Test: Dacia Sandero Stepway - úplne iná liga

Dacia Sandero Stepway v porovnaní s predchodcom nielen oveľa lepšie vyzerá, ale má aj podstatne modernejšiu technologickú výbavu. Už v základe sú napríklad stretávacie LED svetlá.

, 15.09.2021 07:00
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021) Foto: ,
Nová Dacia Sandero Stepway je od predchodcu tak odlišná, že ani nemá zmysel ich porovnávať.
13

Nástup predaja nového Sandera začiatkom tohto roku bol doslova famózny. Naozaj nepreháňame. V januári sa stalo nové Sandero dokonca najpredávanejším autom vo Francúzsku. Porazilo Golf a aj také miestne ikony, akými sú napríklad Peugeot 208 a aj Renault Clio. Na Slovensku sa za prvý polrok predalo z tohto modelu 443 kusov a za sebou nechal napríklad Clio, Corsu, VW Polo a aj malý Swift.

Pár protikladov

Vzápätí však Sandero „pohorelo“ v nových prísnejších nárazových testoch Euro NCAP. Problémom bolo napríklad to, že autonómne núdzové brzdy nereagujú na chodcov a cyklistov, pretože systém nepoužíva kameru, ale len radar, konštrukcia palubnej dosky sa ukázala ako riziková a podpriemerná bola aj aj ochrana hrudníka pri čelnom a bočnom náraze a ochrana detí a chodcov, opäť hlavne kvôli absencii kamery.

Vnímaná kvalita je v porovnaní s predchodcom na... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021) Vnímaná kvalita je v porovnaní s predchodcom na oveľa vyššej úrovni.

Následne ale Sandero zažiarilo pri losom teste, ktorý veľa hovorí o jeho jazdnej stabilite. Vyhýbací manéver zvládlo, zhodou okolností vo verzii Stepway, ktorej test práve čítate, vo vyššej rýchlosti ako Tucson či Octavia. A to je už čo povedať.

Pozrime sa, v čom všetkom sa nové Sandero odlišuje od svojho predchodcu. Asi by bolo jednoduchšie napísať, v čom sa neodlišuje, spomenieme aspoň základné veci. Auto stojí na novej koncernovej platforme Renault CMF-B, čo znamená, že modernú techniku a technológie do veľkej miery zdieľa s Renaultom Clio.

Oproti predchodcovi je v „civilnej“ a aj verzii Stepway o niečo dlhšie a nižšie. Avšak interiér sa zväčšil, na šírku auto narástlo až o 115 mm a rázvor sa zväčšil o 25 mm. Rezultuje to do výrazne väčšieho priestoru na nohy vzadu, kde pribudlo 42 mm. Batožinový priestor sa zväčšil len minimálne, kufor má objem 326 litrov.

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021)
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021)
+16Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021)

V základe má verzia Stepway namiesto 5-stupňového manuálu 6-stupňový (najslabšie „klasické“ Sandero má v základe stále 5-stupňovú manuálnu prevodovku), mechanickú ručnú brzdu nahradila elektrická. Palubná doska je úplne nová, pričom vnímaná kvalita sa posunula o level vyššie, a kompletne sa modernizoval aj infotainment. Vo vyšších výbavách máte 8-palcový, voľne stojaci dotykový displej, doplnený prípadne navigáciou. Konektivitu zabezpečujú (aj bezdrôtové!) rozhrania Apple CarPlay alebo Android Auto.

Volant má výškové aj pozdĺžne nastavenie, no napriek tomu sme mali v Stepwayi pri výške 188 centimetrov trochu problém nájsť si za za ním komfortnú pozíciu. Ale priestor vzadu je väčší a komfortnejší nielen rečou čísel, ale aj v reále – za to si Sandero Stepway zaslúži naozaj pochvalu.

Vonkajší dizajn sa zmenil taktiež radikálne, Stepway má novú oveľa výraznejšiu prednú masku, v základe 16-palcové kolesá, vpredu stretávacie LED svetlá, doplnené výrazným denným svietením v tvare ležiaceho písmena Y a samozrejme nechýba ani pre Stepway typické ochranné oplastovanie karosérie.

Ceny, ktoré neurazia

A treba sa pozrieť do cenníku – nadštandardná výbava má naozaj dostupné, respektíve veľmi prijateľné ceny. Napríklad pri testovanej verzii Comfort si môžete disky z ľahkej zliatiny priplatiť za dve stovky, balík, obsahujúci predné a zadné parkovacie senzory, zadnú parkovaciu kamera a systém sledovania mŕtveho uhla stojí tri stovky, alebo manuálnu klimatizáciu môžete nahradiť automatickou za necelých dvesto eur.

Pod kapotou testovanému auta sme mali litrový benzínový trojvalec s výkonom 67 kW, respetíve 91 koní. Ten však nebol doplnený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ale automatickou CVT, ktorá občas trochu váha s preradením nahor. V kombinácii s ňou rozhodne Sandero Stepway nie je žiaden trhač asfaltu, krútiaci moment je 142 Nm, čo je o niečo menej, než pri manuále a pre zrýchlenie na stovku potrebuje vyše 14 sekúnd.

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021)
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021)
+14Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021)

Na druhú stranu – Sandero Stepway sa profiluje ako malý rodinný crossover, pri ňom až tak veľmi o dynamiku nejde. Ide však o spotrebu, v priemere sme sa dostali približne na 6,6 litra, no napríklad v meste jazdí auto pomerne úsporne, viete sa po ňom pohybovať od 5,5 do 6,5 litra. Keďže auto patrí výkonovo k tým slabším, motor sa namáha hlavne na diaľnici, pri atakovaní diaľničného limitu musíte rátať so spotrebou niekde od 8 do 8,5 litra.

Motor pôsobí kultivovane, cestovný komfort je pomerne slušný, len treba rátať s tým, že niekedy na priečnych nerovnostiach bude zadná náprava odskakovať. V kabíne mohol byť o niečo menší hluk, rušivo však pôsobí skôr ten aerodynamický. Ako sme už spomínali, vpredu nás priestor príjemne prekvapil a ešte viac vzadu – najmä v oblasti kolien.

Záver

Celkovo na nás Sandero Stepway pôsobí naozaj príjemným dojmom. Zvonku naozaj vyzerá dobre, rozhodne nejde o žiadny lowcost, čo sa potvrdzuje pri pohľade do kabíny aj z hľadiska vnímanej kvality. Výbava auta je veľmi slušná, my by sme asi preferovali výbavu Comfort, respektíve ak chcete prevodovku CVT, inú možnosť ani nemáte. Na výber sú len dva výbavové stupne, pri testovanom aute je medzi nimi rozdiel 1 300 eur.

Sandero Stepway má zaujímavý svetelný podpis... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021) Sandero Stepway má zaujímavý svetelný podpis nielen vpredu, ale aj vzadu.

Verzia TCe 90 s manuálom začína vo výbave Essential na sume 11 600 eur, vo výbave Comfort stojí 12 900 eur. Za túto sumu však dostanete kvalitnejší 8-palcový infotainment so zrkadlením smartfónu, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, navigáciu (ale s obmedzeným počtom krajín, z okolitých v nej chýba napríklad Rakúsko), dažďový senzor, modulárne strešné lišty, v ktorých sú už zabudované a skryté aj priečne nosníky, volant potiahnutý umelou kožou, textilný poťah prístrojovky a pár ďalších drobností.

Rozmery, objemy, hmotnosti Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT
Dĺžka (mm) 4 099
Šírka (mm) 1 848 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 535
Rázvor (mm) 2 604
Objem batožinového priestoru(l) 515
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 197 – 1 234
Technické údaje Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 999
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 67/91 pri 4 500 – 5 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 142 pri 1 750 – 4 500
Prevodovka CVT
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 163
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 14,2
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 6,2 – 6,4
Spotreba (test) (l/100km) 6,6
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Dacia Sandero (TCe 90) 11 600 eur
Základná cena Dacia Sandero (TCe 90 CVT) 14 100 eur
Cena test. auta 15 380 eur

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
13 debata chyba
Viac na túto tému: #test auta #Sandero Stepway #Sandero #Dacia Sandero
Články podľa značiek