Test: Renault Arkana 1,3 TCe R.S. Line – ‘X4‘ pre chudobných očarí dizajnom aj kufrom

Renault sa novou Arkanou postaral o poriadne osvieženie vo vodách SUV. Konečne je tu totiž zvýšené kupé v mainstreamovej triede. Vyzerá výborne a skvelo tají, že jeho základy pochádzajú z Clia či Capturu.

28.08.2021 07:00
debata (7)
Arkana robí skvelý dojem hneď na prvý pohľad.... Foto: Ľuboš Pilc
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021 Arkana robí skvelý dojem hneď na prvý pohľad. Zvlášť verzia R.S. Line so sériovou oranžovou metalízou Valencia a lesklými čiernymi dekoráciami, ktoré nahradili chróm.

Od čias predstavenia BMW X6 už pretieklo naozaj veľa vody. Spočiatku kontroverzný koncept nakoniec uspel. SUV so športovou siluetou kupé sa objavili v ponuke absolútnej väčšiny prémiových značiek. Tie mainstreamové ale dlho váhali a vlastne stále váhajú. O to viac poteší odvaha Renault vstúpiť do tohto teritória novou Arkanou. A nebolo to preň jednoduché. Arkana totiž debutovala najprv v Rusku na platforme Dacie Duster. Tá ale nebola dosť dobrá na to, aby splnila európske nároky na emisie a bezpečnosť. Renault tak musel postaviť prakticky celkom nové auto na architektúre CMF-B, ktorá podopiera nové Clio a Captur. Príbuznosť so svojimi súrodencami nižšej triedy však Arkana tají priam geniálne. Vidieť to už na jej rozmeroch.

Na ceste ju neprehliadnete

Arkana má na dĺžku 4 568 mm a rázvor náprav 2 720 mm. V porovnaní s Capturom je tak o 34 cm dlhšia a jej nápravy sú od seba vzdialené o 18 cm viac. Celkovou dĺžkou dokonca prekonáva väčší Kadjar, ktorý stojí v hierarchii o stupienok vyššie. Korene s Cliom a Capturom tak naznačuje len užšou stavbou. To ale Arkane nijako zvlášť nevadí. Dizajnom vás totiž chytí hneď za srdce. Má všetky typické znaky Renautlov vrátane veľkej masky a „hokejkovitých“ denných svetiel. Na nové logo si však ešte bude musieť počkať. Zboku zaujme klesajúcou líniou strechy, ktorá vynikne o to viac, o čo dlhší je zadný previs. Profil opticky znižujú aj čierne prahy a najmä parádne 18-palové disky Silverstone, ktoré sú súčasťou nami testovanej verzie R.S. Line, rovnako ako plástový výplet masky, lesklé čierne dekorácie najmä žiarivý oranžový odtieň laku Valencia.

Asi by ste nepovedali, že Arkana vychádza z... Foto: Ľuboš Pilc
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021 Asi by ste nepovedali, že Arkana vychádza z Capturu. Je totiž výrazne väčšia. Na dĺžku prerastá Captur až o 341 mm. Práve vďaka tomu sa podarilo dizajnérom vytvoriť jej elegantnú športovú siluetu.
Renault - hybridná technológi E-Tech Čítajte viac Renault vyvíja nový atmosférický motor 1,8 SCe. Ale netešte sa

Veľmi vydarené sú aj zadné svetlá prepojené diódovou lištou, len škoda falošných výfukov v difúzore. Ale to je dnes temer štandard. Jednoducho, Arkana je neprehliadnuteľná, čo nám potvrdili aj reakcie okoloidúcich. Už dávno sme sa nestretli s takými spontánnymi prejavmi a záujmom, napríklad na parkoviskách. Príbuznosť s Capturom objavíte až za volantom. Palubná doska pochádza práve z tohto modelu. R.S.Line však pridáva karbónové dekorácie, ambientné osvetlenie, športový volant s masívnym vencom, ktorý si rýchlo zamilujete, aj atraktívne športové sedadlá s červeným prešívaním. Nie sú však zbytočne úzke, takže ponúknu aj dostatok komfortu. Obmedzujúci je skôr stredový tunel, ktorý si príliš nerozumie s vašim kolenom. Šírkou interiéru jednoducho Arkana nezaprie svoj pôvod.

Úzka, ale s veľkým kufrom

Miernu kritiku si zaslúžia aj široké predné stĺpiky, obmedzujúce výhľad, ktorý by mal byť silnou stránkou SUV s vyššou polohou sedenia. O výhľade vzad, cez úzke okno, ani nehovoriac. Mnohé však zachraňujú dostatočne rozmerné spätné zrkadlá, a samozrejme, cúvacia kamera. Naopak, dobré body dávame Arkane za posuvnú lakťovú opierku, s ktorou si mnoho konkurentov nerobí ťažkú hlavu. A zvyknete si aj na infotainment s vertikálnym „tabletom“. Nepatrí síce na špičku, ale má peknú grafiku a displej je možné rozdeliť do viacerých zón tak, aby ste mali rýchli prístup k najčastejšie využívaným funkciám. Navyše je tu samostatný panel klimatizácie, čo znamená, že pri ovládaní teploty nemusíte bojovať s infotainmentom. Klimatizácia je však len jednozónová, čo opäť naznačuje príbuznosť s malými Reanultmi. Podobne, ako niektoré tvrdšie plasty. Všetko je však zladené tak, že z kabíny máte mimoriadne hodnotný dojem.

Kabína pôsobí veľmi hodnotne, hoci sa v nej... Foto: Ľuboš Pilc
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021 Kabína pôsobí veľmi hodnotne, hoci sa v nej nájdu aj nejaké tie tvrdé plasty. Očarí ale skvelým športovým volantom, efektnými anatomickými sedadlami a množstvom dekorácií.
Renault Mégane E-Tech Electric - prototypy 2021 Čítajte viac Renault Mégane Electric: Nová generácia je za rohom. Chýba len strhnúť kamufláž

A ako je to vzadu? Tu sa podaril Renaultu celkom dobrý kompromis. Predĺženie rázvoru a karosérie Arkane v súvislosti s klesajúcou siluetou strechy veľmi prospelo. Zvažuje sa pomerne neskoro, takže nad hlavou ostáva ešte primeraná rezerva, ak nemáte viac ako 180 cm, to napriek tomu, že sedadlá sú umiestnené výrazne vyššie ako tie predné. To platí aj pre priestor na nohy, i keď o nejakej veľkorysosti nemôže byť reč. Nehovoriac o tom, že pre troch cestujúcich je kabína opäť príliš úzka. Veľmi nepotešia ani sedadlá s krátkymi sedákmi. Jednoducho, sedíte v predĺženom Capture a nie v Kadjare či Koleose. O to väčší je ale kufor. Má až 513 litro, čo je na triedu kompaktov veľmi slušné číslo. Navyše je tu dvojitá podlaha, pevné plató s priehradkami a pod dnom ešte miesto na dojazdovú rezervu. Škoda len chýbajúcich háčikov a faktu, že po sklopení operadiel sa Arkana nevyhne schodu, ktorý je prekrytý šikmou doskou. Ak chcete rovnú ložnú plochu, treba podlahu zdvihnúť do vyššej polohy. S vysokou nakladacou hranou toho ale veľa nenarobíte.

Mikro-hybrid si nevšimnete

V Arkane si už nemôžte dopriať naftový motor, hoci by si iste našiel zákazníkov. Doba je však neúprosná. Diesel tak nahradil hybrid E-Tech. My sme ale mali pod kapotou klasický 4-valec 1,3 TCe 140, známy z mnohých Renaultov, Dacií a dokonca z Mercedesov-Benz, keďže na jeho vývoji obe automobilky spolupracovali. V priebehu času však došlo k zmenám. Arkana je preto vybavená mikro-hybridnou sústavou, i keď len s 12 V okruhom. I tak by mala ušetriť nejaké tie kvapky paliva. Motor má k dispozícii 103 kW a krútiaci moment 260 Nm. Na dynamický dizajn Arkany to nie je veľa, ale ak uvážime, že hovoríme o aute kompaktnej triedy, ani málo. Arkana zrýchľuje na stovku za 9,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 205 km/h. Motor vás navyše poteší svojim sýtym zvukom a slušne kamuflovanou „turbodierou“, ktorú zahladzuje práve štartér generátor.

Štvorvalec 1,3 Tce 130 poteší hutným zvukom aj... Foto: Ľuboš Pilc
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021 Štvorvalec 1,3 Tce 130 poteší hutným zvukom aj pružnosťou. Arkane ponúka slušnú dynamiku, no nie na úrovni, krorú sľubuje jej športová vzhľad.
Renault Mégane eVision Concept - 2020 Čítajte viac Renault urýchľuje elektrifikáciu. Do konca dekády chce milión elektrických áut ročne

Motor naberá na sile už od 1 800 otáčok a nestráca dych až do 5 500 otáčok za minútu, o to príjemnejšie, že s maskovaním turbodiery mu pomáha podpora elektromotora. Inak o mild-hybride prakticky netušíte. Arkana nevie plachtiť s vypnutým motorom, systém sa správa skôr ako lepší štart-stop systém, i keď štarty nie sú zďaleka také hladké, ako sme nedávno zažili napríklad v Mazde CX-30. Kto by chcel od Arkany viac, voliť môže výkonnejšiu verziu 1,3 TCe 160 (116 kW). V každom prípade vám Renault nedáva na výber v otázke prevodovky. Obe výkonové varianty sú spriahnuté výlučne s dvojspojkovým automatom so siedmimi prevodovými stupňami. Ten tiež pomáha so šetrením paliva, keď sa snaží udržiavať otáčky čo najnižšie, ale zas nie extrémne nízko. Ak vám logika prevodovky nevyhovuje, sú tu krídelká na volante a manuálny režim. Dvojspojka pracuje komfortne aj relatívne pohotovo, len jej chýba trošku citu pri štarte z miesta.

Najlepší „Captur“

Spotrebou paliva vás agregát nijako extra nepoteší. Je totiž dosť citlivý na jazdný štýl. K deklarovanému priemeru si pripočítajte rovný liter. My sme dosiahli priemer 6,9 litra, pričom úspornosť našej jazdy vyhodnotila Arkana známkou 90 %. Takže nejakú veľkú rezervu v úspore už nemá. Na jednotlivých úsekoch sme sa pohybovali so spotrebou od 6,6 do ôsmich litrov. Samozrejme, vyššia hodnota patrí mestskej premávke. Žiaden zázrak, ale ani trapas. Od podvozku Arkany tiež nemožno očakávať veľké výkony, vzadu má len torznú priečku. Ale ak uvážime, že jej platforma vychádza z Clia, „vyžmýkal“ Renault z potenciálu tejto architektúry naozaj maximum. Nevieme ako jazdí bežná Arkana, ale R.S. Line na 18-palcových diskoch obutých pneumatikami 215/55 si s výkonom motora hravo poradí.

Kufor má veľmi slušných 513 litrov, to je až o... Foto: Ľuboš Pilc
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021 Kufor má veľmi slušných 513 litrov, to je až o 187 viac v porovnaní s Capturom. Aj preto Arcana nepotrebuje posuvné zadné sedadlá. Pri využití dvojitej podlahy dokáže vytvoriť takmer vodorovná ložnú plochu.
Renault Kangoo - 2021 Čítajte viac Renault Kangoo: Tretia generácia prezradila všetko

Naladenie je tuhšie, ale subjektívny pocit komfortu zvyšuje veľmi slušná izolácia. Nejaké to búchanie príde na rad až pri prejazde retardérov či väčších nerovností. V zákrutách sa síce Arkana mierne nakláňa, ale cítiť, že stopu má pod kontrolou. K väčšiemu jazdnému zážitku chýba Arkane už len komunikatívnejšie riadenie. V dobe elektrických posilňovačov je ale čosi také vzácnosťou, takže športovému „Capturu“ to vyčítať nebudeme. Problémom je, že dynamický dizajn Arkany takéto očakávania jednoducho vyvoláva. Vy si však musíte si zvyknúť, že toto auto je najmä o štýle. A aj si zaň priplatíte. Arkna 1,3 TCe 140 R.S. Line stojí 27 700 eur, čo je o 5 100 eur viac v porovnaní s Capturom 1,3 TCe R.S. Line.

Na druhej strane dostávate podstatne väčšie auto s väčším priestorom pre posádku a väčší kufrom. Takže napriek športovej DNA neprichádzate o výhody praktického rodinného auta, naopak, dostanete viac. Verzia R.S. Line je navyše veľmi slušne vybavená. Nejde len o exteriérový tuning, vrátane 18-palcových diskov a oranžového laku, ktorý dáva Arkane ešte viac emócií, ale aj o komfort. V sérii sú vyhrievané, elektricky nastaviteľné sedadlá s koženým čalúnením či elektrochromatické zrkadlá a indukčné nabíjanie telefónu. Kompletná je aj zostava asistenčných systémov od adaptívneho tempomatu, cez udržiavanie v jazdnom prúde až po parkovací asistent a automatické prepínanie diaľkových svetiel. Infotainment má až 9,3-palcový displej, takže vrcholová verzia Arkany už nepotrebuje žiadne príplatky.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 568
Šírka (mm) 1 821
Výška (mm) 1 576
Rázvor náprav (mm) 2 720
Svetlá výška (mm) 200
Objem batožinového priestoru (l) 513
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 411

Technické údaje

Model Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 332
Max. výkon (kW/ot.) 103/4 500
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 260/1 750
Prevodovka 7– dvojspojková DCT
Max rýchlosť (km/h) 205
0 – 100 km/h (s) 9,8
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) 5,9
Spotreba počas testu (l/100 km) 6,9

Ceny

Cena verzie 27 700 €
Cena testovaného modelu 27 700 €
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021
+14Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021
Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021
+15Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Renault #Renault Arkana
Články podľa značiek