Nástup predaja nového Sandera začiatkom tohto roku bol doslova famózny. Naozaj nepreháňame. V januári sa stalo nové Sandero dokonca najpredávanejším autom vo Francúzsku. Porazilo Golf a aj také miestne ikony, akými sú napríklad Peugeot 208 a aj Renault Clio. Na Slovensku sa za prvý polrok predalo z tohto modelu 443 kusov a za sebou nechal napríklad Clio, Corsu, VW Polo a aj malý Swift.
Pár protikladov
Vzápätí však Sandero „pohorelo“ v nových prísnejších nárazových testoch Euro NCAP. Problémom bolo napríklad to, že autonómne núdzové brzdy nereagujú na chodcov a cyklistov, pretože systém nepoužíva kameru, ale len radar, konštrukcia palubnej dosky sa ukázala ako riziková a podpriemerná bola aj aj ochrana hrudníka pri čelnom a bočnom náraze a ochrana detí a chodcov, opäť hlavne kvôli absencii kamery.
Následne ale Sandero zažiarilo pri losom teste, ktorý veľa hovorí o jeho jazdnej stabilite. Vyhýbací manéver zvládlo, zhodou okolností vo verzii Stepway, ktorej test práve čítate, vo vyššej rýchlosti ako Tucson či Octavia. A to je už čo povedať.
Pozrime sa, v čom všetkom sa nové Sandero odlišuje od svojho predchodcu. Asi by bolo jednoduchšie napísať, v čom sa neodlišuje, spomenieme aspoň základné veci. Auto stojí na novej koncernovej platforme Renault CMF-B, čo znamená, že modernú techniku a technológie do veľkej miery zdieľa s Renaultom Clio.
Oproti predchodcovi je v „civilnej“ a aj verzii Stepway o niečo dlhšie a nižšie. Avšak interiér sa zväčšil, na šírku auto narástlo až o 115 mm a rázvor sa zväčšil o 25 mm. Rezultuje to do výrazne väčšieho priestoru na nohy vzadu, kde pribudlo 42 mm. Batožinový priestor sa zväčšil len minimálne, kufor má objem 326 litrov.
V základe má verzia Stepway namiesto 5-stupňového manuálu 6-stupňový (najslabšie „klasické“ Sandero má v základe stále 5-stupňovú manuálnu prevodovku), mechanickú ručnú brzdu nahradila elektrická. Palubná doska je úplne nová, pričom vnímaná kvalita sa posunula o level vyššie, a kompletne sa modernizoval aj infotainment. Vo vyšších výbavách máte 8-palcový, voľne stojaci dotykový displej, doplnený prípadne navigáciou. Konektivitu zabezpečujú (aj bezdrôtové!) rozhrania Apple CarPlay alebo Android Auto.
Volant má výškové aj pozdĺžne nastavenie, no napriek tomu sme mali v Stepwayi pri výške 188 centimetrov trochu problém nájsť si za za ním komfortnú pozíciu. Ale priestor vzadu je väčší a komfortnejší nielen rečou čísel, ale aj v reále – za to si Sandero Stepway zaslúži naozaj pochvalu.
Vonkajší dizajn sa zmenil taktiež radikálne, Stepway má novú oveľa výraznejšiu prednú masku, v základe 16-palcové kolesá, vpredu stretávacie LED svetlá, doplnené výrazným denným svietením v tvare ležiaceho písmena Y a samozrejme nechýba ani pre Stepway typické ochranné oplastovanie karosérie.
Ceny, ktoré neurazia
A treba sa pozrieť do cenníku – nadštandardná výbava má naozaj dostupné, respektíve veľmi prijateľné ceny. Napríklad pri testovanej verzii Comfort si môžete disky z ľahkej zliatiny priplatiť za dve stovky, balík, obsahujúci predné a zadné parkovacie senzory, zadnú parkovaciu kamera a systém sledovania mŕtveho uhla stojí tri stovky, alebo manuálnu klimatizáciu môžete nahradiť automatickou za necelých dvesto eur.
Pod kapotou testovanému auta sme mali litrový benzínový trojvalec s výkonom 67 kW, respetíve 91 koní. Ten však nebol doplnený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ale automatickou CVT, ktorá občas trochu váha s preradením nahor. V kombinácii s ňou rozhodne Sandero Stepway nie je žiaden trhač asfaltu, krútiaci moment je 142 Nm, čo je o niečo menej, než pri manuále a pre zrýchlenie na stovku potrebuje vyše 14 sekúnd.
Na druhú stranu – Sandero Stepway sa profiluje ako malý rodinný crossover, pri ňom až tak veľmi o dynamiku nejde. Ide však o spotrebu, v priemere sme sa dostali približne na 6,6 litra, no napríklad v meste jazdí auto pomerne úsporne, viete sa po ňom pohybovať od 5,5 do 6,5 litra. Keďže auto patrí výkonovo k tým slabším, motor sa namáha hlavne na diaľnici, pri atakovaní diaľničného limitu musíte rátať so spotrebou niekde od 8 do 8,5 litra.
Motor pôsobí kultivovane, cestovný komfort je pomerne slušný, len treba rátať s tým, že niekedy na priečnych nerovnostiach bude zadná náprava odskakovať. V kabíne mohol byť o niečo menší hluk, rušivo však pôsobí skôr ten aerodynamický. Ako sme už spomínali, vpredu nás priestor príjemne prekvapil a ešte viac vzadu – najmä v oblasti kolien.
Záver
Celkovo na nás Sandero Stepway pôsobí naozaj príjemným dojmom. Zvonku naozaj vyzerá dobre, rozhodne nejde o žiadny lowcost, čo sa potvrdzuje pri pohľade do kabíny aj z hľadiska vnímanej kvality. Výbava auta je veľmi slušná, my by sme asi preferovali výbavu Comfort, respektíve ak chcete prevodovku CVT, inú možnosť ani nemáte. Na výber sú len dva výbavové stupne, pri testovanom aute je medzi nimi rozdiel 1 300 eur.
Verzia TCe 90 s manuálom začína vo výbave Essential na sume 11 600 eur, vo výbave Comfort stojí 12 900 eur. Za túto sumu však dostanete kvalitnejší 8-palcový infotainment so zrkadlením smartfónu, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, navigáciu (ale s obmedzeným počtom krajín, z okolitých v nej chýba napríklad Rakúsko), dažďový senzor, modulárne strešné lišty, v ktorých sú už zabudované a skryté aj priečne nosníky, volant potiahnutý umelou kožou, textilný poťah prístrojovky a pár ďalších drobností.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 099 |
Šírka (mm) | 1 848 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 535 |
Rázvor (mm) | 2 604 |
Objem batožinového priestoru(l) | 515 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 197 – 1 234 |
Technické údaje | Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 999 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 67/91 pri 4 500 – 5 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 142 pri 1 750 – 4 500 |
Prevodovka | CVT |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 163 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 14,2 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 6,2 – 6,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,6 |
Ceny (vrátane DPH) |
Základná cena Dacia Sandero (TCe 90) | 11 600 eur |
Základná cena Dacia Sandero (TCe 90 CVT) | 14 100 eur |
Cena test. auta | 15 380 eur |