali v akumulátoroch 50 % energie, ktorú sme využili v poslednom úseku prudkého stúpania na Donovaly. Bez spaľovacieho motora sme tak absolvovali časť, ktorá by bola najviac náročná na palivo. Náročná bola totiž aj na elektrinu. Hoci palubný počítač sľuboval spočiatku ešte 25 km elektrickej jazdy, šťava sa vyčerpala asi na siedmich. Cestou z Donovál do Bystrice sme zasa výrazne rekuperovali. To sa Octavii darí, pretože pri brzdení a zjazdoch dokáže nabíjať batérie oveľa vyšším výkonom ako na nabíjačkách. Výsledok bol opäť skvelých 3,4 litra benzínu na 100 km a 2,7 kWh elektriny.

Ak by Octavia iV podporovala rýchlejšie nabíjanie z nabíjačiek, bolo by možné krátkymi prestávkami, napríklad na čerpacích staniciach s nabíjacou infraštruktúrou, predĺžiť podiel elektrických kilometrov a spotrebu zraziť ešte nižšie. Otázne, je či by to malo zmysel z ekonomického hľadiska, pretože cena za energiu na platených nabíjačkách je oveľa vyššia ako tá z vašej zástrčky. Možno preto sa koncern VW rozhodol nepodporovať vyšší nabíjací výkon. Aby sme nezabudli, v ponuke jazdných módov je aj možnosť dobiť batérie s pomocou benzínového motora. Toto nabíjanie je opäť rýchlejšie ako z nabíjačiek, ale u nás nedáva príliš logiku. Je tu pre prípad, že plánujete vjazd do bezemisnej mestskej zóny a vaše batérie sú takmer vybité. Daňou je však potom spotreba paliva, ktorá môže vyletieť krátkodobo aj k desiatim litrom na 100 km. Počas nich sa batérie nabijú aj na 95 %, čo je viac, než povoľujú konkurenčné plug-in hybridy, napríklad od Renaultu.

Pozrime sa ešte na údaje palubného počítača. Keď sme Octaviu iV vracali, mal za sebou 1 625 km so spotrebou 1,9 litra a 9,1 kWh elektrickej energie. Starší dlhodobý údaj za 2 193 km sa ustálil na 2,5 litroch a ôsmich kilowatthodinách. Plug-in hybrid prináša ale aj iné bonusy. V lete napríklad oceníte vychladenie interiéru ešte pred samotnou jazdou. Samozrejme, najlepšie je, ak máte vtedy auto pripojené k sieti, pretože inak sa oberáte o elektrické kilometre. A to isté platí aj o predhriatí. Áno, aj to Octavia iV na rozdiel od niektorých konkurentov, kde je kúrenie závislé od spaľovacieho motora, zvláda. No je tu aj nevýhoda. Plug-in hybridná Octavia vás oberie až o 150 litrov objemu v kufri. Padli za obeť batériám. No keďže český bestseller je z tohto pohľadu šampiónom, stále ostáva pod praktickým výklopným vekom 450 litrov. Za nakladacou hranou je ešte rozmerná podlahová schránka, napríklad na nabíjacie káble. Možno by bolo lepšou voľbou praktickejšie kombi.
Inak bežné auto
Inak sa Octavia iV od zvyšku portfólia nijako nelíši. V interiéri si hybridizácia nevyžiadala žiadne ústupky. Je rovnako priestranná a praktická a jej výbava zodpovedá bežným verziám. Tak trochu zamrzí chýbajúci panel klimatizácie, ktorej funkcie sú integrované v infotainmente. Ten má navyše doplnené funkcie súvisiace s ekologickým pohonom, napríklad zobrazenie tokov energií alebo aktuálneho dojazdu na batérie. Podobne je to s asistenčnými systémami. Prekvapil nás len fakt, že hoci pri rekuperácii používa Octavia iV radar a teda spomaľuje, len čo zaregistruje pomalšie idúce vozidlo pred sebou, pre potreby tempomatu ho nepoužíva. Adaptívny tempomat teda v našej výbave nebol. Navonok si Octaviu iV tiež extra nevšimnete. Jediným rozdielom je kryt konektora nabíjania na ľavom prednom blatníku.

Rozdiel je ale v jazdných vlastnostiach. Batérie v kufri totiž za volantom trochu cítiť. Hoci má Octavia iV vyspelejší podvozok s nezávislým zavesením zadných kolies, vie sa zadná časť pri prechode nerovností trošku rozhojdať. Asi by pomohli adaptívne tlmiče DCC, ktoré by pri vyšších rýchlostiach trošku „pritvrdili“, pretože Octavia iV je naladená skôr komfortne. Sú ale za príplatok. V zákrutách teda musíte hmotnosť vyššiu asi o 200 kg rešpektovať. Prejavuje sa aj pri prechode „retardérov“. A na hrane schopností je aj trakcia predných kolies. Tie majú viac práce ako v bežných Octaviach. Musia si poradiť s okamžitou dávkou krútiaceho momentu dodávaného elektromotorom. Napokon, Octavia iV šprintuje na stovku za 7,7 sekundy, čo je naozaj skvelý údaj a už nie ďaleko od Octavie RS. Predné kolesá sa pri prudšom štarte odľahčia o to viac, o čo viac hmotnosti sa prenesie na zadné kolesá. Pohon 4×4 by preto Octavii iV naozaj svedčal.
Octavia iV na nás urobila vcelku slušný dojem. Je dynamická a stále praktická. Vie byť nesmierne úsporná, ale nízka spotreba je podmienená častým dobíjaním. Najväčšia výhrada preto smeruje k jej slabej palubnej nabíjačke. Mohla by podporovať nabíjanie aspoň výkonom 7,4 kW. To by umožnilo využiť jej elektrický pohon vo väčšej miere aj za mestom. Na druhej strane chápeme, že Škoda musela strážiť náklady. A vcelku sa jej to podarilo, pretože Octavia iV v našej verzii Style stojí 34 100 eur, čo je v porovnaní s úspornou dieselovou verziou 2,0 TDI (110 kW) a automatom viac o 3 860 eur. Samozrejme, nie je to zanedbateľný rozdiel, ale čakali sme väčší, keďže toto auto má dve nezávislé pohonné sústavy. Ak by boli plug-in hybridy na Slovensku dotované, mohla by byť dokonca kúpa tohto auta výhodnejšia. A potom je tu ešte jedna dôležitá podmienka. Pre Octaviu iV sa rozhodnite len v prípade, že máte prístup k lacnému domácemu nabíjaniu. Inak jej potenciál nevyužijete.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 689 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 829 |
Výška (mm) | 1 477 |
Rázvor náprav (mm) | 2 680 |
Objem batožinového priestoru (l) | 450 |
Objem palivovej nádrže (l) | 39,5 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 608 – 1 748 |
Technické údaje
Model | Škoda Octavia iV Style |
---|---|
Motory | 1,4 TSI/elektromotor |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 395 |
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 110/5 000 |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 250/1 550 |
Max. výkon elektromotora (kW) | 85 |
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm) | 330 |
Systémový výkon (kW) | 150 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 350 |
Prevodovka | 6-DSG |
Max rýchlosť (km/h) | 220 |
0 – 100 km/h (s) | 7,5 |
Kapacita batérie (kWh) | 13,0 (10,3 využiteľná) |
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) | 1,0 – 1,1 (vážený priemer) |
Spotreba počas testu (l/100 km – kWh/100 km)) | 1,9/9,1 |
Spotreba v hybridnom režime | 3,4 – 6,0 |
Ceny
Základná cena iV | 31 490 eur |
---|---|
Cena verzie | Style od 34 100 eur |
Cena testovaného modelu | 37 564 eur |
Záver
Plug-in hybridom sa vyčíta, že majú krátky dojazd a pomaly sa nabíjajú. Platí to aj o Octavii iV. Otázkou však je, nakoľko má byť plug-in hybrid elektromobilom a nakoľko plnohodnotným autom so spaľovacím motorom. Ak sa totiž plug-in hybridy príliš priblížia dojazdom čisto elektrickým autám, môžu celkom stratiť zmysel. Veď načo platiť za silný benzínový agregát a zároveň za drahé batérie s väčšou kapacitou? Nie je potom lepšie vlastniť elektromobil? Myslíme si, že koncern VW to dobre vie a vlastnosti Octavie iV ako aj ostatných koncernových plug-in hybridov naladil presne tak, aby nedošlo k ich vzájomnej kanibalizácii. I keď konkurencia už má v talóne hybridy s dojazdom 100 km a dokonca rýchlym nabíjaním. Spomeňme Mercedes-Benz a Land Rover.